مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی

رفتار در دنیای امروزی بسیار با اهمیت است. رفتار ها شخصیت ما را تشکیل می دهند. رفتارها انواع مختلفی دارند. برخی افراد رفتار های بدی دارند. در صورتی که برخی از آن ها رفتار های خوبی از خود نشان می دهند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. شخصیت های مختلف می توانند ویژگی های رفتاری متفاوتی را در افراد ایجاد کنند. برای مثال ما در مقاله های قبل گفتیم که شخصیت ifnj یا آزمون شخصیت یونگ چگونه است.

شخصیت و رفتار در دوران کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد. مراحل توسعه رفتاری در دوران کودکی اهمیت زیادی برای والدین دارد. دوران کودکی مهم ترین دوران برای رشد افراد است. اگر در این دوران رشد به صورت کافی ایجاد نشود باعث آسیب در بزرگسالی می شود. این آسیب ها شامل اختلالات روانی و افسردگی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی صحبت کنیم.

قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی صحبت کنیم.

چشم انداز هیجان انگیز در والدین

مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی

والدین می توانند چشم انداز هیجان انگیزی برای کسانی باشند که انتظار دارند. بسیاری نمی توانند منتظر بمانند تا از مجموعه شادی خود در جهان استقبال کنند تا زندگی را دوست داشته باشند، بدانند و راهنمایی کنند. برای والدینی که قبلاً زایمان کرده اند، در حال حاضر این روند را طی می کنند. آن ها شاید از قبل از شادی و پاداش بچه دار شدن به خوبی آگاه باشند.

توسعه رفتاری در دوران کودکی

با این حال، والدین مسئولیت های زیادی را به دنبال دارند. یکی از این مسئولیت های مهم این است که مطمئن شوید توسعه رفتاری در دوران کودکی به درستی انجام می شود. و به همان میزان و با سرعت مشابه همسالان خود، از نظر جسمی و روحی، رشد می کند. با این اوصاف، دشوار است بدانید که با بزرگ شدن فرزند خود چه انتظاری دارید. به ویژه اگر فرزندان دیگری ندارید که آن ها را از نظر رفتارشان مقایسه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خوشبختانه ما مقدار قابل توجهی را در مورد آن چه از فرزندانمان انتظار داریم با رسیدن به مراحل مهم و تبدیل شدن به افراد خود می دانیم. ممکن است شما والدینی باشید که از کودک خود انتظار دارید. یا در حال حاضر والدینی هستید که درباره پیشرفت فرزند خود کنجکاو هستند.  آن ها باید در آن گروه سنی فعلی خود را مشخص کنند. بیایید مراحل توسعه رفتاری در دوران کودکی را که باید انتظار داشته باشید در زمان بلوغ فرزند کوچک خود مشاهده کنید، طی کنیم.

توسعه رفتاری در دوران کودکی – سن دو تا سه ماه

نوزادان به دلیل جذاب بودن شهرت زیادی دارند. شما متوجه خواهید شد که فرزند شما در سنین پایین در حال شکل گیری شخصیت، علاقه و رفتارهای خود است. از سن دو تا سه ماهگی، نوزادان شروع به نشان دادن ویژگی های رفتاری و نشانه هایی می کنند. این ها نشان می دهد آن ها در حال رشد ذهنی هستند، مانند:

  • لبخند زدن به مردم
  • آرام کردن خود (اغلب با دستان خود)
  • استفاده از صدای خنده دار یا غرغره مانند نوعی ارتباط است
  • یادگیری تشخیص چهره و پاسخگویی به آن
  • وقتی که به مدت طولانی مشغول فعالیت خاصی هستند، بی حوصله عمل می کنند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی

مانند هر نوع پیشرفتی، موفقیت نیز ادامه خواهد یافت. مهم این است که شما با هر مرحله به عنوان فرصتی برای تعامل بیشتر با فرزند خود برخورد کنید. این کار باعث می شود تا با بزرگتر شدن او برای پیشرفت بیشتر آماده شود. در مورد نوزادان در این سن، برخی از کارهایی که باید با کودک انجام دهید تا مطمئن شوید که آن ها در مسیر صحیح هستند، عبارتند از:

  • صحبت و بازی با کودک در هنگام تغذیه، تعویض، استحمام یا هر فعالیت دیگر
  • به فرزند خود بیاموزید که چگونه خود را آرام کند. (اگر از انگشتان و دستان خود برای این کار استفاده می کند، مشکلی نیست. فقط مطمئن شوید که آن ها را تمیز می کنید تا از بیماری کودک شما به طور مرتب جلوگیری شود)
  • تنظیم برنامه های روتین برای نوزاد به منظور کمک به او در یادگیری نحوه رعایت برنامه منظم
  • برای یادگیری بیشتر در مورد آن‌ چه کودک شما دوست دارد و دوست ندارد، وقت بگذارید
  • وقتی کودک شما صداها را تولید می کند، هیجان زده عمل می کنید
  • استفاده از ترکیبی از زبان عادی و کپی کردن صداهای کودک (همچنین صحبت، خواندن و آواز خواندن برای کودک توصیه می شود)
  • با کودک خود مانند مخفی کاری بازی کنید
  • صحبت رو به روی ایمن در جلوی کودک
  • هر یک از این فعالیت‌ها به توسعه کمک می کند و آن ها را در مسیر صحیح مجموعه بعدی رفتارهای مورد انتظار نگه می دارد.

توسعه رفتاری در دوران کودکی: سن چهار ماهه

در سن باورنکردنی تنها چهار ماهگی، نوزادان رشد عظیمی از رفتار را تجربه کرده اند. کودکان در این گروه سنی اغلب رفتارهای زیر را از خود نشان می دهند:

  • لبخند زدن بیشتر (این امر اغلب در حضور افراد دیگر اتفاق می افتد)
  • تمایل و لذت بردن از زمان بازی بیش از گذشته (گریه هنگام توقف بازی)
  • آموزش کپی کردن حالت های صورت مانند اخم یا لبخند زدن
  • به جای استفاده از صدای جیر جیر یا صداهای دیگر، زمزمه کنید
  • تکرار کردن صداهای مختلف توسط کودک
  • یادگیری گریه کردن به روش های مختلف برای بیان نیازهای خاص
  • شروع به نمایش طیف وسیع تری از احساسات
  • کودکان به محبت های شما پاسخ می دهند
  • شناخت افراد و مکان‌های آشنا برای آن ها و واکنش مناسب بر اساس آن

همانند گروه سنی قبلی، شما باید دنبال همان فعالیت هایی باشید که برای کودکان دو و سه ماهه توصیه کردیم. تنها توصیه ای که با بخش قبل متفاوت است این است که با کودک خود بیشتر بازی کنید. این کار باعث می شود تا هم توسعه رفتاری در دوران کودکی و مهارت های حرکتی را تقویت کنید.

توسعه رفتاری در دوران کودکی: سن شش ماه

مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی

پس از گذشت دو ماه دیگر، شروع به پیشرفت برخی از رفتارهای قبلی می کنید. با پیشرفت مهارت های ذهنی و رشد بیشتر مغز، کودک شما رفتار ها و محرک های پیچیده ای را یاد می گیرد. هنگامی که فرزند شما به نقطه عطف شش ماهه می رسد، می توانید انتظار داشته باشید که رفتارهای زیر را مشاهده کنید. نوزادان به راحتی چهره های آشنا را تشخیص می دهند. آن ها می توانند افرادی را که می شناسند از غریبه ها تشخیص دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودک شما بیشتر دوست دارد با شما بازی کند و بازی با دیگران را نیز دوست خواهد داشت. خواهید دید که کودک شما شروع به واکنش بیشتر به احساسات دیگران می کند (خوشبختانه کودک شما به طور کلی روحیه شادی خواهد داشت)

کودک شما دوست دارد خود را در آینه نگاه کند

توسعه رفتاری در دوران کودکی زمانی که کودک شما واکنش های مثبتی نشان می دهد مشخص خواهد شد. کودک مصوت ها را با هم جفت می کند، اولین صامت های خود را به صدا در می آورد. او از این صداها بیشتر برای بیان احساسات خود استفاده می کند. در این دوره کنجکاوی شروع به بروز می کند. کودک شما سعی می کند چیزهایی را به دست آورد و در مورد آن ها بیشتر بیاموزد.

از آن جا که کنجکاوی اوج می گیرد و مغز در این دوره رشد می کند، شما می خواهید به روال معمول خود ادامه دهید. اما همچنین می خواهید مطمئن شوید که شروع به آموزش فرزند خود در مورد دنیای اطراف خود می کنید. اگر از کتاب یا اسباب بازی برای این کار استفاده می کنید، این امر برای آن ها بسیار سرگرم کننده است.

توسعه رفتاری در دوران کودکیا: سن نه ماهه

مراحل مهم توسعه رفتاری در دوران کودکی

نه ماه می تواند یک نقطه عطف هیجان انگیز باشد. زیرا شما تقریباً آماده جشن گرفتن اولین تولد فرزند خود هستید. در طول سه ماه گذشته، می توانید انتظار داشته باشید که فرزند شما کمی رشد جسمانی کرده باشد. بسیاری از رفتارهایی که قبلاً در فرزند خود دیده اید دچار ویژگی هایی شده اند. این رفتار ها تکامل یافته و بیشتر برای ما مشهود است. در این جا برخی از رفتارهایی وجود دارد که شما ممکن است در فرزند خود ببینید. هر چند ممکن است از آن ها انتظار همچین رفتاری را نداشته باشید.

مهارت های شناختی تا حدی توسعه یافته است که ممکن است فرزند شما از افراد غریبه بترسد. گاهی اوقات هم باعث می شود فرزند شما با بزرگسالان غریبه احساس راحتی کند.

آن ها شروع به کشف علاقه و ناپسندی خود می کنند. به ویژه هنگامی که صحبت از اسباب بازی ها و اشیاء دیگر می شود.

https://www.betterhelp.com/advice/behavior/important-behavioral-development-milestones-in-childhood/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا