محققان چند ماده مغذی را که علائم ADHD را معکوس می کند فاش کردند

علائم ADHD در هر فردی می تواند تاثیرات متفاوتی بگذارد. همه ما می دانیم که بیماری بیش فعالی دارای چه ویژگی هایی است. بیش فعالی یا ADHD  می تواند خطرناک باشد. علائم اختلالات می تواند با انواع مختلفی رخ دهد. یکی از مواردی که می تواند به شخصیت های افراد آسیب بزند رفتارهایی در گذشته است. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند. برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات وانی را به همراه داشته باشند.

اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و درمانگر انجام می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که محققان چند ماده مغذی را که علائم ADHD را معکوس می کند فاش کردند چگونه است.

شرایط خانوادگی و علائم ADHD در کودکان

متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. محققان چند ماده مغذی را که علائم ADHD را معکوس می کند فاش کردند، موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان چند ماده مغذی را که علائم ADHD را معکوس می کند فاش کردند صحبت کنیم.

علائم ADHD در کودکان یک بیماری شناختی است

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) یک بیماری شناختی است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می شود. انجمن روانپزشکان آمریکا تخمین می زند که 8.4 درصد از کودکان و 2.5 درصد از بزرگسالان دارای ADHD هستند. ADHD در کودکان اطلاعات را متفاوت از افراد مبتلا به نوروتیپ تجربه و پردازش می کنند. اگر شما به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است احساس کنید فراموشی بیشتر اتفاق می افتد و ممکن است کارهایی را که نیاز به استفاده از حافظه کوتاه مدت دارند، بیشتر چالش برانگیز کنید. ADHD همچنین می تواند بر عملکرد حافظه بلند مدت شما تأثیر بگذارد.

محققان هنوز در تلاشند تا تاثیر دقیقعلائم ADHD در کودکان و بزرگسالان درک کنند. بیایید نگاهی به آن چه تا کنون می دانیم بیاندازیم.

ADHD و علائم آن در کودکان چه تاثیراتی دارد؟

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) می تواند باعث تمرکز بزرگسالان و کودکان شود. افراد مبتلا به ADHD ممکن است گاهی بی توجه باشند و موارد مهم را بیشتر فراموش کنند. این به عنوان ADHD نوع بی توجه تعریف می شود. همچنین ممکن است رفتارهای مزاحم را بیشتر قطع کرده یا بیان کنند. این اختلال به عنوان بیش فعالی- بیش فعالی نوع ADHD شناخته می شود. شایع ترین نسخه ADHD ترکیبی از این علائم است که به عنوان نوع ترکیبی بیش فعالی-تکانشی یا بی توجهی شناخته می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی است که حدود 9.4 درصد از کودکان زیر 18 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم ADHD در کودکان می تواند شامل بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری باشد. با این حال، تشخیص این بیماری همیشه آسان نیست. زیرا بسیاری از علائم معمولاً با پرخاشگری «طبیعی» دوران کودکی اشتباه گرفته می‌شوند. با توجه به این که هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند ADHD یا اختلالات رفتاری یا یادگیری مشابه را تشخیص دهد. حتی پزشکان نیز ممکن است در تشخیص مشکل داشته باشند.

پزشکان و درمان علائم ADHD در کودکان

در نهایت، برای ایجاد تمایز، پزشکان اطفال فهرستی از علائم مشخصه را بررسی می‌کنند. این کار باعث می شود تا تعیین کنند که آیا کودک معیارهای ADHD را مطابق با راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان‌پزشکی آمریکا (DSM-5) دارد یا خیر.

تمایز بین انواع ADHD

علائم ADHD در کودکان معمولاً به دو دسته عمده تقسیم می شوند: بی توجهی (ناتوانی در تمرکز) و بیش فعالی- تکانشگری (رفتارهای تکانشی بیش از حد و مخل). تعیین ADHD عمدتاً بر این اساس است که آیا این رفتارها برای سن رشد کودک مناسب یا نامناسب هستند.

دامنه علائم می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد و منجر به انواع تشخیص های مختلف شود که به طور کلی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • ADHD نوع عمدتاً بی توجه، کودکی را توصیف می کند که در توجه مشکل دارد اما بیش فعال یا تکانشی نیست.
  • ADHD نوع غالب بیش فعالی- تکانشی به عنوان بی قراری مفرط، عجله و بی قراری بدون فقدان مشخصه تمرکز تعریف می شود.
  • ADHD نوع ترکیبی دارای ویژگی های هر دو است.

چک لیست علائم بی توجهی

با توجه به DSM-5، بی توجهی را می توان در کودکان زیر 16 سال در صورتی که شش یا بیشتر از علائم زیر را نشان دهند، تشخیص داد.

تعریف نوع ترکیبی ADHD

نوع ترکیبی ADHD تظاهراتی است که با علائم بی توجهی و بیش فعالی یا تکانشگری مشخص می شود. کودکان مبتلا به ADHD نوع ترکیبی علائم بی توجهی مانند تلاش برای تمرکز بر روی کار خود، مشکل در پیروی از دستورالعمل ها، به نظر رسیدن حواس پرت، فراموشی، و قرار دادن اقلام را نشان می دهند.

آن ها همچنین علائم بیش فعالی و تکانشی مانند ناتوانی در نشستن، بی قراری، پرحرفی، سطح انرژی بالا و قطع صحبت دیگران را نشان می دهند.

محققان چند ماده مغذی را که علائم ADHD را معکوس می کند فاش کردند

اختلال بیش فعالی کمبود توجه یا ADHD یکی از شایع ترین اختلالات رشد عصبی دوران کودکی در دنیای غرب است. اختلال عصبی روانی علائمی مانند بی توجهی، تکانشگری، بیش فعالی و بی نظمی ایجاد می کند. کودکانی که این عارضه تشخیص داده می‌شود ممکن است مشکلات رفتاری در کلاس داشته باشند، مانند قطع صحبت معلم.

آمار علائم ADHD در پسران و دختران

تقریباً دو برابر تعداد پسران مبتلا به ADHD نسبت به دختران قابل تشخیص است که میانگین سنی تشخیص هفت سالگی است. کارشناسان تخمین می زنند که ADHD حدود 1 نفر از هر 20 نفر زیر 18 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود دو سوم افرادی که از این اختلال رنج می برند تا بزرگسالی علائم را نشان می دهند. طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان، 4 تا 5 درصد از بزرگسالان دارای ADHD هستند.

نکته

پزشکان معمولا داروهایی مانند آدرال یا ریتالین را برای درمان علائم ADHD تجویز می کنند. با این حال، این داروها اغلب عوارض جانبی ناخوشایندی مانند حالت تهوع، عدم اشتها، خستگی، سردرد و درد معده دارند. در برخی موارد برای مدیریت مؤثر علائم، دارو ضروری است. اما درمان‌های طبیعی و تغییر سبک زندگی نیز می‌توانند کمک کنند. در زیر به چند ماده مغذی رایج که می‌توانند علائم ADHD را کاهش دهند، خواهیم پرداخت. برای غلبه بر علائم ADHD این 8 ماده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

باکوپا

قرن هاست که مردم از این گیاه گرمسیری که به نام زوفا آبی نیز شناخته می شود برای تقویت قوه شناختی استفاده می کنند. یک مطالعه هندی شامل 31 کودک با تشخیص قبلی ADHD نشان داد که باکوپا علائم را در 85٪ از کودکان کاهش می دهد. علاوه بر این، نمرات علائم بیقراری و خودکنترلی در 93% و 89% کودکان بهبود یافت.

تاثیر این گیاه چگونه است؟

این گیاه با تنظیم دوپامین در مغز حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد و توانایی های شناختی را افزایش می دهد. با این حال، معمولاً حدود 8-12 هفته طول می کشد تا متوجه پیشرفت های شناختی شوید. اگر علاقه مند هستید، قبل از امتحان با پزشک خود صحبت کنید، زیرا می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.

پیکنوژنول

پیکنوژنول که از پوست درخت کاج دریایی فرانسوی گرفته می شود. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند تمرکز و حافظه را در کودکان و بزرگسالان بهبود بخشد. مطالعه ای در سال 2006 روی پیکنوژنول به طور چشمگیری علائم ADHD را در کودکانی که به مدت چهار هفته روزانه مکمل پوست درخت کاج مصرف می کردند، کاهش داد. با این حال، می تواند عوارض جانبی مانند خستگی، حالت تهوع یا سرگیجه ایجاد کند، بنابراین با دوز کوچک شروع کنید. این کار باعث می شود تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

اگر به بیماری خودایمنی مبتلا هستید، پزشکان به شما توصیه می کنند که این مکمل را مصرف نکنید زیرا عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا از مهره درختی بومی چین می آید. به دلیل توانایی آن در تقویت حافظه و توجه، برخی از پزشکان آن را برای کاهش زوال عقل و علائم آلزایمر تجویز می کنند. بر اساس یک مطالعه آلمانی در سال 2014 که بر روی 20 کودک انجام شد، در درمان علائم ADHD نیز موثر است. محققان 240 میلی گرم جینکو را به مدت 3 تا 5 هفته به کودکان دادند و متوجه پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد شناختی آن‌ها شدند. با این حال، آن‌ها می گویند قبل از نتیجه گیری، مطالعات بیشتری لازم است.

جینسینگ

برای قرن ها، مردم از جینسینگ در طب سنتی چینی برای درمان سرطان، بیماری های ایمنی و اختلالات سیستم عصبی استفاده می کنند. همچنین برای تقویت عملکرد مغز، افزایش انرژی و بهبود تمرکز شناخته شده است. همانطور که در یک مطالعه در سال 2011 با شرکت 18 کودک نشان بیان شد، به ویژه انواع “جین سینگ قرمز” می تواند علائم ADHD را کاهش دهد. محققان 1000 میلی گرم جینسینگ را به مدت هشت هفته به کودکان دادند و متوجه بهبودی در اضطراب، عملکرد اجتماعی و مسائل رفتاری آن‌ها شدند.

ویتامین ب کمپلکس

کمبود ویتامین های گروه B – به طور عمده B6 – می تواند باعث عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مانند GABA، دوپامین و سروتونین شود. این می تواند منجر به بدتر شدن علائم ADHD مانند خستگی، تحریک پذیری و بی قراری شود. با این حال، مطالعات نشان می دهد که مکمل ویتامین B6 می تواند هوشیاری را افزایش دهد و بیش فعالی را کاهش دهد. مصرف یک کمپلکس B که شامل سایر ویتامین های ضروری B است، فعالیت مغز را افزایش می دهد.

آهن

آهن در بسیاری از فرآیندهای اساسی مغز، مانند سنتز انتقال دهنده های عصبی و DNA، حمل و نقل اکسیژن و تولید میلین نقش اساسی دارد. بنابراین، کمبود آهن می تواند منجر به زوال شناختی، مه مغزی و بی توجهی شود. یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که 84٪ از کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با تنها 18٪ از کودکان عصبی، سطح آهن غیرطبیعی پایینی داشتند. مطالعه دیگری که در Pediatric Neurology منتشر شد، نشان داد که علائم ADHD زمانی که کودکان 80 میلی گرم آهن در روز مصرف کردند، بهبود یافت.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که به سنتز انتقال دهنده های عصبی، به ویژه آنهایی که درگیر توجه هستند، کمک می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا