فواید ذهن آگاهی در بارداری

ذهن آگاهی یک روش مناسب برای درمان اختلالات روانی است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. در مقاله های قبل گفتیم که ذهن آگاهی چگونه می تواند باعث پیشرفت افراد شود. بارداری خانوم ها نیازمند رعایت موارد مختلفی است. رفتار آن ها در طول بارداری تغییر می کند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم.

ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید. ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که فواید ذهن آگاهی در بارداری چگونه است؟

استرس و رفع آن با ذهن آگاهی در بارداری

فواید ذهن آگاهی در بارداری

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فواید ذهن آگاهی در بارداری صحبت کنیم.

ذهن آگاهی در بارداری چه تاثیری دارد؟

بارداری می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر اجازه دهید ذهنتان به سؤالات و اتفاقات  نگران کننده سرگردان شود. استرس همچنین می تواند ذهن منفی شما را از نظر تعهدات و درگیری ها نیز بالا ببرد. داشتن بچه‌های دیگر برای مراقبت  و بارداری سخت، یا پیمایش در خانواده چالش‌برانگیز، همگی می‌توانند شما را تحت فشار قرار دهند. حتی اخبار شبانه و پست های رسانه های اجتماعی شما می تواند بر اندوخته های ذهنی شما  بگذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین دلیل، بسیاری از افراد در دوران بارداری خود به تمرکز حواس به عنوان یکی از راه‌های مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستند روی می‌آورند. در واقع، ثابت شده است که این رویکرد طبیعی برای کنترل افکارتان و تسلط بر آن ها در کاهش سطح استرس در موقعیت های مختلف، از جمله بارداری، مفید است.

تمرین های ذهن آگاهی در بارداری

علاوه بر این، بسیاری از تمرین‌های ذهن آگاهی در بارداری به پایه اصلی در کلاس‌های آموزش زایمان تبدیل شده‌اند. که در آن افراد باردار نه تنها می‌آموزند که در طول زایمان چه انتظاراتی داشته باشند، بلکه یاد می‌گیرند که چگونه روی افکار خود تمرکز کنند. یعنی این که چگونه  بدن خود را آرام کنند تا درگیر روند استرس زای زایمان نباشند. در این جا چیزهایی است که باید در مورد استفاده از ذهن آگاهی در بارداری بدانید. از جمله این که چگونه از این فرآیند سود خواهید برد و چگونه می توانید آن را عملی کنید.

ذهن آگاهی چیست؟

حتی اگر مفهوم ذهن آگاهی در حال حاضر موضوعی داغ و جدید به نظر می رسد، این تمرین رویکرد مفیدی دارد. در واقع، ذهن آگاهی هزاران سال است که وجود داشته است. مردم آن را با ظرفیت های مختلف تمرین کرده اند. اما اخیراً، این تمرین به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر استرس یا رویارویی با موقعیت‌های چالش‌برانگیز معرفی شده است.

به طور کلی، تمرکز حواس عمل ساده ای است که ذهن و افکار خود را آرام می کند در حالی که با هدف و تمرکز به بدن یا محیط اطراف خود توجه می کنید. حتی اگر شبیه مدیتیشن است، ذهن آگاهی کمی ساده تر و غیررسمی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فواید ذهن آگاهی در بارداری

بیشتر اوقات، تمرکز حواس را می توان از طریق اقدامات ساده ای مانند آگاهی از نفس کشیدن، تمرکز توجه خود بر روی یک چیز، یا فقط کاهش سرعت و سنجیده بودن بیشتر در مورد افکار و اعمال خود انجام داد.

نظر کریستین راینهارت در ارتباط با این زمینه

کریستین راینهارت، LISW-S، LCSW، TTS، مدیر سلامت رفتاری در مراکز بهداشتی دره ماسکینگوم و مالک Changing Minds، LLC می‌گوید: «ذهن آگاهی در بارداری فرصتی برای مراقبت از خود است. من به بیمارانم یادآوری می‌کنم که با مراقبت از خود، از فرزند [به دنیا نیامده] خود مراقبت می‌کنید.»

راینهارت می‌گوید، در واقع، تمرکز حواس برای بقیه عمر مفید خواهد بود. زیرا افراد علاوه بر بارداری با چالش‌های زیادی روبرو خواهند شد. و چالش‌ها فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد هستند.

کاهش استرس در بارداری با ذهن آگاهی در بارداری

ذهن آگاهی به عنوان یک استراتژی استرس شما را کاهش می دهد. این به شما این فرصت را می دهد که لحظه به لحظه از آن استفاده کنید.

فواید تمرکز حواس در بارداری

از آنجایی که ذهن آگاهی راهی کم هزینه و بدون ریسک برای کاهش استرس است، تحقیقات گسترده ای در مورد آن انجام شده است. و نتایج به طرز شگفت انگیزی مثبت بوده است. به عنوان مثال، تمرین تمرکز حواس می‌تواند منجر به افزایش تمرکز، کاهش استرس، ذهن شفاف‌تر و خواب بهتر شود.

مطالعات درباره این زمینه

در واقع، یک مطالعه آزمایشی کوچک نشان داد که زنان باردار که در یک برنامه تمرکز حواس به نام Mindful Motherhood شرکت کرده بودند، کاهش احساسات اضطرابی را گزارش کردند. آن ها همچنین استرس، خصومت و شرم کمتری را گزارش کردند.

برنامه های ذهن آگاهی در بارداری

فواید ذهن آگاهی در بارداری

گروهی که در برنامه ذهن‌آگاهی شرکت کردند، همگی در گذشته به دنبال درمان یا مشاوره برای مشکلات خلقی بوده‌اند و به نظر می‌رسد برنامه ذهن‌آگاهی که در آن شرکت کرده‌اند به آن‌ها کمک می‌کند تا از مشکلات مشابه در طول فرآیند دگرگونی بارداری اجتناب کنند.

در همین حال، مطالعه دیگری در مورد استفاده از ذهن آگاهی در بارداری نتایج مشابهی را نشان داد. شرکت کنندگان علاوه بر گزارش کاهش علائم افسردگی، استرس و اضطراب کمتری را نیز گزارش کردند. به علاوه، مزایای این برنامه تا دوره پس از زایمان ادامه یافت.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مطالعه دیگری به طور خاص اضطراب بارداری را مورد بررسی قرار داد و شرکت کنندگانی را که سطح بالایی از اضطراب بارداری را گزارش کردند، مورد بررسی قرار داد. برخی از شرکت کنندگان در مطالعه یک کلاس شش هفته ای ذهن آگاهی را شرکت کردند در حالی که بقیه یک کتاب آموزش های حین بارداری را مطالعه کردند.

کلاس های آموزشی ذهن آگاهی در بارداری

افراد کلاس یاد گرفتند که چگونه با درد کار کنند، با احساسات منفی کنار بیایند، و موقعیت های اجتماعی دشوار را هدایت کنند. و در مقایسه با گروه کنترل که صرفاً یک کتاب بارداری می‌خواندند،  به طور کلی کاهش بیشتری را در اضطراب مشاهده کردند.

نظر راینهارت در ارتباط با این زمینه

راینهارت می‌گوید، کلید تمرکز حواس در دوران بارداری این است که در لحظه زندگی کنید و با نفس کشیدن ذهن آرامی داشته باشید، در جایی که هستید استراحت کنید و آرام باشید. ذهن آگاهی در بارداری یک محرک یادگیری مدیریت لحظات استرس زا در زندگی شماست. راینهارت می گوید: به بیمارانم بیاموزم که توقف افکار بدون اینکه گذشته یا آینده شما را راهنمایی کند اشکالی ندارد.» «ذهن‌آگاهی فرصتی است برای مراقبت از شما، حتی اگر هر بار فقط به اندازه دو دقیقه باشد. ”

چرا ذهن آگاهی در بارداری مهم است؟

پل رایت، پزشک متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی جنوب شرقی اوهایو در کمبریج، اوهایو، می‌گوید: وقتی خانوم ها باردار هستند، ترس زیادی از موارد ناشناخته در آن ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر آن ها هرگز بچه دار نشده باشند، نمی دانند که چه چیزی را انتظار دارند.

آن ها نمی دانند زایمان چقدر دردناک خواهد بود یا روند زایمان ممکن است چگونه باشد. دکتر رایت می‌گوید برخی از این ترس‌ها را می‌توان با شرکت در کلاس‌های آموزش زایمان کاهش داد. این ها اغلب از تعدادی تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده می‌کنند. «در طول کووید-19، بسیاری از کلاس‌های زایمان لغو شد و واقعاً می‌توانستید تفاوت [در حین زایمان و زایمان] را ببینید. این واقعیت بر سطح استرس تأثیر زیادی گذاشت.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فواید ذهن آگاهی در بارداری

همچنین در دوران بارداری چیزهای زیادی در بدن و ذهن وجود دارد. راینهارت می‌گوید: «چه می‌شود اگر» افکار به اضطراب منجر می‌شوند و  استرس ما را افزایش ‌دهند.  تحقیقات نشان داده است که استرس بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر بارداری شما داشته باشد. این  حتی بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد.  اما ذهن آگاهی در بارداری می تواند به جبران بخشی از این پاسخ استرس کمک کند.

راینهارت می‌گوید: «با استفاده از تمرین‌های تمرکز حواس، مادران می‌توانند «فقط» روی آن لحظه تمرکز کنند و ارتباط با نوزادشان را بهتر کنند. آن ها می توانند آرامش داشته باشند و بر زندگی روزمره خپذ تمرکز کنند. ذهن آگاهی همچنین می تواند به شما کمک کند ترس خود را در مورد زایمان کاهش دهید. همچنین اعتماد به نفس خود را در مورد تولد و فرزندپروری افزایش دهید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا