چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند

در دنیایی که زندگی می کنیم استرس و اضطراب افزایش یافته است. اضطراب باعث ایجاد مشکلات بسیاری می شود. این که ما بخواهیم خاطرات مختلف را در ذهن خود نگه داریم خوب نیست. البته خاطرات خوب هر چه قدر بیشتر در ذهن ما باقی بماند مفیدتر است. حافظه یکی از مهم ترین بخش ها در هر فردی است. افراد برای این که بتوانند از حافظه خود به درستی استفاده کنند نیازمند راه حل های مختلفی هستند. حافظه انواع مختلفی دارد. حافظه بلند مدت و کوتاه مدت یکی از انواع حافظه ها است. برخی افراد حافظه بلند مدت قوی تری دارند. برخی هم حافظه کوتاه مدت قوی تری دارند.

گاهی اوقات برخی موارد هستند که می تواند به حافظه آسیب برساند. برای همین امر افراد باید سعی کنند از این موانع فاصله بگیرند. ما در مقاله های قبل گفتیم که حافظه چه تعریفی دارد و انواع آن چگونه است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند؟ مقاله های قبل در ارتباط با ذهنیت و موفقیت انسان صحبت بود و گفتیم که افراد برای رسیدن به موفقیت باید بسیار تلاش کنند.

ما برای شما گفتیم که حافظه می تواند در قسمت های بدن تاثیر گذار باشد. این که بگوییم یک فرد برای موفقیت فقط نیاز به حافظه قوی دارد درست نیست. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند صحبت کنیم.

یادآوری هر چیزی مربوط به خاطرات استرس زا می تواند با مغز ما ارتباط داشته باشد

چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند؟

یک مطالعه جدید نشان داد که یادآوری هر چیزی مربوط به یک رویداد استرس زا می تواند با مغز ما ارتباط نزدیکی داشته باشد. که می تواند توضیح دهد که چرا خاطرات این موقعیت ها بسیار قوی هستند. کارشناسان می گویند ممکن است عوامل دیگری مانند پاسخ های هورمونی و درس های مهم آموخته شده از موقعیت های چالش برانگیز نیز وجود داشته باشد که باعث ایجاد خاطرات استرس زا می شود.

در حالی که خاطرات منفی می توانند ناراحت کننده باشند، می توانید با مراجعه به یک درمانگر، یادداشت روزانه و اجتناب از محرک ها، تأثیر آن ها را کاهش دهید. چرا به سختی می‌توانیم مسائل روزانه خود را به یاد بیاوریم، اما نمی‌توانیم لحظات پر استرس زندگی‌مان را فراموش کنیم؟ تحقیقات اخیر ممکن است به تازگی دلیل اصلی را کشف کرده باشد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعه‌ای که این ماه در مجله Current Biology منتشر شد. تیمی از محققان آلمانی افراد را در یک شبیه‌سازی مصاحبه شغلی استرس‌زا قرار دادند. سپس هنگام یادآوری جنبه‌هایی از رویداد، فعالیت مغز آن ها را تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که مغز افراد در خاطرات استرس زا، خاطرات مرتبط نزدیکی از اشیاء ایجاد می کند و به طور بالقوه آن ها را در ذهن متمایزتر می کند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به تحقیقات در مورد خاطرات استرس‌زا، همراه با نکاتی در مورد اینکه چگونه کمتر تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند، بیاندازیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای این مطالعه، محققان دانشگاه روهر بوخوم 64 نفر را برای شرکت در یک مصاحبه شغلی ساختگی در مقابل دو مدیر استخدامی استخدام کردند. حدود نیمی از گروه (33 شرکت‌کننده) خاطرات استرس زا  شبیه‌سازی را تجربه کردند که در آن مصاحبه‌کنندگان خنثی و محتاط بودند. بقیه در یک مصاحبه شغلی دوستانه تر با تشویق مدیران استخدام و آزادی برای به اشتراک گذاشتن آرزوها و سرگرمی های خود شرکت کردند.

در طول مصاحبه، شرکت کنندگان در معرض 24 شی  قرار گرفتند. مصاحبه کنندگان حدود نیمی از اشیاء را در مقابل هر شرکت کننده استفاده کردند.

آزمایش از افراد شرکت کنند در این فرآیند

چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند؟

روز بعد، شرکت‌کنندگان تحت اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و تست‌های حافظه مربوط به اشیاء روز قبل قرار گرفتند. نتایج نشان داد کسانی که در مصاحبه استرس زا شرکت کردند حافظه قوی تری از نسبت به گروه مصاحبه دوستانه داشتند.

خاطرات استرس زا قوی تر از خاطرات خنثی هستند زیرا مناطق بیشتری از مغز فعال می شوند.

آثار حافظه اشیایی در خاطرات استرس زا

محققان همچنین دریافتند که آثار حافظه اشیایی که در خاطرات استرس زا استفاده شده اند، نسبت به اشیایی که استفاده نشده بودند، ارتباط نزدیک تری دارند. از آنجایی که اسکن مغزی شرکت کنندگان از گروه مصاحبه دوستانه این نتیجه را نداشت، نشان می دهد که مغز ممکن است خاطرات استرس زا را از تجربیات دیگر جدا کند.

«خاطرات استرس‌زا قوی‌تر از خاطرات خنثی هستند. زیرا مناطق بیشتری از مغز در حال فعال شدن هستند. این مطالعه نشان داد که خاطرات استرس زا که بعداً به یاد می‌آیند، هم هیپوکامپ و هم آمیگدال را فعال می‌کنند. “در جاهایی که ارتباطات بیشتری وجود دارد، یادآوری می تواند جزئیات بیشتری داشته باشد.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دسرین ان. دادلی، روانشناس، مشاور کیفیت سلامت روان و روانشناس بالینی نکاتی را می‌گوید. در حالی که این مطالعه درک علمی از نحوه تأثیرگذاری رویدادهای استرس‌زا در مغز ما را عمیق‌تر می‌کند، تحقیقات بیشتری برای درک این که چگونه عوامل دیگر ممکن است بر این پدیده تأثیر بگذارند، نیاز است.

«در حالی که همه ما مطمئناً تمایل داریم که خاطرات عاطفی و آسیب‌زا را با سهولت بیشتری نسبت به خاطرات خنثی‌تر به یاد بیاوریم، به اعتقاد من عوامل مهمی وجود دارند که بر میزان ماندگاری چنین خاطرات عاطفی در ذهن تأثیر می‌گذارند و تأثیر منفی بر زندگی او دارند. “او می گوید.

نظر دکتر دادلی در ارتباط با این زمینه

دکتر دادلی ادامه می‌دهد: «برای مثال، تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که خاطراتی که احساسات مثبت را برانگیخته‌اند، در مقایسه با خاطراتی که احساسات منفی را برمی‌انگیزند، ماندگارتر هستند. به‌جز در افرادی که گزارش کرده‌اند افسردگی را تجربه کرده‌اند، به مرور زمان محو می‌شوند.»

چرا خاطرات استرس زا برجسته هستند؟

چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند؟

کارشناسان می گویند ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود خاطرات استرس زا اینقدر قوی به نظر برسند، فراتر از یافته های این مطالعه. یک توضیح بالقوه ممکن است مربوط به پاسخ های ترس اولیه مغز ما باشد که می تواند توسط رویدادهای استرس زا ایجاد شود.

در این پاسخ‌ها، ما هورمون‌های مختلفی را در جریان خون خود ترشح می‌کنیم تا برای پاسخ به موقعیت‌های ارائه‌شده آماده شویم. آدرنالین یکی از این هورمون هاست که سطح آگاهی ما را افزایش می دهد. روان شناسی به نام نش توضیح می دهد که با آگاهی بیشتر، جای تعجب نیست که بتوان جزئیات بیشتری را به خاطر آورد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خاطرات استرس زا معمولاً به این منظور باقی می مانند که افراد هوشیارتر نسبت به تشخیص علائم یک موقعیت مشابه، قوی تر هستند. دکتر دادلی می‌گوید یکی دیگر از دلایلی که خاطرات استرس‌زا می‌توانند زنده‌تر به نظر برسند این است که آن موقعیت‌های چالش‌برانگیز درس‌های مهمی را به ما می‌آموزند که می‌توانند در آینده به ما کمک کنند.

او می‌گوید: «خاطرات استرس زا ممکن است به شکل اشتباه انجام شده، یک رابطه از دست رفته باشد. یا یک تصمیم مخاطره‌آمیز، یا قرار گرفتن در معرض خطر آسیب عاطفی یا جسمی باشد که باعث واکنش محافظتی سیستم عصبی خودمختار مغز می شود.»

مدیریت تاثیر خاطرات منفی

برخی از شرایط سلامت روان، مانند افسردگی، اضطراب، و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، می‌توانند باعث شوند که افراد بارها و بارها خاطرات استرس‌زا را زنده کنند. اما حتی افرادی که شرایط تشخیص داده شده ندارند نیز می‌توانند روی چیزهایی تمرکز کنند که ترجیح می‌دهند فراموش کنند. مدیریت تاثیرات خاطرات منفی می تواند باعث پیشرفت ما در زندگی شود. برای این کار بهتر است از مشاوران کمک بگیریم.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که خاطرات استرس‌زا که نتایج مشکل‌ساز دارند. همانند بخش های یادآوری مغز یا ایجاد سطوح ناراحت‌کننده از احساسات در هنگام یادآوری. این ها به این دلیل اتفاق می‌افتند که حافظه احساس حل نشدن مسائل را در درون خود می‌کند. نش می‌گوید: درمان می‌تواند به ایجاد راه‌حل‌های لازم کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما همچنین می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید تا به تنهایی از طریق خاطرات استرس زا کار کنید. دکتر دادلی پیشنهاد می کند که در مورد حافظه یادداشت برداری کنید. باورها یا افکار خود را در مورد آن خاطره به چالش بکشید.برای زمانی که در معرض محرک های آن حافظه قرار می گیرید، برنامه ای برای عمل ایجاد کنید.

او می گوید: «به خود یادآوری کنید که این فقط یک خاطره است. چیزی که قبلاً اتفاق افتاده است، و یک خاطره نمی تواند به شما آسیب برساند.

خاطرات استرس زا چه معنایی برای شما دارد

چرا خاطرات استرس زا در ذهن ما باقی می ماند؟

چرا ما نمی توانیم از نشخوار فکری در مورد خاطرات استرس زا دست بکشیم؟ نتایج یک مطالعه جدید ممکن است دلیل ثابت فرایند را توضیح دهد. آن‌ها دریافتند که خاطرات استرس زا مرتبط با یک موقعیت استرس‌زا در مغز ما ارتباط تنگاتنگی دارند. این ممکن است باعث شود حافظه منفی آن‌ها قوی‌تر از یک رویداد واقعی باشد.

در حالی که رویدادهای استرس زا برای همه اتفاق می افتد، یادآوری آن ها می تواند ناراحت کننده باشد. شما ممکن است بتوانید با نوشتن، به چالش کشیدن باورهای خود در مورد آن خاطره، آرامش پیدا کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا