هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟

دوست شما در مورد نگرانی های خود به شما می گوید، و شما مطمئن نیستید که آنها از شما چه می خواهند. آیا آنها به دنبال مشاوره هستند؟ آیا آنها به در آغوش گرفتن نیاز دارند؟ یا شاید آنها نیاز به اطمینان دارند؟ اگر فقط کتابچه راهنمای نحوه برخورد با احساسات مردم وجود داشت. می‌توانید به صفحه 20، به زیربخشی با عنوان: «دوست من به خاطر اشتباهی که مرتکب شده از دست خودش عصبانی است» ورق بزنید – و سپس دقیقاً می‌دانید چه باید بکنید. متاسفانه چنین سندی وجود ندارد. شما باید به شهود خود تکیه کنید. به عبارت دیگر، شما باید از هوش هیجانی خود استفاده کنید. در این نوشته از همکده می خواهیم بدانیم هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟

مرکز مشاوره همکده برای بهبود هوش هیجانی شما از طریق مشاوره تلفنی روان شناسی و مشاوره حضوری فعالیت می کند. شما می توانید با متخصصان ما در همکده در ارتباط باشید.

هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟

مهارت های هوش هیجانی برای بعضی ها طبیعی تر از دیگران است. برخی در این کار استعداد دارند و برای برخی دیگر نیاز به تمرین دارد. اما با کمی تلاش می توانید هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید. اولین قدم درک احساسات خود و آنچه برای مدیریت موقعیت های مختلف نیاز دارید است. انجام این کار مستلزم آگاهی عاطفی رادیکال و رویارویی با بخش هایی از خود است که ممکن است دوست نداشته باشید. این روند خودیابی می تواند ترسناک باشد. اما ارزشش را دارد. شما یاد خواهید گرفت که بهتر از خود مراقبت کنید، از جمله سلامت روانی و عاطفی خود. و پس از آن، برای گسترش این حمایت عاطفی به دیگران، مجهزتر خواهید بود.

هوش هیجانی چیست؟

چندین مکتب فکری در مورد چگونگی عملکرد هوش هیجانی وجود دارد. اما به بیان ساده، مفهوم هوش هیجانی توانایی شما را در موارد زیر توصیف می کند:

  • احساسات خود را درک، ارزیابی، ابراز و تنظیم کنید. اگر از چیزی که رئیستان در یک جلسه گفته است عصبانی هستید، هوش هیجانی خود تنظیمی لازم را برای بحث در مورد وضعیت به آرامی و خصوصی ارتقا می دهد.
  • احساسات دیگران را به خوبی درک کنید، تفسیر کنید و به آنها پاسخ دهید. اگر همکار شما در خانواده فوت کرده است، هوش هیجانی می تواند شامل ارائه آرامش و حمایت و پوشش دادن حجم کاری او در حین غمگینی باشد.

برای برخی، این توانایی ها به طور طبیعی به وجود نمی آیند. بیشتر اوقات، آنها به خودکاری و خودشناسی فراوان نیاز دارند. همانطور که شروع به درک بهتر خود می کنید، این دانش به چارچوبی برای روابط بین فردی شما تبدیل می شود. بهتر می توانید از یک همکار عزادار حمایت کنید زیرا می دانید که یک رویداد مشابه چگونه بر شما و احساسات شما تأثیر می گذارد. و اگر شخص را به خوبی بشناسید، ممکن است تشخیص دهید که آنچه شما نیاز دارید، چیزی نیست که او نیاز دارد. هوش هیجانی شما به شما کمک می‌کند تا بتوانید به موقعیت واکنش نشان دهید. با فهم بهتر می توانید بدانید که هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد.

تاثیرات مثبت هوش هیجانی

توسعه هوش هیجانی شما کار می خواهد، اما تاثیر مثبتی بر کار و زندگی شخصی شما خواهد داشت:

  • برخی تحقیقات نشان می دهد که هوش هیجانی منجر به روابط اجتماعی بهتر در کودکان و بزرگسالان می شود.
  • مردم اغلب ادراکات مثبتی نسبت به افراد با هوش هیجانی بالا دارند.
  • طبق یک مطالعه در سال 2017، هوش هیجانی بالاتر با بهبود عملکرد شغلی مرتبط است.
  • هوش عاطفی می تواند شما را به رهبر و همکار بهتری تبدیل کند.
  • همانطور که از نظر عاطفی باهوش تر می شوید، روابط نزدیک تری با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد خواهید کرد.
  • هوش عاطفی می تواند به شما کمک کند تا حد و مرزهای سالمی را در محل کار تعیین کنید.
  • انگیزه شما نیز می تواند بهبود یابد.

تمام این موارد نشان می دهد که هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد.

مولفه های هوش هیجانی

برای اینکه هوش هیجانی خود را به طور کامل توسعه دهید، 9 مرحله را طی خواهید کرد. هر کدام بر روی آخرین ساخته می شوند و شکل یک هرم را به خود می گیرند. وقتی به اوج رسیدید، مهارت‌های عاطفی سالمی خواهید داشت که به شما امکان می‌دهد عمیق‌تر با خودتان و افراد اطرافتان ارتباط برقرار کنید. در اینجا تفکیک هر مرحله آورده شده است:

محرک های عاطفی

پایه هرم از واکنش های شما به دنیای اطرافتان تشکیل شده است. هنگامی که یک رویداد رخ می دهد، شما آن را از طریق حواس فیزیکی خود پردازش می کنید – مانند بینایی، بویایی، یا لامسه. سپس مغز شما رویداد را از طریق مکانیسم های احساسی خود تفسیر می کند و واکنش های رفتاری را تحریک می کند. به عنوان مثال، اگر کسی در ترافیک ارتباط شما را قطع کند، مغز شما ممکن است با عصبانیت واکنش نشان دهد و واکنش رفتاری شما بوق زدن است.

هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟ – تشخیص احساسات

این لایه دوم هرم است. به توانایی شما در تشخیص احساسات دیگران از طریق آن اشاره دارد. ارتباط غیر کلامی انسان‌ها توانایی ذاتی برای خواندن احساسات دیگران از طریق نشانه‌هایی مانند حالات چهره، لحن صدا و زبان بدن دارند – خواه ما از آن آگاه باشیم یا نه. اگر تا به حال از کسی پرسیده باشید که حالش چطور است و «من خوبم» را به عنوان پاسخ شنیده باشید، نشانه های غیرکلامی او ممکن است چیز دیگری را به شما منتقل کرده باشد. اگر صدای آنها فشرده به نظر می رسید، ممکن است فکر کنید که آنها عصبانی هستند. یا اگر آنها در حال بو کشیدن هستند و چشمانشان اشک آلود است، ممکن است تصور کنید که آنها گریه کرده اند و اصلا حالشان خوب نیست.

خودآگاهی

لایه سوم شامل شناخت خود است. این بدان معناست که نقاط قوت، ضعف، افکار، باورها، ارزش ها، انگیزه ها و احساسات خود را به وضوح درک کنید. اگر این چیزها را در مورد خود نمی دانید، درک و تعامل با دیگران دشوار است، و پاسخ مناسب به احساسات دیگران را تقریبا غیرممکن می کند. اگر همکار پر استرسی دارید، نمی‌دانید چگونه از او حمایت کنید، مگر اینکه انواع عوامل استرس‌زا و نحوه برخورد با آنها را بشناسید.

خودمدیریتی

در این بخش می خواهیم بدانیم هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟ هنگامی که بر خودآگاهی مسلط شدید، می توانید مداخله کنید و هر یک از رفتارهای بد خود را تغییر دهید. تشخیص اینکه چه احساسی دارید، چه چیزی باعث آن شده است، و معمولاً چگونه پاسخ می دهید، به شما کمک می کند رفتارهای منفی را بشناسید و واکنش متفاوتی نشان دهید. دفعه بعد که یک کارمند اشتباه می کند، ممکن است رویکرد خود را تغییر دهید. به جای اینکه فوراً مثل همیشه آنها را سرزنش کنید، ممکن است قبل از ارائه بازخورد سازنده، کمی وقت بگذارید تا از فشار خارج شوید.

آگاهی اجتماعی

اکنون که می توانید احساسات خود را مدیریت کنید، توجه خود را به دنیای اطراف خود معطوف کنید. اکنون برای تشخیص و پاسخگویی به احساسات، نیازها و نگرانی های دیگران آمادگی بیشتری دارید. شما می توانید خود را جای آنها بگذارید و دیدگاه آنها را درک کنید. شاید شما یک مادر شاغل هستید که یک مدیر نیز هست. قبلاً رئیسی داشتید که چالش‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی را درک نمی‌کرد. در حالت ایده آل، این به شما کمک می کند تا درک کنید که والدین شاغل در تیم شما به چه چیزی نیاز دارند.

هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟- مهارت های اجتماعی

در این سطح از هرم، باید بتوانید احساسات دیگران را شناسایی کنید، نقطه نظرات آنها را درک کنید و بر اساس آن اطلاعات عمل کنید. مهارت‌های اجتماعی شما و سازگاری با نیازهای دیگران به شما این امکان را می‌دهد که یک همکار عالی باشید، سبک‌های مختلف ارتباطی را بپذیرید، تنش را از بین ببرید و تعارض را حل کنید. اگر شما یک رهبر تیم هستید، همدلی شما باعث می شود تا کارگرانتان بهترین کار را انجام دهند. شما می دانید که انگیزه هر یک از آنها چیست و می توانید بر اساس آن از آنها حمایت کنید.

جهانی شدن عواطف و خودشکوفایی

در این نقطه از هرم، می فهمید که همه، از جمله خود شما، موجودی احساسی هستند که نیاز به مراقبت و شفقت دارد. شما همچنین می بینید که همه قادر به دستیابی به پتانسیل کامل خود هستند و مستحق حمایت هستند. شما ممکن است این را با یک کارآموز تجربه کنید. تازه از مدرسه فارغ التحصیل شده اند، آنها قطعاً تجربه ای ندارند که به زمین بیایند – اما شما تشخیص می دهید که اگر به آنها فرصت داده شود، می توانند در تیم شما تفاوت ایجاد کنند.

تعالی

هنگامی که به تعالی رسیدید، می توانید به دیگران کمک کنید تا خود شکوفایی کنند، رضایت خود را پیدا کنند و پتانسیل خود را درک کنند. شما متوجه مشکلات خود در رسیدن به این نقطه هستید، بنابراین می خواهید به دیگران کمک کنید تا در اهرام خود پیشرفت کنند. در این مرحله، شما آماده هستید تا یک رهبر باشید. شما احساسات، نقاط قوت، ضعف و انگیزه های اصلی تیم خود را درک می کنید. به همین دلیل، شما مجهز به حمایت، الهام بخشیدن و ارتقاء آنها به ارتفاعات جدید هستید.

وحدت عاطفی

ما می خواهیم بدانیم که هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟ در اوج هرم، قدردانی جدیدی از ارتباط خود با مردم دارید. شما وابستگی عاطفی خود به دیگران و وابستگی آنها به شما را درک می کنید. این شما را به فردی دلسوزتر و دلسوز تبدیل می کند. تشخیص احساسات دیگران برای شما آسان تر می شود زیرا احساس می کنید با آنها ارتباط دارید. آنها در زندگی در حال تقلا هستند، درست مثل شما.

چگونه مهارت های هوش هیجانی را اندازه گیری کنیم؟

هوش هیجانی از طریق ضریب عاطفی (EQ) اندازه گیری می شود. EQ شما بازتابی از مهارت شما در موارد زیر است:

  • مدیریت احساسات و واکنش های عاطفی
  • از وضعیت عاطفی خود آگاه باشید
  • مهارت های بین فردی
  • خود کنترلی
  • هوش اجتماعی
  • مدیریت روابط

رتبه بندی رفتارهای خود بر اساس مقیاس از طریق آزمون خود گزارشی رایج ترین راه برای اندازه گیری EQ شما است. پس از آن، نتایج خود را جمع آوری کنید تا EQ خود را تعیین کنید.

نکاتی برای بهبود هوش هیجانی – هوش هیجانی چگونه از شما انسان بهتری می سازد؟

این مؤلفه های هوش هیجانی بینشی را در مورد چگونگی بهبود هوش هیجانی برای درک خود و دیگران ارائه می دهد.

مدیتیشن

مدیتیشن برای افزایش ذهن آگاهی، تقویت خلق و خو، کاهش استرس درک شده و افزایش آگاهی بین فردی در محل کار شناخته شده است. این ابزار قدرتمندی برای درون نگری است و به شما کمک می کند تا پایه های هرم هوش هیجانی خود را محکم کنید.

داستان های ادبی بخوانید

در برخی موارد، خواندن داستان می تواند به تقویت همدلی کمک کند. این نوع ادبیات اغلب تصاویر دقیقی از ذهن، روانشناسی و روابط شخصیت ها ارائه می دهد که می تواند به بینش عاطفی زندگی واقعی تبدیل شود.

توسعه مهارت های ارتباطی

هوش عاطفی می تواند به برقراری ارتباط موثر منجر شود. این کار را در مکالمات انجام دهید:

  • گوش دادن از نزدیک و تأمل در مورد آنچه گفته شده قبل از پاسخ دادن
  • تایید نظرات دیگران قبل از ارائه نظر خود حتی اگر مخالف باشید
  • جمع آوری اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری

مرزهای خود را مشخص کنید

هوش عاطفی به این معنا نیست که رفاه عاطفی دیگران را بر سلامت خود ترجیح دهید، اگر به ضرر خودتان است. در عوض، آگاهی از محدودیت های خود و دیگران است. تعیین و رعایت مرزها بخش اساسی هوش هیجانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا