راه های کمک به کودکان مضطرب

اضطراب یک واکنش طبیعی در برابر استرس است و گاهی اوقات می تواند برای بچه ها مفید باشد. افکار مضطرب باعث می شود مغز سیگنال هشداردهنده ای برای خطر قریب الوقوع ارسال کند. وقتی کودکی بدون نگاه کردن شروع به عبور از خیابان می کند و خودرویی در راه کودک است، به عنوان مثال، واکنش اضطرابی به کودک سیگنال می دهد که به محدوده عقب نشینی کند. راه های کمک به کودکان مضطرب را در این مقاله از وب سایت همکده بررسی کرده ایم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. برای رفع مشکلات کودکان و محافظت از آن ها در برابر رسانه های اجتماعی می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

اضطراب و استرس در کودکان

راه های کمک به کودکان مضطرب

برای برخی از کودکان، اضطراب می تواند بیش از حد شود و در زندگی عادی روزانه اختلال ایجاد کند. اضطراب می تواند تعامل کودکان با همسالان و ایجاد دوستی، جدایی از والدین برای حضور در مدرسه یا سایر فعالیتها را برای کودکان دشوار کند و یادگیری را برای کودکان به شدت سخت کند. همچنین می تواند بر خواب، عادات غذایی و سلامت جسمانی آنها تأثیر منفی بگذارد. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت روانی، 25.1 درصد از کودکان شیوع اختلال اضطرابی در طول زندگی دارند. اما نکته مهم این است که همه کودکان مبتلا به اضطراب دارای اختلال اضطرابی نیستند. به همین دلیل ما به بررسی راه های کمک به کودکان مضطرب پرداخته ایم.

در عین حال توجه داشته باشید کودکان طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند و برخی استرس ها اجتناب ناپذیر است. دانستن نحوه مقابله با استرس یک مهارت مهم برای کودکان است.

راه های کمک به کودکان مضطرب

همه کودکان متفاوت هستند، بنابراین بهترین استراتژی این است که به کودکان کمک کنیم تا جعبه ابزار مهارت های مقابله ای را بسازند. در حالی که یک روش آرامش بخش ممکن است برای یک کودک خوب عمل کند، ممکن است برای کودک دیگر خوب عمل نکند. ایجاد مهارت های مقابله ای نیاز به آزمایش و خطا دارد. همیشه ایده خوبی است که از فرزند خود بخواهید که چشمان خود را ببندد و سه مورد از گزینه هایی را که احساس آرامش را به او القا می کند نامگذاری کند. بیشتر اوقات، بچه ها می دانند که به چه چیزی نیاز دارند یا چه چیزی آنها را آرام می کند، اما نمی دانند چگونه شروع کنند. تعدادی از این راهکارها را امتحان کنید تا به فرزند خود کمک کنید تا با افکار و احساسات مضطرب مقابله کند.

راه های کمک به کودکان مضطرب عبارتند از:

تنفس عمیق داشتن

اغلب به بچه ها می گویند وقتی احساس اضطراب می کنند نفس عمیق بکشند، اما یادگیری استفاده موثر از تنفس عمیق در واقع نیاز به تمرین دارد. تنفس عمیق روزانه، به ویژه وقتی بچه ها آرام هستند، به بچه ها کمک می کند تا تنفس خود را به تنهایی کنترل کنند. هنگامی که آنها مضطرب هستند یا تحت استرس هستند، استفاده از تنفس عمیق باعث کاهش ضربان قلب آنها و تنظیم پاسخ های فیزیکی آنها به احساسات اضطرابی می شود. افزودن تصویری به تنفس عمیق برای کودکان سرگرم کننده تر است و به آنها کمک می کند تا به یاد بیاورند که وقتی تحت استرس هستند چه باید بکنند. برای تمرین تنفس عمیق در خانه، این دو راهکار را از کتاب The Happy Kid Handbook امتحان کنید:

تنفس بادکنکی یکی از راه های کمک به کودکان مضطرب

از فرزند خود بخواهید که چشمانش را ببندد و خودش را در حال باد کردن بادکنک تصور کند. ابتدا باید رنگ بادکنک خود را انتخاب کند. دوم، توضیح دهید که دمیدن زیاد یا سریع باعث می شود بادکنک درست از دهان او بیرون بیاید. برای باد کردن بادکنک، او باید به آرامی دم و بازدم کند. سوم، از او بخواهید که برای تعداد چهار نفس بکشد، برای شمارش چهار نگه دارید و برای شمارش چهار در بالن خود بازدم کنید. سه بار تکرار کنید. در نهایت، از او بخواهید که یک نگرانی روی بالن بنویسد و اجازه دهد به آسمان پرواز کند.

تنفس رنگین کمان

این تکنیک نیز یکی از راه های کمک به کودکان مضطرب می باشد. این استراتژی اغلب برای کودکان بزرگتر جذاب است. از فرزند خود بخواهید در موقعیت راحتی روی زمین دراز بکشد و در پس زمینه موسیقی آرامش بخش پخش کند. در حالی که با صدای بلند شمارش می کنید، از کودک بخواهید که نفس بکشد، نگه دارد و بازدم کند، اما در هر تنفس یک رنگ اضافه کنید. به کودک خود بگویید که وقتی نفس قرمز می کشد، می خواهید تا آنجا که می تواند چیزهای قرمز شاد را تجسم کند (مانند توت فرنگی، هندوانه، بادبادک و غیره) این کار را برای هر هفت رنگ رنگین کمان تکرار کنید. در مورد رنگین کمان یا چیزهای آرامش بخشی که او هنگام کار بر روی تنفس خود ایجاد کرده صحبت کنید.

یکی از راههای عالی برای تمرین تنفس عمیق استفاده از برنامه توقف، تنفس و فکر کودکان هر شب قبل از خواب است. این برنامه کودکان را از طریق مدیتیشن هدایت شده در مراحل کوتاه می برد تا به آنها در درک و تمرین ذهن آگاهی برای احساس آرامش کمک کند.

خودگویی یکی از راه های کمک به کودکان مضطرب

راه های کمک به کودکان مضطرب

بچه ها می توانند یاد بگیرند که با تنظیم مجدد افکار خود و استفاده از خود گفتاری، احساس نگرانی خود را برطرف کنند. اگرچه ممکن است در ابتدا برای بچه ها عجیب باشد که با خود صحبت کنند، اما نگرانی های خود را با صدای قاطع برطرف کردن به بچه ها کمک می کند تا بر افکار مضطرب خود کنترل پیدا کنند. تمرین صحبت با خود آسان است و می تواند برای بچه ها سرگرم کننده باشد. این مراحل را دنبال کنید تا بر نگرانی های مزاحم غلبه کنید:

  • افکار مضطرب را بیان کنید
  • در مورد اینکه چرا این فکر مدام در حال ظهور است صحبت کنید
  • یک حقیقت واقعی را ارائه کنید
  • همه چیز را بر مبنای این حقیقت بررسی کنید

اجازه دهید با یک مثال شرایط را ساده تر جلوه دهیم این مثال به شرح زیر است:

  • سگ ها ترسناک هستند زیرا سگ ها گاز می گیرند.
  • یکبار دیدم سگی کسی را گاز گرفت و این من را ترساند.
  • سگ ها می توانند رفتاری دوستانه داشته باشند.
  • پس ای مغز نگران من بس کن. من از سگ نمی ترسم. دوستم سگ بامزه ای دارد که رفتار دوستانه ای از خود نشان می دهد. من در نزدیکی این سگ همیشه در امان هستم.

این مثال نمونه ای واضح از استفاده این تکنیک است. منجر به رفع اضطراب و استرس در کودکان می شود. استرسی که اگر رفع نشود می تواند منجر به افسردگی هم شود.

محرک بودن یکی از راه هار کمک به کودکان مضطرب

راه های کمک به کودکان مضطرب

ورزش روزانه می تواند به کاهش پاسخ فیزیکی بدن به اضطراب کمک کند. یک مطالعه نشان داد بچه هایی که یوگا تمرین می کنند، نه تنها بلافاصله پس از تمرین، اثرات نشاط آور ورزش را تجربه می کنند، بلکه نتایج آن مدت ها پس از اتمام آنها دوام می آورد. بچه ها همچنین از ورزش های گروهی، شرکت در کلاس های ورزشی و پیاده روی ساده در پارک سود می برند. پیاده روی در طبیعت، چه پیاده روی در مسیر پیاده روی و چه پیاده روی در محله، به بچه ها کمک می کند تا دوباره با جهان ارتباط برقرار کنند، افکار مضطرب را آرام کنند و تمرکز حواس را تمرین کنند.

با استفاده از این تکنیک می توان به رفع اضطراب و استرس زیاد کودکان کمک کرد. شما می توانید با توجه به این روش به نتیجه اساسی در ارتباط با کودکان خود برسید.

بنویسید و پاره کنید

یکی از راه های کمک به کودکان مضطرب را بررسی می کنیم. این راه اهمیت زیادی دارد و به عنوان یکی از تکنیک های اساسی شناخته می شود. کودکان به زمان نیاز دارند تا احساسات خود را تخلیه کنند، اما همچنین باید بیاموزند که چگونه افکار مضطرب خود را به تنهایی برطرف کنند. آنها به استراتژی هایی نیاز دارند که می توانند در مدرسه، اردوگاه یا حتی در خواب شب استفاده کنند.

نوشتن احساسات مضطرب یک راه عالی برای تخلیه آن احساسات منفی بر روی کاغذ است. کودک خود را تشویق کنید تا افکار مضطرب خود را بنویسد و سپس آنها را پاره کرده و دور بیندازد. فرایند به دست آوردن آن روی کاغذ و پاره کردن کاغذ به بچه ها کمک می کند تا به طور نمادین نگرانی های خود را برای لحظه ای کنار بگذارند. مطمئناً، این نگرانی ها ممکن است بار دیگر بازگردد، اما وقتی بچه ها بیاموزند که می توانند با غلبه بر آنها و دور انداختن آنها بر آنها غلبه کنند، کنترل بیشتری بر اضطراب خود احساس می کنند.

آغوش و همدلی یکی از راه های کمک به کودکان مضطرب

Ways to help anxious children

گاهی ما قدرت لمس انسان را دست کم می گیریم. لمس فیزیکی اکسی توسین، هورمون احساس خوب را آزاد می کند و کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می دهد. یک بغل طولانی می تواند به کودک مضطرب در لحظه آرامش بخشیده و احساس آرامش را به او باز گرداند. همچنین به همدردی با فرزندتان در طول آن آغوش کمک می کند. تجربه استرس و اضطراب کاملاً طبیعی است و کودکان مضطرب باید این را اغلب بشنوند. جملات همدلانه را زمزمه کنید، فرزند خود را محکم نگه دارید و منتظر باشید تا علائم جسمی فروکش کند. هنگامی که فرزند شما آرام شد، می توانید در مورد این واقعیت صحبت کنید که در آغوش گرفتن یا نگه داشتن دست خود (با چسباندن دست ها به یکدیگر) در واقع می تواند به شما در کنترل علائم جسمانی اضطراب کمک کند.

منابع:

https://www.psycom.net/5-ways-calm-anxious-child

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا