محققان چند دلیل برای رهایی استرس فراتر از کنترل را توضیح می دهند

رهایی استرس فراتر از کنترل در زمان هایی که بیش از حد دچار آسیب های روانی هستیم لازم است. استرس یکی از شایع ترین اختلالات روانی در دنیای امروزی است. همه ما به دلایلی مختلف استرس را تجربه می کنیم. استرس و اضطراب آسیب های زیادی را به افراد می رساند. در مقاله های قبل گفتیم که چگونه روش هایی را می توان انجام داد تا استرس کاهش بیابد. برخی از استرس های که ما تجربه می کنیم برای موفقیت بیشتر مفید است. این گونه استرس ها استرس مثبت هستند. در مقاله های قبل گفتیم که چه کارهایی می تواند باعث کاهش استرس شود.

استرس یک بیماری و اختلال شایع در روان شناسی است. بیشتر افراد در سرتاسر دنیا در دوران مختلف زندگی خود دچار استرس می شوند. استرس ممکن است ناشی از اتفاقات مختلف باشد. اگر استرس در دوران ابتدایی خود درمان نشود و علائم آن تشخیص داده نشود ممکن است در آینده خطرناک باشد. در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های روزمره است.

خود صحبتی برای رهایی استرس فراتر از کنترل

این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است اما این که کدام یک برای چه شخصی به کار برده شود بستگی به مشاور و روان پزشکان دارد. برای کاهش استرس در ازدواج هم راه های مختلفی وجود دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان چند دلیل برای رهایی استرس فراتر از کنترل را توضیح می دهند، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نقاط ضعف، نقاط قوت، تاریک ترین رازها و بدترین لحظات شما همان هایی هستند که همه از آن‌ها مطلع هستید. این می‌تواند شما را نسبت به خودتان مغرضانه کند و انصاف را برایتان سخت کند یا همان دلسوزی را به خودتان بدهید که به یکی از عزیزانتان می‌کنید.

تکنیک های رهایی استرس فراتر از کنترل و افزایش شادی

هیچ راه صد در صدی برای کاهش استرس و افزایش شادی وجود ندارد. استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره است. چیزی که همه ما باید آن را تجربه کنیم. و همه ما برای کاهش استرس در برنامه روزانه خود تلاش می کنیم. تجربه چیزی به معنای «مقابله» با آن نیست. مورد دوم حاکی از نگرش مناقشه آمیز است. افراد معمولاً با این فکر که ممکن است برخی موقعیت ها در آینده خوشایندتر باشد تحریک می شوند. مشکل این دیدگاه این است که این یک توهم است. لحظه حال تمام چیزی است که وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مقاومت درونی، که ممکن است به شکل استرس باشد، از گذشته یا آینده بیش از حد و نه به اندازه کافی از حال ناشی می شود. در حال حاضر ذهن شما در حال تجربه استرس است. نیازی به فرافکنی این احساسات به آینده نیست. به همین دلیل است که استرس یک تجربه است و نه و مشکلی که باید با آن کنار آمد. بنابراین، در مورد برای رهایی استرس فراتر از کنترل و افزایش شادی چه باید کرد؟

در این مقاله قصد داریم چند تکنیک را مورد بحث قرار دهیم که می‌توانید برای کاهش استرس و افزایش شادی از آن‌ها استفاده کنید. ما قبلاً یک تکنیک ارزشمند به شما ارائه کردیم: نحوه تفکر خود را در مورد تجربه استرس تغییر دهید. ابتدا بیایید در مورد اینکه استرس چیست صحبت کنیم.

استرس چیست: افسانه های استرس

طبق انجمن روانشناسی (APA)، حداقل شش افسانه رایج استرس وجود دارد:

همه استرس را یکسان تجربه می کنند.

طبق APA، این کاملاً نادرست است. مانند سیستم عصبی، خلق و خوی و خلق و خوی افراد متفاوت است، نحوه تجربه استرس و کاهش استرس و افزایش شادی آن‌ها نیز متفاوت است.

استرس همیشه ناسالم است

ضرب المثل “استرس بد است” با نیت خوب، هرچند نادرست، به همان اندازه که در همه جا وجود دارد، مضر است. بدون پاسخ مناسب به استرس، از همه چیزهایی (مثلاً مسئولیت‌ها، غریزه بقا) که امکان حفظ خود و رضایت از زندگی را فراهم می‌کند اجتناب می‌کنیم.

استرس اجتناب ناپذیر است

استرس تنها در صورتی اجتناب ناپذیر است که کاتالیزور چیزی خارج از کنترل شما باشد، به عنوان مثال، صدای مزاحم همکار یا صدای مزاحم. با این حال، بسیاری از استرس هایی که ما تجربه می کنیم در نتیجه عدم مدیریت صحیح زندگی مان ایجاد می شود. APA “برنامه ریزی موثر کاهش استرس و افزایش شادی” را توصیه می کند که شامل تعیین اولویت ها و کار بر روی و حل مشکلات ساده است. توانایی های خوب مدیریت زمان می تواند به رهایی استرس فراتر از کنترل کمک زیادی کند.

روش‌های رایج رهایی استرس فراتر از کنترل بهترین روش‌ها هستند.

“بهترین” روش کاهش استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همه ما موقعیت های زندگی، خلق و خوی و سطح تحمل استرس متفاوتی داریم. بنابراین، «شخص الف» ممکن است در یک تکنیک محبوب کاهش استرس مانند «اسکن بدن» که – به هر دلیلی – ظاهراً برای «شخص ب» کارایی کمی دارد، موفقیت بزرگی پیدا کند.

شخص بدون علامت، بدون استرس است و نیازی به کاهش استرس و افزایش شادی ندارد

فقط به این دلیل که فرد علائم استرس را “احساس” نمی کند به این معنی نیست که فرد بدون استرس است. برای نشان دادن این نکته، داروی اضطراب را در نظر بگیرید. در حالی که یک دوز والیوم ممکن است اعصاب را تسکین دهد، اما چیزی را درمان نمی کند. همچنین بدن را از تجربه استرس های فیزیولوژیکی مبرا نمی کند. در عوض، عملکرد داروهای اضطراب محدود به بی حس کردن بدن است – چیزی را از بین نمی برد.

برای رهایی استرس فراتر از کنترل باید بدانید علائم استرس جزئی چیز مهمی نیست

بسیاری از ما علائم استرس “جزئی” را در یک زمان نادیده گرفتیم. ناراحتی‌های جسمانی مانند سردرد یا ناراحتی معده به‌عنوان «طبیعی» و غیرقابل هشدار دیده می‌شوند.

برای رهایی استرس فراتر از کنترل و افزایش شادی ذهن آگاهی را تمرین کنید

«ذهن‌آگاهی» در غرب یک کلمه رایج است و شایسته آن است.

محققان چند دلیل برای رهایی استرس فراتر از کنترل را توضیح می دهند

” اتخاذ نگرش صحیح می تواند یک استرس منفی را به یک استرس مثبت تبدیل کند.” – هانس سلیه. همه ما در معرض نگرانی در مورد چیزهایی در زندگی هستیم که برای کنترل ما خیلی بزرگ هستند. بسیاری از ما اغلب نگران آینده، شغل، پول، وضعیت جهان و اینکه چگونه به حرکت رو به جلو ادامه می دهیم، هستیم. با برخی چیزها می توان به راحتی کنار آمد: در صورت ایجاد امنیت مالی می توانیم برنامه مالی داشته باشیم و در صورت اخراج ازشغل خود می توانیم برنامه ریزی کنیم.

اما برای چیزهای دیگر، ما نمی توانیم آن‌ها را کنترل کنیم. برای مثال، نحوه نگاه به آینده یا روابط ما با افراد دیگر. ما فقط می‌توانیم خودمان را کنترل کنیم و هر تلاشی برای کنترل چیزهای خارج از کنترل ما اغلب منجر به مشکلاتی با ذهن و بدن ما می‌شود.

چند دلیل برای رهایی استرس فراتر از کنترل

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

استرس سلامت شما را بدتر می کند

نگرانی بیش از حد در مورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، به طور اجتناب ناپذیری شما را تحت فشار قرار می دهد. به هر حال، این همه نگرانی به جایی نمی رسد. هیچ کار سازنده ای وجود ندارد که بتوانید آن را رها کنید. بنابراین، تمایل دارد به استرس ظاهر شود. استرس برای سلامتی شما چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی مضر است. استرس سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند، که می تواند باعث شود راحت تر بیمار شوید.

دکتر جوزف مرکولا می‌گوید: «استرس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی شما دارد و به عنوان مثال می‌تواند بر فشار خون، سطح کلسترول، مواد شیمیایی مغز، سطح قند خون و تعادل هورمونی تأثیر بگذارد. حتی می تواند قلب شما را مورد آسیب قرار دهد و به طور فزاینده ای به عنوان یک نشانگر خطر قلبی عروقی در نظر گرفته می شود. بنابراین، وقتی یاد بگیرید رهایی استرس فراتر از کنترل را انجام دهید و نگرانی های خود را رها کنید، می توانید زندگی سالم تری داشته باشید.

زندگی برای نگرانی های بیش از حد کوتاه است

برای بسیاری از مردم، نگرانی می تواند تمام طول توجه شما را به خود اختصاص دهد. ممکن است فکر کنید که همه چیز را به خوبی متعادل می کنید، اما به نقطه ای می رسد که دیگر آن زمان از دست رفته اتفاق نمی افتد. نگرانی بیش از حد می تواند باعث شود که چیزهایی را که در اطرافتان می گذرد از دست بدهید. شما بیش از حد مشغول نگرانی در مورد چیزهای بد هستید. این کار باعث می شود تا  به خود اجازه دهید در لحظه زندگی کنید و همه چیزهای خوبی را که این دنیا ارائه می دهد تجربه کنید. وقتی رهایی استرس فراتر از کنترل را انجام دهید، می‌توانید زندگی را به بهترین شکل تجربه کنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

طبق مثال که Kai Tracid در آهنگ زندگی خیلی کوتاه درباره آن خواند، “زندگی خیلی کوتاه است، هر روز استرس نداشته باشید، نگرانی های خود را پشت سر بگذارید، بیرون بروید و بازی کنید، زندگی خیلی کوتاه است، آن را در ذهن خود درک کنید. تا می توانید لذت ببرید…»

شما نمی توانید روی آن‌چه می توانید بیش از حد کنترل کنید تمرکز کنید

با توجه به تمام توجه شما به همه چیزهایی در زندگی که نمی توانید آن‌ها را کنترل کنید، به احتمال زیاد اجازه خواهید داد چیزهایی که می توانید کنترل کنید، از بین بروند. این فقط برای شما استرس بیشتری ایجاد می‌کند. زمانی که تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید متمرکز بمانید. وقتی روی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز می کنید، استرس بسیار کمتری خواهید داشت. همچنین برای هر چیزی که زندگی به شما وارد می کند آمادگی رهایی استرس فراتر از کنترل خواهید داشت. و “قبل از اینکه متوجه شوید، بهترین زندگی خود را خواهید داشت.

در صورت عدم رهایی استرس فراتر از کنترل سلامت روانی شما آسیب خواهد دید

آیا تا به حال متوجه شدید که وقتی شروع به نگرانی در مورد یک چیز می کنید، قلب شما به تپش می افتد و مغز شما احساس می کند که می خواهد از جمجمه تان بیرون بیاید؟ خوب، این همان چیزی است که نگرانی با شما خواهد کرد. وقتی زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد چیزهایی می کنید که نمی توانید کنترل کنید، سلامت روان شما نیز آسیب می بیند.

روان‌پزشک دکتر جاستین راس می‌گوید: «هنگامی که ما تحت استرس هستیم، تمایل داریم به خود عامل استرس‌زا یا واکنش خود به آن عامل استرس‌زا که فقط واکنش را بزرگ‌تر می‌کند، توجه کنیم.»

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا