حمله پانیک چه احساسی دارد؟

حمله پانیک ممکن است برای بسیاری از شما تا به حال به وجود آمده باشد. حمله پانیک در واقع زمانی است که شخصی اضطراب بیشتر از حد امکان را تحمل می کند. ترس و نگرانی نیز گاهی اوقات منجر به حمله پانیک می شود. در مقاله های قبل گفتیم که حمله پانیک چگونه اتفاق می افتد. برخی از افراد به علت مشکلاتی در دوران کودکی دچار اختلالات روانی می شوند. برخی هم هستند که به علت وجود مشکلات در زندگی دچار اختلالات روانی می شوند.

یکی از اختلالات روانی شایع در دنیای امروز اضطراب است. در مقاله های قبل در ارتباط با تعریف اضطراب صحبت کردیم. اضطراب انواع مختلفی دارد. این اختلال اگر درمان نشود می تواند به افراد آسیب‌ بزند. در ادامه می خواهیم ببینیم که حمله پانیک چه احساسی دارد؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم.

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حمله پانیک چه احساسی دارد؟، صحبت کنیم.

تشخیص درمان اختلال حمله پانیک

یک متخصص مراقبت های روانی می تواند شما را از نظر اختلال هراس ارزیابی کند. قبل از تصمیم گیری، آن ها بررسی خواهند کرد که آیا معیارهای تشخیصی این بیماری را دارید یا خیر.

حمله پانیک چه احساسی دارد؟

حمله پانیک چه احساسی دارد؟

گاهی اوقات سخت‌ترین بخش این است که از طریق ننگ و درک نادرست حمله پانیک احساس درک کنیم. سلامتی و تندرستی هر یک از ما را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

اولین باری که دچار حمله پانیک شدم، 19 ساله بودم. نمی‌توانستم مشخص کنم چه چیزی شروع شد، چه چیزی باعث هجوم این اتفاق به صورتم شد. تنگی نفس، شروع سریع ترس را احساس کردم. اما من شروع به هق هق کردم، دستانم را دور بدنم حلقه کردم و با عجله به اتاقی که تازه در آن نقل مکان کرده بودم. جایی برای رفتن وجود نداشت – جایی برای پنهان کردن شرمم از این احساس شدید و غیرقابل توضیح.  چه اتفاقی داشت برای من می افتاد؟ چرا این اتفاق می افتاد؟ و چگونه می توانم آن را متوقف کنم؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سال‌ها درمان، آموزش و درک ننگ پیرامون بیماری روانی طول کشید تا درک کاملی از حمله پانیک داشته باشیم.  تصورات نادرست زیادی در مورد ظاهر و احساس حملات پانیک وجود دارد. بخشی از کاهش ننگ پیرامون این تجربیات، بررسی این است که حملات پانیک چگونه به نظر می رسند و واقعیت را از داستان جدا می کند.

باور غلط: همه حملات پانیک علائم یکسانی دارند

واقعیت: حملات پانیک ممکن است برای همه متفاوت باشد و تا حد زیادی به تجربه شخصی شما بستگی دارد.

علائم رایج عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • قلب تپنده
  • احساس از دست دادن کنترل یا ایمنی
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

علائم مختلفی وجود دارد و ممکن است برخی از علائم را تجربه کنید، نه همه آن ها.

مثالی در ارتباط با این زمینه

برای من، حملات پانیک اغلب با شدت گرما و صورت برافروخته، ترس شدید، افزایش ضربان قلب و گریه بدون محرک های مهم شروع می شود. برای مدت طولانی، فکر می‌کردم که آیا می‌توانم آن چیزی را که تجربه کردم، حمله پانیک بنامم یا نه؟

وحشت و حمله پانیک

در واقعیت، وحشت می تواند چیزهای مختلفی به نظر برسد، و صرف نظر از این که چه برچسبی روی آن می زنید، شایسته دریافت حمایت هستید.

باور غلط: حملات پانیک یک واکنش بیش از حد و عمداً نمایشی است

واقعیت: برخلاف باورهای غلط، حملات پانیک چیزی نیست که افراد بتوانند آن را کنترل کنند. ما دقیقاً نمی دانیم که چه چیزی باعث حملات پانیک می شود. اما می دانیم که این حملات اغلب می توانند توسط رویدادهای استرس زا، بیماری های روانی، یا محرک های نامشخص یا تغییرات در محیط ایجاد شوند. حملات پانیک ناراحت کننده، غیرارادی هستند و اغلب بدون هشدار رخ می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیشتر افرادی که حملات پانیک را تجربه می‌کنند، به جای دنبال جلب توجه، دارای مقدار زیادی ننگ و شرم درونی هستند و از داشتن حملات پانیک در جمع یا اطرافیان متنفرند. در گذشته، وقتی احساس می‌کردم به حمله پانیک نزدیک می‌شدم، به سرعت از موقعیتی خارج می‌شدم یا در اسرع وقت به خانه می‌رفتم تا از شرمندگی در جمع اجتناب کنم. اغلب مردم به من جملاتی مانند “هیچ چیزی برای ناراحتی وجود ندارد!” یا “نمیتونی آروم بشی؟” این چیزها معمولاً من را بیشتر ناراحت می کند و آرام کردن خودم را سخت تر می کند.

بهترین کار برای فردی که دچار حمله پانیک است؟

بهترین کاری که می توانید برای فردی که دچار حمله پانیک شده است انجام دهید این است که مستقیماً از او بپرسید که به چه چیزی نیاز دارد و چگونه می توانید به بهترین شکل از او حمایت کنید. اگر دوست یا عزیزی را می‌شناسید که اغلب حملات پانیک را تجربه می‌کند، در یک لحظه آرام از او بپرسید که از شما یا اطرافیانش چه می‌خواهند. اغلب، افراد برنامه‌های حمله پانیک یا بحران دارند و می‌توانند آن طرح کلی را به اشتراک بگذارند که به آن ها کمک می‌کند آرام شوند و به حالت اولیه بازگردند.

باور غلط: افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند به کمک یا مراقبت پزشکی نیاز دارند

واقعیت: مشاهده فردی که دچار حمله پانیک می شود می تواند ترسناک باشد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که آنها در خطر فوری نیستند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آرام بمانید.

در حالی که مهم است که بتوانیم به کسی کمک کنیم بین حمله پانیک و حمله قلبی تمایز قائل شویم، معمولاً افرادی که حملات پانیک دارند می توانند تفاوت را تشخیص دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در اطراف فردی هستید که دچار حمله پانیک می شود ممکن است قبلاً از او سوال کردید که آیا به حمایت نیاز دارد یا خیر؟ بهترین کار این است که به هر پاسخی که می دهد احترام بگذارید و اگر اظهار داشت که می تواند به تنهایی از آن مراقبت کند، به او اعتماد کنید. بسیاری از افراد در ایجاد مهارت‌ها و ترفندهایی برای توقف حملات پانیک ماهر می‌شوند و زمانی که چنین موقعیت‌هایی پیش می‌آیند یک برنامه عمل پیش‌فرض دارند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

من دقیقاً می‌دانم برای مراقبت از خودم در چنین موقعیت‌هایی چه باید بکنم، و اغلب فقط به کمی زمان نیاز دارم تا کارهایی را انجام دهم که می‌دانم به من کمک می‌کنند – بدون نگرانی درباره قضاوت اطرافیانم. اگر از فردی که دچار حمله پانیک شده است پرسیده اید که آیا به کمک نیاز دارد، بهترین کار این است که به پاسخ او احترام بگذارید. حتی اگر آن ها بگویند که به تنهایی می توانند از عهده آن برآیند.

باور غلط: فقط افرادی که به بیماری روانی مبتلا هستند، حملات پانیک را تجربه می کنند

واقعیت: حتی بدون تشخیص بیماری روانی، می توانید دچار حمله پانیک شوید.

با این حال، برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به حملات پانیک متعدد در طول زندگی خود هستند، از جمله افرادی که سابقه خانوادگی حملات پانیک یا سابقه کودک آزاری یا تروما دارند. همچنین در صورت داشتن تشخیص موارد زیر، فردی در معرض خطر بالاتری قرار دارد:

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که این معیارها را برآورده نمی کنند هنوز در معرض خطر هستند – به خصوص اگر یک رویداد آسیب زا را تجربه کنند، در محیط کاری یا مدرسه پر استرس باشند، یا خواب، غذا یا آب کافی نداشته باشند. به همین دلیل، ایده خوبی برای همه است که یک ایده کلی از احساس حمله پانیک و بهترین کارهایی که می توانند برای بازگشت به احساس آرامش انجام دهند، داشته باشند.

درک حمله پانیک

درک حملات عصبی و یادگیری بهترین روش برای حمایت از خود و دیگران به کاهش انگ بیماری روانی کمک زیادی می کند. می‌تواند یکی از سخت‌ترین بخش‌های حملات عصبی را کاهش دهد. توضیح  آنچه اتفاق می افتد یا اتفاقی که در حال انجام است برای افراد سخت خواهد شد. انگ برای بیماری روانی اغلب سخت‌ترین بخش برای کنار آمدگی با آن در موقعیت‌هایی است که کسی از قبل دوران سختی را سپری می‌کند. به همین دلیل، یادگیری تفکیک افسانه از واقعیت می تواند تفاوت را ایجاد کند، هم برای افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند و هم برای کسانی که می خواهند بفهمند چگونه از افرادی که دوستشان دارند حمایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا