تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس

افراد بسیار حساس اطلاعات را عمیقا پردازش می کنند و در نتیجه دنیا را کمی متفاوت از دیگران تجربه می کنند. تصاویر خشونت یا داستان های دلخراش می تواند برای آنها آزاردهنده باشد. صداهای بلند ناگهانی، نورهای روشن و برنامه های شلوغ این قدرت را دارند که HSP ها را عمیقاً به صدا درآورند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس

افراد حساس و HSPها برای شاد بودن به چیزهای متفاوتی نسبت به غیر HSPها در زندگی نیاز دارند. در ادامه این مقاله تکنیک های شادی برای این افراد وجود دارد که قصد داریم بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که هر فرد بسیار حساس یک فرد خاص است، بنابراین هر کدام برای پیشرفت به چیزهای کمی متفاوت نیاز دارند.

سرعت آهسته تر و ساده تر زندگی

از آنجا که آنها اطلاعات را عمیقاً پردازش می کنند، HSP ها ممکن است کمی کندتر از سایرین حرکت کنند. آنها ممکن است برای انجام برخی کارها، مانند بیرون رفتن از خانه در صبح، به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. آنها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا تصمیم بگیرند، مانند اینکه کدام اقلام را از خواربارفروشی بخرند، زیرا آنها نه تنها کوه انتخاب، بلکه اطلاعات تغذیه، قیمت، و احساسشان در مورد سوپ رشته مرغ را نیز در نظر می گیرند. ناگهان، ذهن آنها به جوجه هایی می افتد که در قفس های کوچک جمع می شوند و سپس ذبح می شوند… و آنها باید چند ضربه بزنند تا فکر کنند که آیا می توانند با این واقعیت در بشقاب شام خود زندگی کنند. همه اینها زمان می برد.

زمان استراحت پس از یک روز شلوغ

این گزینه یکی از مهم ترین تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس است. مانند درونگراها، HSP ها نمی توانند برای مدت طولانی کار کنند. سیستم عصبی فوق العاده حساس آنها انبوهی از اطلاعات را جذب می کند و آنها را تا چندمین درجه پردازش می کند. در نتیجه، ممکن است پس از یک روز پرمشغله به راحتی دچار فرسودگی و زوال همراه با چالش شوند. زمان استراحت، سطح تحریک آنها را کاهش می دهد و سلامت عقل را به آنها باز می گرداند.

فضایی آرام و ساکت برای عقب نشینی

این گزینه در کنار شماره دو تکنیک ها می تواند کامل شود. این فضا، در حالت ایده آل، دارای نور کم، صدای کم، زیبایی شناسی زیبا و ابزار مورد علاقه HSP برای استراحت (کتاب، موسیقی، بالش راحت و غیره) خواهد بود.

اجازه احساسات و گریه خوب یکی از تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس

HSP ها نه تنها به تحریک محیطی حساس هستند، بلکه از نظر احساسی نیز حساس هستند. به گفته دکتر Elaine Aaron، نویسنده کتاب The Highly Sensitive Person، افراد حساس راحت تر از دیگران گریه می کنند. او به هافینگتون پست گفت: “افراد حساس نمی توانند احساسات خود را بیان کنند.” آنها خشم خود را نشان می دهند، شادی خود را نشان می دهند. قدردانی از آن واقعاً مهم است.»

زمان در تطبیق با تغییر است

انتقال می تواند برای هر کسی سخت باشد، اما برای افراد بسیار حساس، آنها می توانند به سرعت با گلوله برفی تبدیل به مجموعه ای از استرس و غرق شوند. حتی تغییرات مثبت، مانند شروع یک رابطه جدید یا نقل مکان به یک خانه رویایی، می تواند بیش از حد تحریک کننده باشد و به یک دوره طولانی سازگاری نیاز دارد.

روابط نزدیک و معنادار

HSP ها مشتاق ارتباط عمیق با دیگران هستند. در واقع، به گفته آرون، آنها ممکن است در روابطی که فاقد تعامل معنادار هستند، خسته یا بی قرار شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها مستعد پرش در رابطه هستند. در عوض، آنها ممکن است در واقع سخت‌تر تلاش کنند تا یک گفتگوی معنادار با شریک زندگی خود برقرار کنند و صمیمیت ایجاد کنند. این همچنین به این معنی است که HSP ها تمایل دارند در مورد افرادی که به زندگی خود اجازه ورود می دهند، گزینشی عمل کنند. یک رابطه بده و بستان در سطح سطحی به سادگی آن را قطع نخواهد کرد. یک HSP می خواهد در اعماق روح شما فرو برود و به روشی عمیق با شما ارتباط برقرار کند. به آنها اجازه دهید. این امر خود یکی از تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس است.

روشی ملایم و سالم برای مدیریت تعارض

حساس یا غیر حساس، دعوا با یکی از عزیزان بدترین است، اما افراد حساس تمایل دارند وقتی درگیری ایجاد می شود، احساس اضطراب بیشتری کنند. اغلب یک جنگ داخلی رخ می دهد. HSP ممکن است احساسات شدیدی نسبت به چیزی داشته باشد، اما آن را برای خود نگه دارید، زیرا آنها نمی‌خواهند طرف مقابل را عصبانی کنند. برخورد با یک فرد عصبانی می تواند بسیار تحریک کننده باشد.

بعلاوه، ما از آزار رساندن به دیگران متنفریم، زیرا از تجربه شخصی خود می دانیم که چقدر بد است. HSP ها تمایل دارند سطوح بالایی از همدلی داشته باشند، و این تنها یکی از راه هایی است که مراقبت ما از دیگران نشان می دهد. متأسفانه، این بدان معناست که افراد حساس اغلب نیازهای خود را پنهان می کنند و فقط “برای کنار آمدن با هم همراه می شوند.” در این مسیر می توانید روشی سالم برای برخورد با اختلاف نظر استفاده کنید که شامل فریاد یا نمایش نیست.

خواب خوب شبانه یکی از تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس

کمبود خواب کافی است تا هر کسی را بداخلاق، درهم و برهم و غیرمولد کند. اما کمبود خواب برای HSP می تواند زندگی را تقریبا غیر قابل تحمل کند. خواب کافی به تسکین حواس افزایش یافته HSP ها کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا احساسات خود را پردازش کنند. میزان خوابیدن یک فرد حساس به معنای واقعی کلمه می تواند روز او را بدتر یا خراب کند.

وعده های غذایی سالم، به طور منظم در طول روز

به گفته آرون، گرسنگی واقعاً می تواند خلق و خو یا تمرکز یک فرد حساس را مختل کند. HSP ها عملاً معنای “گرسنگی” را تعریف می کنند. به همین دلیل در طول روز برای داشتن شرایط بهتر، وعده های غذایی بیشتری می خورند. از این رو می توانند میزان تفکر و شرایط چالش برانگیز پدید آمده را بهتر مدیریت کنند. این مسئله به آرامش ذهن و روان آن ها کمک زیادی می کند. به عبارتی در نهایت امر باعث می شود تا در طول روز احساس آرامش و شادی بیشتری داشته باشند. از این رو بهترین اتفاق برای این افراد حساس رقم می خورد.

گزینه های بدون کافئین و غیر الکلی

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد. اما برخی از HSP ها (اما نه همه) به اثرات کافئین و الکل حساس تر هستند. آن ها ترجیح می دهند که از گزینه های سالم تر استفاده کنند. شاید بتوان این مسئله را با گزینه قبلی در میان تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس مرتبط دانست. این افراد تمایل دارند جسم و روانی سالم داشته باشند و این با حساسیت آن ها نقش و نگار بیشتری به خود می گیرد. به همین دلیل است که برخی از این افراد به گزینه های خاص سالم فکر می کنند.

خروجی برای جنبه خلاق آنها

بسیاری از افراد بسیار حساس نیاز شدیدی به خلق کردن دارند. آنها مشاهدات، بینش و احساسات تند و زننده خود را به هنر، شعر، موسیقی و موارد دیگر هدایت می کنند. دبورا وارد، نویسنده کتاب غلبه بر عزت نفس پایین با ذهن آگاهی، می نویسد: “حساسیت می تواند بسیار زیاد باشد، اما همچنین مانند داشتن رم اضافی روی هارد دیسک شخصی  فرد باشد… خلاقیت دریچه فشار برای تمام داده های عاطفی و حسی انباشته شده است. ” زمانی که حساسیت را بتوان به گزینه های دیگر تبدیل کرد احساس آرامش و شادی خود را بیش از گذشته نشان می دهد.

احساس قوی هدف یکی از تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس

به نظر می رسد برخی افراد بدون جهت یا هدف در زندگی پیش می روند. برای HSP ها، این غیرقابل تصور است. بلکه عمیقاً به چیزهای بزرگ زندگی فکر می کنند. آنها چه کسانی هستند، چرا اینجا هستند و در این سیاره چه کاری انجام دادند؟ چه نوشتن یک رمان، سفر به جهان، یا پیشروی برای هدفی که به آن اعتقاد دارند، افراد حساس خواهان معنا هستند. از این رو جستجوگران خاص و خوبی هستند. می توانند موارد مختلفی را در زندگی ببیند و حس کنند.

عزیزانی هستند که ذات حساس خود را درک می کنند و به آنها احترام می گذارند

از آنجایی که بیشتر مردم خیلی حساس نیستند، نمی‌دانند استرس شدید، مثلاً یک سر و صدای حیرت‌انگیز، یک تعطیلات آخر هفته شلوغ، یا یک صحنه خشونت‌آمیز در یک فیلم چیست. همه آن را “دریافت” نخواهند کرد، و این اشکالی ندارد. اما چیزی که یک HSP به آن نیاز دارد، حداقل چند نفر است که واقعاً حساسیت آنها را درک کنند – ترجیحاً نزدیکترین افراد به آنها. کسی که نه تنها آن را دریافت می کند، بلکه به محافظت از آنها در برابر تحریک بیش از حد کمک می کند: «بله، کاملاً اشکالی ندارد که اکنون مهمانی را ترک کنیم. می توانم در تمام صورتت ببینم که بیش از حد تحریک شده ای.» و کسی که تمام هدایای شگفت انگیزی را که با این ویژگی نادر همراه است می بیند.

محیط طبیعی و زیبایی

محیط بر این افراد تاثیر می گذارد. پس می تواند یکی از تکنیک های شادی برای افراد بسیار حساس باشد. اما برای HSP ها، پاسخ حتی عمیق تر است. برای آنها، شکل ظاهری چیزها واقعاً مهم است. محیط های به هم ریخته، پر هرج و مرج، یا فقط زشت ساده ممکن است آنها را ناآرام کند. زیبایی مومیایی است که باعث شادابی و آرامش می شود.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا