روانشناسان چند راه برای ابراز همدردی با فرد مبتلا به بیماری روانی توضیح می دهند

ابراز همدردی با فرد مبتلا به بیماری روانی می تواند حس آرامش را در او ایجاد کند. شاید برایتان تعجب آور باشد اما در روان شناسی یکی از راه های رسیدن به موفقیت همین کسب انرژی است. بسیاری از افراد روزانه از خستگی شدید شکایت می کنند. در واقع آن ها نمی دانند که کوچک ترین عوامل نیز باعث این اتفاق می شود. یکی از این موارد عدم داشتن فعالیت در طول روز است. یا برای برخی ممکن است به خاطر استرس شدید آن اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که روانشناسان چند راه برای ابراز همدردی با فرد مبتلا به بیماری روانی توضیح می دهند، چگونه است.

مشکلات زندگی و حمایت از فرد مبتلا به بیماری روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانشناسان چند راه برای ابراز همدردی با فرد مبتلا به بیماری روانی توضیح می دهند، صحبت کنیم.

چند راه برای ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی

آن آهنگ کلاسیک در مورد کمک کمی از دوستانتان را به خاطر دارید؟ زیبایی دوستی احترام متقابل و حمایت از یکدیگر است. یکی از مهم ترین چالش ها می تواند حمایت از فرد مبتلا به بیماری روانی است. وقتی در اطراف خانواده، دوستان و همکاران هستید، عادات و طرز تفکر آن‌ها را یاد می گیرید. شما ممکن است متوجه شوید که چیزی اشتباه است حتی قبل از آن. اگر مشکلی با بیماری روانی باشد، ممکن است سعی کنند تا حد امکان آن را پنهان کنند.

چند علامتی که نشان می دهد باید ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی را انجام دهید

طبق مقاله ای که توسط کلینیک های روانشناسی منتشر شده است، این علائم و نشانه هایی است که باید تشخیص دهید:

  • غم و اندوه غیرمعمول
  • ناتوانی در تمرکز یا داشتن تفکر گیج کننده
  • ترس ها، نگرانی ها و احساس گناه غیر منطقی
  • نوسانات خلقی شدید از بالا به پایین
  • از فعالیت های اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران خودداری کنید
  • خستگی مفرط، کمبود انرژی و بی انگیزگی
  • مشکلات خواب زیاد یا ناکافی
  • دور شدن از واقعیت با هذیان، توهم یا پارانویا
  • ناتوانی در کنار آمدن با استرس های روزمره و مشکلات زندگی
  • مشکل در درک و ارتباط با افراد یا موقعیت ها
  • سوء مصرف مواد، به عنوان مثال، مواد مخدر، الکل، تنباکو، غذا، قمار و غیره.
  • تغییرات قابل توجهی در عادات غذایی، پرخوری یا نخوردن کافی
  • مشکلات صمیمیت یا هرزگی ناگهانی
  • خشم، خصومت یا حتی خشونت غیر مشخصه
  • صحبت در مورد خودکشی یا افکار خودکشی

چند راه برای ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی

شاید شما فردی باشید که دوستتان در مبارزه با بیماری روانی خود به آن بیشتر نیاز دارد. برای حضور و ایجاد تفاوت لازم نیست روانکاو باشید. در این‌جا چند راه برای حمایت از دوست خود با اختلال روانی آورده شده است:

برای ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی گوش و قلب خود را باز کنید

وقتی حمایت می‌کنید، ارائه مثال‌های شخصی یک اشتباه رایج است. در حالی که برخی از خودافشایی های مرتبط می تواند مفید باشد. اما باید به میزان کمی از آن استفاده کرد. سعی کنید از این واکنش تماماً انسانی اجتناب کنید و به صحبت های دوست خود گوش دهید. برای مثال، مکالمه را برعکس نکنید تا مشکلات گذشته خود را با مسائل ذهنی برجسته کنید.  بهترین گزینه شما گوش دادن و همدردی از صمیم قلبتان با همدلی و شفقت است.

برای ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی از کلیشه های منفی بپرهیزید

یک مقاله  توسط انجمن روانپزشکی می گوید که حداقل نیمی از مردمان مبتلا به بیماری روانی به دنبال درمان هستند. متأسفانه، نیمی دیگر این کار را نمی کنند زیرا از انگ و تبعیض می ترسند. اگر می خواهید از دوستی حمایت کنید که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کند، مراقب صحبت های خود باشید. همانطور که در مورد اختلالات روانی بیشتر می آموزید، متوجه می شوید که آن‌ها می توانند افراد را متفاوت تحت تاثیر قرار دهند. از بحث در مورد اقدامات روانپزشکی گذشته یا هر چیزی که باعث می شود دوست شما احساس حقارت یا درماندگی کند، خودداری کنید.

با جدی گرفتن علائم از یک دوست حمایت کنید

درک واقعیت است که می تواند کمک کند.  به ویژه برای کسانی که علائم بیماری روانی دارند. دوست شما دنیای آن‌ها را از دریچه شرایط خود می بیند و برای آن‌ها دقیق است. آن‌ها باید بدانند که شما آن جا نیستید که انتقاد کنید، مسخره کنید یا قضاوت کنید. به احساس آن‌ها گوش دهید و در لحظه با آن‌ها باشید. اگر فرآیندهای فکری آن‌ها منحرف است، سعی نکنید آن‌ها را اصلاح کنید. آن‌ها به شما نیاز دارند تا فرایند ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی را  کنید و به عنوان یک حضور عاشقانه در کنار آن‌ها باشید.

ارائه پشتیبانی خاص

چند بار تا به حال به کسی که دوران سختی را پشت سر می‌ گذارد، گفته‌اید: “اگر به چیزی نیاز داشتی به من اطلاع بده.” مشکل این است که بیشتر مردم دوست ندارند نسبت به شما یا هرکس دیگری احساس تعهد کنند و چیزی را ذکر نمی کنند. اگر می‌خواهید از ابراز همدردی از فرد مبتلا به بیماری روانی را ایجاد کنید، در مورد اینکه چه کاری می‌توانید برای او انجام دهید دقیق باشید.

روانشناسان چند راه برای ابراز همدردی با فرد مبتلا به بیماری روانی توضیح می دهند

بسیاری از مردم بی سر و صدا از بیماری های روانی رنج می برند، اما نباید مجبور باشند. گزارش‌های اخیر نشان می دهد که از هر 5 نفر، 1 نفر به درجه‌ای از بیماری روانی مبتلا است. مردم در مورد نیاز به درمان یا دارو برای سرطان یا دیابت به دیگران دریغ نمی‌کنند. اما زمانی که صحبت از بیماری روانی به میان می‌آید، بسیاری از افراد همچنان خود را حفظ می‌کنند. افراد احساس می کنند دیگر نمی توانند با زندگی کنار بیایند و هیچ کس به آن‌ها اهمیت نمی دهد. با این حال، اگر همه ما نسبت به یکدیگر  ابراز همدردی و درک بیشتری نشان می‌دادیم، شاید آن افراد می‌خواستند در این کنار ما بمانند. شاید دوباره امیدی به انسانیت پیدا کنند. از هر 5 بزرگسال، 1 نفر با درجات مختلفی از بیماری روانی قابل یافتن است.

نکته

شما هرگز نمی دانید که مردم در سر خود با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین تنها ابراز همدردی به همه، منطقی است. به این فکر کنید که اگر جهان را به جای نفرت، خشونت و بی اعتنایی پر از عشق، صلح و تفاهم کنیم، چقدر متفاوت به نظر می رسید. جای تعجب نیست که بیماری های روانی در سراسر جهان در حال افزایش است. دنیای بیرونی ما مملو از هرج و مرج، استرس، قطع ارتباط و افزایش مسئولیت است، پس چگونه دنیای درونی فرد ممکن است آرام بماند؟

اگر فردی را می شناسید که بیماری روانی دارد، سعی کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید. در این‌جا چند راه برای ابراز همدردی با فردی که دارای بیماری روانی است بیان خواهد شد:

در کنار آن‌ها باشید.

نمی توان انکار کرد که حمایت از فردی که دارای یک بیماری روانی است گاهی اوقات می تواند سخت باشد. علائم آن‌ها ممکن است شما را ناامید یا خسته کند. اما به یاد داشته باشید که آن‌ها کسانی هستند که باید با این بیماری زندگی کنند. آن‌ها باید هر روز با ذهن خود زندگی کنند، و این برای آن‌ها بیش از حد ناامید کننده است. هر زمان که ممکن است، به آن‌ها فضا و آسایش بدهید تا در مورد مبارزات خود صحبت کنند. شاید آن‌ها را به یک درمانگر ارجاع دهید که می تواند کمک کند، یا منابع آنلاین رایگان را جستجو کنید تا آن‌ها را بررسی کنند.

نکته

افراد مبتلا به بیماری های روانی نباید دور شوند و احساس ضعف یا حقارت کنند. آن‌ها نیز مانند دیگران به محبت و حمایت نیاز دارند و گاهی اوقات فقط توجه و  ابراز همدردی می تواند زندگی آن‌ها را نجات دهد.

باید سعی کنید ذهن آن ها را از بیماری دور کنید

مردم چیزی فراتر از بیماری خود هستند، اما گاهی اوقات، در دیدن آن مشکل دارند. بسته به بیماری، ممکن است از فعالیت های اجتماعی کناره گیری کنند و انرژی زیادی برای رفتن به مکان ها نداشته باشند. اگر می‌دانید که آن‌ها زیاد بیرون نمی‌روند و دوستان زیادی ندارند، شاید بتوانید آن‌ها را به یک گردش سرگرم‌کننده ببرید.

طبق تحقیقات توسط تامارا هیل، «به این روش می‌گویند چارچوب مجدد. قالب بندی مجدد یک ابزار روانشناختی عالی است زیرا یک گزاره منفی می گیرد و یک چرخش مثبت یا دقیق تر به چیزها می دهد. به عنوان مثال، به جای گفتن «شما باید بیشتر بیرون بیایید، تنها کاری که انجام می‌دهید این است که، می‌توانید بگویید «در مقاله‌ای خواندم که بهترین راه برای درمان افسردگی این است که گاهی اوقات بیرون بیایید. همچنین کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید.

در مورد بیماری آن‌ها اطلاعات کسب کنید

بدون دانستن ریزه کاری‌های فردی که از سر می‌گذرد، واقعاً نمی‌توانید او را قضاوت کنید. با این حال، آموزش خود در مورد این بیماری نه تنها به آن‌ها نشان می دهد که صمیمانه به آن‌ها اهمیت می دهید، بلکه به شما درک بیشتری از اختلال روانی آن‌ها می دهد. هنگامی که بدانید چرا آن‌ها اینگونه رفتار می‌کنند یا فکر می‌کنند،  ابراز همدردی آسان‌تر به نظر می‌رسد. زیرا به دانش درباره بیماری مجهز شده‌اید.

به عنوان مثال، اگر زمانی از دست دوست خود عصبانی شدید و اضطراب اجتماعی به خاطر لغو برنامه‌هایی که در آخرین لحظه روی شما گذاشته شده است، ممکن است دفعه بعد که او این کار را انجام می‌دهد، دلسوزی بیشتری داشته باشید. زیرا می‌دانید که رفت و آمدها و موقعیت‌های اجتماعی برای او بسیار دشوار است.

توجه به آن ها را برای ابراز همدردی بررسی کنید

همه می خواهند احساس کنند که مورد توجه قرار می گیرند. اما افراد مبتلا به بیماری های روانی فقط به کمی عشق و توجه بیشتر نیاز دارند. شاید آن‌ها در دوران کودکی از حمایتی که لیاقتش را داشته‌اند، دریافت نکرده‌اند، که این امر باعث می‌شود زندگی بزرگسالی «عادی» برایشان دشوار باشد. شما گذشته آن‌ها را نمی دانید. اما می توانید با آن‌ها طوری رفتار کنید که در زمان حال سزاوار آن هستند.

تماس چند بار در هفته فقط برای  ابراز همدردی می تواند تأثیر زیادی بر ارزش و رفاه آن‌ها بگذارد. به خصوص اگر آن‌ها تنها زندگی می کنند و زیاد بیرون نمی روند. فقط دانستن این موضوع که کسی به او اهمیت می دهد می تواند زندگی با شرایط او را کمی آسان تر کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا