مشکلات ازدواج دوم چیست؟

مشکلات ازدواج دوم چیست؟ این پرسش عمدتا برای افرادی که در ازدواج اول خود با شکست مواجه شده اند، مطرح  و باعث ترس از ازدواج دوم می شود. این افراد به طور معمول برای ازدواج دوم خود دچار ترس و تردید می‌شوند.

به طور کلی ازدواج دوم رواج زیادی پیدا کرده است. برخی فکر می‌کنند ازدواج دوم از همان ابتدا محکوم به نابودی است. در برخی شرایط ازدواج دوم با حضور کودکان خراب می‌شود. جالب اینجاست که میزان طلاق در ازدواج های دوم بیشتر از ازدواج اول است. این در حالی است که خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ فکر می‌کنند افرادی که طلاق گرفته اند تجربه لازم برای زندگی مشترک را به دست آورده اند و اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنند.

اما افسوس که غالبا چنین نیست کسانی که یک ازدواج نا موفقی داشته اند ممکن است توانایی تحمل شریک جدیدی را نداشته باشند. در حالی که بسیاری از زوجین ازدواج مجدد را به عنوان شانس دوم سعادت می‌دانند، اما آمار داستان دیگری را نشان می‌دهد. طبق داده های موجود در سرشماری، میزان طلاق برای ازدواج های دوم در ایالات متحده بیش از 60٪ در مقایسه با حدود 50٪ برای ازدواج های اول است.

سایر مشکلات ازدواج دوم چیست؟

گاهی اوقات چالش های جدیدی در ازدواج دوم پیش می‌آیند؛ مثلا کسی که به خاطر مشکلات مالی طلاق گرفته ممکن است در ازدواج دوم، دنبال کسی باشد که او را از نظر مالی تامین کند. همین امر در مورد سایر مسائل مهم زناشویی – برآورده شدن جنسی، عدم ارتباط عاطفی (ارتباطی)، مشکلات همسران و غیره صادق است. از آنجایی که فرد به دلیل مشکل خاصی طلاق می‌گیرند در ازدواج دوم می‌خواهند این مشکل را برطرف کنند؛ اما بیشتر افراد در ازدواج دوم خود متوجه اختلافاتی بین همسر اول و دوم خود می‌شوند. شاید همسر دوم آنها یک سری برتری های داشته باشد؛ اما حتما یک سری ویژگی های همسر اول را نخواهد داشت. همین اختلافات ممکن است ازدواج دوم را تحت فشار قرار دهد.

آیا ازدواج با کسی که طلاق گرفته درست است؟

برخی در هنگام تصمیم برای ازدواج دوم خود با این مشکل روبرو هستند که آیا ازدواج با کسی که طلاق گرفته درست است یا نه تصمیم اشتباهی خواهد بود. حتی افرادی که قصد ازدواج با یک طلاق گرفته را دارند بهتر است قبل از تصمیم گیری به جواب این سوال فکر کنند؛ اما چیزی که باید در این زمینه به آن توجه کنیم این است که به ندرت پیش می‌آید در یک طلاق و جدایی یکی از زوجین مقصر باشند. در اکثر طلاق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ هر دو طرفین مقصر هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که فرد مطلقه قبل از ازدواج مجدد نیاز به مشاوره و مراجعه به روان شناس دارد تا دیدگاه او در مورد ازدواج به خصوص ازدواج دوم تغییر پیدا کند و برای بار دوم گرفتار طلاق نشود.

آیا با کسی که همسر او فوت کرده، ازدواج کنم؟

ازدواج دوم به دنبال مرگ همسر چالش های خاص خودش را دارد. این فرد در هنگام تصمیم گیری برای ازدواج مجدد ممکن است با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کند. غم و اندوه و ناراحتی مرگ از دست دادن همسر، حتی می‌تواند سال ها پس از مرگ بر توانایی و تصمیم گیری فرد در ازدواج مجدد تأثیر بگذارد. عجیب است که بسیاری از افراد احتمال ازدواج در پی مرگ همسر را بیشتر از ازدواج پس از طلاق زیر سوال می‌برند. عنصر اصلی در این واکنش وارونه، وفاداری است. هیچ کس از فردی که طلاق گرفته توقع وفاداری نسبت به همسر مطلقه اش را ندارد؛ اما از کسی که همسر او فوت کرده توقع وفاداری نسبت به همسر متوفی را دارند.

حتی برخی افراد در این شرایط ازدواج مجدد را خیانت می‌دانند. برداشت نادرست دیگر این است که ازدواج مجدد تأثیر منفی بر همسر سابق دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد اگر فرد در ازدواج اول خودش موفق بوده است طبیعتاً می‌تواند یک تضمینی برای ازدواج دوم باشد.

بدیهی است که در این شرایط فردی که همسر او فوت کرده، باید به همسر متوفی خودش احترام بگذارد. از طرفی هم همسر جدید او باید این موضوع را درک کند که مسئولیت او بر عهده همسر جدیدش است؛ اما از طرفی هم هیچ کسی دوست ندارد در رتبه دوم و یا حاشیه زندگی یک فرد دیگر قرار بگیرد. بر همین اساس نه شوهر و نه زن، نباید کاری انجام دهند که نشان دهنده این باشد که شریک زندگی و ازدواج اول همچنان در قلبش زنده است. او باید احساسات همسر دوم خودش را نیز در نظر بگیرد و از طرفی هم مراقب فرزندان خودشان باشند كه اگر ببینند که پدر یا مادر زنده، پدر یا مادر متوفی خود را کاملا فراموش کرده اند، ناراحت می‌شوند.

آیا ازدواج مجدد با کسی که بچه دارد، صحیح است؟

طبق مقاله نوشته شده در پزشکت، ازدواج دوم، مشابه ازدواج اول، نباید عجولانه انجام شود، افراد نباید در ازدواج دوم خود عجولانه تصمیم گیری کنند. این امر به ویژه به دلیل عوامل زیادی که در ازدواج دوم وجود دارد و معمولاً در ازدواج اول وجود ندارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بارزترین اختلاف در ازدواج اول و دوم حضور کودکان است. کودکان در هر سنی، هر چند از طرق مختلف، به دنبال طلاق والدین یا مرگ والدین آسیب پذیر هستند. این آسیب پذیری در هنگام ازدواج دوم والدین آنها بیشتر می‌شود. کودکان ازدواج مجدد والدین خود را تهدیدی برای ز دست دادن وقت و محبت والدین خود می‌دانند.

والدین در ازدواج دوم خود باید برای درک و رفع نگرانی های کودک خود تلاش کنند. والدین در درجه اول باید اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهند. به حرف های آنها با دقت گوش دهند. کودکان باید مطمئن شوند که همیشه مورد علاقه و مراقبت والدین خود هستند.

بسیاری از کودکان والدین ناتنی خود را دوست ندارند، و حتی ممکن است هر کاری برای برهم زدن رابطه جدید والد خود انجام دهند. این در حالی است که کودکان موظفند به پدر و مادر خود و حتی ناپدری و نامادری خود احترام بگذارند. علاوه بر آن، پدر و یا مادر های ناتنی ممکن است رابطه خوبی با کودکان همسر خودشان نداشته باشند.

رفتار نامادری و یا ناپدری چگونه باید باشد؟

رفتار نامادری و یا ناپدری در روابط کودکان با والد خودش تاثیر زیادی دارد. نامادری و یا ناپدری هرگز نباید این طرز فکر را داشته باشد که جایگزین پدر و یا مادر کودک شوند. بهترین کار این است که همسر جدید با عشق و علاقه به کودک و همسر خود وارد خانواده شود و عمیقا متعهد شود که بهترین رفتار را با آنها خواهد داشت.

اگر فرزندان متوجه این شوند که والدین آنها نیاز به ازدواج مجدد دارند، به آنها کمک هم می‌کنند. از طرفی هم یک والدین خوشحال و خوشبخت می‌توانند باعث پیشرفت فرزندان خود شوند؛ اما مهم این است که کودکان باید درک کنند که والدین آنها نیاز به ازدواج مجدد دارند. ازدواج مجدد امری قانونی است. در این شرایط ممکن است کودک مقاومت کمتری در برابر ازدواج مجدد پدر و یا مادر خود داشته باشد. كودكان كوچكتر كمتر قادر به درک این موضوع هستند. متأسفانه، حتی کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز به طور خودکار از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

مطمئنا آنها کودک را به اندازه فرزند خودشان دوست ندارند؛ اما در این شرایط باید قوانینی برای فرزندان به والدین ناتنی و والد به فرزند خودش تعریف شود. در این چارچوب، ازدواج دوم نه تنها می‌تواند دوام بیاورد، بلکه می‌تواند رشد کند و به نفع همه باشد. وقتی چارچوبی این وسط تعریف و در نظر گرفته نشود مشکلات زیادی پیش می‌آیند. همه افرادی که تصمیم دارند با یک فرد فرزند دار ازدواج کنند باید سازگاری و قدرت پذیرش بالایی داشته باشند. پذیرش همیشه بهتر از طرد کردن افراد است.

ازدواج مجدد با کسی که مشکل مالی دارد تا چه حدی موفقیت آمیز است؟

 بعضی اوقات این کار عملی نیست، خصوصاً اگر بودجه ای به طور قانونی برای فرزندان یکی از همسران در نظر گرفته شده باشد. محتاطانه ترین توافق این است که هر یک از همسران، توافق کنند که به دارایی های فرزندان دست نزنند. یعنی افراد با همدیگر ازدواج می‌کنند اما ناپدری هیچ اختیاری در مورد فرزند همسر خود ندارد. این موضوع ممکن است اولین گام برای شروع مشکلات ازدواج دوم با فردی باشد که بچه دارد.

چگونه از مشکلات ازدواج دوم جلوگیری کنم؟

عقل سلیم ممکن است به ما بگوید که ازدواج های دوم میزان موفقیت بالاتری دارند زیرا ما از اشتباهات در ازدواج اول خود یاد گرفته ایم. متأسفانه، این درست نیست. بالتبع ازدواج دوم، اعضای جدیدی را به خانواده اصلی شما اضافه می کند. این یک فرصت عالی برای ایجاد خانواده ای دوست داشتنی و دلسوز برای فرزندان و خودتان است. مهربانی یک عنصر مهم در یک رابطه سالم است. اگر چه ممکن است در ازدواج دوم تجربه شما بیشتر از ازدواج اول باشد؛ اما ازدواج دوم می تواند با خطرات و عوارض جدیدی همراه باشد.

هنگامی که در یک رابطه جدید هستید باید 100٪ حضور داشته باشید. تشکیل خانواده با شخص دیگر نیاز به عزم و تلاش دارد. اگر هنوز به خاطر رابطه متعهد قبلی که به پایان رسیده است – به هر دلیلی – غمگین هستید، این امر باعث می شود که شما به رابطه جدید کاملا توجه نکنید.

شما باید از تمام مهارت های رابطه ای که داشته اید استفاده کنید. همچنین باید به دنبال یادگیری یکسری مهارت های جدید برای موفقیت در ازدواج دوم خود باشید. اگر به فکر ازدواج دوم خود هستید قبل از اقدام برای ازدواج بهتر است مشکلات ازدواج اول را شناسایی و برطرف کنید. روانشناسان و کارشناسان معتقدند کسی که مشکلات ازدواج اول را شناسایی و برطرف نکرده، نمی تواند ازدواج دوم موفقی داشته باشد. برای شناسایی و رفع مشکلات اول خود و حتی طرف مقابلتان باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

آیا پزشکت می تواند در زمینه مشکلات ازدواج دوم به من کمک کند؟

یکی از راهکارهای امروز برای مشاوره با روانشناسان با توجه به شیوع بیماری کرونا، استفاده از مشاوره آنلاین است. در مشاوره آنلاین شما به راحتی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاورین و روانشناسان در ارتباط باشید بدون اینکه مجبور شوید از خانه خود بیرون بروید.

خدمات پزشکت، به عنوان بزرگترین جامعه آنلاین پزشکی بین بیمار و پزشک یکی از منحصر به فرد ترین خدمات در زمینه مشاوره آنلاین است که می تواند به شما در رفع مشکلات ازدواج دوم کمک کند. شما با نصب برنامه پزشکت می توانید با بهترین روانشناسان در زمینه های مشاور خانواده، فردی، سکس درمانی و ازدواج در ارتباط باشید. مشاوره های آنلاین با مشاورین پزشکت به صورت چت های نوشتاری، متنی و تصویری است که می توانید با خیال راحت از محرمانه بودن فضای مشاوره در 24 ساعت شبانه روز با مشاورین در مورد مشکلات خود مشورت کنید.

منابع
pezeshket.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا