شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

تاخیرهای گفتاری می تواند در هر سنی ایجاد شود. اما بیشتر این اتفاقات در زمان کودکی آغاز می شود. اگر در دوران کودکی مراقبت از طرف والدین به درستی انجام نشود می تواند خطرناک باشد. تاخیر های گفتاری مانند خیلی از اختلالات رفتاری می تواند آینده کودک را آسیب زا کند. همان طور که می دانید کودکان حساسیت های خاصی دارند. والدین باید سعی کنند با مدیریت رفتار این موارد را کنترل کنند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند.

بعضی اختلالات اما به شیوه های گفتاری کودکان باز می گردد. شیوه های گفتاری کودکان اگر دچار اختلال شوند باید زود درمان پیدا کنند. در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. تعاریف در روان شناسی توسط اشخاص مختلفی گفته شده است. اما همه این تعاریف مورد تایید قرار نگرفته است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات روانی چه تاثیراتی بر کودکان خواهد گذاشت. ما حتی گفتیم که اگر این اختلالات ادامه پیدا کنند در بزرگسالی باعث ایجاد مشکلات در افراد می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها چگونه است؟

اختلالات و تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه اما می خواهیم ببینیم تاخیر های گفتاری چیست؟ و آیا می تواند آن قدر ادامه داشته باشد که به بزرگسالی هم آسیب برساند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها صحبت کنیم.

رفتار های یکسان در چند قلو ها و تاخیرهای گفتاری

آیا وقتی که کودکان چند قلوی شما در یک نوع رفتار شما را آزار می دهند، باید نگران باشید؟ این امکان وجود دارد که دوقلوهای شما به زبانی که هیچ کس به جز خودشان نمی فهمد با یکدیگر صحبت کنند؟ یا ممکن است مهارت های ارتباطی و  تاخیرهای گفتاری چند قلوهایتان شما را نگران کند؟

بررسی اجمالی

به عنوان یک والدین، تشخیص این که چه زمانی مهارت های زبانی به طور طبیعی در حال رشد هستند و چه زمانی ممکن است کودک به کمک خارجی نیاز داشته باشد، اغلب دشوار است. چندقلوها تمایل دارند نرخ بالاتری از تاخیرهای گفتاری را تجربه کنند.

ویژگی های گفتار در چند قلو ها

اغلب در گفتگوی دوقلو، یک “زبان” گفتاری از کلمات اختراعی، حرکات منحصر به فرد، استفاده می کنند. افراد متعدد اغلب آن قدر در برقراری ارتباط با یکدیگر موثر هستند که تاخیرهای گفتاری و زبان آن ها می تواند طولانی مدت شود.

تفاوت های شخصیتی و جنسیت کودک اغلب بر میزان رشد گفتار و زبان تأثیر می گذارد. دختران بیشتر از پسرها کلامی هستند. کودکان خجالتی و دلهره آمیز ساکت تر هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چندین مورد تقاضاهای بیشتری را برای والدین ایجاد می کند و میزان توجه و تعامل یک به یک هر کودک را محدود می کند. ممکن است یک نفر جای کودک  «صحبت کند» و نیاز کودک به این که خودش حرفی را بزند از بین ببرد. این همچنین می تواند در مورد خواهر و برادرهای بزرگتر رخ دهد که به جای این که کودک احساسات خود را به زبان بیاورند، سریع برای کودک صحبت می کنند.

معیارها برای تاخیرهای گفتاری

طبق مطالعه‌ای که در سال 2019 منتشر شد، بیشتر دوقلوها تا 5 سالگی از این مشکلات زبانی بیشتر می‌شوند. بین 12 تا 24 ماهگی، فرزندان شما باید:

  • دو کلمه ساده را با هم ترکیب کنید
  • به سوالات ساده پاسخ دهید
  • می توانید از صداهای p، b، m، h و w استفاده کنید
  • به تصاویر موجود در کتاب ها اشاره کنید
  • شروع به نام گذاری تصاویر در کتاب ها کنید

بین 24 تا 36 ماهگی، فرزندان شما باید:

سوالات ساده یا «چرایی» بپرسید

  • از صداهای k، g، f، t، d و n استفاده کنید
  • متضادها مانند بزرگ و کوچک را درک کنید
  • بهتر است کودکان توسط افرادی که آن ها را می شناسند درک شوند
  • شما باید بتوانید برای  عدم تاخیرهای گفتاری در مورد چیزهایی که به نفع کودکان است صحبت کنید.

بین 3-4 سال فرزندان شما باید:

شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

  • اهمیت این که چگونه و چه زمانی سوال کنید
  • کلمات را برای اعضای خانواده توضیح دهید.
  • شروع به نام گذاری رنگ ها کنید
  • قادر به گفتن یک داستان باشید
  • صحبت هایی داشته باشید تا برای اکثر مردم درک شود
  • شروع به استفاده از جمیع افراد کنید

بین 4-5 سال، فرزندان شما باید:

  • از همه صداهای گفتاری استفاده کنید
  • تشخیص کلمات در  زمان را درک کنید
  • بیشتر آن چه را که در خانه یا مدرسه می شنوند درک کنید
  • اعداد و حروف را نام ببرید
  • یک داستان را به زبان خودشان بازگو کنند

اگر چه تأخیر گفتاری ممکن است در چند نفر رایج باشد، اما می‌تواند تأثیر عمیقی بر موفقیت آن ها در مدرسه داشته باشد. رشد صحیح گفتار و زبان بلوک های سازنده برای مهارت های خواندن و نوشتن خوب است. بنابراین اگر یک یا همه چندتایی شما این دستورالعمل ها را رعایت نکردند، چه می کنید؟

چه زمانی به دنبال کمک باشیم؟

اگر مشکوک به تاخیر در رشد زبان هستید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. شما همچنین می توانید ارزیابی را به تنهایی از طریق یک گفتاردرمانگر خصوصی (تأیید پوشش با شرکت بیمه خود) یا از طریق برنامه مداخله زودهنگام محلی یا منطقه مدرسه انجام دهید. قانون افراد دارای معلولیت (IDEA) تضمین می کند که هر کودکی باید آموزش رایگان و مناسب از جمله عدم تاخیرهای گفتاری و زبان درمانی دریافت کند.

در هر سن و مرحله رشدی چه انتظاری از کودک خود داشته باشید؟

متخصص اطفال شما باید کودک شما را برای ارزیابی به مشاوره مناسب معرفی کند. با این حال، ارجاع متخصص اطفال لازم نیست. به عنوان والدین، شما این حق را دارید که درخواست را ارزیابی کنید.

اگر فرزند شما زیر 3 سال سن دارد، می توانید از یک گفتاردرمانگر خصوصی استفاده کنید یا با برنامه مداخله زودهنگام کودکی محلی خود از طریق اداره بهداشت شهر یا شهرستان خود تماس بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از برقراری تماس اولیه، ارزیابی برنامه ریزی می شود. به طور معمول، این بدان معنی است که یک تیم از افراد واجد شرایط برای ارزیابی به خانه شما می آیند. ارزیابی های درون خانه به کودکان اجازه می دهد تا در یک محیط آشنا با هم تعامل داشته باشند. ارزیابی ها معمولاً مبتنی بر بازی هستند و لذت بخش هستند.

برای چند قلوهای بزرگ تر، فرآیند ارزیابی از طریق ناحیه مدرسه ترتیب داده خواهد شد. پس از ارجاع فرزندان شما برای ارزیابی، قرار ملاقاتی برای ارزیابی گرفته خواهد شد. ارزیابی معمولاً در محیطی مبتنی بر بازی مملو از اسباب‌بازی‌ها، پازل‌ها، بلوک‌ها و سایر محرک‌ها انجام می‌شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

معمولاً والدین در اتاق می مانند در حالی که تیمی از افراد واجد شرایط با کودکان تعامل دارند و صحبت های آن ها را ضبط می کنند. ممکن است غربالگری انجام شود تا مشخص شود که آیا هر یک از کودکان کم شنوایی دارند یا خیر.

گفتار درمانی چه تاثیری برای تاخیر گفتاری در کودکان خواهد داشت؟

کودکان زیر 3 سال احتمالاً از دریافت درمان در خانه در طی بازدید از یک آسیب شناس گفتار درجه یک سود خواهند برد. مناطق مدارس محلی باید حرفه ای باشند. فرصت های درمانی را برای کودکان بالای 3 سال فراهم کنید.

در بیشتر موارد، یک گروه برای تاخیرهای گفتاری بهترین دوره درمانی را برای هر کودک تعیین می کند. این ها اهداف و مقاصدی را که دوست دارند ببینند کودک انجام می دهد، مشخص می کند. گفتار درمانی روش مناسبی برای کمک به کودکان است.

برنامه ها متفاوت هستند و بر اساس نیاز هستند. برخی از کودکان ممکن است فقط به یک جلسه 30 دقیقه ای هفتگی با تمرکز بر روی بیان نیاز داشته باشند. برخی دیگر ممکن است واجد شرایط برنامه های پیش دبستانی باشند که بر رشد گفتار و زبان تأکید دارند. این کودکان 2 تا 5 بار در هفته به مدت 2 تا 3 ساعت در روز مراجعه می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیشتر گفتار درمانی مبتنی بر بازی است و کودکان را تشویق می کند تا در مورد موضوعات مورد علاقه صحبت کنند و بر اساس آن ها صحبت کنند. درمان برای کودکان بزرگتر تا حد زیادی بر رشد زبان، افزایش واژگان و ترکیب کلمات و همچنین گفتار (مهارت های بیان) تمرکز دارد. به عنوان مثال، در زمان میان‌وعده، کودک باید به‌جای اشاره یا غرغر کردن، آن چه را که می‌خواهد بیان کند. این کار باعث می شود تا بتواند میان‌وعده را دریافت کند.

تشویق صحبت در کودکان برای جلوگیری از تأخیرهای گفتاری

شناسایی تاخیرهای گفتاری در چند قلو ها

کودکان همیشه تشویق به صحبت می شوند و فرصت ها و محرک های زیادی برای ایجاد مکالمه از طریق اسباب بازی ها  و غیره فراهم می کند. در صورت وجود مشکلات بیانی، درمانگر برای تقویت زبان و لب ها با کودک بازی می کند تا کودک بتواند هنگام صحبت آن ها را به درستی شکل دهید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا