راه های تشخیص افسردگی در سالمندان

تشخیص افسردگی در سالمندان موضوع بسیار مهم و یک امر شایع است. افسردگی جز اختلالات مهم در دنیای روانشناسی است. بعضی اوقات هم به علت بیماری های روانی اختلالات جسمی ایجاد خواهد شد. یکی از اختلالات روانی که بسیار در دنیا شایع است افسردگی است. متاسفانه افسردگی در بین همه افراد وجود دارد. در کشور ما نیز مقدار افسردگی رو به افزایش رفته است. افسردگی می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایلی افسردگی می تواند اتفاقات ناگوار در دوران کودکی باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های تشخیص افسردگی در سالمندان چگونه است.

تشخیص افسردگی در سالمندان و انواع آن

افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. نکته ای که مهم است این است که افراد بتوانند افسردگی خود را کنترل کنند. کنترل افسردگی با استفاده از مشاوران بسیار مهم است. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را در همان ابتدا کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های تشخیص افسردگی در سالمندان صحبت کنیم.

افسردگی می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

افسردگی می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، در مراحل مختلف زندگی، می تواند ناشی از عوامل مختلف باشد و می تواند به روش های مختلف ظاهر شود. در نتیجه، اگر نگران افسردگی در خود یا کسی هستید که برایش اهمیت قائل هستید، می توانید در شرایط خاص خود به آن توجه کنید. در اینجا، علل، علائم افسردگی، به ویژه در افراد مسن را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین مواردی را که می توانید برای کاهش احتمال افسردگی سالمندان انجام دهید، بررسی می کنیم زیرا افسردگی بخشی طبیعی و طبیعی برای افزایش سن نیست.

علل و علائم افسردگی رایج که بر سالمندان تأثیر می گذارد

قبل از این که به علل و علائم خاصی بپردازیم که بیشتر بر افراد مسن تأثیر می گذارد، بیایید لحظه ای وقت بگذاریم تا در مورد تشخیص افسردگی در سالمندان و علایمی که به طور کلی در آن  مشترک است صحبت کنیم. به خاطر داشته باشید که افراد احتمالاً همه علائم این اختلال را نشان نمی دهند و این می تواند ناشی از شرایط متعدد با هم باشد. نگاه به لیست علائم و علل و فکر کردن این که “هیچ یک از این موقعیت ها دقیقاً علائم افسردگی را توصیف نمی کند، خطرناک است. بنابراین هر علائمی نباید نشانه تشخیص افسردگی در سالمندان باشد.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در مورد افسردگی یا عدم افسردگی خود مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما می تواند به شما در تشخیص افسردگی شما کمک کند و به شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای مورد خود تعیین کنید.

علل شایع این اختلال و تشخیص افسردگی در سالمندان

سه علت اصلی افسردگی در افراد مسن و سایر افراد، رویدادهای زندگی، شرایط بیولوژیکی و ترکیب این دو است. خلق و خوی شما عمدتا نتیجه پیام رسان های شیمیایی در مغز شما است. وقتی اتفاقی بیفتد که تعادل این پیام رسان های شیمیایی را بر هم بزند، می تواند منجر به افسردگی یا بدتر شدن آن شود. البته روحیه شما نیز نتیجه رویدادهای زندگی شما است. رویدادهای دشوار زندگی مانند از دست دادن یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا نقل مکان به مکان جدید نیز می تواند باعث افسردگی شود یا بدتر شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سرانجام، برای اکثر افرادی که دچار افسردگی پایدار می شوند، ترکیبی از دو رویداد فوق همان چیزی است که باعث می شود. استعداد ژنتیکی یا تغییر شیمی مغز به دلیل افزایش سن و مشکلات زندگی ممکن است برای ایجاد افسردگی کافی نباشد، اما اگر این دو مورد به طور همزمان اتفاق بیفتند، می تواند تأثیر فزاینده ای داشته باشد.

علائم شایع و تشخیص افسردگی در سالمندان

افسردگی در افراد مختلف می تواند متفاوت ظاهر شود. ممکن است متوجه خود یا فرد شوید که نگران این هستید که “متفاوت رفتار کنید” یا “احساس متفاوتی داشته باشید” بدون بروز هر یک از این علائم. گاهی اوقات بهتر است به روده خود اعتماد کنید. حتی اگر افسردگی نباشد، می تواند چیز دیگری باشد که ارزش توجه دارد. شایع ترین علامت افسردگی “احساس افسردگی” است. این می تواند خلق افسرده، انرژی کم یا هر دو باشد. همه ما گاهی اوقات کمی احساس ضعف می کنیم، اما در این زمینه، ما در مورد احساساتی صحبت می کنیم که مانع از آن می شود که فرد در فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می برده، انجام وظایف یا حتی مراقبت از خود را انجام دهد.

راه های تشخیص افسردگی در سالمندان

آیا می دانستید که بسیاری از شهروندان مسن در معرض خطر ابتلا به اختلالات افسردگی هستند؟ این  تشخیص افسردگی در سالمندان نامیده می شود، که شروع مشکل اساسی در افراد بالای 50 سال است. اختلالات مثل این می تواند به وقوع ناگهانی یا برای اولین بار یک دوره اختلال یا شدت یک دوره در فردی که در طول زندگی خود افسردگی داشته است اشاره کند. متأسفانه، معمول است که سالمندان تجربیات خود از افسردگی را نادیده می گیرند و بر علائم آن به عنوان مشکل تمرکز می کنند و معتقدند که فقدان تفکر مثبت آن‌ها طبیعی است. این یک تفکر منفی است، زیرا افسردگی می تواند خطر بیماری های جسمی را بدتر کند یا شانس بهبودی را کاهش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر سالمندانی در زندگی شما وجود دارند که نگران آن‌ها هستید، بهتر است آن‌ها را برای هر گونه نشانه ای از دوره های افسردگی زیر نظر داشته باشید. بنابراین در این‌جا چند راه برای تشخیص افسردگی در سالمندان و نحوه کمک به آن‌ها بیان خواهد شد.

اختلال در عادات روزانه

زمانی که عادت ها شروع به از بین رفتن می کنند، هرگز نشانه خوبی نیست. بسیاری از سالمندان به یک روال زندگی روزمره پایبند هستند و انجام این کار در واقع می تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد. بنابراین، اگر متوجه شدید که یک شهروند سالخورده برنامه روزانه خود را به طور ناگهانی یا غیرمنتظره تغییر می دهد، به دقت توجه کنید.

علائم و تشخیص افسردگی در سالمندان

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی علائم فعلی خاص را فهرست می کند که باید برای تشخیص وجود داشته باشد. تعداد نسبتاً زیادی از آنهاع شامل اختلال در عادات روزمره است، به ویژه آنهایی که زمانی تأثیر مثبت داشتند. بنابراین در این‌جا چند ایده برای تغییرات در زندگی این گونه افراد وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود:

اختلال در خواب

افسردگی و سایر مشکلات خلقی می تواند به راحتی بر توانایی خواب فرد تأثیر بگذارد. یک فرد با تشخیص افسردگی در سالمندان ممکن است بیشتر از حد معمول، کمتر از حد معمول بخوابد یا حتی اصلاً نتواند بخوابد.

تغییرات اشتها

تغییر عادات غذایی با شروع این اختلال غیرمعمول نیست. این معمولاً با نوعی تغییر وزن اتفاق می افتد، اما ممکن است بدون آن رخ دهد. فردی که افسرده است ممکن است کمتر از حد معمول، بیشتر از حد معمول غذا بخورد یا حتی از مصرف غذا همه با هم امتناع کند.

تغییرات بهداشت فردی

اگر فردی زمانی به ظاهر خود اهمیت می داد یا به بهداشت خود اهمیت می داد، ممکن است نشانه افسردگی باشد. برای مثال، اگر یک فرد با تشخیص افسردگی در سالمندان  مثل همیشه لباس نپوشد، آرایش را کنار بگذارد، حمام را متوقف کند، یا محیط خود را مرتب نگه دارد، جای نگرانی است.

تغییرات در سطوح انرژی

افسردگی می تواند به روش های کاملاً واضحی بر سطوح انرژی افراد تأثیر بگذارد. معمولاً باعث کاهش انرژی یا کاهش فعالیت می شود که معمولاً با خستگی قابل توجهی همراه است. با این حال، ممکن است برای فردی که افسرده است، سطح انرژی افزایش یافته و ناگهان بسیار فعال شود.

از دست دادن علاقه به سرگرمی ها

این علامت گسترده تشخیص افسردگی در سالمندان  یکی از مواردی است که هرگز نباید نادیده بگیرید. یک شهروند سالخورده که شرکت در سرگرمی‌های معمول خود را متوقف می‌کند و روزهای متوالی کاری انجام نمی‌دهد، ممکن است دچار اختلالاتی شود.

کاهش توانایی شناختی

بسیاری از مردم به طور طبیعی کاهش توانایی شناختی را با افزایش سن مرتبط می دانند که در واقع ارتباط نادرستی نیست. اما تغییرات شناختی نیز می تواند نشانه افسردگی باشد. به خودی خود، احتمالاً بخشی طبیعی از پیری هستند. اما اگر همراه با سایر علائم اختلال خلقی رخ دهند، احتمالاً به جای آن به یک مشکل افسردگی اشاره می کنند. بر اساس بخشی از DSM-5، در این‌جا مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

کاهش تمرکز یا حافظه و تشخیص افسردگی در سالمندان

کاهش ناگهانی حافظه یک شهروند سالمند یا توانایی تمرکز بر وظایف همیشه باعث نگرانی است. حتی اگر مشکل اختلالات نباشد، این تغییر باید مورد توجه پزشک قرار گیرد.

عقب ماندگی روانی حرکتی

عقب ماندگی روانی حرکتی به کاهش سرعت عملکرد حرکتی و بدتر شدن سرعت، قدرت، هماهنگی و سایر ویژگی های مشابه اشاره دارد. کاهش ناگهانی توانایی روانی حرکتی یک شهروند سالمند همیشه دلیلی برای نگرانی است. حتی اگر مشکل افسردگی نباشد، این تغییر باید مورد توجه پزشک قرار گیرد. همچنین شایان ذکر است که مهارت های روانی حرکتی و افزایش سرعت نیز می تواند از علائم این اختلال باشد.

خلق و خوی نامناسب

خلق و خوی نامناسب، به ویژه زمانی که تغییر ناگهانی باشد، اغلب تغییری در نحوه مدیریت، پردازش و تنظیم احساسات مغز است. تغییر ناگهانی خلق و خوی یک شهروند سالمند همیشه باعث نگرانی است.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی می تواند هم دلیل و هم نشانه تشخیص افسردگی در سالمندان باشد. این کمی پیچیده است. اما شروع ناگهانی یک بیماری جدی می تواند یک فرد مسن را آماده هر نوع اختلالی کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا