محققان چند راهی را که رسانه های اجتماعی می‌توانند به روابط شما آسیب برسانند فاش کردند

رسانه های اجتماعی آسیب های زیادی به افراد می رساند. البته که بسته به نحوه استفاده از آن می تواند به شدت مفید باشد. اما ضررهایی خصوصاً برای روابط ما دارند. برای برخی افراد که فقط به حاشیه های این رسانه ها توجه می کنند آسیب های ناشی از آن شدید خواهد بود. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است.

خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن نان می بریم. اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود. حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که محققان چند راهی را که رسانه های اجتماعی می‌توانند به روابط شما آسیب برسانند فاش کردند چگونه است.

رسانه های اجتماعی و خود تشخیصی ناقص در روابط

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است. در زمینه مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان چند راهی را که رسانه های اجتماعی می‌توانند به روابط شما آسیب برسانند فاش کردند، صحبت کنیم.

رسانه‌های اجتماعی خطر خود تشخیصی ناقص را افزایش می‌دهند.

سلامت روان و رسانه های اجتماعی مهم است.  همانطور که گفتگوی سلامت روان به رسانه های اجتماعی گسترش می یابد، افراد بیشتری در حال تشخیص خود هستند. این زمانی می تواند خطرناک باشد که اطلاعات نادرست ارائه دهد یا علت اصلی احساسات را نادیده بگیرد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که خود تشخیصی ناقص باعث آسیب به فرآیند مراقبت از سلامت روان نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در چند سال گذشته زمانی را در رسانه‌های اجتماعی سپری کرده‌اید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که گفتگوهای سلامت روان به‌طور آنلاین در حال انجام است. این پلتفرم‌ها، به‌ویژه TikTok، به فضایی برای افراد تبدیل شده‌اند تا درگیری‌ها و تشخیص‌های مربوط به سلامت روان خود را به اشتراک بگذارند. این کار باعث می شود تا کارشناسان بینش کلی را ارائه دهند و کاربران در مورد احساسات خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کمک به مردم برای جلوگیری از خود تشخیصی ناقص

مطمئناً، افزایش بحث سلامت روان گام‌های بزرگی برای دیده شدگی، کاهش انگ، و کمک به مردم برای دستیابی به بینشی که ممکن است راه دیگری برای دسترسی نداشته باشند، داشته است. با این حال، همراه با این افزایش در افراد خود تشخیصی بر اساس اطلاعات غیرقانونی است. مطمئناً، تقویت رسانه‌های اجتماعی در حوزه سلامت روان دارای جنبه‌های منفی اندکی است. به‌ویژه وقتی صحبت از دید، دسترسی و بی‌اعتنایی به میان می‌آید. با این حال، یکی از مشکلات کلیدی که پزشکان نگران آن هستند، شیوع رو به رشد افرادی است که خود را بر اساس اطلاعات غیرقانونی تشخیص می دهند.

درک خطرات خود تشخیصی ناقص

خطرات کمی برای تشخیص خود با رسانه های اجتماعی وجود دارد. به گفته هانا گای، MSW، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز، و متخصص ترومای بالینی تایید شده، خود تشخیصی می‌تواند منجر به دریافت درمان و مداخلات اشتباه شود. اگر در نهایت به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید، ممکن است تشخیص را تصحیح کند. اما برخلاف بسیاری از شرایط فیزیکی، سلامت روان تا حد زیادی با شرح حال بیمار مشخص می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین در شرایط سلامت روان، بیماری‌های همراه زیاد وجود دارد. بنابراین در حالی که ممکن است به درستی خود را مبتلا به ADHD تشخیص دهید. ممکن است نشانگرهای مهم دیگر اختلالات سلامت روان، مانند خود تشخیصی ناقص یا شیدایی را از دست بدهید. همچنین فرض می کنید که شما باید همان مشکل سلامت روانی را داشته باشید. دکتر بیلی کاتز، روانشناس بالینی دارای مجوز و استادیار روانپزشکی در دانشکده ایکان می گوید: «اغلب علائم همپوشانی وجود دارد که هر دو می تواند نشان دهنده یک تشخیص سلامت روان باشد. اضطراب، حملات پانیک یا یک بیماری مهم پزشکی- حمله قلبی.

نظر کاتز در ارتباط با این زمینه

کاتز ادامه می دهد: “همچنین بیماری های همراه زیادی در شرایط سلامت روان وجود دارد. بنابراین در حالی که ممکن است به درستی خود را مبتلا به ADHD تشخیص دهید، ممکن است نشانگرهای مهم دیگر اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی یا شیدایی را از دست بدهید.” کاتز در حال افزایش در بیمارانی است که خود تشخیصی ناقص دارند. اغلب وارد جلسه ای می شوند که از آن ها می پرسد که آیا آن ها بر اساس TikTok اخیری که دیده اند وضعیت خاصی دارند یا خیر. او توصیه می کند که هر کسی که سؤال می کند آیا واجد شرایط تشخیص خاص است، تحقیقات خود را انجام دهد و با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرد.

ظهور درمان با رسانه های اجتماعی

البته، گفتن این که باید با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید، ساده تر از انجام این کار است. گای می‌گوید: «در آمریکا این یک امتیاز است که نه تنها به درمان سلامت روان دسترسی داشته باشیم، بلکه به درمان سلامت روان با کیفیت نیز دسترسی داشته باشیم. علاوه بر این، جستجوی کمک حرفه ای می تواند ترسناک یا تقریبا غیرممکن باشد. دکتر جولیت مک کلندون، مدیر امور پزشکی در بیگ هلث، می‌گوید: «ننگ در مورد جستجوی مراقبت‌های بهداشت روان برای بسیاری از جوامع به حاشیه رانده شده وجود دارد. او می‌افزاید که این، همراه با عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان برای بسیاری از افراد، «نابرابری‌ها را تشدید می‌کند».

محققان چند راهی را که رسانه های اجتماعی می‌توانند به روابط شما آسیب برسانند فاش کردند

بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در نتیجه این استفاده گسترده، راه های ارتباطی ما – با دوستان، خانواده، همکاران، غریبه ها – برای همیشه تغییر کرد.

ما وارد بحث در مورد خوبی یا بدی رسانه های اجتماعی نمی شویم. رسانه‌های اجتماعی، مانند هر فناوری دیگری که وجود دارد، برای هر دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فضای فیس بوک به عنوان یکی رسانه های اجتماعی

بیایید به فیس بوک نگاه کنیم. برای اینکه بفهمید فیس بوک چقدر در بافت اجتماعی ما در این مدت نفوذ کرد، این آمار را در نظر بگیرید: تقریباً 90 درصد از همه افراد 18 تا 29 ساله یک حساب فیس بوک دارند. این یک عدد فوق العاده است.

این محدوده سنی همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که اکثریت قریب به اتفاق ما در حال گذراندن موارد زیر هستیم:

  • شروع دانشگاه
  • فارغ التحصیلی
  • جستجوی شریک زندگی
  • جستجوی کار برای خود
  • تغییر شغل
  • ازدواج

پس جای تعجب نیست که رسانه های اجتماعی می توانند عمیقاً بر روابط ما چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای تأثیر بگذارند.

نکته

باز هم، ما اینجا نیستیم تا در مورد جوانب مثبت و منفی رسانه های اجتماعی بحث کنیم. طبق تحقیقات، افراد تا حدودی در سراسر جهان از مشاغل اخراج شدند، اوراق طلاق ارائه کردند و شهرتشان رو به نابودی است. همه این‌ها به دلیل برخی توهین‌های احمقانه رسانه‌های اجتماعی است. به گفته کارشناسان، اگر می‌خواهید روابط خود را حفظ کنید، در این‌جا کارهایی وجود دارد که باید در رسانه های اجتماعی انجام دهید و نباید انجام دهید:

بیش از حد احساساتی نشوید

آیا تا به حال معنی یا لحن یک متن یا ایمیل را اشتباه تعبیر کردید؟ شاید اکثر ما این کار را انجام دادیم. دلیل: همه ما در درک نکات ظریف احساسی پشت یک متن، ایمیل یا پست مشکل داریم. فناوری از مردم می‌خواهد که مقصود خود را کاملاً متفاوت از مکالمه بیان کنند، جایی که از کلمات، لحن و زبان بدن استفاده می‌کنند. گاهی اوقات، ذهن شما به طور نادرستی یک لحن احساسی را به پیامی که در آن وجود ندارد، نشان می دهد. این می تواند ما را به دردسر بیاندازد.

از این رو، توصیه‌ها در این‌جا دو جانبه است. اول، زمانی که از نظر عاطفی در وضعیت آسیب پذیری قرار دارید، در رسانه های اجتماعی پست نگذارید. دوم، به پست احساسی دیگران پاسخ ندهید. در صورت نیاز به پاسخ قبل از ارسال هر چیزی، توضیح بخواهید.

فرض کنید پیام به طور گسترده پراکنده خواهد شد

مطمئناً، آن پست یا توییت شما ممکن است توسط مخاطب هدف شما خوانده شود، اما ممکن است اینطور نباشد. «علاقه مندی»، «اشتراک‌گذاری» و «نظر» روی پست شما احتمالاً محتوای پیام شما را خارج از دسترس حلقه اجتماعی شما پراکنده می‌کند.

حقیقت ناخوشایند این است که ارتباطات اینترنتی، به‌ویژه آن‌هایی که در رسانه های اجتماعی هستند، کمتر خصوصی می‌شوند. سیاست های پیچیده حریم خصوصی رسانه های اجتماعی – و فقدان نظارت کافی – اعتماد زیادی را القا نمی کند.

در این‌جا نوعی مثال عجیب اما مفید را بیان خواهیم کرد: تصور کنید آن‌چه را که می‌خواهید بنویسید روی دفترچه یادداشت نوشته و به پشت شما چسبانده شود. در واقع، عواقب ممکن است به همان اندازه بد یا بدتر باشد.

مسائل شخصی را به حال خود رها کنید

چرا مردم لباس های خود را در رسانه های اجتماعی پخش می کنند؟ به احتمال زیاد، آن‌ها به دنبال تایید و همدردی هستند. صرف نظر از انگیزه فردی، گریه در مورد شریک زندگی، همکار یا شخص دیگری ایده وحشتناکی است. امید به جلب همدردی یا اعتبار با ارسال عجولانه در برخی از رسانه های اجتماعی اقدامی از روی ناپختگی شدید است.

اگر با کسی مشکلی دارید، مستقیماً آن را با او حل کنید. یک تماس تلفنی با او انجام بدهید. نه تنها شانس بسیار بیشتری برای حل مشکل خواهید داشت، بلکه از انجام یک اشتباه عجیب و غریب نیز جلوگیری می کنید.

با همکاران یا آشنایان خود در رسانه های اجتماعی بیش از دوستی نکنید

در این مورد یک هشدار وجود دارد. اگر واقعاً با کسی که با او کار می کنید دوست خوبی هستید و هر دو در رسانه های اجتماعی مسئولانه عمل می کنید، بیش از حد نزدیک نشوید.

چند نفر از شما از کسی دعوت می‌کنید که نمی‌شناسید یا به سختی می‌شناسید؟ آن‌ها احتمالاً نیت خوبی دارند اما نباید به سادگی به کسی اعتماد کرد.

سخن آخر

رسانه های اجتماعی، زمانی که به طور مناسب و بالغ مورد استفاده قرار گیرند، می توانند ابزاری باورنکردنی برای همراهی با دوستان و اعضای خانواده باشند. متأسفانه، استفاده نادرست از آن می تواند منجر به از بین رفتن تعداد بی شماری از روابط شود. همه ما یک ولع ذاتی برای ارضای فوری داریم، و این چیزی است که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به وفور آن را ارائه دهند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا