راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان و تاثیر آن بر توسعه سنین مختلف

یکی از سخت ترین جنبه های فرزندپروری نظم و انضباط است. ما می خواهیم رابطه خوبی با فرزندانمان داشته باشیم. نظم و انضباط می تواند به ما احساس بد بودن را بدهد. ارائه پیامدهای ناشی از رفتارهای بد سرگرم کننده نیست. به طور کلی این امر باعث ناراحتی بچه های ما می شود که عواقبی برای رفتار آنها داشته باشند. سپس آنها از ما عصبانی می شوند که مجری پیامدها هستیم. نظم و انضباط فرزندانمان کار سختی است. بسیار خوب است که یک سیستم پاداش با نمودارها و جوایز کافی باشد تا بچه ها رفتار خوبی داشته باشند و اصلاً نیازی به نظم و انضباط نداشته باشند. سیستم های پاداش عالی هستند، اما به سادگی کافی نیستند.

نگاهی بر راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان

A guide to discipline in children

کودکان به نظم و انضباط مناسب سن نیاز دارند. این یک واقعیت ساده از زندگی و فرزندپروری است. اگر در مورد نحوه تنبیه فرزند خود دچار مشکل شده اید، امیدوارم نکات مفیدی را برای مواردی که می تواند برای فرزند شما مفید باشد ارائه کنیم. انعطاف پذیری، منصف بودن، پیگیری مداوم و محبت، کلیدهای موثر در اجرای نظم و انضباط بدون شکستن پیوندهای اعتماد با کودک است. استفاده از نظم و انضباط بیش از حد خشن یا بدون هشدار باعث می شود که اعتماد بین والدین و فرزندان شکسته شود. آنها باید احساس کنند که با آنها منصفانه رفتار می شود تا پیامد آنها به رابطه والدین و فرزند آسیب نرساند. این بدان معنا نیست که همه اشکال نظم و انضباط برای همه کودکان یکسان است. شما باید سیستم هایی را اجرا کنید که برای هر کودک در خانه کار می کند. نظم و انضباط برای همه مناسب نیست.

چرا نظم و انضباط ضروری است؟

در این بخش از راهنمای نظم و انضباط در کودکان می خواهیم بدانیم چرا این امر ضروری است؟ کودکان به نظم و انضباط نیاز دارند زیرا در حال حاضر و همچنین در آینده به آنها کمک خواهد کرد. آنها احساس حق و باطل را در خود ایجاد می کنند. نظم و انضباط در خانه نقش مهمی در رشد اخلاقی آنها دارد. نظم و انضباط به آنها کمک می کند تا بفهمند کدام رفتار قابل قبول است و چه چیزی نیست. همچنین هنگامی که نظم و انضباط به طور عادلانه انجام می شود و از عشق والدین ناشی می شود، آنها یاد می گیرند که به اقتدار احترام بگذارند. اگر آنها نتوانند به اقتدار در خانه احترام بگذارند، برای آینده آنها مطلوب نخواهد بود.

هنگامی که نظم و انضباط در خانه به درستی انجام شود و قوانین و پیامدهای مشخصی در آن اعمال شود، در آنها حس خوبی برای احترام به شخصیت های قدرتمند ایجاد خواهند کرد. این روند به این معنی است که خیلی خشن نیست (یعنی جیغ و داد می کشد)، شامل سوء استفاده نمی شود و هرگز هنگامی انجام نمی شود که والدین از عصبانیت یا خشم پر شده باشند.

راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان و تاثیر بر توسعه آن ها

چهار رویکرد اصلی فرزندپروری وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • اقتدارگرا
  • غافل
  •  دلپذیر
  • مقتدر

به عنوان والدین، ​​ما باید تلاش کنیم تا والدین مقتدر باشیم تا بتوانیم در تربیت فرزندان خود به نحوی که به آنها کمک کند به بهترین بزرگسالان تبدیل شوند، موثر باشیم. با استفاده از روشهای فرزندپروری معتبر، کودک به اقتدار و انضباط احترام می گذارد. به طور معمول، والدین معتبر با بالغ شدن استقلال بیشتری به فرزندان خود می دهند و این منجر به افزایش رهبری در فرزندان والدین معتبر می شود. مهارتهای اجتماعی، کنترل بر خود و خوداتکایی بسیار توسعه یافته است و اینها ویژگیهایی هستند که کارکنان، رهبران و شرکای زندگی ایده آل می سازند. در راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان این موارد را بررسی می کنیم.

هنگامی که از روشهای فرزندپروری معتبر استفاده می شود، کودکان به شخصیت های معتبری که در بزرگسالی ادامه خواهند داشت احترام می گذارند. آنچه ما در حال حاضر به فرزندان خود در روشهای انضباطی خود آموزش می دهیم، باعث می شود که آنها نه تنها حس اخلاقی بودن درست و غلط را تقویت کنند، بلکه احترام به شخصیت های قدرتمند را نیز تقویت خواهند کرد. سایر روشهای فرزندپروری (مستبدانه، غفلت آمیز و اغماض آمیز) دارای اشکال است و پیامدهایی دارد که در بزرگسالی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این است که کودکانی را تربیت کنیم که آماده ترک آشیانه هستند.

نظم و انضباط و شیوه فرزندپروری ناشی از آن بر رشد کودکان تأثیر می گذارد. فرزندپروری مقتدرانه عبارت است از تعیین قوانین و محدودیت هایی که برای کودک و سن او منصفانه باشد. این نظم و انضباط است که به کودک کمک می کند رفتارهای درست و غلط و پیامدهای هر یک از آنها را در خانه درک کند.

نحوه ایجاد نظم و انضباط در کودکان

راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان

این که آیا ما از روش های انضباطی مناسب و موثر استفاده می کنیم، تعیین می کند که آیا فرزندان ما دارای حس اخلاقی قوی و احترام به اقتدار خواهند بود یا خیر. در این بخش چند دستورالعمل کلی در رابطه با راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان وجود دارد:

  • قوانین و دلایل پشت آنها به وضوح توضیح داده شده است.
  • والدین در صورت ترس یا ناراحتی کودک سعی می کنند به فرزند خود کمک کنند.
  • احترام به نظر کودک ارائه می شود، حتی اگر با نظر والدین متفاوت باشد.
  • کودک تشویق می شود در مورد احساسات خود صحبت کند.
  • پیامدهای نقض قوانین قبل از نقض قوانین برای کودک روشن است.
  • ارتباطات و گفتگوها با کودک پس از شکستن قوانین صورت می گیرد تا به کودک و والدین کمک کند آنچه را که اتفاق افتاده است، پردازش کنند. این گفتگو با همدلی والدین انجام می شود.
  • هنگامی که کودکان قوانین را زیر پا می گذارند، نظم و انضباط به آنها داده می شود. این کار به طور مداوم انجام می شود.
  • والدین با فرزندان خود در مورد عواقب رفتار خوب و بد آنها صحبت می کنند، بنابراین درک واضحی از پیامدها و نظم و انضباط در خانه وجود دارد.
  • والدین با نظم و انضباط عمل می کنند و در مورد اجازه شکستن قوانین بدون عواقب کوتاهی نمی کنند. نقض قوانین به این معنی است که عواقبی وجود دارد. نه فقط گاهی، بلکه همیشه.
  • پیامدها شامل مجازات های شدید، خجالت کشیدن، فریاد کشیدن، فریاد زدن، نامیدن، یا محرومیت از عشق نیست.
  • به دنبال عواقب، کلمات درمانی تشویق کننده و محبت آمیز وجود دارد تا به کودک اطمینان دهید که با وجود این که تحت انضباط قرار می گیرد، هنوز بسیار دوستش دارید.
  • والدین کودکان را تشویق می کنند تا در محدوده مستقل باشند.

راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان سنین مختلف

راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان

در این بخش از مقاله به عنوان راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان برخی از رده های سنی و روش های انضباطی موثر برای این گروه های سنی آورده شده است:

نوزادان

نوزادان به طور کلی نیازی به نظم و انضباط ندارند. آنها فقط در حال یادگیری جهان هستند و درک خوبی از رفتارهای خوب و بد ندارند. با این حال، این بدان معنا نیست که نوزادان کارهایی را انجام نمی دهند که نیاز به عواقب دارد. به عنوان مثال، ما نمی خواهیم کودک 9 ماهه خود را به سوکت نور بکشاند و انگشت خود را در آن قرار دهد. نکته اصلی ایجاد یک محیط امن است تا کودک بتواند دنیای خود را به شیوه ای امن کاوش کند. اگر آنها رفتارهایی مانند ضربه زدن یا لمس کردن چیزهایی را که نباید انجام دهند، ممکن است تغییر مسیر دهند. برای آنها چیزی بی خطر برای لمس و بازی با آنها در نظر بگیرید. آموزش تفاوت بین “لمس بله” و “بدون لمس” ضروری است.

کودکان نوپا (حدود 1 تا 2 سال)

تغییر رفتار نیز برای کودکان نوپا مفید است. وقتی یک کودک نوپا دارید، بارها خواهید گفت “نه-نه”. شما باید تصمیم بگیرید که کدام رفتارها از خط خارج شده و عواقبی را می طلبد. در این مرحله اصلاحات ساده کلامی مفید است. وقتی اصلاحات شفاهی شکست می خورد، باید اقدام کنید. سعی کنید از محرک هایی که ممکن است باعث بروز خشم شوند اجتناب کنید. وقتی در ملاء عام هستید، خود را از وضعیت عمومی دور کنید. با کودک خود شفاف و محکم باشید. آنها می خواهند ببینند که شما مسئول هستید و کسی کنترل دارد. مرکز خود را حفظ کنید و بسیار محکم باشید. این تکنیک ها در راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان این سن بسیار مهم است.

کودکان پیش دبستانی

سن پیش دبستانی زمانی است که می توانید متوجه شوید برخی از روش های انضباطی برای یک کودک کار می کند اما ممکن است برای کودک دیگر جواب ندهد. در این مرحله مهم است که در توضیح و بحث درباره رفتار و پیامدها دقیق تر باشیم. شما می خواهید فرزندان شما بفهمند چرا اسباب بازی مورد علاقه خود را برداشته یا به آنها وقت آزاد می دهید. شما همچنین می خواهید آنها احساس رشد درست و غلط را در قلب و ذهن خود احساس کنند. نظم و انضباط به همان اندازه که قلب آنها را هدایت می کند، اقدامات آنها را هدایت می کند.

کودکان سن مدرسه و راهنمای ایجاد نظم و انضباط

راهنمای ایجاد نظم و انضباط در کودکان

وقتی بچه ها به سن مدرسه می رسند، عموماً دورانی که زمان استراحت متوقف می شود. با این حال، مواقعی وجود دارد که به زمان آرام در اتاق آنها نیاز است. برای تعدیل نگرش و نوسانات خلقی، وقت گذاشتن کودک برای آرام کردن خود و دور از دیگران (و وسایل الکترونیکی) اغلب بسیار مفید است. مطمئن شوید که فرزند شما می داند چرا با او برخورد می شود و سعی کنید زمان را مثمر ثمر نگه دارید. سن مدرسه زمانی است که دوستان اهمیت بیشتری برای بچه ها پیدا می کنند. اجتماعی شدن بخش مهمی از توسعه است. با این حال، وقتی رفتار نادرست به اندازه کافی شدید باشد، می توان با دوستان وقت خود را محدود کرد.

وقتی بچه ها در سنین مدرسه هستند، به سادگی می توان به آنها اجازه نداد که در جشن تولد دوست خود شرکت کنند. با کودکان سنین مدرسه خود در مورد مجازات هایی که آنها عادلانه یا ناعادلانه می دانند و به طور خاص برای نقض آنها صحبت کنید. داشتن این مکالمات باز می تواند به شما در ایجاد روشهای انضباط عادلانه که برای فرزند شما نیز موثر است، کمک کند.

 

 

 

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا