سبک دلبستگی پر مشغله چیست؟

سبک دلبستگی انواع مختلفی دارد. سبک دلبستگی پر مشغله یکی از انواع رفتار ها در دنیای امروزی است. رفتار های افراد می تواند شامل موارد مختلفی است. گاهی اوقات فرد می تواند وابستگی به شخص دیگر داشته باشد. یا این که شخص دیگری را مورد تمسخر قرار دهد. اختلالات می تواند فردی باشد یا این که در خانواده و به علت مشکلات خانوادگی ایجاد شود.

مشکلت خانوادگی در همه جا وجود دارد. مشکلات باعث می شود اختلالات روانی ایجاد شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. این که اختلالات از کجا نشأت می‌گیرد بستگی به رفتار فرد دارد. گاهی اوقات رفتار یک فرد می تواند فشار خانواده را کنترل کند. اما بعضی اوقات هم این اتفاق نخواهد افتاد. یک اختلال می تواند آسیب های در خانواده و آینده برای خود فرد داشته باشد.، اختلال دلبستگی واکنشی موضوع مهم دنیای امروز است. در ادامه می خواهیم ببینیم که سبک دلبستگی پر مشغله چیست؟

اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. این رفتار می تواند به این علت باشد که مشکلی با اتفاقی برای آن فرد به وجود آمده باشد. برای مثال خیلی افراد هستند که به خاطر یک اتفاق ناگوار در خانواده یا این که آن فرد دچار فشار های مختلفی در محل کار شده است رفتار خود را تغییر دهند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سبک دلبستگی پر مشغله چیست، صحبت کنیم.

کمبود تمایل به ارتباط در اشخاص مختلف

آیا تا به حال با شخصی ملاقات کرده اید که به نظر می رسد هیچ تمایل یا توانایی ارتباط با دیگران را ندارد؟ آیا این کودکی بود که به نظر می رسید در مورد نبود افراد آشنا یا مراقبین ناراحت شود؟ شاید شما یک فرد بالغ را می شناسید که سابقه روابط مشکل دار داشته باشد. حتی به نظر می رسد تنهایی را بیشتر از دیگران ترجیح می دهد. اگر چه برخی از مردم به طور طبیعی ترجیح می دهند مستقل باشند. اما مواقعی وجود دارد که عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهد. یا ایجاد روابط سالم می تواند نشان دهنده وجود یک اختلال سلامت روانی باشد. همچنین این مورد به عنوان اختلال دلبستگی واکنشی شناخته می شود.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات پیرامون سبک های دلبستگی تا حد زیادی به کار دکتر مری آینزورث، روانشناس رشدی کمک می کند که چگونه دلبستگی کودکان بر پاسخ آنها به موقعیت های ناآشنا تأثیر می گذارد. اگر سبک دلبستگی پر مشغله شما مشغول است، ممکن است در اعتماد کردن به افراد با مشکل قابل توجهی روبرو شوید و ترس شدیدی از طرد شدن داشته باشید. اگر چه ممکن است تمایل به روابط نزدیک و صمیمی داشته باشید. اما اضطراب شما در مورد رها شدن می تواند در توانایی شما برای ایجاد این ارتباطات اختلال ایجاد کند.

ویژگی های سبک دلبستگی مشغول

افرادی که سبک دلبستگی پرمشغله دارند، عزت نفس پایینی دارند و دیدگاهی منفی نسبت به خود دارند. آن ها تمایل دارند دیگران را برتر از خود ببینند و به همین دلیل ممکن است در روابط متکی و وابسته باشند. مهم است که به خاطر داشته باشید، اگر سبک دلبستگی پرمشغله‌ای دارید، این به این معنا نیست که شما نسبت به دیگران بدتر هستید. بلکه به این معنی است که شما احساس می‌کنید که حقارت هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر سبک دلبستگی مشغله‌ای دارید، ممکن است نیاز شدید به روابط نزدیک، ترس از رها شدن و طرد شدگی، و مشکل در اعتماد به دیگران داشته باشید. شما ممکن است بیش از حد با احساسات و رفتارهای دیگران هماهنگ باشید. و ممکن است به دلیل این ترس ها تمایل داشته باشید که در مورد خلق و خوی شریک زندگی خود نتیجه گیری کنید.

اگر کودکی سبک دلبستگی مشغله‌ای داشته باشد، احتمالاً به والدین یا مراقب خود می‌چسبد و می‌تواند علائم اضطراب جدایی را نشان دهد. ممکن است زمانی که والدین آن ها را نزد مراقب دیگری می‌گذارد بسیار ناراحت شوند و ممکن است ابراز ترس کنند که والدین برنمی‌گردند. پس از بازگشت والدین، آن ها ممکن است فوراً برای راحتی نزد والدین فرار کنند.

شناسایی سبک دلبستگی مشغول

اگرچه سبک دلبستگی مشغله یک تشخیص رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) نیست، اما می تواند به عنوان علامت برخی از تشخیص ها، از جمله:

اختلال شخصیت مرزی

افراد مبتلا به BPD “تلاش های دیوانه وار برای اجتناب از رها شدن واقعی یا خیالی” را تجربه می کنند، که جزء دلبستگی پر مشغله است.

اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی)

افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده می شوند. اضطراب شدیدی دارند که دیگران آن ها را قضاوت می کنند یا درباره آن ها منفی فکر می کنند و ممکن است دلبستگی ذهنی را تجربه کنند.

اختلالات مصرف مواد (SUD)

تحقیقات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به SUD می توانند سبک دلبستگی پرمشغله ای را نشان دهند. اگر چه سبک دلبستگی به طور قطعی پیش‌بینی نمی‌کند که یک فرد تشخیص خاصی را ایجاد کند. شناسایی سبک دلبستگی شما می‌تواند به نحوه برخورد شما با روابط کمک کند و می‌تواند به ایجاد یک برنامه درمانی مناسب کمک کند.

علل سبک دلبستگی مشغول

مانند بسیاری از جنبه های سلامت روان ما، سبک های دلبستگی می توانند تحت تأثیر ژنتیک قرار گیرند. با این حال، تجارب اولیه دوران کودکی و تعامل با مراقبین نقش عمده ای در چگونگی شکل گیری سبک های دلبستگی ایفا می کند. رویدادهای استرس زا یا آسیب زا می توانند باعث شوند که کودک سبک دلبستگی ذهنی خود را ایجاد کند. اگر نوزادی پاسخ‌های متناقضی را از سوی مراقب خود تجربه کند. در مورد این که آیا نیازهایش برآورده می‌شود یا خیر دچار تردید و اضطراب می‌شود. اگر والدین گاهی در دسترس و پرورش دهنده باشند اما در مواقع دیگر در دسترس نباشند. این می تواند باعث ایجاد احساس ناامنی در کودک شود زیرا کودک نمی تواند رفتار والدین را درک یا پیش بینی کند.

والدین بیش از حد محافظ و دلبستگی پر مشغله

کودک می تواند اضطراب والدین را درک کند و می تواند از ناامن بودن آن ها و نیاز به محافظت قوی برای جلوگیری از آسیب دیدگی بترسد. در بزرگسالی، اگر فرد این ناهماهنگی را از طرف یک شریک یا دوست عاشقانه تجربه کند، می تواند ویژگی های این سبک دلبستگی را ایجاد کند. شرکایی که محبت متناقض یا رفتارهای توهین آمیز عاطفی از خود نشان می دهند می توانند باعث ناامنی و اضطراب در مورد دلبستگی شوند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر همسرتان به طور مداوم به شما می گویند که شما بی هوش، بی کفایت و ناتوان هستید. ممکن است شروع به باور این چیزها در مورد خودتان کنید. این باورها می توانند باعث شوند که به شریک زندگی خود بچسبید و برای محافظت و مراقبتی که احساس نمی کنید نمی توانید از عهده آن ها برآیید به آن ها تکیه کنید.

اگر نوزادی پاسخ‌های متناقضی را از سوی مراقب خود تجربه کند، در مورد این که آیا نیازهایش برآورده می‌شود یا خیر دچار تردید و اضطراب می‌شود. اگر والدین گاهی در دسترس و پرورش دهنده باشند. اما در مواقع دیگر در دسترس نباشند، این می تواند باعث ایجاد احساس ناامنی در کودک شود زیرا کودک نمی تواند رفتار والدین را درک یا پیش بینی کند.

درمان سبک دلبستگی پر مشغله

افرادی که دارای سبک دلبستگی مشغول هستند ممکن است در نتیجه سبک دلبستگی خود با روابط، عواطف و سلامت روانی دست و پنجه نرم کنند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که سبک دلبستگی ما می تواند در طول زندگی ما در پاسخ به تجربیات و درمان تغییر کند. اگر فردی با این سبک دلبستگی دارای یک وضعیت سلامت روان قابل تشخیص باشد. این می تواند از خدمات درمانی و سایر درمان های مبتنی بر شواهد برای آن تشخیص بهره مند شود. درمان های دلبستگی می توانند به طور خاص به سبک های دلبستگی ناسازگار بپردازند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلبستگی پر مشغله بر روابط تأثیر می‌گذارند. فردی که دارای سبک دلبستگی پرمشغله است و در یک رابطه طولانی‌مدت است، می‌تواند از زوج درمانی برای شناسایی احساسات و برقراری ارتباط با شریک زندگی خود به روش‌های سالم بهره‌مند شود. کودکان و نوجوانان می توانند از خانواده درمانی برای ایجاد دلبستگی سالم تر به مراقبان و سایر اعضای خانواده بهره مند شوند. درمان تعاملی والد-کودک نوع خاصی از خانواده درمانی است که دلبستگی سالم را ترویج می کند. تحقیقات نشان داده است که سبک دلبستگی ما می تواند در طول زندگی در پاسخ به تجربیات و درمان تغییر کند.

مقابله با این سبک دلبستگی

تشخیص این که شما یک دلبستگی پر مشغله دارید گام مهمی در درک رفتارها و احساسات شما در روابطتان است. سپس می توانید از این دانش برای جستجوی درمان مناسب و ایجاد تغییرات استفاده کنید. مهارت های ارتباطی سالم را بیاموزید و نیازهای خود را به روشی سالم با عزیزانتان در میان بگذارید و در مواقعی که دچار مشکل هستید، استفاده از صدای خود را تمرین کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا