فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

در مبحث روان شناسی نحوه های ارائه درمان مختلف است. برای مثال همه ما زمانی که به دکتر مراجعه می کنیم روش های درمانی مختلفی را دریافت می کنیم. پزشک بر اساس نوع بدن هر شخص و سیستم ایمنی بدن او داروهایی تجویز می کند. در بحث مشاوره و روان شناسی نیز همین گونه است.

یکی از راه های درمان افراد در هنگام مشاوره درمان یکپارچه است. در مقاله های قبل درباره درمان اولیه افراد صحبت کردیم. بنابراین خیلی از زمان ها می بینیم که شخصی برای درمان ممکن است به دارو نیاز داشته باشد اما از آن سمت یک بیمار دیگر با جلسات روان درمانی بهبود می یابد. اما بهترین کار این است که در کنار دارو درمانی روان درمانی هم وجود داشته باشد. همیشه شنیده ایم که عواملی مثل اضطراب یا افسردگی می تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. امروز می خواهیم ببینیم که آیا درمان یکپارچه می تواند ثمراتی برای سلامتی روان انسان ایجاد کند.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

سلامت روان و فرآیند درمان یکپارچه

فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

درمان یکپارچه چیست؟

درمان یکپارچه رویکردی برای درمان است که شامل انتخاب تکنیک‌ها از جهت‌گیری‌های درمانی مختلف است که به بهترین وجه برای مشکل خاص مشتری مناسب است. درمانگران تلفیقی امیدوارند با تطبیق درمان برای فرد، بیشترین تأثیر را داشته باشند. برخلاف برخی از رویکردهای فردی، درمان یکپارچه به یک روش یا مکتب فکری خاص محدود نمی شود. در عوض، درمانگران می توانند در صورت نیاز از تکنیک های مختلف استفاده کنند. هدف از این کار بهبود اثربخشی و کارایی درمان و تطبیق آن با نیازهای خاص فرد است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که درمان تلفیقی و التقاطی گاهی به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت های کلیدی بین این دو رویکرد وجود دارد. درمان التقاطی بیشتر در مورد استفاده ساده از سنت های مختلف است و درمان یکپارچه بر ترکیب این عناصر در یک تجربه منسجم تر متمرکز است.

انواع درمان یکپارچه

صدها نوع مختلف از این درمان خاص وجود دارد. موردی که در هر موقعیتی مؤثرتر است، اغلب به نوع مشکلی که در حال درمان است بستگی دارد. برخی از انواع مختلف درمان در یک درمانگر یکپارچه ممکن است بسته به موقعیت و مشکل شامل موارد زیر باشد:

درمان شناختی-رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) رویکردی است که بر تغییر طرز تفکر افراد تمرکز دارد. CBT نشان می دهد که افکار منفی خودکار که افراد تجربه می کنند به مشکلات روانی کمک می کند.

فرآیند درمان روان پویشی

فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

فرایند درمان روانکاوی شامل تکنیک های روانکاوی برای کمک به افراد در درک برخی از نیروها و انگیزه های ناخودآگاهی است که بر رفتار و عملکرد فعلی آنها تأثیر می گذارد.

درمان انسان گرایانه

این رویکرد درمانی بر کمک به افراد برای دستیابی به پتانسیل کامل خود و درک بهتر چیزهایی که به شادتر شدن آن ها کمک می کند متمرکز است.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یکی از تکنیک هایی است که در سال های اخیر به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد، شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال به جای نگرانی در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده است. هدف درمان یکپارچه، همسو کردن تکنیک‌های درمانی است که به طور تجربی در درمان یک مشکل خاص مؤثر هستند. این رویکرد نشان می دهد که هیچ روش واحدی وجود ندارد که برای هر موقعیتی برتر باشد. همچنین نشان می‌دهد که حتی نظریه‌هایی که لزوماً با یکدیگر موافق نیستند، همچنان می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی با هم کار کنند.

تکنیک

درمان تلفیقی از طیف گسترده ای از رویکردها از جمله تکنیک های روان پویشی، شناختی و رفتاری استفاده می کند. این تکنیک‌ها را می‌توان در قالب‌های مختلف از جمله درمان فردی، خانوادگی و گروهی به کار برد. یک درمانگر ، تکنیک های مختلف را بسته به نیازها و اهداف فرد تطبیق داده و ادغام می کند. برای فردی که روی غلبه بر یک مشکل رفتاری کار می کند، یک درمانگر ممکن است از موارد زیر استفاده کند:

  • استراتژی های رفتاری مانند مدل سازی و تقویت برای تغییر رفتار
  • راهبردهای روان پویایی مانند انتقال و تداعی آزاد می توانند به افراد کمک کنند تا بینش خود را به دست آورند
  • راهبردهای شناختی مانند بازسازی شناختی و قرار گیری در معرض مشکلات برای کمک به تغییر افکار منفی خودکار که به رفتار کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از جنبه های مشترک روان درمانی، از جمله انتظارات فرد و اتحاد درمانی، مهم ترین نقش را در نتایج درمان ایفا می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فرآیند درمان یکپارچه چیست؟

بر اساس برخی تحقیقات، تکنیک های درمانی خاص در حدود 7 درصد از واریانس در نتایج روان درمانی نقش دارند. برخی از عواملی که برای داشتن نتایج مثبت و درمان مهم هستند عبارتند از؛

  • همکاری بین درمانگر و درمانجو
  • انتظاراتی که مردم در مورد توانایی تغییر به شیوه ای مثبت دارند
  • توانایی درمانگر برای کمک به ایجاد امید در فرد
  • ویژگی های یک درمانگر از جمله توانایی آن ها در توجه، همدلی و توجه مثبت به مراجع.

درمان یکپارچه با چه چیزی می تواند کمک کند؟

درمان یکپارچه می تواند در درمان تعدادی از شرایط مختلف سلامت روان و مسائل روانشناختی مفید باشد. این شامل:

  • اضطراب
  • سوگ
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • فشار
  • اختلالات مصرف مواد
  • ضربه

مزایای درمان یکپارچه

مزایای مختلفی برای درمان یکپارچه وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

فردی

از آنجایی که درمان یکپارچه به شدت فردی است، بسته به موقعیت فرد می توان آن را تطبیق داد. این نوع درمان  هنگام کار با کودکان و نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شود. همچنین می توان از آن هم در جلسات فردی و هم در گروه درمانی استفاده کرد.

انعطاف‌پذیر

در جایی که فرم‌های درمانی منفرد اغلب سخت‌تر هستند. درمان یکپارچه می‌تواند در طول زمان و بر اساس هر رویداد، تغییر یا تجربه‌ای که ممکن است در طول درمان رخ دهد، سازگار شود.

انطباق پذیر

یکی دیگر از مزایای درمان یکپارچه این است که می توان آن را بسته به اختلال یا مشکل روانی که فرد با آن مواجه است اصلاح کرد. به عنوان مثال، اگر فردی با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، درمانگر ممکن است از تعدادی گزینه درمانی استفاده کند که در درمان این بیماری موثر است.

جامع نگر

درمان یکپارچه همچنین می تواند به افراد کمک کند تا جنبه های مختلف خود از جمله ذهن، بدن، روابط، معنویت، افکار و احساسات را یکپارچه کنند و درک کنند. این نوع درمان به جای تمرکز بر یک مشکل از یک دیدگاه واحد یا مجزا، می‌تواند دیدگاهی گسترده‌تر و جامع‌تر را تشویق کند.

درک این نکته ضروری است که اگر چه درمان یکپارچه انعطاف پذیر است. اما این بدان معنا نیست که کاملاً بدون ساختار است. در عوض، درمانگران از آموزش و تخصص خود برای انتخاب سودمندترین تکنیک ها برای یک هدف خاص استفاده می کنند و سپس این رویکردها را در یک تجربه درمانی منسجم ادغام می کنند.

اثربخشی

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که یکپارچه هستند، از جمله درمان شناختی تحلیلی، روان درمانی بین فردی، و طرحواره درمانی. تحقیقات نشان داده است که چنین تکنیک‌هایی می‌توانند در درمان تعدادی از شرایط روانپزشکی از جمله افسردگی، اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی و اختلالات شخصیت مؤثر باشند.

برخی از درمانگران تمایل دارند به سبک خاصی از درمان پایبند باشند. تحقیقات نشان داده است که اکثر روان درمانگران حداقل از برخی عناصر یک رویکرد یکپارچه در درمان استفاده می کنند. طبق یک مطالعه، حدود 85 درصد از درمانگران در درمان خود از سنت های درمانی متعدد استفاده می کنند.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

توجه به این نکته حائز اهمیت است که درمان یکپارچه فرآیندی بسیار فعال است که شامل اطلاعات زیادی از سوی فرد است. در حالی که در این نوع درمان، درمانگر شما ممکن است اطلاعاتی در موردعواملی که ممکن است بر تکنیک‌های درمانی مناسب برای نیازهای شما تأثیر بگذارد، بخواهد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا