علائم سوء استفاده پنهان هرگز نباید نادیده گرفت

سوء استفاده پنهان آسیب های زیادی را در روابط به همراه دارد. هر چند که نوع سو استفاده همیشه جنسی نیست. گاهی اوقات سواستفاده می تواند عاطفی باشد. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و سوء استفاده پنهان

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم سوء استفاده پنهان هرگز نباید نادیده گرفت، صحبت کنیم.

درک خودشیفتگی و سوء استفاده پنهان

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و سوء استفاده پنهان

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

اضطراب در سوء استفاده پنهان

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

افسردگی

بسیاری از افرادی که سوء استفاده پنهان را تجربه کرده اند نیز دچار افسردگی می شوند. بازماندگان اغلب پس از ماه‌ها یا سال‌ها گفتن بی‌فایده و احمق بودن آن ها توسط آزارگر، با احساس بی‌ارزشی دست و پنجه نرم می‌کنند. پس از سال ها دستکاری و گازگرفتگی، ممکن است خود را نیز منزوی کنید، که می تواند احساس افسردگی را بدتر کند.

استرس پس از سانحه در سوء استفاده پنهان

به عنوان یک بازمانده از سوء استفاده از خودشیفتگی، احتمالاً علائم استرس پس از سانحه را خواهید داشت. مغز شما در حالت آماده باش بالا خواهد بود و به دنبال خطر است. این به این دلیل است که رویدادهای آسیب زا باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز در شما می شود. در نتیجه، هر چیزی که با آن خاطرات مرتبط باشد، می تواند باعث حمله اضطراب شود.

همچنین ممکن است از موقعیت‌ها یا چیزهایی که شما را یاد سوءاستفاده می‌اندازد دوری کنید. این می تواند از اجتناب از مکان های خاص یا افراد خاص متغیر باشد.

از دست دادگی احساسات خود و سوء استفاده پنهان

ممکن است احساس کنید که به طور کامل خود را گم کرده اید. سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی شستشوی مغزی است و به همین دلیل می تواند احساس ارزشمندی شما را از بین ببرد. ممکن است دیگر مانند فردی که قبل از شروع همه این‌ها بودید احساس نکنید. در بسیاری از موارد، کسانی که سوء استفاده از خودشیفتگی را تجربه کرده‌اند، برای شناسایی خود در آینه تلاش می‌کنند. زیرا دیگر انعکاس واقعی خود را که به آن ها خیره شده است، نمی‌بینند. همچنین ممکن است با افراد دیگر (مخصوصاً نزدیک‌ترین افراد) مشکل اعتماد داشته باشید و دائماً در حال شک و تردید باشید.

علائم سوء استفاده پنهان هرگز نباید نادیده گرفت

سوء استفاده پنهان نوعی آزار روانی یا عاطفی است. یک سوءاستفاده گر پنهان از دستکاری در پشت زمینه همدلی و جذابیت ساختگی استفاده می کند. آن‌ها ادعا می کنند که بزرگترین حامی شما هستند، در حالی که شما را تحقیر و شرمنده می کنند. تاکتیک‌های آن‌ها پنهان است، بنابراین شما نمی‌دانید چه اتفاقی می‌افتد، در حالی که آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار قربانی هستند. آن‌ها یک خودشیفته هستند و از بازی های ذهنی استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا شما به خود شک کنید تا در نهایت آنچه را که سوء استفاده کننده در مورد خود و شما می گوید باور کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آسیب رسانی  پنهان در بسیاری از روابط رخ می دهد، نه فقط در یک شراکت عاشقانه یا یک رابطه والدین و فرزند. دوستان از یکدیگر سوء استفاده می کنند، کودکان از والدین سوء استفاده می کنند و سرپرستان از کارمندان خود استفاده می کنند. اگر همه این‌ها برای شما آشنا به نظر می رسد، ممکن است در یک رابطه سوء استفاده پنهانی قرار داشته باشید. شناخت رفتار توهین آمیز برای دریافت کمک مورد نیاز و یافتن شفا حیاتی است.

نام های دیگر برای سوء استفاده پنهان

  • آسیب به محیط
  • سوء استفاده مخفیانه
  • آسیب  پنهان
  • ضربه های روانی تهاجمی منفعلانه

چند نشانه سوء استفاده پنهان که هرگز نباید نادیده گرفت

تحقیر کردن نشانه رایج سوء استفاده است

افراد با این ویژگی در بیان نظرات منفی مهارت دارند تا شما را احساس ناامنی کنند. آن‌ها متوجه می شوند که در کجا آسیب پذیر هستید، سپس از تاکتیک هایی برای نابودی شما با تحقیر، شرمساری و تمسخر استفاده می کنند. آن‌ها حقیقت را می‌پیچانند تا شما در یک لحظه از مهربانی آن‌ها از نظر عاطفی سردرگم شوید و لحظه‌ای دیگر احساس نفرت کنید.

خیانت و سوء استفاده

هنگامی که برای اولین بار با متجاوز خود ملاقات می کنید، او را بسیار جذاب خواهید دید. همانطور که رابطه شما پیشرفت می کند، آن‌ها مانند یک شریک عالی عمل می کنند. از آنجایی که آن فرد از شما می خواهد که به آن‌ها اعتماد کنید، آن‌ها خود را آسیب پذیر نشان می دهند و ارزش ها و ایده های شما را به قدری منعکس می کنند. روانشناسان به این “آسیب روانی” می گویند زیرا سوء استفاده کننده روی شما به عنوان یک هدف تمرکز می کند و با تاکتیک های خاص شما را به دام خود می کشاند. این یک خیانت کامل به کسی است که آن‌ها هستند.

سوء استفاده باعث انزوا می شود

این فرد سعی می کند شما را نسبت به هر چیزی منزوی کند. آن‌ها بی اعتمادی خود را نسبت به عزیزان یا دوستان شما ابراز می کنند. این کار باعث می شود تا شما را از دیگران به جز خودشان دور کنند. ممکن است در هنگام انتقاد از خانواده و دوستانتان احساس ترس کنید. یک شخص آزارگر ممکن است از شما بخواهد که مسائل را خصوصی نگه دارید زیرا می گویند اگر به خانواده خود بگویید خجالت می کشند. سوء استفاده پنهان یک راه برای منزوی شما است. مخالفت با خواسته های آن‌ها، “انتخاب” دیگران بر آنهاست. اگر تمایل داشته باشید که با دوستان یا خانواده خود باشید تا مجبور شوید کنار آن‌ها بمانید، عصبانی می شوند.

کنترل افراد توسط فرآیند سوء استفاده

شناسایی سوء استفاده کار سختی است، زیرا آزارگر مراقب ظاهر آنهاست. آن‌ها خودشیفته‌هایی هستند که می‌خواهند با سخت‌تر کردن برنامه‌ریزی‌ها یا ایجاد احساس گناه در شما، اگر می‌خواهید با خانواده یا دوستانتان باشید، شما را کنترل کنند. اگر به عنوان یک زوج بیرون بروید، آن‌ها بدبخت خواهند شد و تمام مدت نقش قربانی را بازی می کنند. نمونه هایی از کنترل عبارتند از:

  • وقتی صحبت می کنید حرف شما را قطع می کند
  • به جای تو صحبت می کند
  • به شما اجازه انتخاب نمی دهد
  • اصرار دارند آن‌چه را که دوست دارند بپوشید
  • انجام کارها به روش خودشان
  • کنترل هزینه ها
  • شهرت مطلوبی را حفظ می کند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سوء استفاده در یک دید آشکار پنهان می شود. آزارگر سخت تلاش می کند تا شهرت خود را به عنوان یک فرد خوب حفظ کند. آن‌ها دیگران را تملق، تمجید و تشویق می کنند، بنابراین مورد علاقه مردم هستند. مانند آفتاب پرست، آزارگر سعی می کند همه را راضی کند. آن‌ها داوطلب می شوند، حمایت می کنند و به مردم کمک می کنند. آن‌ها نیاز به جلب حمایت و تمجید دارند زیرا اگر به کسی در مورد سوء استفاده بگویید، تاکتیک‌های تهمت زنی را علیه شما انجام خواهند داد. هیچ کس شما را باور نخواهد کرد زیرا سوء استفاده کننده شما یک فرد خوب است.

تهمت علنی و سوء استفاده

اگر سعی کنید یک سوءاستفاده گر پنهان را دور کنید، تهمت را تجربه خواهید کرد. آن‌ها شخصیت شما را با نظرات منفی برای دوستان و خانواده مورد تحقیر قرار می دهند. البته، آن‌ها “نگرانی” خود را در مورد شما ابراز می کنند و به شما اشاره می کنند که شما ناپایدار هستید. آن‌ها ممکن است به دیگران بگویند که شما دارای شخصیت توهین آمیز هستید. از آن‌جا که آن‌ها توانسته اند شهرت خود را حفظ کنند، مردم دور آن‌ها جمع می شوند و دروغ های آن‌ها را باور می کنند. یک سوء استفاده کننده پنهان نیز به این توهین ها دست می زند:

  • انحراف اتهامات خود در مورد سوء استفاده
  • لکه دار کردن نام دیگران حتی به دوستان و خانواده
  • این کار باعث می شود احساس تنهایی کنید زیرا مردم برای حمایت از آن ها از شما دور می شوند
  • این کار باعث می‌شود به خودتان شک کنید
  • باعث می شود احساس درماندگی کنید زیرا همه دروغ های آنها را باور می کنند

فرآنید سوء استفاده مسئولیت را از بین می برد

سوء استفاده کنندگان پنهان قربانیان خود را مقصر می دانند به جای اینکه مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرند. به عنوان مثال، اگر سوء استفاده کننده شما را بزند، چیزی شبیه این می گویند: “تو من را عصبانی کردی”. من چاره ای نداشتم، مجبور شدم تو را بزنم. در عوض، آن‌ها شما را به خاطر اعمالشان سرزنش می کنند و خود را قربانی می کنند.

شخص دارای این ویژگی نقش قربانی را بازی می کند

سوء استفاده کنندگان دوست دارند مانند قربانی رفتار کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا