روش‌های مثبت و منفی موسیقی بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد

روش‌های مثبت و منفی موسیقی تاثیر بسیاری بر زندگی و روان انسان دارد. خیلی ها به موسیقی فقط به چشم یک تفریح یا یک وقت گذرانی ساده نگاه می کنند. اما در روانشناسی مسئله ای به نام موسیقی درمانی وجود دارد. یعنی این که موسیقی می تواند قابلیت های بسیار بیشتری داشته باشد.

افراد زمانی که علائم اختلالات روانی را در خود دیده اند باید سعی کنند فرآیند های درمانی را هر چه سریع تر ایجاد کنند. در مقاله های قبل در ارتباط با انواع درمان ها و روش های درمانی برای مشاهده صحبت کردیم. یکی از انواع درمان ها موسیقی درمانی است. موسیقی درمانی به خصوص برای کودکان بسیار مفید است. البته امروزه برای همه افراد این نوع درمان انجام می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که روش‌های مثبت و منفی موسیقی بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد؟

اختلالات مختلف و روش‌های مثبت و منفی موسیقی

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روش‌های مثبت و منفی موسیقی بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد، صحبت کنیم.

موسیقی درمانی و روش‌های مثبت و منفی موسیقی

موسیقی درمانی یک رویکرد درمانی است. این از ویژگی های طبیعی خلق کننده موسیقی برای کمک به افراد در بهبود سلامت روانی و رفاه عمومی استفاده می کند. این یک مداخله هدفمند است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ساختن موسیقی
  • نوشتن آهنگ
  • آواز خواندن
  • رقصیدن
  • گوش دادن به موسیقی
  • بحث موسیقی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نوع درمان ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب مفید باشد  و ممکن است به بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که دارای مشکلات جسمانی هستند، کمک کند.

انواع روش‌های مثبت و منفی موسیقی درمانی

موسیقی درمانی می تواند یک فرایند فعال باشد، جایی که مشتریان در ایجاد موسیقی نقش دارند، یا یک فرآیند منفعل که شامل گوش دادن یا پاسخ دادن به موسیقی است. برخی از درمانگران ممکن است از رویکرد ترکیبی استفاده کنند که شامل تعاملات فعال و غیرفعال با موسیقی است.

موسیقی درمانی اجتماعی

این قالب بر استفاده از موسیقی به عنوان راهی برای تسهیل تغییر در سطح جامعه متمرکز شده است. این کار در یک گروه انجام می شود و نیاز به سطح بالایی از مشارکت هر یک از اعضا دارد.

روش‌های مثبت و منفی موسیقی بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد

برای برخی، حتی زندگی آن‌ها را نجات داده، روحیه آن‌ها را بهبود می بخشد، یا حداقل به آن‌ها کمک می کند. یا حتی در زمان نیاز با آن‌ها همدرد می شود. بسیاری از مردم بیان می کنند که موسیقی به آن‌ها کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و مردم را به دلیل عشق مشترک به یک هنرمند یا ژانر دور هم جمع کنند. اما تأثیرات موسیقی عمیق‌تر از آن است و می‌تواند شما را در سطح روانی تحت تأثیر قرار دهد. آیا تا به حال متوجه شده اید که موسیقی می تواند احساس شما را تغییر دهد؟ همانطور که معلوم است، یک مبنای علمی برای این تجربه وجود دارد. در این‌جا چند نمونه از روش‌های مثبت و منفی موسیقی که بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد بیان خواهد شد.

موسیقی مثبت که بسیار لذت بخش است

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه همه چیز با موسیقی بهتر به نظر می رسد؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که ما تمایل داریم زمانی که در حال پخش موسیقی هستیم، یک تجربه مثبت به دست آوریم. همانطور که مشخص است، دلیل آن این است که سیستم دوپامین را فعال می کند، که سیستم ما را با مواد شیمیایی عصبی که احساس خوبی دارند که می توانند اعتیاد آور باشند، پر می کند. برخی از فعالیت های دیگر که تأثیر مشابهی بر ما دارند عبارتند از:

  • صمیمیت رضایت بخشی داشته باشید
  • از مزیت های خوش خلقی لذت ببرید
  • اثرات لذت بخشی را تجربه می کنند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این بدان معناست که اگر با تفکر منفی دست و پنجه نرم می‌کنید باید یک عادت نامطلوب را کنار بگذارید. ممکن است حسی که از گوش دادن به موسیقی خوب می‌گیرید همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.  با این حال، همه افراد هنگام گوش دادن به موسیقی چنین واکنش های احساسی را تجربه نمی کنند. اگر متوجه شدید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است چیزی به نام آنهدونی موسیقی داشته باشید. با این حال، احتمالاً متوجه خواهید شد که آهنگ های مورد علاقه شما هنوز هم تأثیر خوبی بر روحیه شما دارند.

موسیقی خنثی: از نظر عاطفی مسری است

دفعه بعد که فیلم مورد علاقه خود را تماشا می کنید به روش‌های مثبت و منفی موسیقی آن توجه کنید. حالا سعی کنید مثلاً صحنه تعقیب و گریز ماشین را بدون موسیقی تماشا کنید. آیا بعد از آن خیلی خسته کننده تر به نظر نمی رسد؟ با وجود این که تا حد زیادی توسط بیننده معمولی مورد توجه قرار نمی گیرد، موسیقی ها تقریباً در هر رسانه تصویری که تماشا می کنیم مهم بوده است. دلایل به شرح زیر است:

احساسات ما را تغییر می دهد

به عنوان یک گونه عمومی انسان، قرار است موجوداتی همدل باشیم. این به ما امکان می دهد اطمینان حاصل کنیم که می توانیم از رفاه دیگران مراقبت کنیم و پیوندهای عاطفی نزدیک تری ایجاد کنیم که برای پیشینیان ما مفید بود. در واقع بدان معنی است که ما نیز اغلب تحت تأثیر موسیقی قرار می گیریم. جنبه عاطفی یک قطعه موسیقی یا یک آهنگ اغلب تمایل طبیعی ما را برای تقلید فعال می کند. این در نهایت بر خلق و خوی و افکار ما در کنار احساسات ابراز شده تأثیر می گذارد.

می تواند احساسات یک گروه را تغییر دهد

هر کسی که به کنسرت می رود می تواند به شما بگوید که این کار بیهوده است. اما در این‌جا یک مورد از روش‌های مثبت و منفی موسیقی وجود دارد. یکی از ترفندهای رایج روانشناسی که مغازه ها برای پخش موسیقی استفاده می کنند که فضای مورد نظر آن‌ها را ایجاد می کند. به این ترتیب، مشتریان تمایل بیشتری به خرید چیزهایی از آن فروشگاه دارند. به مثال نیاز دارید؟ در نظر داشته باشید که در هنگام ایحاد حس خوب با موسیقی پاپ مثبت چقدر احتمال دارد که لباس های رنگ های روشن تر و شادتر را انتخاب کنید. در مقابل، مثلاً، رنگ های تیره و تاریک هنگام استفاده از موسیقی غمگین تر است.

تجربیات شما را به شما یادآوری می کند

آهنگ‌های خوب و جاودانه اغلب بر روی ایده‌های خاصی قرار می‌گیرند که خاطرات مهمی را برای شما تداعی می‌کنند. یک مثال ساده می تواند هر آهنگی باشد که عشق شما به شریک زندگی خود یا از مرگ و غم فوت یک عزیز را به شما یادآوری کند. تا زمانی که شرایط یا زمینه‌ها در یک راستا باشند، از طریق قدرت آهنگ به خود یادآوری می‌کنند.

موسیقی منفی: می تواند شما را به حالتی غمگین سوق دهد

مثبت اندیشی سخت است. گاهی اوقات، قبل از اینکه بتوانید ادامه دهید، باید به یک آهنگ غمگین گوش دهید و احساس آرامش کنید. با این حال، مواقع دیگر، می تواند به یک عمل ناسالم غوطه ور شدن در منفی گرایی تبدیل شود. تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد در فضای نامناسبی قرار دارند، بسیاری از مردم به سمت روش‌های مثبت و منفی موسیقی البته بیشتر غمگین گرایش دارند. با این حال، با وجود این جذابیت، آن‌ها در واقع از آن لذت نمی برند – و اغلب پس از آن بیشتر افسرده می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، این رفتار همچنان ادامه دارد، و مردم ادعا می کنند که تأثیرات زیر را بر خلق و خو می گذارد:

  • کمک به آن‌ها که احساس بهتری داشته باشند (علیرغم شواهد خلاف آن)
  • صدمه و درد آن‌ها را تأیید می کند
  • به احساساتی که احساس می کنند کلمات می دهند

در حالی که استفاده از آن به عنوان یک مکانیسم مقابله‌ای موقت مسلماً مزایای خود را دارد. اما در دراز مدت استفاده از موسیقی منفی برای روزها، هفته ها یا حتی ماه ها می تواند:

  • یک خودخوری منفی ایجاد کند
  • خلق و خوی منفی را تقویت کند
  • افسردگی را تشویق کند

نتیجه گیری

به این ترتیب، ایده خوبی است که به میزان موسیقی منفی که در حال استفاده از آن هستید و زمانی که از قبل ناراحت هستید، توجه داشته باشید. مطمئناً، ممکن است یک منبع عالی برای تأیید باشد، اما پس از مدتی، باید به آن پایان دهید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا