غلبه بر احساس خجالت

آیا می دانید چگونه بر خجالت غلبه کنیم؟ دوباره اتفاق افتاد. شما به جای “صبح بخیر” به یک نفر گفتید “شب بخیر”. یک لحظه شرم آور دیگر برای اضافه کردن به لیست چیزهایی که می گویید! شما لحظات شرم آور خود را به یک موضوع بزرگ تبدیل می کنید. اما اجازه ندهید این افکار منفی برای همیشه شما را آزار دهند. اجازه دهید آنها به عنوان یک فرصت یادگیری خدمت کنند که به شما یاد می دهد چگونه از خجالت غلبه کنید. این چیزی است که ما می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. ما می‌خواهیم در مورد چگونگی غلبه بر چیز شرم‌آوری که گفته‌اید یا انجام داده‌اید و اینکه چرا در وهله اول احساس خجالت کرده‌اید، صحبت کنیم. در ادامه این نوشته از همکده ما غلبه بر احساس خجالت را بررسی می کنیم. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

خجالت چیست؟

خجالت احساس شرم یا خودآگاهی است که زمانی اتفاق می‌افتد که در مقابل شخص دیگری کاری اشتباه یا بد انجام می‌دهید. گاهی اوقات هر چه تعداد مخاطب بیشتر باشد، خجالت بیشتر می شود. اما در مواقع دیگر، شدت می‌تواند به اهمیت آن فرد بستگی داشته باشد – مانند شرمساری که از ریختن قهوه روی خود در مقابل یک غریبه در مقایسه با رئیستان. وقتی احساس خجالت می کنید، ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

  • افزایش ضربان قلب
  • عرق بسیار زیاد
  • نشخوار فکری و افکار خودکار
  • احساس خودآگاهی
  • مشکل در آرام کردن خود
  • عزت نفس پایین

غلبه بر احساس خجالت می تواند در کنترل این موارد مهم باشد. یک مثال از یک موقعیت شرم آور می تواند وارد شدن به سالن سینما و زمین خوردن باشد که باعث می شود پاپ کورن و نوشیدنی خود را بریزید. همه حاضران در تئاتر این اتفاق را تماشا می کنند و شما باید از کنار همه آنها رد شوید تا با نوشابه روی لباس بنشینید. می‌دانید که می‌توانستید کاری برای جلوگیری از زمین خوردن انجام دهید، و اشتباه شما توسط افراد زیادی مشاهده شد. لحظاتی از این دست شما را وادار می کند که یاد بگیرید چگونه از شرمساری عمومی غلبه کنید. اما خجالت بسیار عمیق تر از سرخ شدن در مقابل دیگران یا احساس خودآگاهی است. یک علم دخیل است، و شما به ته آن خواهید رسید.

خجالت برای هر کسی به نظر و احساس متفاوت است. آنچه ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد ممکن است روی دیگران تاثیر نگذارد.

چرا احساس خجالت می کنیم؟

برای غلبه بر احساس خجالت باید بدانیم که علم پشت آن چیست؟ خجالت باعث ایجاد احساس شرم، گناه و ترس می شود. شاید شما فردی خجالتی باشید و به راحتی خجالت بکشید زیرا بر کمرویی خود غلبه نکرده اید. شما همچنین می توانید با یک اختلال اضطراب اجتماعی مانند اضطراب شدید خجالت مبارزه کنید. ترس از خجالت کشیدن می تواند تمایل شما را برای شرکت در موقعیت های اجتماعی محدود کند و در نهایت به سلامت اجتماعی شما آسیب برساند.

اما بیایید توضیح دهیم که چگونه خجالت در مغز ما اتفاق می افتد. آمیگدال بخشی از مغز ما است که مسئول پردازش احساسات است. اینسولا قدامی شکمی و آمیگدال به هم می رسند تا مسیرهای عصبی را در مغز ایجاد کنند و احساس خجالت ما را به همراه دارند. مغز ما خجالت را مانند هر احساس دیگری پردازش می کند. در اینجا فهرستی از چهار دلیل بالقوه برای خجالت ما آمده است:

افکار ارزیابی شناختی

این زمانی اتفاق می‌افتد که باورهای ما باعث ایجاد یک واکنش عاطفی می‌شوند، مانند باور به اینکه پایین آمدن از پله‌ها شرم‌آور است.

پیش‌بینی رویدادهای منفی و غلبه بر احساس خجالت

حتی قبل از اینکه کسی متوجه اشتباهات ما شود، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که مردم ما را قضاوت کنند یا با عواقب اشتباهات ما روبرو شوند.

تنظیم رفتار اجتماعی

در طول زمان، خجالت راهی برای تنظیم رفتار افراد بوده است تا از موقعیت‌هایی که برای ما مثبت نیستند دوری کنند.

توجه ناخواسته دیگران

حتی اگر کاری که از نظر فنی انجام می دهیم اشتباه نباشد، ممکن است در کانون توجه قرار بگیریم و مردم به ما نگاه کنند. ممکن است برای کسانی که با توجه زیاد راحت نیستند، خجالت آور و ناراحت کننده باشد.

اما علم در این مورد تقسیم شده است. هیچ نظریه منفردی همه موقعیت های شرم آور را توجیه نمی کند یا احساسات را توضیح می دهد. بعلاوه، چیزی که برای برخی می تواند به طور عمده شرم آور باشد، ممکن است برای برخی دیگر حتی ابرویی ایجاد نکند. پس چه کسی اهمیت می دهد؟ بیایید یاد بگیریم که چگونه هر موقعیتی را که فکر می کنیم شرم آور است را مدیریت کنیم؟ با غلبه بر احساس خجالت می توانیم قدم بزرگی برای خود برداریم.

زمان اقدام فرا رسیده است: خجالت مانع شما نمی شود

شما نمی خواهید اجازه دهید ترس از خجالت زندگی شما را کنترل کند. شما می خواهید آن احساسات شرم را به سلامت از بین ببرید. وقتی بدانید چگونه از تسخیر شرم بر زندگی خود جلوگیری کنید، در محل کار اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و یاد می گیرید که چگونه احساسات خود را بهتر بیان کنید. برخی از برنامه های اقدام ممکن است در ابتدا بسیار دلهره آور به نظر برسند. اتخاذ یک طرز فکر رشد و آماده بودن برای امتحان استراتژی های جدید کمک خواهد کرد، اما با استراتژی هایی شروع کنید که کوچک و واقع بینانه هستند.

در اینجا پنج راه برای مدیریت خجالت و غلبه بر آن وجود دارد:

با خودتان مهربان باشید

اولین پاسخ شما ممکن است این باشد که خودتان را به خاطر اتفاقی که افتاده کتک بزنید. با خود با مهربانی و شفقت رفتار کنید و به خاطر اشتباه کردن، خیلی به خودتان سخت نگیرید.

با موقعیت روبرو شوید

اگر بعد از یک لحظه شرم آور نیاز به تمیز کردن چیزی دارید، این کار را زودتر انجام دهید. به جای اینکه بدانید در حال اجتناب از آن هستید، با کمی بسته شدن احساس بهتری خواهید داشت.

برای غلبه بر احساس خجالت بخندید

آیا تا به حال فکر کرده اید که لحظه شرم آور شما خنده دار است؟ به یاد داشته باشید که به دنبال نکات مثبت باشید. اگر چیزی خنده دار است، جلوی خنده خود را نگیرید. این وضعیت را سبک تر خواهد کرد.

نفس عمیق بکشید

اگر لغزش شما باعث وحشت و نگرانی شما می شود، سعی کنید سرعت را کاهش دهید. با تنفس آگاهانه شروع کنید و تمام تلاش خود را برای القای آرامش در ذهن و بدن خود انجام دهید.

با یک دوست صحبت کنید

شخصی را که با او احساس راحتی می کنید پیدا کنید و در مورد وضعیت خود صحبت کنید. به توصیه های مردم گوش دهید. ممکن است به شما کمک کند بفهمید که وضعیت شما پایان دنیا نیست. به علاوه، این فرصت را به شما می دهد که در مورد آن بخندید، در مورد درس های آموخته شده بحث کنید و ادامه دهید. این کار برای غلبه بر احساس خجالت بسیار مهم است.

بدترین کار پس از لحظه احساس شرم چیست؟

بدترین کاری که می توان بعد از گذراندن یک لحظه شرم آور انجام داد این است که خودت را زیر پا بگذاری. بی‌اعتبار کردن احساسات یا تضعیف توانایی‌هایتان مفید یا مفید نیست. اگر مطمئن نیستید که چگونه به نظر می رسد، ما لیستی از چیزهایی که نباید بعد از یک لحظه شرم آور (یا هرگز) به خود بگویید، جمع آوری کرده ایم:

  • “من خیلی احمقم”
  • “نمیدونم چرا حتی مزاحم شدم”
  • “هر کاری که انجام می دهم به شکست می انجامد”
  • من فقط می خواهم آن را فراموش کنم و طوری رفتار کنم که انگار هرگز اتفاق نیفتاده است.

شما در زمینه شرم تنها نیستید

برای غلبه بر احساس خجالت باید بدانید که شما تنها نیستید. آیا فکر می کنید تنها فردی روی کره زمین هستید که لحظات شرم آور را تجربه کرده اید؟ بسیاری از مردم می خواهند یاد بگیرند که چگونه از خجالت در مورد گذشته خودداری کنند. طبیعی است. مطالعات نشان داده‌اند که خودآگاهی عمومی، یعنی زمانی که ما بسیار آگاه هستیم که در کانون توجه هستیم و به راحتی احساس ناراحتی می‌کنیم، بسیار رایج است. اما همه چیز به نحوه مدیریت لحظات شرم آور خود به عنوان بازیگر یا ناظر بستگی دارد. ما در هر سنی احساس خجالت می کنیم. بخشی از زندگی است.

خبر خوب این است که می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه خجالت را پشت سر بگذاریم و ادامه دهیم. هرکسی خجالت را متفاوت تجربه می کند و با آن کنار می آید. اما ما مجبور نیستیم این کار را به تنهایی انجام دهیم. صحبت کردن با یک دوست خوب یا یکی از اعضای خانواده می تواند کمک کننده باشد.

اما اگر خجالت شما باعث اضطراب اجتماعی می شود یا به سلامت روان شما آسیب می رساند، صحبت با یک متخصص بهداشت روان مهم است. آنها به شما کمک می‌کنند از استراتژی‌هایی استفاده کنید که برای موقعیت‌های فردی که باعث می‌شوند احساس راحتی و امنیت کنید، کار کنید.

صرف نظر از موقعیت شرم‌آوری که با آن مواجه می‌شوید، این را در نظر داشته باشید: همه ما انسان‌هایی هستیم که اشتباه می‌کنیم، اما هیچ یک از آنها ارزش خود را تعیین نمی‌کند.

غلبه بر احساس خجالت – حس شرم و پشیمانی چقدر مضر است؟

پشیمانی زمانی می تواند مضر باشد که ما نخواهیم آنها را بپذیریم. به عنوان مثال، شاید شما از دوست خود که متهم به گفتن چیزی توهین آمیز بود دفاع نکردید. شما در آن زمان برای پاک کردن نام آنها صحبت نکردید. شما آن احساس گناه و خجالت را کاهش می دهید زیرا ناخوشایند هستند. در نهایت از خودتان ناامید می شوید و نمی خواهید حادثه را به شما یادآوری کنند. یا موقعیت را خیلی خوب به خاطر می آورید، اما نمی دانید چگونه بر حسرت خود غلبه کنید. مطالعات تصویربرداری نشان می‌دهد که وقتی احساس پشیمانی می‌کنیم، فعالیت بیشتری در ناحیه‌ای از مغز به نام قشر میانی اوربیتوفرونتال اتفاق می‌افتد. پشیمانی می تواند اثرات نامطلوبی بر ذهن شما بگذارد.

مشکلات روانی مختلف ناشی از پشیمانی است. الگوهای افکار منفی تکراری و نشخوار فکری مداوم می تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود. این نوع دردهای روحی و روانی بر بدن ما نیز تأثیر می گذارد. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که یکی دیگر از تأثیرات منفی سرزنش خود بر بدن ما دارد. دانشمندان دریافتند که القای سرزنش خود منجر به افزایش شرم و احساس گناه و همچنین افزایش فعالیت سیتوکین های پیش التهابی می شود. طبق گفته کلینیک کلیولند، التهاب نشانه بسیاری از بیماری ها مانند آرتریت، سرطان و بیماری قلبی است.

شفقت به خود برای غلبه بر احساس خجالت

شفقت به خود یعنی گوش دادن به نیازهای شما و دانستن اینکه چه چیزی لیاقت دارید و به آن احترام بگذارید. این در مورد این است که در این لحظه چه کسی هستید و معتبرترین خود باشید. این در مورد پشت سر گذاشتن شرم است تا بتوانید موفق شوید. و این در مورد مهربانی با خود و دوست داشتن بی قید و شرط است. روانشناسی مثبت نگر نشان می دهد که تحقیقات نشان می دهد اگرچه افراد برای تعلق ارزش قائل هستند، اما مهمتر از همه، آنها برای رابطه خود با خودشان ارزش قائل هستند. با این حال، دلسوزی به خود برای همه به طور طبیعی پیش نمی آید.

برای غلبه بر احساس خجالت باید بر خود متمرکز شوید و احساس مهربانی با خود داشته باشید.

 

 

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا