خطرات منحصر به فرد مصرف سیگار برای زنان

مصرف سیگار برای زنان بیشتر از مردان احتمال دارد خطرناک باشد. مصرف سیگار متاسفانه در جوامع امروزی بین همه افراد بزرگ و کوچک مرسوم شده است. حتی در برخی جوامع مصرف سیگار به مانند پوشیدن یک لباس برند است. همان طور که می‌دانید اعتیاد در هر زمینه ای خطرناک است. شما اگر در غذا خوردن هم رعایت نداشته باشید و برخی مواد غذایی اعتیاد پیدا کنید بدن خود را در خطر قرار خواهید داد. ترک مصرف سیگار برای زنان سخت است. بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اعتیاد است. اعتیاد برای هر فردی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف ماری جوانا صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که خطرات منحصر به فرد مصرف سیگار برای زنان چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

مصرف سیگار برای زنان و استرس

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خطرات منحصر به فرد مصرف سیگار برای زنان، صحبت کنیم.

مصرف سیگار برای زنان یکی از رایج ترین مواد مخدر

در حالی که سیگار یکی از رایج ترین مواد مخدر در کشور های مختلف است، بسیاری از مردم این سوال را دارند: آیا سیگار برای زنان خطرناک تر است؟ پاسخ این است که بله، می تواند باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کسانی که از این ماده استفاده می کنند شرایط خطرناکی دارند .

اکثر افرادی که از سیگار استفاده می کنند به آن معتاد نمی شوند. آن ها کنترل استفاده از آن را از دست نمی دهند. آن ها معمولاً از مقداری که می خواهند استفاده کنند استفاده می کنند و وقتی می خواهند از آن استفاده کنند مقدار مصرف کنترل می کنند. هنگامی که آن ها از ماری جوانا استفاده می کنند، دقیقاً نتایجی را که انتظار دارند و قصد دارند دریافت می کنند. با این حال، برخی از افرادی که از سیگار استفاده می کنند، پس از مصرف مزمن سیگار، علائم اعتیاد واقعی را بروز می دهند.

آیا مصرف سیگار برای زنان خطرناک است؟

در حالی که اکثر افرادی که از سیگار استفاده می کنند، اعتیاد پیدا نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد. برخی از افرادی که از سیگار استفاده می کنند بسیاری از رفتارهایی را که معمولاً با اعتیاد مرتبط است از خود نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلالاتی مثل اعتیاد  وضعیتی است که در نتیجه مصرف مزمن هر نوع ماده مخدر ایجاد می شود. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان نتیجه وابستگی یا سوء استفاده از سیگار تعریف شده است.

هشدار برای مصرف سیگار برای زنان

اکثر مردم تا به حال با هشدارهای مربوط به سیگار آشنا هستند، به خصوص که سیگار می تواند باعث سرطان و افزایش خطر بیماری قلبی شود. با این حال، مهم است که بدانیم زنان سیگاری با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند. واقعیت این است که تقریباً 23 میلیون زن در ایالات متحده (23٪ از جمعیت زنان) هنوز سیگار می کشند. این مقاله نگرانی‌های سلامتی را که زنان سیگاری با آن مواجه هستند، مورد بحث قرار می‌دهد. خطرات سلامت روان، سلامت زنان و سایر مسائل مربوط به سلامت جسمانی را پوشش می دهد.

آمار مصرف سیگار برای زنان

مصرف سیگار  قابل پیشگیری ترین علت مرگ و میر در کشور های مختلف است. با این حال طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه بیش از 200000 زن به دلیل سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند. بالاترین میزان مصرف سیگار (16.7٪) در بین زنان بین 25 سال رخ می دهد. و 44. در حالی که مردان کمی بیشتر از زنان سیگار می کشند، نزدیک به 13 درصد از زنان هنوز سیگار می کشند. با وجود تمام هشدارهایی که نوجوانان امروزی درباره مضرات سیگار شنیده اند، واقعیت این است که تقریباً همه سیگاری های جدید امروزی نوجوان هستند. CDC گزارش می دهد که در سال 2020، 3.9٪ از دختران نوجوان سیگار می کشند و 22.5٪ از نوعی محصول تنباکو (که ممکن است شامل سیگارهای الکترونیکی، قلیان یا سیگار باشد) استفاده می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زنان سیگاری در معرض خطرات مشابهی با مردان سیگاری هستند. مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف (از جمله ریه، دهان، حنجره، حلق، مری، کلیه، پانکراس، کلیه و مثانه) و بیماری‌های تنفسی. همچنین خطرات مربوط به سیگار کشیدن برای سلامتی زنان منحصر به فرد است.

خلاصه ای از تاثیرات سیگار بر بانوان

خطرات منحصر به فرد مصرف سیگار برای زنان

نرخ استعمال دخانیات در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما درصد زیادی از دختران و زنان به سیگار کشیدن و مصرف تنباکو به اشکال دیگر ادامه می‌دهند.

خطرات سلامت روان مصرف سیگار برای زنان

مطالعات نشان داده است که زنان سیگاری نیز بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان هستند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله سلامت زنان، زنان سیگاری به میزان قابل توجهی بالاتر از:

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • افسردگی
  • اضطراب
  • خودکشی
  • سوء مصرف مواد

زنان سیگاری نیز بسیار بیشتر در معرض سوء استفاده در دوران کودکی و خشونت شریک صمیمی بودند. CDC خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به سلامت روان یا اختلالات سوء مصرف مواد، نسبت به افرادی که شرایط سلامت روانی ندارند، سیگار می کشند. حدود 25٪ از بزرگسالان در کشور های مختلف دارای نوعی بیماری روانی یا رفتاری هستند و این افراد 40٪ از کل مصرف سیگار بزرگسالان را تشکیل می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این امر بر سلامت و تندرستی افراد مبتلا به بیماری های روانی تأثیر بسزایی دارد. CDC پیشنهاد می کند که افراد مبتلا به اختلالات روانی جدی که سیگار می کشند، 15 سال زودتر از افرادی که شرایط سلامت روانی ندارند و سیگار نمی کشند، می میرند. نیکوتین همچنین ممکن است با پوشاندن علائم برخی از شرایط سلامت روان و کاهش اثربخشی برخی از داروهای سلامت روان بر سلامت تأثیر بگذارد. داشتن یک بیماری روانی نیز ممکن است ترک سیگار را برای زنان دشوارتر کند.

خلاصه ای از تاثیرات سیگار برای سلامتی روان

زنان سیگاری بیشتر در معرض مصرف همزمان مواد و شرایط سلامت روان هستند. آمارها حاکی از آن است که افراد سیگاری که دارای مشکلات سلامت روانی نیز هستند، با خطر مرگ و میر بیشتری روبرو هستند.

سلامت زنان و سیگار کشیدن

سیگار همچنین می تواند بر سلامت زنان از جمله مواردی مانند کنترل بارداری، باروری، بارداری، بیماری التهابی لگن و یائسگی تأثیر بگذارد.

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد بارداری خوراکی (“قرص”) و سایر روش های هورمونی کنترل بارداری با خطرات و هشدارهایی به طور خاص برای افرادی که سیگار می کشند همراه است. زنانی که سیگار می کشند و از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند لخته شدن خون، حملات قلبی و سکته را افزایش می دهند. این خطر با افزایش سن افزایش می یابد و زنان بالای 35 سال سیگاری نباید از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از نظر تاریخی، افرادی که از این قرص استفاده می کردند، افزایش خفیف فشار خون را نیز تجربه کردند. با این حال، فشار خون اغلب پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری به سطح طبیعی «قبل از قرص» برمی‌گردد. برخی از مطالعات جدیدتر نشان می دهد که فشار خون بالا یک مشکل رایج امروزی نیست. با این وجود، همه افرادی که از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند باید هر شش تا 12 ماه یکبار فشار خون خود را چک کنند.

بارداری و مصرف سیگار برای زنان

مواد شیمیایی موجود در سیگار از طریق جریان خون از افراد باردار به جنین منتقل می شود. این مواد شیمیایی سمی خطرات جدی برای کودک متولد نشده و همچنین فرد باردار ایجاد می کند. طبق CDC، سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • نقایص مادرزادی دهان و لب
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکانی که از مادران سیگاری به دنیا می‌آیند سرماخوردگی، گوش درد، مشکلات تنفسی و بیماری‌هایی را تجربه می‌کنند که نیاز به مراجعه به متخصص اطفال دارند.

ناباروری

امروزه بسیاری از زنان زایمان را تا 30 یا حتی 40 سالگی به تعویق می اندازند که می تواند حتی برای زنان غیرسیگاری مشکلات باروری ایجاد کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا