ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه

فرزند پروری مقتدرانه جز انواع سبک های فرزند پروری است. همان طور که می دانید تربیت فرزندان اهمیت بسیاری دارد. خانواده ها باید بدانند که برای تربیت فرزندان خود چگونه فعالیت های خود را مدیریت کنند. سبک های فرزند پروری می تواند به ما در نحوه تربیت کودکان کمک کند. نکته ای که باید بدانید این است که همه چیز به خانواده بستگی ندارد. گاهی اوقات دادن امکانات بیشتر به فرزندان باعث آسیب های مختلفی می شود.

آسیب های ناشی از حمایت بیش از حد والدین می تواند شامل آسیب های روانی و جسمی باشد. بنابراین لازم است والدین برای نجات فرزندان خود گاهی اوقات عقب نشینی کنند. یکی از راه های کمکی والدین به فرزندان از طریق مشاوره خانواده است. مشاوران می توانند نقش های افراد خانواده در تربیت فرزندان را به درستی اعلام کنند. در واقع آن ها به خانواده ها کمک می کنند تا دنیای بهتری برای کودکان خود رقم بزنند. مراقبت از فرزندان نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه چگونه است؟

مشکلات در زندگی و فرزند پروری مقدرانه

ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه صحبت کنیم.

فرزندپروری مقتدرانه با تقاضاهای معقول و پاسخگویی بالا مشخص می شود

فرزندپروری مقتدرانه با تقاضاهای معقول و پاسخگویی بالا مشخص می شود. در حالی که والدین مقتدر ممکن است توقعات زیادی از فرزندان خود داشته باشند، آن ها منابع و حمایت لازم را برای موفقیت به فرزندان خود نیز می دهند.

والدینی که این سبک را به نمایش می گذارند به حرف های فرزندان خود گوش می دهند. آن ها علاوه بر محدودیت ها و نظم و انضباط منصفانه، عشق و محبت را نیز به آن ها می دهند. این رویکرد فرزندپروری از تنبیه و تهدید اجتناب می کند و در عوض بر راهبردهایی مانند تقویت مثبت تکیه می کند.

تاریخچه مختصری از فرزند پروری مقدرانه

در طول دهه 1960، روانشناس رشد، دیانا بامریند، سه نوع مختلف از سبک های فرزندپروری را توصیف کرد: مقتدرانه، مستبدانه و سهل گیرانه. این انواع بر اساس تحقیقات او با کودکان پیش دبستانی بود.

گاهی اوقات از سبک فرزندپروری مقتدرانه به عنوان «دموکراتیک» یاد می شود. این شامل یک رویکرد کودک محور است که در آن والدین توقعات بالایی از فرزندان خود با حمایت و راهنمایی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به طور سنتی، سبک فرزندپروری مقتدرانه به عنوان مؤثرترین و مفیدترین شیوه برای کودک شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که والدین باید به طور انعطاف پذیری از تکنیک های فرزندپروری بر اساس اهداف شخصی و رفتارهای منحصر به فرد هر کودک استفاده کنند.

مشخصات فرزند پروری مقدرانه

ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه

به گفته بامریند، والدین مقتدر دارای ویژگی های مشترکی هستند. ویژگی هایی که آن ها نشان می دهند عبارتند از:

  • اجرای نظم و انضباط منصفانه و مداوم در صورت نقض قوانین
  • به فرزندان خود اجازه می دهند تا نظرات خود را بیان کنند
  • تشویق فرزندان خود به بحث در مورد گزینه ها
  • ابراز گرمی و پرورش
  • تقویت استقلال و استدلال
  • به حرف فرزندانشان گوش می دهند
  • قرار دادن محدودیت ها، پیامدها و انتظارات برای رفتار فرزندانشان

در حالی که انتظارات والدین مقتدر بالاست، این نوع والدین نیز تمایل به انعطاف دارند. اگر شرایط تسکین دهنده وجود داشته باشد، والدین مقتدر پاسخ خود را بر این اساس تنظیم می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین با این سبک می توانند بسته به موقعیت، نیازهای فرزندشان و سایر عواملی که ممکن است وجود داشته باشد، رویکرد خود را تنظیم و تطبیق دهند. بنابراین، انضباط همه متغیرها، از جمله رفتار کودک، موقعیت و غیره را در نظر می گیرد.

سبک های فرزند پروری مقدرانه در مقابل استبدادی

این ویژگی‌ها را می‌توان در مقابل سبک فرزندپروری مستبدانه قرار داد، که با انتظارات بسیار بالا با گرمی و راهنمایی اندک مشخص می‌شود. به عنوان مثال، موقعیتی را تصور کنید که در آن دو پسر جوان از فروشگاه مواد غذایی آب نبات می دزدند. نحوه برخورد والدین هر پسر در این موقعیت، تفاوت بین این سبک های فرزندپروری را مشخص می کند.

والدین با سبک مقتدرانه

وقتی پسری با فرزند پروری مقدرانه بالاخره به خانه می‌رسد، مجازات عادلانه‌ای دریافت می‌کند که با ماهیت تخلف مطابقت دارد. نمونه ای از این که چگونه والدین مقتدرانه ممکن است در این موقعیت راهکارهایی را انجام دهند:

  • او به مدت دو هفته در خانه می ماند است و باید آب نبات را برگرداند و از صاحب فروشگاه عذرخواهی کند.
  • پدر و مادرش با او صحبت می کنند که چرا دزدی اشتباه است.
  • والدین او را حمایت می کنند و او را تشویق می کنند که دیگر دست به چنین رفتاری نزند.

والدین مستبدانه

پسر دیگر والدین مستبدی دارد، بنابراین عواقب او کاملاً متفاوت به نظر می رسد. نمونه ای از این که چگونه والدین مستبدانه در این شرایط رفتاری را بروز می دهند:

  • هنگامی که او به خانه می رسد، هر دو پدر و مادر بر سر او فریاد می زنند.
  • پدرش او را می زند.
  • پدرش به او دستور می دهد که بقیه شب را بدون خوردن شام در اتاقش بگذراند.

کودک با والدین مقدرانه، تنبیه شد، اما با حمایت و راهنمایی برای تشویق رفتار مطلوب آینده. از سوی دیگر، کودکی که والدین مستبد داشت، مورد حمایت یا محبت قرار نگرفت و هیچ بازخورد یا راهنمایی در مورد دلیل اشتباه بودن دزدی دریافت نکرد.

جلوه های رفتاری در فرزند پروری مقدرانه

در گذشته، کارشناسان رشد کودک تحت تأثیر کار بامریند، عموماً سبک فرزندپروری مقتدرانه را به عنوان بهترین رویکرد برای فرزندپروری معرفی می کردند. تحقیقات مکررا نشان داده است که کودکانی که توسط والدین مقتدر بزرگ می شوند، تواناتر، شادتر و موفق تر هستند.

به گفته بامریند، فرزندان والدین مقتدر:

  • نسبت به توانایی های خود در یادگیری چیزهای جدید اعتماد به نفس دارند
  • مهارت های اجتماعی خوب را توسعه دهید
  • کنترل و تنظیم عاطفی خوبی داشته باشید
  • تمایل به داشتن روحیه های شادتر

چرا فرزند پروری مقدرانه به خوبی می کند؟

ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه

والدین مقتدر به عنوان الگو عمل می کنند و همان رفتارهایی را نشان می دهند که از فرزندان خود انتظار دارند. به همین دلیل، فرزندان آن ها بیشتر احتمال دارد این رفتارها را درونی کنند و آن ها را نیز از خود نشان دهند. قوانین و انضباط منسجم همچنین به کودکان این امکان را می دهد که بدانند چه انتظاری دارند.

این والدین تمایل دارند درک و کنترل عاطفی خوبی از خود نشان دهند. فرزندان آن ها همچنین یاد می گیرند که احساسات خود را مدیریت کنند و یاد می گیرند دیگران را درک کنند.

تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس با داشتن فرزند پروری مقدرانه

والدین مقتدر همچنین به کودکان اجازه می دهند که مستقل عمل کنند. این آزادی به بچه ها می آموزد که آن ها قادر به انجام کارهایی هستند که به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس قوی کمک می کند. برخی از والدین طبیعتاً مقتدرتر هستند تا مستبد یا سهل‌گیر. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید سبک معتبرتری را اتخاذ کنید، حتی اگر این پیش فرض طبیعی شما نباشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تلاش برای تعدیل سبک فرزندپروری خود مهم است. این ممکن است به این معنا باشد که شما باید حواستان به اعمال خود باقی بمانید. در حالی که برای ایجاد عادات یک سبک فرزندپروری مقتدر کار می کنید.

اگر علاقه مند به تبدیل شدن به والدین معتبرتری هستید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند. نگاه کردن به این سبک فرزندپروری به عنوان تعادلی بین نظم، کنترل عاطفی و اجازه دادن به استقلال می تواند مفید باشد.

سعی کنید خیلی خشن یا خیلی ملایم نباشید.

سعی کنید خیلی خشن یا خیلی ملایم نباشید. می‌توانید با اجازه دادن به فرزندتان برای تصمیم‌گیری بیشتر شروع کنید. اما همچنین در مورد آن انتخاب‌ها بحث‌های منظم داشته باشید. با گذشت زمان، توجه و انعطاف پذیری نسبت به نیازهای فرزندتان، این روش فرزندپروری طبیعی تر می شود.

چرا فرزندپروری مقتدرانه برای شما و فرزندانتان بهترین است؟

ویژگی ها و اثرات فرزند پروری مقتدرانه

فرزندپروری مقتدرانه به دلایلی به عنوان «سبک بهینه» فرزندپروری طبقه بندی می شود. این شیوه خاص از فرزندپروری به دلیل ترکیب قوانین اساسی، انضباط و مراقبت از افکار و بازخورد کودکان، عموماً به عنوان یک سبک سالم در نظر گرفته می شود. این سبک فرزندپروری به ویژه هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند و مشتاق تر برای کشف استقلال خود می شوند، ارزشمند خواهد بود.

تعادل در تربیت فرزندان

افراط و تفریط در همه زمینه های زندگی منفی است، به ویژه زمانی که والدین در آن نقش دارند. اجازه دادن به کودکان برای انجام هر کاری بدون هیچ راهنمایی از سوی خانواده خطرناک است.

منابع
وبسایت verywellmind

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا