شناخت علائم خانوادگی ناکارآمد و نحوه مدیریت

خانواده برای همه ما دارای اهمیت است. اگر خانواده در کنار ما باشد باعث ایجاد امنیت و رفاه در ما خواهد شد. خیلی از خانواده ها اما ممکن است به فرزندان خود فشار وارد کنند. برای همین امر روان شناسان می گویند که علائم خانوادگی ناکارآمد باید برای بهبود مدیریت شود. اما این مدیریت نباید به گونه ای باشد که به اعضای خانواده آسیب برساند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

یکی از مواردی که قبلا درباره آن صحبت کردیم خانواده ناکارآمد است. ما درباره شناخت ویژگی های این نوع خانواده بررسی‌هایی انجام دادیم. امروز اما در ارتباط با شناخت علائم خانوادگی ناکارآمد صحبت خواهیم کرد. البته در پایان نحوه مدیریت این نوع خانواده را برای شما خواهیم گفت. در ادامه می خواهیم ببینیم که شناخت علائم خانوادگی ناکارآمد و نحوه مدیریت چگونه است؟

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. در ادامه می خواهیم بدانیم که شناخت علائم خانوادگی ناکارآمد و نحوه مدیریت آن کدامند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شناخت علائم خانوادگی ناکارآمد و نحوه مدیریت صحبت کنیم.

مشارکت ممکن است یک سبک علائم خانوادگی ناکارآمد باشد

علائم خانوادگی ناکارآمد

مشارکت ممکن است یک سبک علائم خانوادگی ناکارآمد باشد که با روابط بسیار نزدیک مشخص می شود. این سبک معمولاً بین اعضای خانواده یافت می شود. اگر چه صمیمیت در خانواده ها برای ایجاد پیوندهای قوی مثبت و مهم است. اما تعامل این نزدیکی را به سطح بعدی می برد. این سطح از صمیمیت اغلب باعث ایجاد پویایی ناسالم و نامتعادل بین اعضای خانواده درگیر می شود. اگر چه درگیری بیشتر بین والدین و فرزندان رایج است.  اما می تواند در هر پیکربندی بین اعضای خانواده اتفاق بیفتد. همسران می توانند مانند خواهر و برادر روابط دوستانه برقرار کنند. با این حال، مهم نیست که چه کسی درگیر است، علائم یک رابطه خانوادگی درهم تنیده به طور کلی یکسان است (با تفاوت های جزئی).

نشانه های یک علائم خانوادگی ناکارآمد مخدوش چیست؟

روابط نامناسب خانوادگی بیش از آن چه فکر می کنید رایج است. به دلیل ماهیت این سبک رابطه، تشخیص علائم خانوادگی ناکارآمد می تواند مشکل باشد. در این جا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است با یکی دیگر از اعضای خانواده درگیر شوید:

علایق شدید، همپوشانی، احساسات، فعالیت ها، افکار و غیره بین اعضای خانواده

در روابط درگیر خانواده، اعضای خانواده افکار، احساسات یا علایق خود را به یکدیگر تحمیل می کنند. والدین ممکن است در فعالیت های فرزند خود در زندگی دخالت کنند.  یا برخی از اعضای خانواده انتظار داشته باشند و از سایر اعضا بخواهند که در واکنش به موقعیت مشخصی رفتار های خاصی را احساس کنند. اگر چه اعضای خانواده اغلب احساسات، افکار و علایق مشترکی دارند. این علامت از مرزهای مورد انتظار نزدیکی و صمیمیت خانوادگی فراتر می رود.

حریم خصوصی محدود

حریم خصوصی معمولاً بین اعضای خانواده کمتر از افراد غریبه (یا حتی دوستان) است. با این وجود، علائم خانوادگی ناکارآمد درهم تنیده دارای سطح بسیار پایینی از حریم خصوصی هستند. این می تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. اگر از به اشتراک گذاشتن جزئیات زندگی یا احساسات خود امتناع کنید، ممکن است اعضای درگیر خانواده عصبانی شوند. این باعث ایجاد احساس گناه، عصبانیت یا کینه می شود. بدون اطمینان دیگر اعضای خانواده می تواند تسکین ناپذیر به نظر برسد.

درهم تنیدگی احساسی

علائم خانوادگی ناکارآمد

روابط درهم تنیده خانواده به دلیل افکار و احساسات درهم تنیده اعضای خانواده درگیر ناسالم است. وابستگی به شخص دیگر از نظر احساسات مثبت و منفی می تواند نشانه ای از یک رابطه درهم تنیده باشد. به عنوان مثال، تجربه یک اختلاف نظر (عمده یا جزئی) در یک رابطه درهم تنیده ممکن است باعث احساس اضطراب شدید، ترس یا افسردگی شود. وقتی طرف مقابل شما خوشحال است، شما هم شاد هستید. احساسات مثبت کاملاً به رابطه وابسته هستند، همانطور که علائم خانوادگی ناکارآمد نیز وجود دارد. این احساس که “برای خوشبخت بودن باید با طرف مقابل باشید” نیز می تواند نشانه ای از یک رابطه درهم تنیده باشد.

عدم استقلال و علائم خانوادگی ناکارآمد

یک منبع کنترل خارجی که برای تصمیم گیری به دنبال یکی دیگر از اعضای خانواده است، نشانه بارزی از درگیری است. در یک رابطه درهم تنیده، اعضا بدون در نظر گرفتن سن، وضعیت رابطه یا سایر عوامل، به طور مستقل تصمیم نمی گیرند. البته، در نظر گرفتن افکار و احساسات قبل از تصمیم گیری یک چیز مهم است.  اما امتناع از انجام هر کاری بدون تأیید صریح آن ها کاملاً متفاوت است. افراد مسن ممکن است هنوز در تمام جنبه های زندگی خود با والدین خود زندگی کنند. حتی به آن ها تکیه می کنند، که نمونه ای از این عاطفه را نشان می دهند.

احساس عدم توانایی در جدا کردن یا ایجاد فاصله

هنگامی که درگیری اتفاق می افتد، احساس عدم ارتباط با طرف مقابل می تواند بر روابط و فعالیت های دیگر تأثیر بگذارد و در آن دخالت کند. مدیریت روابط  و علائم خانوادگی ناکارآمد دشوار است.  به دلیل این احساس ناتوانی در ایجاد فاصله و مرز بین خود و دیگران، سخت تر هم خواهد شد.

ناتوانی در “نه” گفتن

یکی از نشانه های علائم خانوادگی ناکارآمد را در ادامه می گوییم. این که وقتی اعضای خانواده چیزی می خواهند یا خواسته خود را با اعمال خود ابراز می کنند، نمی توانید “نه” بگویید. حتی ممکن است چیزی مهمتر در زندگی شما باید در اولویت قرار گیرد. یا ممکن است احساس کنید که پاسخ مثبت به نیازهای اعضای خانواده درگیر، مهمترین کاری است که باید انجام دهید. حتی صرف نظر از وضعیت زندگی شخصی شما.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم خانوادگی ناکارآمد

“نه” گفتن ممکن است به این معنی باشد که اعضای خانواده شما عصبانی یا افسرده می شوند. یا در شرایط مناسب، ممکن است از فرآیند جدایی استفاده کنند. این باعث می شود تا شما را متقاعد کند. همچنین می تواند شما را وادار کند کاری را که آن ها می خواهند انجام دهید. این می تواند یک وضعیت ناراحت کننده و گیج کننده برای مدیریت و درک باشد. به ویژه به عنوان یک شرکت کننده فعال در رابطه.

نحوه مدیریت علائم خانوادگی ناکارآمد

اولین و مهمترین گام برای مدیریت یک رابطه خانوادگی درگیر چیست؟ شناخت یک مشکل و اقدام در جهت حل یا مدیریت است. شرایط هر کس متفاوت است، اما این تکنیک ها برای  مدیریت روابط درگیر خانواده مهم است.

یک مشاور خانواده دارای مجوز پیدا کنید

یک مشاور خانوادگی واجد شرایط پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند. تا بتوانید با روابط خانوادگی سالمتر زندگی بهتری را ایجاد کنید. گاهی اوقات دیدن الگوها و موانع هنگامی که شما در وسط مشکلات گیر کرده اید، دشوار است. در واقع یک مشاور می تواند مواردی را به شما نشان دهد. این موارد ممکن است حتی به گونه ای باشد که متوجه آن ها نشده باشید. این یکی از مهمترین مراحل برای مدیریت علائم خانوادگی ناکارآمد است.

جستجوی کمک برای وضعیت خود نه تنها برای شما بلکه اعضای خانواده شما نیز است.

جستجوی کمک برای وضعیت خود نه تنها برای شما بلکه اعضای خانواده شما نیز است. برای شما بهترین کار این است که اعضای خانواده خود را مطلع کنید. حتی از آن ها بپرسید آیا مایل به مشارکت در مشاوره خانواده هستند؟ برخی از اعضای خانواده ممکن است نسبت به دیگران از این امر مستعدتر باشند. به همین دلیل، ممکن است ابتدا ایده خوبی باشد که از مشاوره فردی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا از هرگونه اتفاقی که می افتد و علائم خانوادگی ناکارآمد در امان باشید.

دوباره با خود ارتباط برقرار کنید

یکی از نشانه های یک رابطه درهم تنیده چیست؟ ناتوانی در دیدن “جایی است که زمان یک نفر به پایان می رسد و دوره جدید زندگی شروع می شود” است. وقت گذاشتن برای تمرکز بر روی خود می تواند به شما کمک کند. این کمک برای دیدن چیزی است که متعلق به شما است.  این که چه چیزی متعلق به شخص دیگر است، یکی از اولین گام ها برای مدیریت موفقیت آمیز روابط خانوادگی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم خانوادگی ناکارآمد

برخی از متخصصان تمرین ذهن آگاهی را توصیه می کنند. انجام این تمرینات می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اما یک مکان خوب برای شروع، مدیتیشن ذهن آگاهی روزانه 5-10 دقیقه است. این مقدار از زمان را در قسمتی از روز که می خواهید، کنار بگذارید.شما می توانید روی کاناپه خود دراز بکشید و مدت زمانی را استراحت کنید. برای جلوگیری از علائم خانوادگی ناکارآمد با تمرکز بر نفس خود شروع کنید. روی احساسات بدن خود تمرکز کنید. هر فکری که به ذهن شما خطور کند خوب است. آن ها را بپذیرید، را مشاهده کنید، اما به هیچ وجه سعی کنید قضاوت نکنید.

https://www.regain.us/advice/family/recognizing-the-signs-of-enmeshed-family-relationships-and-how-to-manage/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا