آزار جنسی در دوران کودکی چیست؟

آزار جنسی در دوران کودکی به شدت خطرناک است و باعث اتفاقات زیادی می شود. خیلی از کودکان متاسفانه در این دوران دچار ازاز جنسی شده اند و به علت ابرو و مسائل خانوادگی آن را مطرح نکرده اند. همان طور که می دانید آزار های جنسی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان آزار جنسی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار جنسی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و آزار جنسی در دوران کودکی

آزار جنسی در دوران کودکی چیست؟

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. آزار جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

آزار جنسی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آزار جنسی در دوران کودکی چیست، صحبت کنیم.

علائم آزار جنسی در دوران کودکی

کودکان از سنین 3 تا 5 سالگی شروع به بیان جنسیت می کنند که در این مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض نقش ها و مسئولیت های جنسیتی قرار می گیرند. با این حال، از آن دوره زمانی، کودکان و نوجوانان مبتلا به این مشکلات ممکن است احساس کنند که جنسیت تعیین شده نشان دهنده آن چیزی نیست که واقعاً هستند.

اعتیاد جنسی در برابر آزار جنسی در دوران کودکی

اعتیاد به جنسی (معروف به اختلال بیش‌جنسی) وضعیتی است که باعث می‌شود فردی که با آن زندگی می‌کند بیش از حد درگیر افکار و رفتارهای جنسی شود. در برخی موارد، آن‌ ها ممکن است چنان مشغول شوند که این وضعیت عملکرد روزانه آن ها را مختل کند. آن ها همچنین بدون توجه به عواقب منفی که ممکن است ایجاد کنند، به فعالیت های جنسی ادامه می دهند. گاهی اوقات به اعتیاد جنسی به عنوان رفتار جنسی اجباری می گویند.

آزار جنسی در دوران کودکی به هر «تمام یا تلاش جنسی، تماس جنسی با یا بهره کشی از کودک» در نظر گرفته می شود. این نوع سوء استفاده اغلب شامل استفاده از زور یا تهدید از سوی مرتکب می شود. رفتارهای زیادی وجود دارد که به عنوان آزار جنسی طبقه بندی می شوند و برای این که چیزی به عنوان سوء استفاده جنسی از کودک طبقه بندی شود، نیازی به تماس فیزیکی بین مجرم و کودک نیست. سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یکی از موضوعات مورد انگ در جامعه است. این  هم به عنوان نقض حقوق اولیه بشر و هم به عنوان یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی شناخته می شود. با این حال، اندازه گیری دقیق شیوع سوء استفاده جنسی در دوران کودکی دشوار است زیرا کمتر گزارش شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تصدیق سابقه شخصی سوء استفاده شجاعت زیادی می طلبد. با زمان کافی، ابزارهای مناسب و حمایت مناسب، می‌توان به روشی سالم و فراتر از آسیب‌های ناشی از سوء استفاده دوران کودکی به جلو رفت.

انواع آزار جنسی در دوران کودکی

انواع سوء استفاده عبارتند از:

  • قرار دادن کودک در معرض فعالیت جنسی یا محتوای جنسی چه به صورت حضوری یا آنلاین
  • تولید، مالکیت، یا توزیع پورنوگرافی کودکان
  • تجاوز جنسی
  • قاچاق جنسی یا فحشا کودک
  • تجاوز جنسی (شامل آمیزش جنسی، نوازش، خودارضایی، یا مجبور کردن یک خردسال به خودارضایی)
  • آزار و اذیت جنسی (مانند تماس یا پیام دادن به یک خردسال با محتوای ناپسند)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استفاده از نیروی بدنی یا ایجاد آسیب جسمی برای اینکه عملی مورد سوء استفاده جنسی از کودک تلقی شود، الزامی نیست. از نظر قانونی، هرگونه عمل جنسی بین یک کودک زیر سن رضایت (که از کشوری به  کشور دیگر متفاوت است) و یک بزرگسال، سوء استفاده جنسی تلقی می شود. زیرا کودکان نمی توانند رضایت خود را ارائه دهند.

آمار آزار جنسی در دوران کودکی

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کودکان تحت تأثیر سوء استفاده جنسی قرار می گیرند. همچنین عوامل خطر خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال سوء استفاده جنسی در دوران کودکی را افزایش دهد.ذاز هر چهار دختر یک نفر و از هر 13 پسر یک نفر در دوران کودکی تجربه سوء استفاده جنسی را تجربه می کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعات نشان می دهد که کودکان بین 7 تا 13 سال آسیب پذیرترین افراد در برابر سوء استفاده جنسی در دوران کودکی هستند. والدین یا مراقبانی که در کودکی شاهد خشونت بوده‌اند. یا در حال حاضر با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است در نهایت چرخه‌ای از سوء استفاده را تداوم بخشند. خانه‌های تک‌والدی یا خانواده‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند با حمایت‌های اجتماعی محدود، ممکن است در برابر شکارچیان جنسی آسیب‌پذیرتر باشند.

آمار کودک آزاری

نشانه های سوء استفاده جنسی در دوران کودکی

دانستن علائم هشداردهنده مبنی بر اینکه کودک ممکن است مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد بسیار مهم است. علائم فیزیکی و رفتاری هر دو وجود دارد که عبارتند از:

  • دانش یا رفتار جنسی غیر طبیعی
  • پرهیز از تماس فیزیکی
  • تلاش برای فرار
  • خونریزی یا کبودی اندام تناسلی
  • خون روی لباس زیر (یا لباس زیر پاره شده)
  • تغییر در بهداشت (مانند حمام مکرر یا عدم استحمام)
  • عفونت های قارچی مکرر
  • درد یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • خودآزاری

نشانه های افسردگی

  • علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • فوبیا یا ترس های ناگهانی
  • مشکل ناگهانی در مدرسه
  • افکار خودکشی
  • مشکل در نوع حرکت کودک یا نشست و برخاست

یک کودک همچنین ممکن است بیش از حد از دوستان یا خواهر و برادر خود محافظت کند. این به عنوان ایفای نقش “سرایدار” شناخته می شود. از طرف دیگر، آن ها ممکن است به مکیدن انگشت یا سایر رفتارهای کودکان کوچکتر برگردند.

الگوی رفتاری به نام آراستگی برای آزار جنسی در دوران کودکی

با سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، مرتکبین اغلب الگویی از رفتار به نام نظافت از خود نشان می دهند. این راهبردی است که برای خلع سلاح قربانیان و خانواده‌هایشان برای اعتماد کردن به آن ها استفاده می‌شود و تشخیص آن ها به‌عنوان متجاوز را دشوارتر می‌کند.

به عنوان مثال، مرتکبین سوء استفاده جنسی در دوران کودکی اغلب نقش پدر یا مادر را بر عهده می گیرند. حتی گاهی اوقات حرفه هایی را انتخاب می کنند که به آن ها امکان دسترسی نزدیک به کودکان را می دهد. همچنین احتمالاً مرتکب روابط نزدیکی با کودک و خانواده اش ایجاد می کند.

حساسیت کودک به لمس توسط این افراد کاهش پیدا می‌کند

آن ها همچنین ممکن است “حساسیت کودک را نسبت به لمس کردن” کاهش دهند، یا قبل از تجاوز جنسی، بارها آن ها را به طور بی ضرر لمس کنند. متخلف پشت این تاکتیک‌ها و سایر تاکتیک‌ها پنهان می‌شود تا مطمئن شود که تخلفاتش فاش نمی‌شود.

تاثیر آزار جنسی در دوران کودکی

متأسفانه، بازماندگان سوء استفاده جنسی در دوران کودکی عواقبی را در تمام زمینه های زندگی خود تجربه می کنند. این ها به عنوان تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACE) شناخته می شوند.

آسیب های فیزیکی

فردی که در دوران کودکی آسیب های جنسی را تجربه می کند ممکن است آسیب های جسمی و عفونت های مقاربتی (STIs) داشته باشد. تجربیات آسیب زا مانند سوء استفاده جنسی نیز با شوخ طبعی مرتبط است.  افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در مراحل بعدی زندگی، مانند چاقی، سرطان، و بیماری های قلبی نیز امکان پذیر است.

آسیب های روانشناسی

مسدود کردن ذهنی خاطرات ترومای گذشته یک دفاع روانی است که به عنوان جدایی شناخته می شود. از آن جایی که آن ها  از نظر عاطفی بسیار دردناک هستند، خاطرات سوء استفاده اغلب عمیقاً مدفون می شوند. مشکل در یادآوری خاطرات دوران کودکی ممکن است نشانگر مواجهه قبلی با آسیب هایی مانند آزار جنسی در دوران کودکی باشد. اگر مشکوک هستید که ممکن است در کودکی اتفاقی برای شما افتاده باشد اما کاملاً مطمئن نیستید، جستجوی درمان می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری پیدا کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا