روانشناسی نحوه تسکین فوری اضطراب را با استفاده از عصب واگ توضیح می دهد

تسکین فوری اضطراب با استفاده از روش های مختلف امکان پذیر است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. درمان آسیب های روانی طبیعتنا با کمک مشاور بهتر انجام می شود. اختلالات اگر ادامه پیدا کنند و درمان نشوند باعث آسیب های مختلفی به جسم افراد می شود.

اگر اختلالات از کودکی در افراد باقی نماند. افسردگی ممکن است در افراد مختلفی به وجود بیاید. برخی افراد هستند که که در طول دوران مختلف زندگی دچار افسردگی می شوند. افسردگی می تواند در سنین مختلف برای هر فردی به وجود بیاید. برای برخی از افراد ممکن است در سنین کودکی به وجود آمده باشد و تا دوران ازدواج هم ادامه داشته باشد. درمان ها برای افراد مختلف متفاوت است. برخی از طریق داروهای مختلف و زیر نظر روان پزشک این روند درمانی را طی می کنند.

تسکین فوری اضطراب با استفاده از روش های مختلف

برخی هم ممکن است با ایجاد فعالیت های جدید یا ورزش کردن این کار را انجام دهند. در کل این که بگوییم در افراد مختلف نشانه های افسردگی چگونه است به گزینه های مختلفی بستگی دارد. برای مثال شرایط خانواده در برخی افراد یک عامل مهم است. شرایط زندگی به گونه ای است که در افراد مختلف نشانه های متفاوتی به وجود خواهد آمد. روند درمان هر پزشکی با پزشک دیگر متفاوت است اما شما حتما باید به آن ها اطمینان کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانشناسی نحوه تسکین فوری اضطراب را با استفاده از عصب واگ توضیح می دهد صحبت کنیم.

خوددرمانی و تسکین فوری اضطراب

در مواقع پر اضطراب و پریشانی، بسیاری از ما به موادی روی می آوریم تا بتوانیم احساس خود را تغییر دهیم. ممکن است از غذا برای تقویت خلق و خوی خود یا رفع خستگی استفاده کنید. ممکن است مفصل سیگار بکشید تا به شما کمک کند آرام شوید. حتی قبل از بیرون رفتن یک یا دو نوشیدنی بنوشید تا اعصاب خود را آرام کنید و هر گونه اضطراب اجتماعی را کاهش دهید. یا ممکن است برای کمک به خواب به زاناکس یا والیوم، داروهای ADHD برای تمرکز شما در طول روز بخورید. یا داروهای مسکن تجویزی برای بی حس کردن هر غم و اندوه یا استرسی که در آن لحظه تجربه می کنید مراجعه کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که از الکل یا مواد مخدر برای مدیریت علائم یک مشکل سلامت روان استفاده می کنید، به آن «خوددرمانی» می گویند. ممکن است بدانید که مشکل سلامت روانی دارید اما هیچ راه سالم تری برای مقابله با آن نمی دانید. یا ممکن است بیماری شما تشخیص داده نشده باشد و به سادگی از الکل یا مواد مخدر برای مقابله با یک علامت یا موقعیت خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، در طول همه‌گیری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از ما شروع به خود درمانی استرس، نگرانی و افسردگی کردیم. زیرا زندگی‌مان بسیار تغییر کرد.

خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت باعث تسکین فوری اضطراب شود

در حالی که خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهد، با گذشت زمان فقط مشکلات شما را تشدید می کند. چه به الکل، داروهای غیرقانونی یا داروهای تجویزی (یا حتی غذا یا سیگار) روی بیاورید برای شما خطرناک است. خوددرمانی منظم می تواند منجر به اعتیاد، بدتر شدن اختلالات خلقی و افزایش مشکلات سلامتی شود. همچنین می تواند به روابط شما در خانه، محل کار و مدرسه آسیب برساند.

اما تو ناتوان نیستی با درک بهتر دلایل و زمان خوددرمانی، می‌توانید راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای کنار آمدن با مشکلات و بهبود خلق و خو و رفاه کلی خود بیابید.

چرا مردم خود درمانی می کنند؟

همه ما هر از چند گاهی در پاسخ به مشکلات و شکست های زندگی احساس ناراحتی، نگرانی و عدم تعادل می کنیم. احساس ناامیدی، ترس، عصبانیت، غم و اندوه یا استرس شدید شروع به تداخل در عملکرد شما در زندگی روزمره می کند. این می تواند نشانه ای باشد که برای یک بیماری زمینه ای به کمک نیاز دارید. با این حال، به جای جستجوی درمان، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که سعی کنید خودتان به ساده‌ترین راه ممکن کنار بیایید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روانشناسی نحوه تسکین فوری اضطراب را با استفاده از عصب واگ توضیح می دهد

در این دوران آشفتگی گسترده مالی و اجتماعی، بسیاری از ما سعی کرده‌ایم تا اضطراب و عدم اطمینان خود را درمان کنیم. زیرا به نظر می‌ رسد جهان از بحرانی به بحران دیگر در حال فرورفتن است.

افراد دیگر برای مقابله با خاطرات ناخوشایند یا احساسات ناشی از گذشته، مانند حوادث آسیب زا حل نشده، به مواد روی می آورند. برخی دیگر از الکل یا مواد مخدر برای رویارویی با موقعیت هایی که آن ها را می ترساند یا برای متمرکز ماندن روی کارها در طول روز استفاده می کنند.

همان طور که دلایل آرامش در مواد مخدر یا الکل بسته به فرد متفاوت است، روش های خوددرمانی نیز می تواند متفاوت باشد.

اشکال خوددرمانی و  تسکین فوری اضطراب

از آن جایی که الکل بسیار در دسترس است، متداول‌ترین روش خوددرمانی و همچنین رایج‌ترین ماده مورد سوء مصرف است. این ممکن است برای خوددرمانی استرس و همچنین افسردگی و اضطراب استفاده شود. حتی اگر آبجو، شراب و مشروبات الکلی همگی افسرده کننده هستند و بنابراین فقط علائم را بدتر می‌کنند.

داروهای تجویزی، از جمله مسکن های مخدر، داروهای ADHD، و داروهای ضد اضطراب نیز به طور گسترده در دسترس هستند. کاربرد آن ها می تواند از درد بی حس کننده یا آرامش تا افزایش تمرکز و انرژی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مواد مخدر تفریحی مانند ماری جوانا، حشیش یا محرک هایی مانند کوکائین و آمفتامین ها برای مدیریت احساسات، موقعیت ها و خاطرات ناراحت کننده استفاده می شود. استفاده از آن ها می تواند منجر به سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد شود. غذا می تواند توسط افراد احساسی برای خوددرمانی احساسات ناخوشایند و مقابله با استرس، اضطراب یا افسردگی استفاده شود.

اگر چه در طولانی مدت علائم ADHD را بدتر می کند و می تواند ترک سیگار را سخت تر کند.

علائمی که نشان می دهد در حال خوددرمانی برای تسکین فوری اضطراب هستید

تشخیص این که چه زمانی در حال خوددرمانی هستید همیشه آسان نیست. از این گذشته، نوشیدن الکل از نظر اجتماعی بخش قابل قبولی در بسیاری از فرهنگ‌ها است.  داروهای نسخه‌ای را می‌توان در اکثر کابینت‌های خانه یافت، و حتی داروهای تفریحی مانند ماری‌جوانا اکنون در بسیاری از مکان‌ها قانونی یا آسان به دست می‌آیند.

برای درک این که آیا خود درمانی می کنید، لازم است انگیزه های خود را برای نوشیدن یا مصرف مواد مخدر و همچنین تأثیر آن بر زندگی شما بررسی کنید.

روانشناسان نحوه تسکین فوری اضطراب را با استفاده از عصب واگ توضیح می دهد

عصب واگ چیست؟ «پاسخ عصبی واگ استرس را کاهش می دهد. ضربان قلب و فشار خون ما را کاهش می دهد. عملکرد بخش‌های خاصی از مغز را تغییر می‌دهد، هضم غذا را تحریک می‌کند، همه آن چیزها زمانی اتفاق می‌افتند که ما آرام هستیم.» Mladen Golubic، M.D. به زبان ساده، پاسخ واگ تحریک عصب واگ است. عصب واگ از ساقه مغز تا زبان، تارهای صوتی، قلب، ریه ها و اندام های داخلی شما گسترش می یابد.

تحریک این عصب بزرگ به تسکین فوری اضطراب نیز کمک می کند. به طرز جالبی، استادان یوگا قرن‌هاست که از پاسخ واگ در «کار تنفسی به نام پرانایاما، (به عنوان) بخش منظم تمرین یوگا» استفاده می‌کنند.

به گفته دکتر ملادن گلوبیک، متخصص داخلی در مرکز کلینیک کلیولند، تمرین منظم تحریک واگ می‌تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد. همچنین به کاهش یا خنثی کردن شرایطی مانند آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

نکته

اظهارات دکتر گلوبیچ باید برای همه ما آرامش ایجاد کند. به این ترتیب که تا حد زیادی سلامت روانی و جسمی ما تحت کنترل ماست. گلوبیک می‌گوید: «مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که تمرین‌های تنفسی انجام می‌دهند و آن شرایط (در بالا) را دارند، سود می‌برند.

جودی بار، معلم یوگا در کلینیک کلیولند، با دکتر گلوبیک هم عقیده است: «نفس‌های ما یا ما را بیدار می‌کند یا به ما انرژی می‌دهد. ما را آرام می کند، یا ما را متعادل می کند.»

علم پشت پاسخ واگ و تسکین فوری اضطراب

آمیگدال که بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) است، به ما «پاسخ جنگ یا گریز» دوست‌داشتنی می‌دهد که ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. به این فکر کنید که چه احساسی دارید وقتی یک حرکت تند و سریع شما را در ترافیک قطع می کند. بله، این پاسخ جنگ یا گریز (“FOF”) است. در حالی که پاسخ FOF گونه های ما را زنده نگه داشته است، اما در عین حال دردناک است. ما بخاطر کوچکترین چیزها عصبانی می شویم. افراد مبتلا به مشکلات سلامت روان، مانند اضطراب مزمن و افسردگی، به دلیل فعالیت آمیگدال، دائماً در معرض خطر هستند.

عدم آرامش و تسکین فوری اضطراب

زمانی که به نظر نمی رسد آرام باشیم، زمان آن فرا است که با تحریک عصب واگ، سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را درگیر کنیم. اگرچه ممکن است پیچیده به نظر برسد. اما خیلی سخت نیست – و با تمرین منظم بسیار آسان‌تر می‌شود. مهمترین چیز هنگام تحریک عصب واگ، کنترل تنفس است. تنفس سنگین و افزایش فشار خون، محصولات جانبی فعالیت جنگ یا گریز SNS هستند.

نکته

دکتر گلوبیک می گوید: «نفس عمیق یک مثال عالی از آن است. ما فضای خاصی داریم که می توانیم تنفس را کنترل کنیم. ما می توانیم دم و بازدم را طولانی کنیم. بنابراین با این شیوه‌ها، می‌توانیم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کنیم.»

بهترین عمل تنفس کامل است که شامل تنفس دیافراگمی است. دیافراگم دیواره ای گنبدی شکل و عضلانی است که ریه ها را از ناحیه معده جدا می کند. نقش مهمی در تنفس دارد، زیرا مسئول باد کردن ریه ها است.

مشکل این است که هنگام تنفس، دیافراگم را به اندازه کافی درگیر نمی کنیم. درعوض، ما تمایل به تنفس سطحی داریم.

معایب عدم تنفس با دیافراگم

عدم تنفس با دیافراگم معایب قابل توجهی دارد. با عدم درگیری دیافراگم، بدن ما مقدار بهینه اکسیژن را دریافت نمی کند – چیزی که بر ذهن و بدن ما تأثیر می گذارد. زمانی که استرس داریم یا مضطرب هستیم، تقریبا همیشه از قفسه سینه نفس می کشیم. با این حال، استرس و اضطراب مواقعی هستند که بیشتر به تنفس دیافراگمی نیاز داریم.

تسکین فوری اضطراب با استفاده از ترفندهای مختلف

با استفاده از این یک ترفند بلافاصله اضطراب را از بین ببرید

در این‌جا چیزی است که شما باید انجام دهید:

«به پشت روی یک سطح صاف یا تخت دراز بکشید، زانوها را کمی خم کنید (می توانید از یک بالش زیر زانو برای کمک استفاده کنید). یک دست خود را روی قفسه سینه قرار دهید و دست دیگر را دقیقاً زیر قفسه سینه قرار دهید – این به شما امکان می دهد هنگام تنفس دیافراگم خود را احساس کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا