رابطه پرخطر: چگونه بفهمیم که در یک رابطه پرخطر هستیم؟ 

رابطه پر خطر را نمی توان از ابتدای شروع صحبت با شخص مورد نظر یا حتی ابتدای زندگی مشترک تشخیص داد. طبیعتاً هر زمان که شما با شخصی آشنا می شوید در مورد رفتارهای او یک سری کنجکاوی ها دارید.

این کنجکاوی ها با شناخت بیشتر نسبت به هم برطرف می شود و اعتماد به یکدیگر نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند. اما متاسفانه برخی افراد آن قدر در زمینه سواستفاده عاطفی قدرتمند هستند که باعث ایجاد یک رابطه پر خطر می شوند. ما در وبسایت همکده می خواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.  

یک رابطه پرخطر رابطه ای است که در آن احتمال جدایی بیشتر است. اگر رابطه شما هر یک از این 5 نشانه را نشان دهد، اعتماد به خود در مورد احتمال جدایی احتمالاً عاقلانه است.

چند نشانه که در یک رابطه پرخطر هستید

رابطه پرخطر: چگونه بفهمیم که در یک رابطه پرخطر هستیم؟ 

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت

در آن رابطه عدم صمیمیت وجود دارد

صرف نظر از اینکه در حال رابطه جنسی هستید یا نه، رابطه پرخطر فقدان صمیمیت بسیار بیشتر را نشان می دهد. فقدان صمیمیت می تواند فقدان ارتباط باز و قابل اعتماد در مورد احساسات باشد. و اگر یکی از طرفین چیزی، حتی یک احساس، را از شریک دیگر پنهان کند، نوعی نقض اعتماد بین آن دو وجود دارد. پنهان کردن احساسات از یکدیگر مانند از بین رفتن اعتمادی است که دارید، که باعث می‌شود شریک زندگی شما بخواهد از نظر جنسی هم با شما باز شود.

شریک زندگی شما علاقه ای به شما نشان نمی دهد

برای مثال عبارت «روزت چطور بود؟» یا هرگز سوال نمی‌شود، یا پاسخ شما به سختی شنیده می‌شود. آیا شریک زندگی شما حتی به کاری که شما در طول روز انجام می دهید اهمیت می دهد؟ اگر به نظر می رسد که شریک زندگی شما به اندازه کافی اهمیت نمی دهد، چگونه باید امیدوار باشد که  چه رویاهای پنهانی در قلب شما پنهان شده است؟ این یک رابطه پرخطر است زمانی که یکی از طرفین فقط بر روی خود و نیازهای خود تمرکز می کند، نه بر نیازهای شریک زندگی خود.

نیاز به برقراری ارتباط برای رابطه پرخطر

نیاز به برقراری ارتباط در مورد احساسات به طور کلیشه ای بیشتر مرتبط با یک زن است، با این حال، ارتباط به طور کلی برای برآوردن نیازهای ارتباط اجتماعی هر شریک زندگی مهم است. پیوند با شریک زندگی شما در لحظات مشترک اتفاق می افتد

جوک‌های مشترک، اشتراک‌گذاری بخش‌های مثبت روزتان، به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد افراد دیگر در گرپ‌های اجتماعی شما، یک عمر تجربیات مشترک ایجاد می‌کند که خطر جدایی در یک رابطه را کاهش می‌دهد.

قبلاً یک بار تجربه جدایی را داشتید

رابطه پرخطر: چگونه بفهمیم که در یک رابطه پرخطر هستیم؟ 

مشاوران زوج می گویند که بعید است زوجی که از هم جدا شدند دوباره به هم می رسند و برای طولانی مدت با هم بمانند. دلیل این امر این است که شکافی برای بهبودی وجود دارد که می تواند به نقطه رنجش شرکا تبدیل شود. شریکی که رها شده است از کسی که سواستفاده می‌کند دلخور است و می ترسد که دوباره دلش بشکند. این زخم های عاطفی به سختی درمان می شوند.

جدایی از شریک زندگی و رابطه پرخطر

همچنین، با جدایی قبلی، همسر شما که پیشتاز این طلاق ها بود، به وضوح احساس می کرد که چیزی اشتباه است و تصمیم به ترک آن گرفت. اگر این احساس درونی به شما یا شریک زندگی‌تان می‌گوید که چیزی اشتباه است، دور هم جمع شوید  تا موضوع را حل کنید

تجربه منفی که در دوران کودکی نسبت به عشق از جانب والدین داشتید

متأسفانه، عدم دریافت عشق کافی در کودکی ممکن است شما را تبدیل به یک بزرگسال ناامن کند. این ناامنی دوران کودکی عاملی برای یک رابطه پرخطر است. زیرا شما همچنان به دنبال عشقی هستید که هرگز از یک همسر فعلی خود دریافت نکردید.

شریک زندگی شما نمی تواند انتظارات شما را برآورده کند، بنابراین رابطه محکوم به شکست است.

محققان در مجله Attachment & Human Relationships جوانان و روابط عاشقانه آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها می گویند: «بزرگسالان جوانی که رابطه ایمن با مراقب اصلی خود را تجربه کردند، احتمال بیشتری داشت که (الف) گفتمان منسجمی در مورد شراکت عاشقانه فعلی خود در چارچوب مصاحبه رابطه فعلی (CRI) ایجاد کنند و (ب) رابطه عاشقانه با کیفیت بالاتری داشته باشند

همانطور که در وظایف استاندارد تعارض و همکاری مشاهده می شود. امنیت نوزادان برای تنوع در امنیت CRI بالاتر و فراتر از کیفیت مشاهده شده رابطه عاشقانه فعلی شرکت کنندگان است.

سطح پایین تعهد

شرکایی که احساس نمی‌کنند در رابطه سرمایه‌گذاری می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که همه چیز را قطع کنند. به عنوان مثال، داشتن فرزندان، به دلیل سرمایه گذاری های زمانی، عاطفی، ژنتیکی و مالی که هر یک از شرکا در تربیت فرزندان خود مشارکت داشتند، اغلب یک رابطه پرخطر را با هم حفظ می کند. همین امر ممکن است برای زن و شوهری که خانه دارند، با هم یک کسب و کار ساختند، یا سال های زیادی را صرف رشد ازدواج یا مشارکت خود کردند، صادق باشد

جدایی در روابط عاشقانه به علت وجود رابطه پرخطر

مطالعاتی در مورد جدایی‌های روابط عاشقانه انجام شد. محققان می‌توانند پیش‌بینی کنند که کدام زوج‌ها بر اساس میزان «تعهد، عشق، و ….» در رابطه وجود دارند. سایر علائمی که به یک رابطه پرخطر کمک می کند، رضایت کم از رابطه و سطح سرمایه گذاری است.

این تحقیق همچنین نشان داد که حمایت از شبکه های اجتماعی نیز پیش بینی کننده قوی برای استحکام رابطه است.

نشانه های یک رابطه پرخطر

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. 

وابستگی

در حالی که ما کسی را می خواهیم که قابل اعتماد باشد، لزوماً کسی را نمی خواهیم که وابسته باشد. این به سادگی به این معنی است که یک فرد بسیار نیازمند و ناامن است و برای مراقبت و حمایت از او به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. آن‌ها نیاز دارند که شما برای مدتی بسیار بیشتر از زمان سالم در کنار آن‌ها باشید. وابستگی آن‌ها در نهایت زمان و مکان شما را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد به طوری که شما زمان کمتری برای خود و نیازهای خود جدا از رابطه دارید.

با گذشت زمان، فرد وابسته بیشتر به دنبال توجه است. اغلب آن‌ها نسبت به زمانی که دیگران دور از آن‌ها هستند حسادت می کنند و در صورت داشتن فرصت، زمانی که نمی توانید نیازهای فوری آن‌ها را برآورده کنید، عصبانی می شوند. جای تعجب نیست که بی مسئولیتی اغلب با وابستگی همراه است، زمانی که در تلاش برای ایجاد یک رابطه صمیمی پایدار و طولانی مدت هستید، ترکیب خوبی نیست.

عدم صداقت در رابطه پرخطر

اعتماد پایه و اساس هر رابطه است. وقتی اعتماد وجود داشته باشد، شرکا می توانند با دانستن امنیت خود احساس اطمینان کنند. اعتماد افراد را به سمت خود باز می کند تا احساس کنند کاملاً همان طور که هستند پذیرفته شدند. ناتوانی در حفظ اعتماد با دیگری، در را به روی فریب، دروغ و راز باز می کند. پس از مدتی، این‌ها ممکن است زندگی خود را به دست آورند که در آن هنجار به دزدی، خیانت و موارد دیگر تبدیل شود

کنترل دیگران

یک فرد وابسته همه شما را برای خودش می خواهد. ممکن است به طور نامحسوس شروع شود و از شما بخواهد که زمان بیشتری را با آن‌ها به تنهایی بگذرانید زیرا آن‌ها به شما نیاز دارند. در نهایت، ممکن است استقلال شما را از بین ببرد. حتی تلاش هایی برای منزوی کردن شما، جدایی شما از دوستان و خانواده انجام شود

یک همسر کنترل کننده ممکن است سعی کند شما را تحت تأثیر قرار دهد، دیدگاه، انتخاب ها و تصمیمات شما را دستکاری کند. در نهایت، رابطه پرخطر ممکن است بیشتر زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد

علائم هشداردهنده رابطه پرخطر 

بسیاری از افراد خود را برای مدت طولانی در روابط ناسالم و بالقوه خطرناک می بینند. علائم هشدار دهنده را بشناسید تا اگر در این شرایط قرار گرفتید بتوانید از آن خارج شوید. همه روابط با فراز و نشیب های خود همراه هستند، اما زمانی ناسالم و خطرناک می شوند. زمان آن است که از رابطه پرخطر خارج شوید. بسیاری از افراد به دلایل مختلف خود را بیش از آن‌چه که باید در یک رابطه ناسالم می مانند. برخی از مردم از رفتن می ترسند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که ممکن است فرد دیگری را پیدا نکنند که آن‌ها را دوست داشته باشد

هنوز دیگران متوجه نمی شوند که رابطه آن‌ها ناسالم است تا زمانی که مشکلی وحشتناک پیش بیاید. در این‌جا چند علامت هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد رابطه شما ناسالم است و می تواند خطرناک باشد.

شریک زندگی شما بیش از حد رفتار کنترلی دارد

از خود بپرسید که آیا شریک زندگی شما سعی می کند هر حرکت شما را در رابطه کنترل کند. اغلب در رابطه پرخطر، یکی از شرکا سعی می کند با کنترل کارهایی که فرد انجام می دهد، چه کسی را می بیند و حتی لباسی که می پوشد، بر دیگری تسلط پیدا کند. آن‌ها می خواهند مسئول باشند و تصمیم بگیرند.

سخن آخر 

روابط افراد در طول زندگی ممکن است با چالش های مختلفی رو به رو شود. همه ما سعی می کنیم به دنبال یک رابطه خوب و پر از آرامش باشیم. اما یک سری روابط پرخطر در زندگی وجود دارند که هر چه قدر هم رفتار محافظه کارانه داشته باشیم نمی توانیم از آن ها فرار کنیم. بنابراین باید سعی کنیم مدیریت این گونه روابط را یاد بگیریم. 

منابع
وبسایت powerofpositivityوبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا