نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است؟

نور درمانی یکی از روش های نوین برای جلوگیری از انواع اختلالات روانی خصوصا استرس و افسردگی است. استرس ها اگر از حالت مثبت خارج شوند آسیب های زیادی به ما می رسانند. همان طور که می دانید در بحث تراپی و درمان اختلالات روانی ما روش های مختلفی را در مقاله های قبل گفتیم. یکی از این روش ها به عنوان مثال درمان مبتنی بر قوت بود. اما این گونه نیست که روان شناسان از تمامی روش ها بر روی یک نفر استفاده کنند. همیشه شنیده ایم که عواملی مثل اضطراب یا افسردگی می تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. امروز می خواهیم ببینیم که نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است؟

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است.

سلامت روان و نور درمانی

نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است، صحبت کنیم.

نور درمانی چیست؟

نور درمانی که با نام فتوتراپی نیز شناخته می شود، درمانی است که برای درمان انواع شرایط سلامت روان استفاده می شود. در درجه اول، از آن برای درمان یک نوع رایج افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) استفاده می شود که به عنوان یک فرایند در درمان اختلالات زمستانی یا افسردگی فصلی نیز شناخته می شود. نور درمانی همچنین ممکن است به عنوان درمانی برای سایر اشکال افسردگی، اختلالات خواب یا سایر شرایط مفید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از زمان به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک درمان در دهه 1980، نور درمانی خط اول درمان برای SAD بوده است. که زیرمجموعه ای از افسردگی است که زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و تمایل دارد از سال های نوجوانی تا یائسگی رخ دهد. بی حالی، افزایش وزن، بی علاقگی به معاشرت، تمرکز ضعیف و احساس ناراحتی، تحریک پذیری و بی قراری از علائم رایج این بیماری هستند.

علت SAD چیست ؟

هیچ کس به طور قطع نمی داند که چرا SAD رخ می دهد، اما به نظر می رسد که با سیستم تولید مثل زنان، انواع هورمون ها و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است. محققان بر این باورند که این بیماری به دلیل عدم قرار گیری در معرض نور طبیعی در روزهای کوتاه‌تر و تاریک‌تر پاییز یا زمستان ایجاد می‌شود و علائم از الگوی فصلی سالانه پیروی می‌کنند. این کاهش قرار گیری در معرض نور خورشید بر برخی افراد شدیدتر از دیگران تأثیر می گذارد و باعث افسردگی می شود.

نور درمانی چگونه کار می کند؟

نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است؟

استفاده از نور درمانی آسان است. تنها چیزی که لازم است یک جعبه یا لامپ نور درمانی است که به سادگی آن را وصل کنید. آن را روشن کنید و به اندازه کافی نزدیک به آن بنشینید تا چشم و پوست شما نور را برای مدت زمان مشخصی جذب کند. خود ماشین‌ها معمولاً از چراغ‌های فلورسنت روی یک پایه بازتابنده فلزی با یک صفحه پلاستیکی در بالا برای پخش نور و فیلتر کردن پرتوهای مضر ماوراء بنفش (UV) تشکیل شده‌اند.

مهم است که 10000 لوکس نوردهی دریافت کنید و در فاصله مناسب، که باکس های نور بهتر اجازه بیش از 30 دقیقه نوردهی را می دهند. شما نمی خواهید در طول تمام جلسه مستقیماً به دستگاه نگاه کنید. زیرا ممکن است به چشمان شما آسیب برساند. در عوض، هدف این است که چشمان شما نور را به طور غیر مستقیم دریافت کنند. به طور معمول، باید هدف خود را در فاصله یک و نیم و دو فوتی از لایت باکس قرار دهید تا بیشترین سود را ببرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این دستگاه‌ها نور روشنی را از خود ساطع می‌کنند که نور خورشید را در فضای باز شبیه‌سازی می‌کند. ملاتونین، سروتونین و ویتامین D را از جمله اثرات دیگر افزایش می‌دهد. با این حال، رعایت توصیه های سازنده با توجه به فاصله واقعی مورد نیاز برای دریافت نور مناسب در 30 دقیقه بسیار مهم است. برخی از تولیدکنندگان به فاصله 6 تا 12 اینچ توجه می کنند. بنابراین اگر مثلاً 12 اینچ باشد و فرد در فاصله 24 اینچی بنشیند، یک ساعت طول می کشد. اگر مبتلا به SAD هستید، احتمالاً نور درمانی را در اوایل پاییز شروع می کنید و در طول زمستان ادامه می دهید و در اواخر بهار و ماه های تابستان استراحت می کنید.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

محققان کاملاً مطمئن نیستند که چگونه و چرا نور درمانی کار می کند. اما مطالعات نشان می دهد که این درمان علائم را برای بسیاری از افراد تسکین می دهد. به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض نور توسط یک لایت باکس باعث تولید سروتونین شیمیایی مغز می شود، درست مانند نور طبیعی. سروتونین که اغلب هورمون “احساس خوب” نامیده می شود، نقش اساسی در عملکرد صحیح ذهن و بدن شما دارد و بر خلق و خو، احساسات، مهارت های حرکتی و خواب تاثیر می گذارد.

ریتم های شبانه روزی ملاتونین و نور درمانی

قرار گرفتن در معرض نور هم ریتم شبانه روزی ملاتونین را بازنشانی می کند و هم سنتز ملاتونین را به شدت مهار می کند. به همین دلیل است که این درمان با کمک به تنظیم چرخه خواب یا بیداری برای بهبود مشکلات خواب نیز استفاده می شود. استفاده از لایت باکس در صبح می تواند به بدن القا کند که روز است و ساعت بدن را به سرعت شروع می کند. به طور مشابه، نور درمانی نیز برای درمان جت لگ استفاده می شود تا به افراد کمک کند تا با منطقه زمانی جدید سازگار شوند.

آنچه پژوهش ها در ارتباط با این درمان می گوید

نور درمانی چیست و آیا برای شما مناسب است؟

تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین سروتونین با افسردگی مرتبط است و نور درمانی یک درمان موثر است. در واقع، فواید آن اغلب پس از یک جلسه، که معمولا بین 15 تا 60 دقیقه طول می کشد، مشاهده می شود. یک مطالعه نشان داد که اثرات مثبت معمولا بعد از 20 دقیقه دیده می شود. اما مدت زمان بهینه برای جلسات لایت باکس روزانه 40 دقیقه در طی چند هفته است.

پس از جلسات نور درمانی، بهبودهایی در هوشیاری، خلق و خوی، انرژی، توجه، تمرکز، شادی و سایر نشانگرهای افسردگی مشاهده شده است. علاوه بر این، در حالی که در حال حاضر به طور عمده برای درمان SAD تصور می شود. نور درمانی به طور فزاینده ای برای درمان سایر اشکال افسردگی و اختلالات خلقی، با نتایج امیدوارکننده استفاده می شود.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که نور درمانی می‌تواند یک درمان مؤثر و سریع الاثر برای اشکال غیرفصلی افسردگی از جمله اختلال افسردگی اساسی (MDD) باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که استفاده از لایت باکس همراه با سایر روش های درمانی مدیریت بهتر علائم را به همراه دارد. اعتقاد بر این است که هجوم نور روشنی که نور درمانی ارائه می دهد از کاهش خلق و خوی جلوگیری می کند. این ممکن است هنگام زندگی در محیطی که فقط سطوح کم نور را ارائه می دهد اتفاق بیفتد.

سلامت روان و نور درمانی در افراد چگونه است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، نور درمانی ممکن است برای درمان انواع شرایط سلامت روان استفاده شود و اغلب اولین توصیه درمانی برای مبتلایان به SAD است. این می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، به ویژه برای کسانی که علائم خفیف تری دارند. اما زمانی که با گفتار درمانی، رفتار یا اصلاح شیوه زندگی (مانند ورزش و عادات خواب مثبت) و داروها (مانند داروهای ضد افسردگی) ترکیب شود نیز موثر است. علاوه بر اختلال عاطفی فصلی، کاربردهای دیگر نور درمانی شامل درمان مشکلات زیر است:

  • انواع اختلالات خواب
  • تنظیم برنامه کاری شیفت شب
  • زوال عقل
  • خستگی

توجه داشته باشید که نور درمانی برای درمان انواع بیماری های پوستی مانند پسوریازیس نیز قابل استفاده است. با این حال، در حالی که این لامپ ها عمداً اشعه ماوراء بنفش (UV) ساطع می کنند. دستگاه های نور درمانی برای شرایط سلامت روان برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش ساخته شده اند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا