رابطه انحصاری چیست؟

روابط در دنیای امروزی بسیار مهم هستند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم روابط باعث پیشرفت افراد می شوند. اگر روابط امروزی به صورت منطقی و با همه جوانب شکل گرفته شود می تواند خوشبختی را به وجود آورد. متاسفانه برخی روابط امروزی مانند یک سکه دو رو هستند. این روابط در ظاهر خوب هستند اما در پشت آن این رابطه می تواند یک رابطه انحصاری باشد. روابط انحصاری بسیار خطرناک هستند.

برخی افراد در رابطه رفتارهایی دارند که به شریک خود آسیب می زنند. این آسیب ها می تواند در طول زندگی فشار های زیادی وارد کند. اگر رابطه را به درستی مدیریت نکنید نمی توانید در آن پیشرفت کنید. پیشرفت در روابط موارد مختلفی را نیاز دارد. در مقاله های قبل ویژگی های یک رابطه خوب را گفتیم. رابطه خوب می تواند با کمک مشاوره و متخصصان ایجاد شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که رابطه انحصاری چیست؟

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی این که رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رابطه انحصاری چیست؟ با شما صحبت کنیم.

ملاقات با اشخاص مختلف و رابطه انحصاری

رابطه انحصاری

فرض کنید طور اتفاقی با شخصی ملاقات می کنید و همه چیز خوب پیش می رود. ممکن است فکر منحصر به فرد بودن با او به ذهن شما خطور کند. یک رابطه انحصاری جایی است که هر دو طرف توافق می کنند روی یکدیگر تمرکز کنند و افراد دیگر را نبینند.

سابرینا رومانوف، PsyD، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، نیویورک، نکته ای می گوید. “یک رابطه انحصاری معمولاً پیشرفت طبیعی در مسیر یک رابطه متعهدانه و تک همسری است.” این مقاله به معنای بودن در یک رابطه انحصاری، چگونگی تشخیص این که آیا شما آماده انحصاری بودن هستید. و نکاتی در مورد چگونگی گذار به انحصاری بودن ارائه می دهد.

چگونه انحصار رابطه شما را تغییر می دهد

منحصر به فرد بودن با شریک زندگی شما می تواند پویایی رابطه شما را تغییر دهد.  همچنین بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. رومانوف برخی از مفاهیم انحصاری را در زیر بررسی می کند.

رابطه انحصاری و پیامدهای آن بر رابطه

برچسب رابطه انحصاری اغلب به عنوان یک محرک آزمون برای روابط عمل می کند. زیرا مردم این سطح تعهد عمیق تر را امتحان می کنند و شریک خود را در این نقش جدید می شناسند. انحصاری بودن می تواند یک دوره آزمایشی باشد که در آن شما و همسرتان می توانید آزمایش کنید. در واقع تعیین کنید که آیا می توانید این پیشرفت را در رابطه خود مدیریت کرده و از آن لذت ببرید. این به شما این امکان را می دهد که بدون درنظر گرفتن برچسب های جدی تر و تمام انتظارات و تغییرات احتمالی، تعهد دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رابطه انحصاری

این سطح تعهد به احتمال زیاد منجر به احساس راحتی و افزایش احساس امنیت برای شما و شریک زندگی شما می شود. در نتیجه رابطه اغلب عمق بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال، هنگامی که شریک زندگی شما متعهد به رابطه می شود، ممکن است خود را بیشتر افشا کنید. این به نوبه خود اعتماد را عمیق تر می کند و تأثیر چرخه ای دارد.

تاثیر بر سلامت روانی شما

بسیاری از افراد در این مرحله از رابطه احساس راحتی و آرامش می کنند. زیرا از قلمرویی خارج می شود که در آن آن ها دائماً نقش خود را در زندگی شریک خود زیر سوال می برند. و در مورد موقعیت خود شک دارند. از بین بردن این تردیدها می تواند فضا را برای شناخت بهتر طرف مقابل خالی کند. همچنین به شما این امکان را می دهد تا بیشتر از خود را فاش کنید بدون این که تهدیدی بر سر راه شما باشد.

چنذ راه شگفت انگیز برای بهبود روابط شما هنگام رابطه انحصاری

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا آمادگی منحصر به فرد بودن را دارید؟

رومانوف مواردی را نشان می دهد که می تواند ثابت کند شما آماده رابطه انحصاری با شریک خود هستید. و همچنین نشانه هایی که هنوز آماده نیستید.

نشانه های آمادگی برای انحصار

شما زمان زیادی را با هم می گذرانید

اگر این شخص در حال حاضر جایگاه مهمی را در زندگی شما اشغال کرده است، می تواند نشانه این باشد که شما آماده رابطه تعهد آمیز با او هستید. به عنوان مثال، شما روزانه با آن ها صحبت می کنید و چندین بار در هفته با آن ها وقت می گذرانید.

شما مشاجره ای داشته اید و آن را حل کرده اید

رابطه انحصاری

نکته مهم دیگر این است که دعواهای کوچک یا سوء تفاهمی را تجربه کرده اید که می توانید آن ها را مدیریت کنید. گسست های کوچک در مراحل اولیه رابطه بسیار مهم است. زیرا آن ها تشخیص می دهند که چگونه برای مدیریت مشکلات در آینده با یکدیگر همکاری خواهید کرد. این ها می توانند نشان دهند که آیا اختلاف نظرها شما را قوی تر می کند یا شما را از هم جدا می کند.

شما این شخص را در آینده خود می بینید

اگر آینده ای را با شریک خود تصور می کنید، نشانه خوبی است. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید حضور آن ها را در یک جمع خانوادگی تجسم کنید.  یا از دعوت آن ها به یک رویداد مهم که چند ماه دیگر فاصله دارد، هیجان زده شوید.

نشانه هایی که برای انحصاری بودن آماده نیستید

یک علامت اصلی وجود دارد که شما آمادگی یک رابطه انحصاری را ندارید. این است که نمی توانید تصور کنید که در دراز مدت با این شخص هستید.

شما نمی توانید آینده ای را با آن ها ببینید

برچسب انحصاری معمولاً پله ای برای تعهد جدی تر است. بنابراین اگر قصد ندارید آن قدم را بردارید، به طور کلی به نفع شما نیست که انحصاری شوید.

شما هنوز مایل به ارتباط با افراد متفاوت هستید

اگر هنوز مایل به ملاقات با افراد جدید هستید. تعجب کنید که چه چیز دیگری می تواند در آن جا وجود داشته باشد. شما فکر می کنید می توانید کسی را پیدا کنید که با شما مطابقت بیشتری داشته باشد. یا هنوز می خواهید با سایر شرکای عاشقانه بالقوه ارتباط برقرار کنید. نشانه هایی هستند که نشان می دهد انحصاری بودن چیزی نیست که واقعاً به انجام آن علاقه دارید.

برای انحصاری بودن احساس فشار می کنید

شناسایی و درک عوامل موثر در تصمیم شما برای انحصاری بودن، مانند فشار شریک، والدین یا حتی خود شما مهم است. برای برقراری رابطه متعهد، بدون در نظر گرفتن شخص واقعی که با او ارتباط دارید، بسیار مهم است.

جلوگیری از انحصار

رابطه انحصاری

اگر فکر می کنید آماده تعهد به انحصاری هستید، رومانوف نکاتی را به شما ارائه می دهد که می تواند به شما کمک کند سوء استفاده کنید

با شریک خود بدگویی نکنید و بدانید چه می خواهید

برای نبودن در رابطه انحصاری ابتدا با خودتان شفاف باشید و مشخص کنید که از شریک خود چه می خواهید. معمولاً ورود به این مکالمات با پرسیدن سوالاتی مانند “ما چه هستیم؟” زیرا تمام قدرت را به شریک زندگی شما می دهد و شما را در موقعیت منفعل قرار می دهد. در عوض، در مورد آن چه می خواهید شفاف باشید و ببینید آیا آن ها نیز همان چیزی را می خواهند.

مکالمه را شخصاً انجام دهید

وقتی مشخص شد که می خواهید در یک رابطه انحصاری باشید، باید این مکالمه را در صورت امکان به صورت حضوری با شریک خود انجام دهید. اگر چه این ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما این بهترین راه برای انجام این بحث ها است زیرا می توانید واکنش های شریک خود را بسنجید و فضای کمتری برای ارتباط نادرست وجود دارد.

احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

معمولاً مردم وقتی بیشتر از این مکالمات راضی می شوند که بیشتر افکار و احساسات خود را برای شریک خود فاش کنند. به عنوان مثال، می توانید احساسات خود را در مورد آن ها  بگویید و توضیح دهید که چرا می خواهید این مرحله را انجام دهید. آسیب پذیری در روابط بسیار مهم است.

سخن آخر

تصمیم گیری در مورد رابطه انحصاری با شریک خود اغلب گام بعدی پس از ملاقات معمولی با فردی است. اگر آن ها را دوست دارید و فکر می کنید ممکن است روزی آینده ای با آن ها داشته باشید، این می تواند به شما این فرصتی را بدهد. این که بدون احساس تعهد عمده، احساس خود را در مورد آن ها بررسی کنید.

علاوه بر این، ندانستن این که در کنار شریک زندگی خود کجا هستید می تواند استرس زا باشد. بنابراین منحصر به فرد بودن می تواند به شما احساس راحتی دهد. حتی منجر به ایجاد حس صمیمیت عمیق تری با شریک زندگی شما شود.

https://www.verywellmind.com/what-does-it-mean-to-be-in-an-exclusive-relationship-5202671

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا