پیدا کردن جایگاه خود در جهان

چقدر خوب است اگر احساس کنید بالاخره جای خود را در دنیا پیدا کرده اید؟ اینکه احساس کنید واقعاً به جایی تعلق دارید نه اینکه فقط جایی باشید. این حس عالی خواهد داشت، درست است؟ اما به هر دلیلی، در حال حاضر این احساس را ندارید. در ادامه این نوشته قصد داریم به این مطلب بپردازیم که پیدا کردن جایگاه خود در جهان چه شرایطی دارد. مرکز مشاوره همکده با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در مسیر یافتن جایگاه هدایت می کند.

پیدا کردن جایگاه خود در جهان

شاید شما احساس می کنید که با خانواده خود سازگار نیستید. آنها ممکن است به شدت با شما متفاوت باشند، که می تواند باعث احساس بیگانگی شود. همچنین ممکن است آنها سالم ترین افراد نباشند. آنها ممکن است دارای رفتار توهین آمیز یا مخرب باشند، و شاید شما هیچ بخشی از آن را نمی خواهید. شاید بخواهید این چرخه ها را بشکنید تا بتوانید فرد شادتر و سالم تری باشید تا از نوع زندگی آنها اجتناب کنید.

بلکه دوستان شما باشند ممکن است دیگر در یک گروه دوستی احساس خوشایندی نداشته باشید. شاید فاصله ای از زمان گذرا در آنجا ایجاد شده باشد، دیگران به مراحل مختلف زندگی خود رفته اند یا روابط تغییر کرده است. حفظ دوستی ها با افزایش سن سخت تر می شود زیرا افراد مسئولیت های بیشتری دارند. آنها شغل، روابط یا فرزندان خود را دارند. آنها ممکن است بر مراقبت از والدین یا سایر اعضای خانواده خود متمرکز شوند. به هر دلیلی، آنها به سادگی ساعات کافی در روز ندارند.

چگونه برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان اقدام کنیم؟

شاید شما به معنای واقعی کلمه نمی توانید جایگاه خود را در جهان پیدا کنید. شما به اطراف نگاه می کنید، می بینید که چه خبر است، و فقط احساس نمی کنید که به اینجا تعلق دارید. خیلی آسان است که به همه آشفتگی ها و  شرایط سخت جهان، همه کارهای اشتباهی که انسان ها با یکدیگر انجام می دهند نگاه کنید و فکر کنید: «آیا من بخشی از این هستم؟ این منطقی نیست من به اینجا تعلق ندارم.» شاید این یک مسئله اجتماعی باشد، یا در جایی هستید که احساس خوشایندی ندارید. این قابل درک است در حال حاضر ناآرامی های زیادی در جهان وجود دارد.

همانطور که می بینید، دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است احساس کنید در دنیا جای خود را ندارید. پس چگونه می توانید آرامش، مکان و کمی آسایش خود را پیدا کنید؟ می توانید از تکنیک های زیر برای خود استفاده کنید:

کارهای بیشتری انجام دهید

گاهی اوقات یک فرد ممکن است احساس کند که در دنیا نیست و دوست دارد به او تعلق نداشته باشد زیرا چیزهایی را پیدا نکرده است که واقعاً با او طنین انداز شود. راه حل این مشکل بیرون رفتن و انجام کارهای بیشتر است. و بگذارید یک راز کوچک به شما بگویم: لازم نیست در آن چیزها خوب باشید. بسیاری از مردم از انجام کارها اجتناب می کنند، زیرا آنها در آنها مهارت ندارند. خوب حدس بزن چی؟ اکثر مردم در همه چیز خوب نیستند! برای خوب شدن در کاری زمان و تمرین زیادی لازم است! و حتی با تمرین، به نوع تمرین مناسب نیاز دارید تا واقعاً در آن کار خوب شوید. به هر حال، اگر کار اشتباهی را تمرین کنید، در انجام کار اشتباه واقعاً خوب می شوید. و این اصلا خوب نیست.

اما با بیرون آمدن و انجام کارها، به خود اجازه می‌دهید چیزهای جدیدی بیاموزید، افق دید خود را گسترش دهید، با افراد جدید ملاقات کنید و شبکه‌سازی کنید. شما به جای محدود شدن به یک محدوده کم، تجربیات زیادی در زندگی خود خواهید داشت که می توانید از آنها استفاده کنید. با انجام کارهای بیشتر، به خود اجازه می‌دهید کشف کنید چه چیزی شما را هیجان زده می‌کند و چه چیزی شما را هیجان زده نمی‌کند. گاهی اوقات می توانید به طور تصادفی در یک چیز مرتبط با شرایط اشتیاق پیدا کنید. برای مثال، داوطلب شدن در یک پناهگاه حیوانات ممکن است به شما بفهماند که نمی‌خواهید دامپزشک شوید، اما دوست دارید که در این زمینه فعالیت داوطلبانه کنید.

برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان از انزوا بپرهیزید

انزوا می تواند چیزی باشد که توسط نیروهای خارجی به فرد تحمیل می شود. با این حال، خود انزوا چیزی است که شما به خود تحمیل می کنید. و اگر با مسائل بهداشت روانی مانند اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، انجام این کار بسیار آسان است. مشکل خود انزوا این است که بسیاری از احساسات منفی را تحریک می کند. تنها بودن در کنار افراد دیگر باعث افزایش اندورفین و سایر مواد شیمیایی مغزی می شود که احساس خوبی دارند و می توانند مغز شما را از شرایط سخت دور نگه دارند.

علاوه بر این، با اجتماعی بودن می توانید افراد جدیدی را برای ایجاد ارتباطات جدید پیدا کنید. این می تواند به کاهش احساس شما کمک کند که به آن تعلق ندارید زیرا افراد دیگری را در اطراف خواهید داشت که در واقع تعلق شما را تقویت می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باید خودتان را بیرون نکشید. زندگی می تواند طاقت فرسا باشد. کار زیاد است. همیشه کارهای خانه هستند. گاهی چرت بعد از ظهر بهتر از اجتماعی بودن است. با این حال، باید سعی کنید با این انگیزه‌ها مبارزه کنید. هر چه بیشتر دور شوید، احساس ارتباط با دنیا برایتان سخت‌تر خواهد بود.

به مکانی با فرهنگ سازگارتر حرکت کنید

گاهی برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان باید شرایط مناسب تری داشته باشید و به خود حرکت دهید. گاهی احساس تعلق نداشتن بیشتر یک موضوع اجتماعی و برخورد فرهنگی است تا یک موضوع شخصی. به عنوان مثال، ممکن است در جایی باشید که از آن استقبال نمی کنید. اگرچه لزوماً آسان نیست، اما راه حل این است که به جایی بروید که ارزش های شما بیشتر با فرهنگ رایج هماهنگ باشد.

شاید شما یک فرد مترقی هستید که در یک منطقه بسیار محافظه کار زندگی می کنید یا برعکس. دوست یابی، معاشرت کردن، و به طور کلی احساس می کنید که در آن منطقه نیستید. همه چیز زمانی که ارزش های شما همسو نیستند، دشوار خواهد بود. حتی در شهرهای بزرگتر، مردم تمایل دارند در مناطق محلی خاص تجمع کنند. البته، برای انجام این کار، باید درک نسبتاً محکمی از ارزش‌های خود و نوع افرادی که می‌خواهید در اطرافشان باشید ایجاد کنید. سپس، باید مکانی را پیدا کنید که بتوانید تعداد بیشتری از آن افراد را پیدا کنید.

اگر جابه‌جایی گزینه‌ای نیست، ممکن است در نظر گرفتن مکان‌هایی که احتمالاً افراد بیشتری با دیدگاه‌ها و برداشت‌های مشابه به صورت محلی، در فاصله‌ای از سفر پیدا کنید، کمک کند. به احتمال زیاد، می توانید چیزی شبیه به آن را در گروه های سرگرمی یا سایر فعالیت های عمومی پیدا کنید.

برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان به چیزهایی که برای شما جذاب هستند تکیه کنید

هر چند وقت یکبار، ما یک کشش به سمت چیزی را احساس می کنیم. ممکن است یک علاقه یا چیزی باشد که به نظر درست می رسد. گاهی اوقات ممکن است چیزی در ذهنتان گیر کند که نمی توانید به آن فکر نکنید. وقتی این اتفاق افتاد، تمام تلاش خود را بکنید تا بررسی کنید که چیست. سپس، تمام تلاش خود را بکنید تا آن موضوع را در آغوش بگیرید و دنبال کنید.

چیزهای زیادی در مغز می گذرد که ما همیشه آگاهانه از آنها آگاه نیستیم. ناخودآگاه اطلاعات، احساسات و تجربیات جدیدی را برای مرتب کردن آنها دریافت می کند. این کشش های جذاب و تخیلی می تواند سعی کند شما را به مسیر بهتری هدایت کند که برای شما در نظر گرفته شده است. کمی وقت بگذارید و در نظر بگیرید که به چه چیزی دعوت شده اید. خوب نیست که روی هر انگیزه یا خیالی که به سراغتان می آید بپرید. این می تواند کاملاً مخرب باشد اگر فقط یک خیال گذرا باشد. اما اگر احساس کردید که این احساسات می چسبند، ممکن است نشانه ای برای ادامه سفرتان باشد.

افراد بدرفتار و سمی را از زندگی خود حذف کنید

افرادی که بیشتر وقت خود را در اطرافشان می گذرانیم به طور چشمگیری بر احساسات ما تأثیر می گذارند. آنها بر احساس ما نسبت به خود، دنیایمان، افکار، علایق و موارد دیگر تأثیر می گذارند. چگونه می توانید در پوست خود، در دنیای خود احساس راحتی کنید، اگر دائماً کسی دارید که آنچه را برای شما مهم است تحقیر می کند؟

برخی افراد احساس می کنند نیاز دارند دیگران را پایین بیاورند. آن‌ها آدم‌های بدبختی هستند، بنابراین چیزهایی را که در مورد دنیا، علایق و احساساتتان زیبا می‌بینید، انتخاب می‌کنند تا زمانی که شما هم مثل آنها بدبخت شوید. به قول قدیمی ها، بدبختی عاشق شرکت است. و بخشی از دلیل آن این است که افراد بدبخت فقط از دیدن عملکرد خوب دیگران متنفرند. این برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان سخت است.

ممکن است کسی را در زندگی خود داشته باشید که اینگونه باشد. آنها ممکن است کسی باشند که دوستش دارید، بخواهید به او احترام بگذارید و به او نزدیک باشید. مشکل این است که برخی افراد قادر به داشتن چنین رابطه ای با شما نیستند. شاید نتوان چنین افرادی را کاملاً از زندگی خود حذف کرد. اگر نمی توانید، کاهش تماس خود با آنها ممکن است جایگزین بهتری باشد. از گفتن چیزهای خیلی شخصی یا آسیب پذیر بودن به آنها خودداری کنید تا نتوانند از آن علیه شما استفاده کنند. روش سنگ خاکستری برای تعامل با افراد خودشیفته ابزار فوق العاده مفیدی است.

برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان زندگی مورد علاقه تان را دنبال کنید

سنگینی توقعات به اندازه ای است که هر کسی را به زمین بکشد. از هر زاویه ای می آیند. جامعه ممکن است سعی کند به شما بگوید که چه چیزی می توانید باشید و چه چیزی نمی توانید باشید. باورهای مذهبی ممکن است سعی کنند به گونه ای بر عقاید شما تحمیل کنند که با شما سازگار نباشد. فشار همسالان از جانب دوستان ممکن است سعی کند شما را به سمتی سوق دهد که نمی خواهید بروید. و شرکای عاشقانه احتمالاً بیشترین تأثیر را بر نحوه زندگی ما دارند زیرا همیشه سازش و فداکاری برای یکدیگر وجود دارد.

اما هیچ کدام از آن ها شما نیستید. یافتن مسیر کاری است که باید برای خود انجام دهید. و آسان نیست. اصلا آسان نیست زمان می برد تا بفهمید خودتان، چه چیزی برای شما جذاب است، چه کسی هستید و چه کسی می خواهید باشید. اما اگر می‌خواهید به گونه‌ای زندگی کنید که برای شما مناسب است، باید این کار را انجام دهید. اجازه ندهید نظرات دیگران شما را از انجام آن کار باز دارد. افراد منفی همیشه به این فکر می کنند که چرا کار نمی کند. و حتی ممکن است اینطور نباشد که آنها بخواهند شما را پایین بکشند. در عوض، آنها ممکن است نتوانند مسیر شما را مانند شما تصور کنند، زیرا زمینه کامل زندگی و تجربیات شما را ندارند.

آرامش را در ذهن خود پرورش دهید

این را بدانید که برای پیدا کردن جایگاه خود در جهان نیاز به آرامش دارید. بسیاری از مکاتب اعتقادی می آموزند که آرامش و شادی محصول یک ذهن سالم و آرام است. اگر شما فردی هستید که ذهن سالم و آرامی ندارید، ممکن است این جمله کاملاً مضحک به نظر برسد. تروما باعث آسیب عمیق می شود، بیماری روانی می تواند باعث هرج و مرج شود و استرس جهان می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. سخت است که در ذهن خود به مکانی آرام برسید. با این حال، برخی از مردم تمام زندگی خود را وقف این کار می کنند.

این بدان معنا نیست که وضعیت برای یک فرد معمولی ناامیدکننده است. اصلا. مشکل این است که تلاش های ما اغلب متمرکز نیست. زندگی با تمام مسئولیت هایمان به جهات زیادی کشیده شده ایم. ممکن است کار، بچه، خانواده، مدرسه یا حتی ادامه دادن به زندگی خود داشته باشید. با این حال، اگر مسائلی دارید که در ذهن شما غلبه کرده و توانایی شما را برای یافتن آرامش و شادی در موقعیتی که در آن قرار دارید، مختل می کند، ارزش آن را دارد که به آن رسیدگی کنید.

در تلاش برای یافتن آرامش و جایگاه خود در این دنیا صبور باشید. شما به آنجا خواهید رسید. فقط کمی زمان می برد و کار می کند. اما نترسید که از منطقه راحتی خود و جعبه هایی که می شناسید خارج شوید.

 

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا