تیپ شخصیتی ISTJ چگونه است

شخصیت یکی از مهم ترین فرایند ها در روان شناسی است. روان شناسی شخصیت انسان ها را به بخش های مختلفی تقسیم می کند. در این نوع تقسیم بندی هر شخصی دارای یک نوع تیپ شخصیتی است. این تیپ های شخصیتی در افراد باعث ایجاد ویژگی های مختلفی می شود. شخصیت ها اگر به گونه ای باشند که باعث رشد فرد شوند بسیار خوب است و ثبات در آن اهمیت دارد. اما اگر نوع شخصیت فرد به گونه ای باشد که به خود و دیگران آسیب برساند بهتر است تغییر کند. تغییر در شخصیت هر فرد باید در درجه اول با خواسته خود فرد انجام شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که تیپ شخصیتی ISTJ دارای چه ویژگی هایی است.

ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه شخصیت نیز ما باید موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  تیپ شخصیتی ISTJ در افراد مختلف چگونه است صحبت کنیم.

شاخص نوع مایرز-بریگز

شاخص نوع مایرز-بریگز، که توسط ایزابل بریگز مایرز و مادرش، کاترین بریگز در دهه 1940 توسعه یافته است، یک آزمون شخصیتی فوق العاده مفید برای توسعه درک بیشتر از خود و دیگران در اطراف ما است. این به ایجاد مهارت های ارتباطی ما کمک می کند، انعطاف پذیری، عقل و اثر بخشی بیشتری را در مکالمات ما ایجاد می کند. همچنین توانایی حل مسئله و تصمیم گیری ما را افزایش می دهد و درک بهتری از عادات، رفتارها و ترجیحات شخصی ایجاد می کند.

شرکت در آزمون رایگان شخصیت و شناسایی تیپ شخصیتی برای شناختن ویژگی شخصیتی

با شرکت در آزمون رایگان شخصیت و شناسایی تیپ شخصیتی خود، می توانید ویژگی های شخصیتی خود را بهتر بشناسید و اینکه چرا اینطور فکر می کنید و احساس می کنید. اگر برای تقویت نقاط قوت و غلبه بر نقاط ضعف خود به کمک نیاز دارید یا می خواهید از استعدادهای طبیعی خود بیشترین بهره را ببرید، برای درک عمیق تر از خود منحصر به فرد خود و تیپ شخصیتی مربوطه با یکی از درمانگران آموزش دیده ما تماس بگیرید.

چهار ویژگی شخصیتی در افراد

طبق نظریه آن ها بر اساس تایپ شخصیت یونگ، هر انسانی 4 ویژگی شخصیتی را نشان می دهد که رفتار او را نسبت به تعاملات روزمره دیکته می کند. به هر فرد یکی از دو امکان هر صفت اختصاص داده می شود که به شرح زیر است:

  • تعامل اجتماعی: درون گرا (I) یا برون گرا (E)
  • پردازش اطلاعات: حس (S) یا شهود (N)
  • تصمیم گیری: تفکر (T) یا احساس (F)
  • رویکرد به آن چه دیگران تمایل دارند ببینند: قضاوت (J) یا ادراک (P)

این واقعیت که هر فرد یکی از چهار ویژگی خود را نشان می دهد، 16 ترکیب مختلف ممکن را ایجاد می کند و بنابراین، 16 نوع شخصیت متفاوت را ایجاد می کند. همانطور که در ابتدا ذکر شد، تجزیه و تحلیل و کار بر روی تیپ شخصیتی فرد به ایجاد زندگی بهتر کمک می کند و می تواند منجر به افزایش درک تفاوت های بین فردی شود.

تیپ شخصیتی در افراد مختلف

تایپ مایرز بریگز 4 تیپ شخصیتی اصلی را مشخص می کند که هر کدام به 4 زیر تیپ تقسیم می شوند.

  • تحلیلگران: معمار (INTJ)، منطق دان (INTP)، فرمانده (ENTJ)، مناظره کننده (ENTP)
  • دیپلمات ها: مدافع (INFJ)، میانجی (INFP)، قهرمان (ENFJ)، مبارز (ENFP)
  • نگهبانان: تدارکات (ISTJ)، مدافع (ISFJ)، اجرایی (ESTJ)، کنسول (ESFJ)
  • کاوشگران: مجازی (ISTP)، ماجراجو (ISFP)، کارآفرین (ESTP)، سرگرم کننده (ESFP).

در بخش زیر، ما درباره “نوع شخصیت” یا “تیپ شخصیتی ISTJ” بحث خواهیم کرد.

مروری بر تیپ شخصیتی ISTJ در افراد مختلف

ISTJ، یا به عبارت دقیق تر، درون گرا، حسگر، پر از تفکر، قضاوت، تیپ های شخصیتی، در بهترین حالت، انسان های فداکار و عملگرا هستند که درک می کنند برای انجام یک کار لازم است بهترین تلاش خود را در وظایفی که انجام می دهند، به کار گیرند. این کار زمان زیادی طول می کشد یا فقط چند لحظه به طول می انجامد. علاقه اصلی آن ها این است که زندگی خود را تا حد ممکن کارآمد و موثر قرار دهند.

تیپ های شخصیتی ISTJ در مورد عملکردهای داخلی سیستم ها بسیار آگاه هستند.

تیپ های شخصیتی ISTJ در مورد عملکردهای داخلی سیستم ها بسیار آگاه هستند و رویه های هر رویدادی را با احتیاط و هوشمندانه برنامه ریزی می کنند. آن ها ممکن است حیله گرترین افراد نباشند، اما وقت می گذارند تا همه چیز را به عمق خود بفهمند و نحوه هماهنگی آن ها را مشاهده کنند. به نظر می رسد ISTJ ها دارای حافظه شگفت انگیز و توانایی فوق العاده ای در ارتباط دادن رویدادهای گذشته برای یافتن راه حل های بهتر برای آینده هستند.

درون گرایی

تیپ های شخصیتی ISTJ بیشتر بر افکار و احساسات خود تمرکز می کنند تا بر محیط های بیرونی. آن ها دوست دارند برای خواسته ها و باورهای خود وقت بگذارند. اکثر تیپ های شخصیتی ISTJ جنبه ای احساسی دارند که ترجیح می دهند فقط با افراد نزدیک خود در میان بگذارند. یک تصور اشتباه رایج در مورد ISTJ ها این است که آن ها خجالتی و محجوب هستند. این لزوما درست نیست ISTJ ها فقط ترجیح می دهند بر درون تمرکز کنند.

حس کردن

تیپ های شخصیتی ISTJ تمایل به درک کاربردی بودن چیزها در تعاملات روزمره دارند. آن ها با توجه به حقایق و مشاهده رویدادهایی که در دنیای فیزیکی پیرامون خود اتفاق می افتند، نتیجه گیری خود را انجام می دهند.

تفکر

تیپ های شخصیتی ترجیح می دهند بر اساس منطق تصمیم بگیرند بدون این که تحت تأثیر مداخلات احساسی و درونی قرار بگیرند. توضیحات و حقایق منطقی انتخاب های آن ها را تعیین می کند، زیرا معتقدند حقیقت بر عقاید، ملاحظات و تدبیر پیروز می شود.

قضاوت

تیپ های شخصیتی ISTJ معمولاً افراد منظمی هستند که از طریق سازماندهی، برنامه ریزی و مدیریت بر زندگی خود کنترل دارند. آن ها افرادی هستند که تا زمانی که تکلیفی را که می خواهند بر عهده بگیرند، به اصطلاح “بازی” نمی کنند. اکنون اجازه دهید نگاهی به ویژگی های مشترکی که توسط انواع شخصی ISTJ نمایش داده می شود ، بیاندازیم. به هر حال، آن ها 12-13 of از جمعیت را تشکیل می دهند و به طور معمول در بین 3 تیپ شخصیتی رایج در نظر گرفته می شوند.

ISTJ ها سازمان دهندگان و افرادی مسئول هستند.

تیپ های شخصیتی ISTJ معمولاً افراد منظم و منظمی هستند که ترجیح می دهند برای هر وظیفه ای که انجام می دهند روشی را در نظر بگیرند. وقتی صحبت از طراحی دقیق می شود، در بهترین حالت هستند. اقدامات و کار بر روی آن ها در صورتی که بدون انحراف حرکت کنند مفید است. تلاش آن ها برای ایجاد یک سیستم در موسسات و تمایل به قوانین زیر به آن ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که استانداردهای مورد انتظار تقریباً در تمام وظایفی که بر عهده می گیرند برآورده شده است.

ISTJ ها مشارکت کنندگان ثابت و مولد هستند.

تیپ شخصیتی ISTJ

در حالی که افراد دارای ویژگی های شخصیتی ISTJ ممکن است درون گرا باشند، وجود آن ها به ندرت مورد توجه قرار نمی گیرد. ISTJ های معمولی دقیقاً می دانند که به کجا تعلق دارند و از اشتباهات دیگران برای بهبود روش ها و افزایش حداکثر کارایی درس می گیرند. بیشتر اوقات، رانندگی آن ها توسط افرادی که با آن ها ارتباط برقرار می کنند بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

ISTJ ها قابل اتکا و دقیق هستند.

ISTJ ها مهلت ها و جزئیات را بسیار جدی می گیرند و به طور سیستماتیک برای انجام وظایفی که بر عهده دارند کار می کنند. اگر چه آن ها ترجیح می دهند در حین کار تماس کمتری با دیگران داشته باشند، ISTJ ها از هر نوع حمایت یا دست یاری تا زمانی که از طرف شخص مورد اعتمادشان باشد، تصدیق می کنند. هنگام برخورد با ISTJ، تعداد کمی از شگفتی ها خوشایند تلقی می شوند.

ISTJ ها به دانش و نظریه های اثبات شده اعتقاد دارند.

افرادی که ویژگی های شخصیتی ISTJ را نشان می دهند به دانش علمی و عملی و همچنین نظریه های اثبات شده متکی هستند تا به هوی و هوس. ISTJ ها بیشتر از سایر انواع دیگر قابل اعتماد هستند و می توانند به دیگران در تصمیم گیری منطقی نیز کمک کنند.

ISTJ ها متمرکز هستند.

آن ها به ندرت از اهداف و وظایف خود منحرف می شوند و به آن ها شهرت می دهند که سخت گیر هستند. ISTJ ها به سادگی می دانند که چه چیزی برای آن ها مهم است و بر این اساس انتخاب می کنند، حتی اگر این کار آن ها را محبوب نکند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا