عوارض جانبی بالقوه پروزاک در کودکان

پروزاک در کودکان می تواند عوارض زیادی داشته باشد. پروزاک آسیب های زیادی به افراد می رساند. البته این آسیب ها به شرطی است که مصرف دارو زیر نظر پزشک انجام نشود. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که عوارض جانبی بالقوه پروزاک در کودکان چگونه است؟

انواع مختلف پروزاک در کودکان برای اختلال اضطراب اجتماعی

عوارض جانبی بالقوه پروزاک در کودکان

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عوارض جانبی بالقوه پروزاک در کودکان، صحبت کنیم.

نحوه مصرف پروزاک در کودکان

پروزاک (فلوکستین) یک داروی ضدافسردگی تایید شده برای کودکان 8 سال و بالاتر است. این دارو معمولاً برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD) و گاهی اوقات اختلال دوقطبی تجویز می شود. اگر چه توصیه نمی شود که پروزاک برای هر کودک مبتلا به افسردگی تجویز شود.  رفتار او را به دقت زیر نظر بگیرید.

پروزاک در کودکان چیست و چه کاربردی دارد؟

پروزاک یکی از رایج‌ترین داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) است. که برای بزرگسالان تجویز می‌شود و نشان داده شده است که برای کودکان نیز مؤثر است. SSRI ها با افزایش میزان سروتونین در مغز عمل می کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که خلق و خو و احساسات، خواب و اشتهای ما را تنظیم می کند. کارشناسان معتقدند که افسردگی ممکن است ناشی از عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین باشد. SSRI ها کار می کنند تا سروتونین را دوباره در دسترس قرار دهند تا بدن بتواند مزایای آن را دریافت کند.

SSRI ها می توانند مقابله با شرایط مختلف مانند افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و حملات پانیک را برای افراد آسان تر کنند.

عوارض جانبی پروزاک در کودکان

پروزاک به طور کلی در کودکان به خوبی تحمل می شود و تعداد کمی از آنها به دلیل عوارض جانبی آزاردهنده مصرف آن را قطع می کنند. عوارض جانبی پروزاک اغلب خفیف و کوتاه مدت هستند. اگر عوارض جانبی رخ دهد، معمولاً در شروع درمان ظاهر می شوند و اغلب در عرض چند هفته بدون نیاز به مداخله اضافی برطرف می شوند.

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج مرتبط با پروزاک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات اشتها (افزایش یا کاهش)
  • علائم گوارشی (مانند حالت تهوع، ناراحتی معده و اسهال)
  • سردرد
  • پاهای بی قرار
  • بی قراری
  • آرام بخش
  • تغییرات خواب (به عنوان مثال، بی خوابی، خواب آلودگی، رویاهای واضح، کابوس، و اختلال در خواب)
  • تعریق

عوارض جانبی کمتر رایج

علاوه بر این، درصد کمی از کودکانی که پروزاک مصرف می‌کنند ممکن است تکانشگری، بیقراری یا تحریک‌پذیری را افزایش دهند. به نظر می‌رسد این علائم در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی یا کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، بیشتر است. اختلال دو قطبی.ض

عوارض جانبی جدی

اگرچه پروزاک نادر است، اما با عوارض جانبی جدی تری همراه است. اگر متوجه هر یک از موارد زیر در کودک خود شدید، فوراً با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید: 5

  • علائم جدید یا بدتر شدن اضطراب یا افسردگی
  • حملات پانیک (مانند مشکل در تنفس یا تند شدن ضربان قلب)
  • مشکلات هماهنگی
  • بی قراری یا بی قراری شدید
  • علائم شیدایی (مانند افکار تند، گفتار تحت فشار و سریع، یا ریسک کردن بیش از حد)
  • خشم یا خشونت غیرقابل کنترل
  • تغییرات غیرمعمول در رفتار یا خلق و خو

افزایش افکار خودکشی

یکی دیگر از عوارض جانبی جدی مرتبط با پروزاک که توجه ویژه را می طلبد، خطر افکار یا رفتار خودکشی است. اگر چه برای همه مهم است که از افکار خودکشی و علائم آسیب رساندن به خود در جوانی آگاه باشند. اما زمانی که کودکان از SSRI استفاده می کنند ضروری تر است. سازمان غذا و دارو (FDA) هشداری عمومی صادر کرده است که افکار و رفتار خودکشی ممکن است در کودکان و نوجوانان تا 25 سال که از داروهای ضد افسردگی SSRI استفاده می‌کنند افزایش یابد. تغییر کرده است.

برخی از علائم هشدار دهنده شامل افزایش غم و اندوه، انزوا، حملات پانیک یا پرخاشگری است. اینها ممکن است ظریف باشند و به افکار خودکشی یا مرگ، اقدام به خودکشی یا آسیب رساندن به خود منجر شوند.

خطرات و فواید پروزاک برای کودکان

در مقایسه با سایر داروهای ضد افسردگی رایج، به نظر می‌رسد که پروزاک خطرات کمتری برای کودکان مبتلا به افسردگی دارد. در حالی که بسیاری از عوارض جانبی ممکن است با گذشت زمان برطرف شوند، کودک نباید بی جهت از عوارض اضافی رنج ببرد. بسیاری از گزینه‌های درمانی افسردگی وجود دارد که می‌تواند به کاهش پتانسیل این عوارض جانبی کمک کند.

نحوه مصرف پروزاک در کودکان

اگر کودک شما پروزاک مصرف می کند،  توصیه هایی که باید در نظر داشته باشید. مطمئن شوید که آن ها فقط دوز تجویز شده خود را مصرف می کنند. هنگام مصرف پروزاک بر آن ها نظارت داشته باشید و دارو را به درستی ذخیره کنید.

دوز پروزاک در کودکان

مطمئن شوید که فقط دوز پروزاک را که پزشک تجویز کرده است به کودک خود بدهید. هرگز به کودک خود دوز بالاتر ندهید. برای کودکان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، 10 یا 20 میلی گرم پروزاک در روز توصیه کلی FDA است. پزشک معمولاً دوز کمتری (10 میلی گرم در روز) پروزاک را برای کودک شروع می کند و در صورت عدم بهبود علائم به 20 میلی گرم در روز افزایش می دهد. برخی از کودکان، به ویژه کودکان با وزن کمتر، 10 میلی گرم در روز مصرف می کنند. برای کودکان مبتلا به OCD، FDA توصیه می کند که آنها را با 10 میلی گرم در روز شروع کنند و در چند هفته به 20 میلی گرم در روز افزایش دهند. برای نوجوانان و کودکان با وزن بالاتر، FDA درمان تا 60 میلی گرم در روز را در صورتی که دوزهای کمتر مؤثر نباشد، تأیید کرده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان با وزن کمتر ممکن است با حداکثر 30 میلی گرم در روز درمان شوند. با این حال، 20 میلی گرم در روز رایج ترین دوز تجویز شده برای کودکانی است که پروزاک مصرف می کنند.

نظارت بر فرزندتان

کودک نباید پروزاک را به تنهایی مصرف کند. بهترین کار این است که شما یا بزرگسال مورد اعتماد دیگری بر اداره آن نظارت داشته باشید. پروزاک یک بار در روز مصرف می شود. کودک شما ممکن است دارو را همراه با غذا مصرف کند، اما لازم نیست. اگر کودک شما فرم مایع پروزاک مصرف می کند، حتماً قبل از مصرف آن را با یک قاشق دوز یا سرنگ خوراکی اندازه گیری کنید. پروزاک در کودکان باید هر روز تقریباً در یک زمان معین مصرف شود. سعی کنید از زنگ هشدار در تلفن خود استفاده کنید یا یادداشتی در تقویم خود بنویسید تا به یاد داشته باشید که فرزندتان آن را بگیرد. اگر کودک شما یک دوز از پروزاک را فراموش کند. ممکن است نوبت دیگری را مصرف کند، مگر اینکه به زمان نوبت بعدی نزدیک‌تر باشد. هرگز نباید دوز پروزاک کودکتان را دو برابر کنید.

ذخیره سازی

پروزاک باید در مکانی با دمای اتاق نگهداری شود. از هر مکان با نور، گرما یا رطوبت بیش از حد اجتناب کنید. به عنوان مثال، بهتر است پروزاک را در حمام نگه ندارید. پروزاک را در ظرفی که داروساز در اختیار شما قرار داده است نگهداری کنید و مطمئن شوید که درب آن را محکم بسته است. مطمئن شوید که پروزاک را دور از دسترس کودک یا هر کودک یا حیوان خانگی دیگری در خانه قرار دهید – به خصوص اگر دارو در ظرف ضد کودک نگهداری نشود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا