نحوه آمادگی ذهنی برای Omicron

همه ما می دانیم که در این دو سال ویروس کرونا چه تاثیراتی بر زندگی افراد گذاشته است. از اعتیاد به اینترنت گرفته تا مشکلات روانی همگی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است. حتی گاهی اوقات افرادی که این بیماری را می گیرند دچار PTSD می شوند. آمادگی ذهنی برای Omicron جهش جدید این ویروس یک فرایند مهم و البته راحت تر هست.

چرا که اکثریت افراد جامعه واکسینه شده اند و دیگر مثل جهس های قبل فشار روانی به افراد وارد نمی شود. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که نحوه آمادگی ذهنی برای Omicron چگونه است؟

مدیریت اتفاقات ناگوار و آمادگی ذهنی برای Omicron

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت اتفاقات ناگوار را به یاد داشته باشید.  در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه آمادگی ذهنی برای Omicron  صحبت کنیم.

آمادگی ذهنی برای Omicron  و اختلالات خواب

یک مطالعه جدید نشان داد که مسائل مربوط به سلامت روان در ابتدای همه گیری بسیار مهم است. این فرایند  بر مدت زمان خواب افراد تأثیر می گذارد. تجربه خواب ضعیف می تواند سطح اضطراب را افزایش داده و یک چرخه منفی ایجاد کند. برای مقابله با اختلالات خواب، متخصصان توصیه می کنند از استفاده نمایشگر خودداری کنید. زمان خواب ثابت داشته باشید و روال شب را رعایت کنید.

آیا تا به حال شده است که شب را در تختخواب دراز بکشید اما نتوانید بخوابید؟  یا به دلیل چیزی که باعث ناراحتی شما شده مدام بیدار می شوید؟ شاید شما بیش از حد معمول احساس خستگی کرده اید؟ حتی ممکن است بیش از حد معمول خوابیده اید اما روز بعد هنوز خسته هستید؟ اگر یکی یا هر دو سناریو را تجربه کرده اید، احتمالاً استرس را تجربه کرده اید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، آمادگی ذهنی برای Omicron  باعث افزایش نکات مثبت در همه افراد است. اما در کل به علت همه گیری جهان طی یک سال و نیم گذشته استرس بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این افزایش استرس چگونه بر ذهن افراد تأثیر گذاشته است؟ چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

آمادگی ذهنی برای Omicron

Omicron، یک نوع جدید COVID-19، در بیش از 60 کشور شناسایی شده است.  دانشمندان هنوز در تلاشند تا تعیین کنند که میزان انتقال و شدت بیماری Omicron با انواع قبلی COVID-19، مانند دلتا، چگونه است. با این وجود، بسیاری از مردم دلواپس این هستند که آیا این جهش ویر.س بر زندگی آن ها تاثیر جدی خواهد گذاشت یا خیر؟ که به گفته کارشناسان کاملاً طبیعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درست زمانی که فکر می‌کردیم با نوع دلتا کووید-19 کنار می‌آییم، Omicron از راه می‌رسد. اما آمادگی ذهنی برای Omicron می تواند مفید باشد. اگر منتظر یک فصل تعطیلات با محدودیت‌های کمتر نسبت به سال گذشته بودید، اضطراب ناشی از COVID-19 ممکن است فشار هایی به شما وارد کند. همه ما در حال تعجب هستیم که این برای زندگی ما و خانواده ما (و سلامت روانی ما) چه معنایی دارد که همچنان با وجود این ویروس وارد سال 2022 می شویم.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

شیلا فورمن، دکترای روانشناس، می‌گوید: «این جمله معروف از Jaws، «درست زمانی که فکر می‌کردید بازگشت به آب بی‌خطر است، همه خطرات را تجربه کردید» می‌تواند به راحتی در مورد ما و بیماری همه گیری صدق کند. درست زمانی که فکر کردید تفریح و لذت های مختلف با عزیزانتان بی خطر است، یک نوع جهش جدید ظاهر می شود که همه چیز را به هم می زند.

برخی از مردم می‌توانند این خبر را در جدی بگیرند  و یک دنیای دیگر را کمتر از شادی بپذیرند، در حالی که برخی دیگر متوجه می‌شوند که اضطراب آن‌ها را به سرعت ناراحت می کند. در این جا آن چه شما باید در مورد Omicron بدانید، و چگونه می توانید سلامت ذهنی خود را در مسیر درست حفظ کنید، آورده شده است.

تا کنون درباره Omicron چه می دانیم؟

حقیقت این است که اطلاعات در مورد این نوع خیلی زیاد نیست. حداقل، هنوز هیچ چیز قطعی نیست. چارلز بیلی، MD، مدیر پزشکی پیشگیری از عفونت در بیمارستان ماموریت پراویدنس و بیمارستان سنت جوزف در اورنج کانتی، کالیفرنیا، می‌گوید: «به نظر می‌رسد نشانه‌های اولیه نشان‌دهنده افزایش قابل انتقال، اما شدت بیماری کمتر در مقایسه با نوع دلتا است. دکتر بیلی می‌افزاید که هیچ سیگنال واضحی مبنی بر این که واکسن‌های کووید-۱۹ و عوامل پیشگیرانه و درمانی در برابر نوع Omicron فاقد کارایی هستند وجود ندارد.

اطمینان کامل از واکسیناسیون در برابر جهش جدید

نحوه آمادگی ذهنی برای Omicron

این خبر در این مرحله اطمینان‌بخش است و دلیلی وجود ندارد که نسبت به نسخه‌های قبلی COVID-19 نگران Omicron باشیم. دکتر بیلی می گوید: «برای توجیه سطح بالای نگرانی با توجه به در دسترس بودن عوامل درمانی موثر بستری و سرپایی، به علاوه نشانه های اولیه مبنی بر این که واکسیناسیون ها و آنتی بادی های مونوکلونال باید محافظت کنند، خیلی زود است. طبیعتا اگر همه ما واکسن بزنیم و مراقبت های لازم را انجام دهیم نگرانی های کمتری داریم. اکنون پزشکان معتقدند به همان اندازه از واکسیناسیون محافظت می کند.

نگران  عدم آمادگی ذهنی برای Omicron نباشید

علیرغم سخنان اطمینان بخش برخی از متخصصان پزشکی، نگرانی در مورد Omicron طبیعی است. لیلا آر ماگاوی، دکتر لیلا آر. ماگاوی، روانپزشک معتبر و متخصص در هاپکینز و مدیر پزشکی منطقه ای سلامت ذهن پات، می گوید برای برخی افراد، این ممکن است با علائم خلق و خو و اضطراب مرتبط با فعالیت های مختلف شدید شود.

دکتر مگاوی توضیح می‌دهد: «این زمان‌ها ممکن است آن‌ها را به یاد عزیزانی که درگذشته‌اند و خاطرات دردناک و آسیب‌زا را به یادشان بیاورد». اگر نگران مرگ عزیزان بیشتری باشند، نوع Omicron ممکن است به اضطراب آن ها بیفزاید. این  ممکن است منجر به فاصله گذاری اجتماعی برای محافظت از خانواده ها شود، که می تواند منجر به احساس انزوا شود.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر مگاوی می‌گوید: «بسیاری از افراد تعطیلات را شروعی جدید می‌دانند، بنابراین نوع جدید می‌تواند مانند یک پسرفت احساس شود. حتی افرادی که به طور کامل داری کارت واکسن دو دوز هستند یا در معرض خطر بیماری جدی ناشی از COVID-19 نیستند ممکن است در مورد Omicron احساس نگرانی کنند. زیرا چیزهای زیادی در مورد این نوع ناشناخته باقی مانده است.

احساس درماندگی در افراد با عدم توانایی آمادگی ذهنی برای Omicron

دکتر مگاوی می گوید مشکلات عدم اعتماد به یکدیگر می تواند باعث ایجاد اختلالات شخصیتی مختلف شود. کنند. «تغییر خود می‌تواند آمیگدال، مرکز ترس مغز را تحریک کند و موج‌های اضطراب را تحریک کند.» او می افزاید: هنگامی که فرد بخواهد از افراد خانواده خودش برای مقابله با این ویروس محافظت کند،، عواقب آن می تواند شامل بی خوابی، حملات پانیک، افسردگی، اختلال در شناخت و بدتر شدن عملکرد باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دکتر فورمن اضافه می کند که کووید-19 از بسیاری جهات یک عامل ایجاد کننده نا امنی در دنیا است. او می‌گوید: « عادت های که قبلاً داشته‌ایم یا حتی غذایی که به سادگی در رستوران می خوردیم امروزه برای برخی افراد مانند یک ترس بزرگ است. ” عدم انجام برخی از فعالیت های عادی باعث می شود بسیاری از ما احساس آسیب پذیری و  مشکلات روانی قرار  داشته باشیم. حتی کسانی از ما که به علم اعتماد دارند و به واکسن ها اعتماد دارند، می توانند احساس درماندگی و بی دفاعی کنند.”

استراتژی های مقابله ای برای Omicron (و فراتر از آن)

اولین چیزی که دکتر مگاوی به بیماران خود (چه کودکان و چه بزرگسالان) توصیه می کند این است که با پروتکل های موجود و منابع موجود در محل کار و مدرسه برای ارتقای ایمنی و رفاه کلی در طول همه گیری مداوم کووید-19 آشنا شوند.

او می‌گوید این یادگیری ها می‌تواند حس کنترل ایجاد کند و اضطراب را کاهش دهد. گفت‌وگوی آزاد با عزیزان می‌تواند به ما کمک کند تا احساسات را به شیوه‌ای سالم پردازش کنیم.  هیچ چیزی به اندازه کنترل احساسات و احتیاط کردن به صورت ایده آل نمی تواند به افراد کمک کند تا مراقب احساسات و ادراک خود از موقعیت باشند. در حالی که ما در این بیماری همه گیر تنها نیستیم، مطمئناً همه که افراد همین مشکلات را به صورت کم و زیاد دارند. داشتن دوستی برای صحبت در مورد ترس ها، ناامیدی ها و نگرانی های خود بسیار ارزشمند است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا