تکنیک های مقابله با افراد دشوار

مقابله با افراد دشوار به گونه ای است که نحوه رفتار باید با آن ها کنترل شود. رابطه برای همه ما یک امر واجب است. در واقع شما نمی توانید در زندگی بدون هیچ رابطه یا ارتباطی باقی بماند. اما تا به حال فکر کرده اید که ناامنی در یک رابطه چگونه ایجاد خواهد شد. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست. چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید.

برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به عنوان  یک ویژگی خوب چگونه ناامنی در یک رابطه ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که تکنیک های مقابله با افراد دشوار چگونه است؟

اختلالات مختلف و مقابله با افراد دشوار در یک رابطه

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تکنیک های مقابله با افراد دشوار، صحبت کنیم.

تحقیقات درباره مقابله با افراد دشوار

تحقیقی اخیراً در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد. در این تحقیق محققان به بررسی زمان و چرایی دلسوزی مردم با دیگران پرداختند. محققان از شرکت کنندگان خواسته اند هنگام توصیف یک شخص، بین همدلی و یک گروه هدف انتخاب کنند. مردم تنها با انتخاب اشخاص همدل در مطالعه اول 29 درصد و در مرحله دوم حدود 30 درصد از همدلی اجتناب کردند. با این حال، در مواردی که آن ها نزدیک به شخص مورد بحث بودند، آسان تر و محتمل تر به آسیب عاطفی بود.

همدلی مستلزم این است که خود را جای دیگران بگذارید

همدلی مستلزم این است که خودتان را جای دیگران بگذارید.  و به طور عمیق به مسئله او نگاه کنید. هر مشکلی که آن ها با آن سر و کار دارند تقریباً شبیه به مشکل شماست. این انتقال می تواند به طرز فوق العاده ای بر رفاه شما تأثیر بگذارد. و ممکن است غیر ضروری به نظر برسد زیرا علت آن چیزی نیست که باید با آن روبرو شوید. در نتیجه، برخی افراد ممکن است از تأثیر احساس همدلی با دیگران بترسند.

برخی از افراد ناامنی در یک رابطه را به علت حساسیت های بیش از حد می دانند. ممکن است در این نظریه که شخصی یا چیزی مسئول است، احساس راحتی کنند.

مقابله با افراد دشوار در یک رابطه

ناامنی احساس بی کفایتی است که از کمبود اعتماد به نفس زاییده می شود. این می تواند باعث شود که به توانایی ها، غرایز و روابط خود شک کنید و باور به خود و اعتماد به دیگران را برای شما دشوار کند.

احساس ناامنی می تواند یک احساس دردناک و دشوار باشد. این می تواند بر سلامت روان شما و همچنین روابط شما تأثیر بگذارد. این مقاله به بررسی علائم، علل و پیامدهای ناامنی در یک رابطه می پردازد و راهبردهایی را برای کمک به شما پیشنهاد می کند.

نشانه های ناامنی در روابط

در روابط عاشقانه، ناامنی می تواند شما را به سمت افکار و رفتارهای غیر مفید سوق دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر با شریک زندگی خود همراه نیستید، دائماً شریک زندگی خود را چک کنید تا مکان او را مشخص کنید
  • عدم اعتماد به همسرتان برای وفاداری به شما و مدام نگران این هستید که او به شما خیانت می کند
  • نسبت به همه افراد دیگر در زندگی خود حسادت می کنند و از سایر افرادی که به آن ها نزدیک هستند دلخور هستند
  • به حرف های شریکتان توجه نکنید و بخواهید همه چیزهایی را که به شما می گویند تأیید کنید
  • احساس می کنید که شریک زندگی شما ممکن است در هر زمانی از شما جدا شود

نظر رومانوف در ارتباط با مقابله با افراد دشوار

به گفته سابرینا رومانوف، روانشناس روانشناس بالینی و استاد دانشگاه Yeshiva در شهر نیویورک، این رفتارها در واقع می تواند شریک زندگی شما را از خود دور کند.

علل ناامنی در یک رابطه

به گفته رومانوف، این ها برخی از علل بالقوه این فرایند هستند.

یک رابطه ناخوشایند قبلی

افرادی که در روابط ناسالمی بوده‌اند که در آن شریک زندگی‌شان غیرقابل اعتماد بوده یا با آن ها بد رفتار می‌کند. ممکن است این احساسات را حفظ کرده و آن ها را وارد روابط جدید خود کنند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد به تنهایی واکنش های خود را نسبت به این روابط پردازش نمی کنند و از طریق آن کار نمی کنند. در عوض، آن ها وارد رابطه دیگری می شوند. این افراد اغلب آسیب‌های حل‌نشده یا توشه‌های عاطفی خود را بدون توجیه کافی بر روی شریک جدید خود قرار می‌دهند.

اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است در روابط خود دچار ناامنی در یک رابطه شوند. زیرا ممکن است باور نداشته باشند که شایسته عشق یا حمایت شریک زندگی خود هستند.

بی توجهی یا بدرفتاری و مقابله با افراد دشوار

افرادی که تجارب مزمن بی‌توجهی یا بدرفتاری دارند، در روابط خود دچار ناامنی در یک رابطه می‌شوند. زیرا موارد کمی داشته‌اند که نیازهایشان به اندازه کافی برآورده شده باشد. هنگامی که آن ها روابط رضایت بخش و سالمی پیدا می کنند، ممکن است ترس از دست دادن را در آن ها ایجاد کند. زیرا هرگز در گذشته تضمین نشده بود یا به طور رایگان ارائه نمی شد.

تکنیک های مقابله با افراد دشوار

آیا در شرایطی هستید که نیاز به مقابله با افراد دشوار دارید؟ ممکن است همکاران یا همسایگان شما یا حتی برخی از اعضای خانواده شما باشند. احتمالاً دلایل زیادی وجود دارد که چرا این افراد اینقدر پیچیده هستند. شما نمی توانید نحوه رفتار آن‌ها با شما را کنترل کنید. اما می توانید نحوه واکنش خود را به آن‌ها کنترل کنید. در این‌جا چند تکنیک وجود دارد که به شما کمک می کند بهتر با مقابله با افراد دشوار را ایجاد کنید.

به افراد دشوار احترام بگذارید

احترام گذاری به کسی که نسبت به شما نامهربان است، غیر منطقی است. حتی اگر آن‌ها لیاقت آن را ندارند، می توانید با احترام با آن‌ها رفتار کنید. اگر با فریاد زنی و ناراحتی از سر آن‌ها شروع به حمله کنید، آن ها آسیب می زنید. از متوسل شدن به خشم یا نام بردن خودداری کنید. رفتار به گونه ای که آن‌ها انجام می دهند، مشکل را از بین نمی برد یا برخورد با آن‌ها را آسان تر نمی کند. احترام به آن‌ها، رفتاری با آنهاست که دوست دارید با شما رفتار شود.

مقابله با افراد دشوار و احترام به آن ها

چگونه به کسی احترام بگذاریم، حتی زمانی که او ناخوشایند است:

در این‌جا چند راه ساده برای احترام به افراد مشکل دار زندگیتان با وجود رفتار بدشان با شما وجود دارد.

وقتی آن‌ها را می بینید صبح بخیر بگویید

حتی اگر پاسخی ندهند، سعی کنید به آن‌ها احترام بگذارید. شما از عصبانی شدن یا بدخواهی با آن‌ها خودداری می کنید همانطور که آن‌ها با شما رفتار کردند. این گامی برای کمک به آنهاست تا ببینند شما چه نوع آدمی هستید و شاید خشم آن‌ها را از بین ببرید.

به دنبال چیزهایی باشید که در هنگام مقابله با افراد دشوار احترام می گذارید

شاید آن‌ها سخت کوش هستند، این قابل توجه است. یا شاید بچه های دوست داشتنی داشته باشند. این ارزش احترام به آن‌ها را دارد. اگر به اندازه کافی سخت بگردید، چیزی را خواهید یافت که می توانید در مورد این فرد دشوار زندگی خود قدردانی کنید. رفتار آن‌ها با شما را تغییر نمی دهد، اما می تواند به تغییر دیدگاه شما در مورد آن‌ها کمک کند.

در هنگام مقابله با افراد دشوار به پتانسیل آن‌ها احترام بگذارید

ممکن است همه چیز را در مورد این شخص چالش برانگیز ندانید. اما حداقل می توانید فرض کنید که آن‌ها پتانسیل هایی دارند که می تواند برای محله، دفتر یا جامعه شما مفید باشد. حتی سخت ترین افراد نیز استعداد یا مهارتی دارند. دانستن این موضوع به شما کمک می کند برای آن‌ها ارزش قائل شوید.

کاستی های خود را به خود یادآوری کنید

به راحتی می توانید کاستی های شخص دیگری را ببینید در حالی که نسبت به خود نابینا هستید. اگر در حال مقابله با افراد دشوار در زندگی هستید، سعی کنید نقاط ضعف خود را بپذیرید.

نکته

وقتی این کار را انجام دهید، نسبت به آن‌ها احساس برتری نخواهید کرد. این وضعیت را تغییر نمی دهد، اما می تواند به شما کمک کند دیدگاه متفاوتی نسبت به فرد دشوار داشته باشید. بعلاوه، به شما امکان می دهد تا کمی درک بیشتری از آن‌ها داشته باشید.

نسبت به آن‌ها دلسوز باشید

شما هرگز نمی دانید مردم در چه حالی هستند. شاید آن‌ها زندگی سختی با مشکلات زیادی داشته اند. شاید آن‌ها فقط از دنیا عصبانی هستند. شاید رفتار آن‌ها با شما ربطی به شما نداشته باشد. این فقط یک واکنش به مبارزات آن‌ها در زندگی است. نشان دادن شفقت به آن‌ها، علیرغم اعمالشان، پاسخ مثبت است.

نشان دادن همدردی با کسی که آن طور که می خواهد رفتار نمی کند سخت است. راه های کوچکی برای نشان دادن اهمیت خود پیدا کنید.

تصور نکنید که رفتار این شخص مربوط به شماست. درعوض، در نظر بگیرید که این فرد دشوار نیاز به شفقت دارد. سپس به دنبال راه های خلاقانه برای مقابله با افراد دشوار باشید.

آرام بمانید

کنار آمدن با افراد مشکل سخت است. آن‌ها چیزهایی می گویند و انجام می دهند که شما را عصبانی می کند. شاید همکار دشوار شما در محل کار شما را غیبت کرده باشد، یا همسایه سخت گیر شما به خاطر اینکه بچه هایتان پا به حیاط خانه گذاشته اند، سرشان فریاد زده باشد.

این وسوسه انگیز است که بخواهید عصبانی شوید و سر آن‌ها فریاد بزنید. شاید شما نقشه انتقام خود را کشیدید. طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید. اما، عصبانیت یا انجام کاری انتقام جویانه فقط وضعیت را بدتر می کند. عدم خواب مناسب برای فرد مشکل ساز فایده ای ندارد.

نکته

مهربانی را به جای انتقام انتخاب کنید. محققان اشاره می کنند که بین خشم و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد. خشم بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، که هورمون های استرس را فعال می کند که بر قلب شما تأثیر می گذارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا