زوج های شاد والدین شاد می سازند

بچه دار شدن معمولاً رابطه والدین را خراب نمی کند، همانطور که تحقیقات گذشته و روایت جامعه نشان می داد. یک مطالعه جدید نشان می دهد 81 درصد از زوج هایی که قبلاً از رابطه خود راضی بوده اند با گذشت یک سال پس از زایمان باز هم از شرایط خود راضی هستند. داشتن یک پایه قوی بر نتیجه شادی والدین جدید تأثیر می گذارد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی این مطلب می پردازیم که زوج های شاد والدین شاد می سازند. با این حال اگر نمی دانید که چطور می توانید والدینی شاد باشید، بهتر است با متخصصان ارتباط برقرار کنید. متخصصان مرکز مشاوره همکده شما را راهنمایی می کنند. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

زوج های شاد والدین شاد می سازند

شاید قبلا این مثال ها را شنیده اید که اگر بچه دار شوید رابطه خود را باید کنار بگذارید. اما این باور می تواند اشتباه باشد. در حقیقت، یک مطالعه جدید با این روایت که شبهای بی خوابی، میلیون ها پوشک و افزایش حجم کار منجر به کاهش ارتباط زوجین و نارضایتی زناشویی می شود، در تناقض است. این مطالعه که در ژورنال Marriage and Family در ماه ژوئن منتشر شد، شامل 203 زوجی بود که اولین فرزند خود را داشتند و دوره بارداری و دوران پس از زایمان را می گذراندند. نتایج نشان داد که ممکن است بچه دار شوید و هنوز هم با خوشحالی رابطه خود با همسرتان را مدیریت کنید.

اما اجازه دهید با هم ببینیم که این مطالعه چه مواردی را به ما نشان می دهد؟ چگونه می توان به این نتیجه دست پیدا کرد؟ آیا ما می توانیم هم والدین خوبی باشیم و هم زوجی با روابط عاشقانه؟

مطالعه علمی در ارتباط با زوج های شاد

زوج های شاد والدین شاد می سازند

این مطالعه بر مبنای یک آزمایش ویژه به نتیجه رسیده است. ببینم که این آزمایش چگونه پیش رفته است؟ در طول مطالعه، زوج ها در پایان همان سال بعد از زایمان به چهار گروه تقسیم شدند. آنچه آنها کشف کردند این بود که 46٪ از آنها رضایت و تعهد بالا را حفظ کردند و 35٪ رضایت “نسبتاً بالا” و تعهد بالا را گزارش کردند. در مجموع، این اعداد 81 درصد از زوج ها را تشكیل می دهند كه علیرغم آزمایشات سال اول فرزندپروری، هنوز نسبت به ازدواج و شریک زندگی خود احساس مثبت می كنند.

با این حال پیچ و تاب ها و چالش هایی هم دیده می شود. در واقع برای این که بدانیم زوج های شاد والدین شاد می سازند، باید رضایت آن ها را بسنجیم. زوج هایی که در دوران بارداری رضایت بالایی را گزارش کردند، عمدتا همانهایی بودند که پس از سال اول رضایت بالایی را گزارش کردند. این کشف به این معناست که رابطه شما و شریک زندگی شما قبل از ورود بزرگ کودک شما به دنیا، با رضایت شما در اولین تولد او مرتبط است. اما چه چیزی می تواند منجر به این رضایت شود؟

به گفته رنی سولومون، روانشناس و درمانگر ازدواج/خانواده، زوج هایی که از ابتدا بنیان محکمی دارند، پس از بچه دار شدن وضعیت بهتری دارند. او می گوید در اکثر روابط با مسائل، مشکل از کودک نیست، بلکه فقط فقدان یک پایه قوی در ازدواج را آشکار می کند. او می گوید: “ترس از این که بچه دار شدن رابطه شما را خراب می کند ناشی از این است که افراد به اشتباه در مورد روابط دیگر فکر می کنند یا از دیدن این در یک رابطه ناکارآمد که در آن آنها بچه دار شدن را انتخاب می کنند، ناشی می شود.”

اجزای یک رابطه قوی

زوج های شاد والدین شاد می سازند

ما می خواهیم بدانیم چگونه زوج های شاد والدین شاد می سازند؟ به همین دلیل باید رابطه قوی را بسنجیم و بدانیم چطور یک رابطه به قدرت می رسد. این مطالعه سه حوزه روشن را گزارش کرد که در آن زوجین قبل از بارداری شاد بودند و خوشبختی خود را پس از شروع سفر والدینی خود پیش بینی می کردند. اگر فکر می کنید در دوران بارداری با یک شریک متعهد و دوست داشتنی زندگی می کنید، به احتمال زیاد بعد از سال اول هنوز از آنها راضی خواهید بود. زوج هایی که هنوز خوشحال بودند دارای ویژگی های زیر بودند:

  • دیدگاه واقع بینانه تری درباره والدین دارند
  • این باور که شریک زندگی آنها به آنها کمک می کند تا به عنوان یک فرد رشد کنند
  • عدم اجتناب در هنگام با هم بودن
  • احساس امنیت در متعهدین شریک خود

این یافته ها در سنین مختلف و عوامل استرس زای دیگر صادق بود. با این حال، این مطالعه سطح بالایی از تنوع را شامل نمی شود، اما محققان امیدوارند که در آینده این اتفاق بیفتد. اگر یک زن و شوهر نحوه کار با یکدیگر را بلد باشند و بتوانند استرس را با هم بگذرانند، می توانند با فرزندپروری کنار بیایند و این باعث بهبود روابط آنها می شود. این مستلزم ارتباط خوب و صداقت در رابطه است.. این گونه است که زوج های شاد والدین شاد می سازند.

زوج هایی هستند که پس از فرزند آوری از هم جدا می شوند

نتایج دلگرم کننده از این مطالعه به این معنا نیست که برخی از زوج ها در ماه ها و سال های پس از زایمان با مشکل روبرو نخواهند شد. این زمان از زندگی آنها می تواند به طرز باورنکردنی سخت باشد و می تواند مسائلی را آشکار کند که زوجین حتی قبل از بچه آن را نداشتند. در واقع، پیتر داگلاس، LCSW، مدیر اجرایی و بنیانگذار Humantold، می گوید تحقیقات قبلی نشان می دهد که از هر پنج زوج یک نفر پس از تولد نوزاد از هم جدا می شوند. اگر قبل از زایمان گرایشی وجود داشت که به شریک خود بیشتر انتقادی نگاه کنید تا مثبت، احتمالاً شما رابطه ای دردناک و ناامید کننده دارید.

نکاتی برای این که زوج های شاد والدین شاد بسازند

Happy couples make parents happy

خبر خوب است است که پس از فرزند دار شدن، می توان باز هم رابطه را درست شکل داد. کارشناسان در این زمینه نکاتی را برای بهبود رابطه شما ارائه می دهند. این گونه است که زوج های شاد والدین شاد می سازند. در ادامه این بخش آنچه شما باید در مورد حرکت در این زمان چالش برانگیز بدانید، آمده است.

توجه به مناطق و زمان های ممنوعه

به گفته دکتر سلیمان، فاصله زمانی بین ۲ صبح تا ۵ صبح زمانی است که ممکن است بیدار باشید. درست آن موقع که نوزاد را در آغوش گرفته اید و با خستگی بسیاری دست و پنجه نرم می کنید. اجازه دهید نام آن را مناطق و زمان های ممنوعه بگذاریم. در این مدت می توان به گونه ای منفی رفتار کرد. یا کاری کرد که منظور ما نیست. حتی صحبت های سمی را به زبان آورد. بهترین کار این است که نظارت و صحبت های سخت را برای نصف شب نگذارید. زوج ها نیز باید آنچه در نیمه شب اتفاق می افتد را کناری بگذارند.

برای خود و همسرتان برنامه ریزی داشته باشید

زوج های شاد والدین شاد می سازند

می خواهیم بدانیم چگونه زوج های شاد والدین شاد می سازند. یکی از این اقدامات برنامه ریزی برای یک شب ویژه است. این تکنیک نیاز به تعهد عمیق شما و همسرتان دارد. به ویژه هنگامی که احساس می کنید وقت ندارید یا نگران این هستید که کودک شما دلتنگ شما شود. اما اگر می خواهید رابطه شما زنده بماند، وقت گذاشتن برای یکدیگر بسیار مهم است. در این میان می توانید از کسی بخواهید نوزاد شما را نگهداری کند. این به زوج کمک می کند که احساس کنند یک زوج هستند و نه فقط وظیفه پدر و مادر بودن را دارند. کمک به یک رابطه بعد از نوزاد واقعاً مهم است.

رویکرد همه یا هیچ را کنار بگذارید

برخی از زوج ها فکر می کنند که ازدواج یا رنگین کمان است یا طلاق و عذاب! اما واقعیت این است که ازدواج گاهی در جایی وسط قرار می گیرد. داشتن ایده آل برای شادی یا خوشبختی به عنوان عامل موفقیت به خودی خود یک مشکل است. همه روابط مراحل هماهنگی، سرخوردگی و ترمیم را طی می کنند. گاهی همه اینها در یک روز اتفاق می افتد و گاهی در طول سالها اتفاق می افتد. داگلاس تأکید می کند که هر مرحله طبیعی است و زوج ها نباید “انتظار داشته باشند که همیشه در حباب عشق باشند”. او می گوید: “انعطاف پذیری و رضایت از طریق ایجاد فضایی برای همه احساسات و تجربیات برای داشتن مکانی در اختیار شرکا ظاهر می شود.” “انجام این کار به زوج کمک می کند تا تمام خواسته های باورنکردنی، احساسات، ترس ها، دستاوردها و شکست های فرزندپروری را پیش ببرند.”

یا این مدل رویکرد است که می توان گفت زوج های شاد والدین شاد می سازند. داگلاس می گوید، ایجاد فضای درک و همدلی، به جای سرزنش، با عبارت “من” شروع می شود. او می گوید: “اگر شخص در مورد احساس خود صحبت کند، شریک زندگی او دیگر” بد “یا” اشتباه “نمی شود و در عوض می تواند آنچه را که برای او اتفاق می افتد به اشتراک بگذارد. با افزایش افسردگی و اضطراب پس از زایمان، داگلاس به شرکا توصیه می کند که آماده باشند تا در ماه های اولیه پس از زایمان و همچنین دیرتر از آنها حمایت فوق العاده ای داشته باشند.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/happy-couples-make-happy-parents-study-says-5195804

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا