تعریف پرخاشگری؟ افراد پرخاشگر چگونه شما را کنترل می کنند؟ 

افراد پرخاشگر در اطراف ما وجود دارد و حداقل یک بار با آن ها برخورد داشتیم. پرخاشگری می تواند ریشه در کودکی یک شخص داشته باشد. این بدان معناست که فشارهای ناشی از اطرافیان و خانواده یکی از دلایل پرخاشگری در افراد است. کنترل دیگران توسط افراد پرخاشگر موضوعی است که امروز در وبسایت همکده به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در هر رابطه ای، چه دوستانه و چه عاشقانه، مرزهایی برای هر دو نفر لازم است. مردم باید همچنان از آزادی خود لذت ببرند و به خواسته هایشان احترام گذاشته شود. البته این فرآیند باید متقابل باشد. همچنین باید مطمئن شوید که از هیچ مرزی عبور نمی کنید. اما برخی از افراد پرخاشگر نمی توانند این را درک کنند. آن‌ها به دیگران اجازه نمی دهند که آزاد باشند. برخی افراد فقط رفتارهای کنترل کننده ای از خود نشان می دهند که می تواند بر افراد اطراف تأثیر بگذارد.

استفاده از زور برای کنترل افراد

این فرآیند به ویژه برای افرادی که ذاتاً پرخاشگر هستند صادق است. به نظر می رسد پرخاشگری با میل به اطمینان از اینکه از هر حرکت دیگران مطلع هستید، مرتبط است. یا بهتر است بگوییم، افرادی که قصد کنترل دیگران را دارند ممکن است برای انجام آن از زور استفاده کنند. این اغلب در روابط عاشقانه اتفاق می افتد. در ابتدا، این رفتار پرخاشگرانه و کنترل کننده ممکن است توسط شریک زندگی شما پنهان شود.

بسیار رایج است که مردم متوجه کنترل شدن خود نمی شوند. حتی اگر متوجه شوند، ممکن است سعی کنند بهانه های زیادی برای آن رفتار بیابند. طبق تحقیقات اساتید دانشگاه های معتبر در دنیا برخی اشخاص ممکن است عاشق افراد پرخاشگر و باشند. هر چه زودتر آن رفتار سمی را تشخیص دهید، سریعتر می توانید آن شخص بدرفتار را رها کنید.

چگونه افراد پرخاشگر را تشخیص دهیم؟

ممکن است به نظر برسد که دیدن یک فرد پرخاشگر بسیار ساده است. آن‌ها معمولاً سر همه اطرافشان فریاد می زنند. برخی از افراد پرخاشگر ممکن است اغلب چنین رفتار کنند. اما پرخاشگری ظرافت بیشتری دارد.

افراد پرخاشگر واقعاً می توانند عصبانیت های بسیار شدید را داشته باشند. احتمال اینکه در موقعیت های پرتنش دست و  دست و پنجه نرم کنند بیشتر است. اغلب، این افراد می توانند به محرک های خاصی پاسخ دهند. اما گاهی اوقات آن‌ها می توانند به روشی ظریف تر پرخاشگر باشند. پرخاشگری همیشه نباید فیزیکی باشد. همچنین این فرآیند می تواند ذهنی و روانی باشد. فریاد و توهین به افراد همچنان رفتاری پرخاشگرانه است، حتی اگر اثری از خود برجای نگذارد.

چگونگی تعریف پرخاشگری

جامعه شناسان، روان شناسان و حتی حقوقدانان مدت هاست در مورد چگونگی تعریف پرخاشگری بحث می کنند. این یک رفتار بسیار آسیب زا است و بستگی زیادی به دیدگاه های خارجی دارد. در سال 1994، متخصصان آن را به عنوان رفتاری تعریف کردند که قصد دارد به کسی آسیب برساند که نمی‌خواهد آسیب ببیند. برای مثال به ورزش بوکس فکر کنید.

مشت زدن به یک فرد در خیابان به عنوان رفتار غیر تهاجمی طبقه بندی می شود. این به این دلیل است که فردی که مشت زده می‌شود، رضایت نداده است که آسیب ببیند. خشونت چیزی است که متخصصان آن را زیرمجموعه پرخاشگری توصیف می کنند. خشونت زمانی است که هدف افراد پرخاشگر آسیب فیزیکی شدید باشد.

افراد پرخاشگر با ویژگی آسیب کلامی

این تعریف از پرخاشگری به پرخاشگری فیزیکی محدود نمی شود. اگر کسی شما را به صورت شفاهی تحقیر می کند، باز هم پرخاشگری است اگر قصد آسیب رساندن به شما را داشته است. پرخاشگری عاطفی گاهی مضرتر از پرخاشگری فیزیکی است. همچنین تشخیص آن سخت تر است زیرا رفتار عادی تری است. جامعه تمایل دارد مردم را بیشتر از آنچه که باید فریاد بزند و به دیگران توهین کند بپذیرد.

رفتار سمی در افراد پرخاشگر

مردم تمایل دارند بپذیرند که گاه به گاه نامشان خوانده شود. اما این می تواند تشدید شود و به یک الگوی سمی تبدیل شود. مراقب الگوهای سمی باشید. اگر کسی به نظر می رسد که همیشه در هنگام عصبانیت چیزهایی را به اطراف پرتاب می کند، این یک علامت خطرناک است. اگر آن‌ها همیشه وارد دعوا می شوند، این نیز نشانه رفتار افراد پرخاشگر است. یا اگر همیشه در اطراف دیگران بد صحبت می کنند، به آن‌ها توهین می کنند یا کلاً از زبان تحقیرآمیز استفاده می کنند، احتمالاً از نظر عاطفی پرخاشگر هستند.

چند روشی که افراد پرخاشگر سعی می کنند شما را کنترل کنند.

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آن‌ها همیشه دعوا را انتخاب می کنند.

یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که افراد پرخاشگر سعی می‌کنند دیگران را کنترل کنند، دعوا و بحث است. از انجام برخی کارها که به نظر می رسد شریک زندگی تان را آزار می دهند دست بردارید، حتی اگر رفتار شما مشکلی نداشته باشد. برای مثال، ممکن است دوست داشته باشید اغلب با دوستان خود بیرون بروید. اما هنوز زمان کافی برای معاشرت با شریک زندگی خود پیدا نکرده اید.

آن‌ها سعی نمی کنند مانند یک بزرگسال در مورد آن بحث کنند. در عوض، هر بار که بیرون می‌روید، فقط به شما توهین می‌کنند. ترس دائمی از تحقیر شدن احتمالا باعث می شود رفتار خود را تغییر دهید. بیرون رفتن یا انجام کارهای دیگری که شریک زندگی تان را آزار می دهد را بدون هیچ دلیل مشخصی متوقف خواهید کرد.

باعث ایجاد حس گناه در شما می شوند.

افراد پرخاشگر از ایجاد احساس بد در شما ابایی ندارند. آن‌ها اهمیتی نمی دهند که شما جلوی آن‌ها گریه می کنید، تا زمانی که به آن‌چه می خواهند برسند. به همین دلیل، آن‌ها اغلب شما را سرزنش می کنند تا رفتارهای خاصی را تغییر دهید.

اگر آن‌ها می خواهند زمان بیشتری را با شما بگذرانند، به نظر طبیعی می رسد که فقط بپرسند، درست است؟ حتی ممکن است از رفتار تحقیرکننده برای توصیف شما یا خودشان استفاده کنند.

به دلیل اینکه چقدر احساس گناه در شما ایجاد می کنند. با گذشت زمان به نقطه ای خواهید رسید که خود را فدای آن‌ها کنید. تمام کنترلی را که قبلا در رابطه داشتید از دست خواهید داد.

افراد پرخاشگر سو استفاده می کنند.

فرآیند سو استفاده در این افراد به منظور ایجاد شک و تردید در همه چیز انجام می شود. شخص آزارگر قربانی را گیج می کند تا زمانی که خطوط بین واقعیت و تخیل مبهم شود.

آن‌ها در مورد چیزهایی که اتفاق افتاده دروغ می گویند، مثلاً به شما می گویند برای اشتباهی که مرتکب شدید عذرخواهی نکردید. افراد پرخاشگر این را ادامه می‌دهند، حتی اگر عذرخواهی را انجام داده باشید.

 افراد پرخاشگر شما را می ترسانند.

افراد پرخاشگر اغلب سعی می کنند دیگران را بترسانند تا آن‌ها را وادار به انجام آن‌چه می خواهند کنند. آن‌ها احتمالا بهتر عمل می کنند و سعی می کنند احساسات و شهرت شما را تضعیف کنند. این رفتاری است که در محیط کار و سایر روابط افلاطونی به همان اندازه که در روابط عاشقانه رایج است.

نحوه ارعاب این افراد چگونه است؟

ارعاب معمولاً با استفاده از کلمات انجام می شود، اما برای اینکه همه چیز تا حدودی فیزیکی شود چندان غیر معمول نیست. بهترین کار زمانی است که یک عدم تعادل قدرت از قبل در رابطه وجود داشته باشد. اگر به تازگی کار جدیدی را شروع کردید، ممکن است مافوق شما از موقعیت خود برای اجبار شما به انجام کارهای خاصی استفاده کند.

آن‌ها حتی ممکن است از تهدیدهای پنهان به عنوان شوخی استفاده کنند. این تاکتیک‌ها باعث می‌شود شما رفتارهایی را انجام دهید فقط از روی ترس است.

افراد پرخاشگر مرزهای شما را نادیده می گیرند

یک فرد کنترل‌کننده به احترام به مرزهای شما اهمیتی نمی‌دهد. زیرا می‌داند که این به او کمکی نمی‌کند تا به آنچه می‌خواهد برسد. آن‌ها مرزهای سالم را نمی پذیرند. آن‌ها همیشه سعی می کنند شما را تحت فشار قرار دهند تا فداکاری کنید و امتیاز بیشتری بدهید.

افراد پرخاشگر اغلب کارهایی را انجام می دهند حتی اگر شما به طور خاص به آن‌ها گفته باشید که انجام ندهند. به عنوان مثال، شما را مجبور می کنند که با آن‌ها به یک مهمانی بروید حتی اگر دچار بیماری هستید. آن‌ها به شما اجازه نمی دهند برای تعطیلات به خانه بروید، حتی اگر مدت زیادی است که خانواده خود را ندیده باشید. افراد پرخاشگر حتی ممکن است از زور استفاده کنند تا شما را وادار به انجام آن‌چه می خواهند بکنند.

رفتار پرخاشگرانه چیست؟

پرخاشگری بر اساس روانشناسی اجتماعی، هر رفتار یا عملی را توصیف می کند که هدف آن آسیب رساندن به شخص یا آسیب رساندن فیزیکی به اموال باشد.

چند نمونه از اعمال رفتار تهاجمی افراد پرخاشگر:

  • اعمال خشونت فیزیکی
  • فریاد، فحش و زبان تند
  • شایعه پراکنی در مورد یک فرد یا دوست خود

شما اغلب با “پرخاشگری و خشونت” روبرو می شوید که به عنوان یک اصطلاح جدانشدنی در کنار هم قرار گرفتند. درست است که پرخاشگری و خشونت اغلب با هم منطبق هستند، اما در واقع دو چیز متفاوت هستند. خشونت به پرخاشگری شدید بدنی اشاره دارد که هدف آن ایجاد آسیب جدی است. به بیان دیگر، پرخاشگری همیشه شامل خشونت نیست، اما خشونت همیشه شامل پرخاشگری است.

اعمال خشونت آمیز در افراد پرخاشگر

اگر برادر خود را به سمت دیوار هل دهید و سپس با هدف آسیب رساندن به او ضربه بزنید، این یک عمل خشونت آمیز خواهد بود.

رفتار پرخاشگرانه فقط مرزهای اجتماعی را نقض نمی کند. همچنین می تواند بر روابط تأثیر بگذارد و حتی عواقب حرفه ای یا قانونی داشته باشد.

شناخت راه‌هایی که پرخاشگری در زندگی‌تان نشان می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تا در کنار خشم و هر احساس دیگری که ممکن است نقشی داشته باشد، در جهت رفع آن قدم بردارید. در زیر، انواع و علل بالقوه پرخاشگری را بررسی خواهیم کرد.

انواع پرخاشگری

رفتار افراد پرخاشگر معمولا به دو دسته تقسیم می شود.

پرخاشگری تکانشی

این نوع پرخاشگری که به عنوان پرخاشگری عاطفی نیز شناخته می شود، مستقیماً از احساساتی که شما در لحظه تجربه می کنید نشات می گیرد. در عوض ممکن است غیرقابل کنترل به نظر برسد یا به نظر برسد که از هیچ جا نمی آید.

اگر نمی توانید به شخص یا چیزی که شما را ناراحت می کند دسترسی پیدا کنید، ممکن است این پرخاشگری را به سمت چیزی یا شخصی که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، از جمله خودتان، هدایت کنید.

پرخاشگری ابزاری

این نوع پرخاشگری که به عنوان پرخاشگری شناختی نیز شناخته می شود، شامل برنامه ریزی و قصد است که معمولاً برای رسیدن به یک خواسته یا هدف خاص است. همه پرخاشگری ها شامل درجه ای از قصد آسیب رساندن به کسی است که نمی خواهد آسیب ببیند. اما اعمال پرخاشگرانه ابزاری  مستلزم محاسبه و هدف بیشتری است.

منابع
وبسایت powerofpositivityوبسایت healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا