ترومای نژادی چیست؟

تروما یکی از مسائلی است که در دنیای روان شناسی بسیار مهم است. همان طور که می دانید روان شناسان هر کدام از طریق راه های های مختلفی پروسه درمان را پیگیری می کنند. روند درمان هر فرد بستگی به شخصیت و نوع رفتار او دارد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ترومای نژادی چیست؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و ترومای نژادی

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ترومای نژادی چیست؟ صحبت کنیم.

ترومای نژادی چیست؟

هنگامی که افراد به دلیل پیشینه نژادی خود در معرض نژادپرستی، تبعیض، تجاوزات خرد، یا سایر اشکال بدرفتاری یا خشونت قرار می گیرند، می تواند منجر به آسیب شود.

آسیب های نژادی

آسیب های نژادی که به عنوان استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد نیز شناخته می شود. مجموعه عواقبی است که زمانی رخ می دهد که یک فرد رنگین پوست با نژادپرستی و تبعیض برخورد می کند. این شامل آسیب های روانی، ذهنی و عاطفی متنوعی است که در اثر مشاهده نژادپرستی و تبعیض و تجربه مستقیم آن ایجاد می شود. ترومای نژادی ممکن است برای یک فرد فردی باشد یا کل جامعه ممکن است آن را همزمان تجربه کند.

تاریخچه ترومای نژادی

اصطلاح “استرس آسیب زا مبتنی بر نژاد” برای اولین بار توسط رابرت تی کارتر در مقاله خود در سال 2007 با عنوان “نژادپرستی و آسیب روانی و عاطفی: شناخت و ارزیابی استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد” استفاده شد. این اتفاق به نمایندگی مشاوره انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد. مقاله کارتر تصریح می کند که وقتی افراد رنگین پوست با نژادپرستی و تبعیض مواجه می شوند، تأثیر عاطفی منفی قوی دارد و ممکن است شبیه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از این که  اصطلاح استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد به طور گسترده شناخته شد، در نهایت به جای ترومای نژادی مورد استفاده قرار گرفت. این دو تعریف یکسان دارند و کارتر بدون توجه به این که کدام مورد استفاده می شود، به طور کامل به این مفهوم نسبت داده می شود.

علائم ترومای نژادی

ترومای نژادی چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که نژادپرستی تأثیر بسیار منفی بر زندگی رنگین پوستان در جامعه ما داشته است و همچنان هم ادامه دارد. خواه این سوء مصرف مواد ناشی از نژادپرستی علیه بومیان آمریکا باشد، یا شیوه‌هایی که تبعیض بر دانشجویان دانشگاه تأثیر می‌گذارد. هیچ محدودیتی برای حوزه‌های زندگی که نژادپرستی می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد وجود ندارد. بنابراین، تعجبی ندارد که علائم ترومای نژادی  زیاد باشد. در زیر برخی از شایع ترین علائم آسیب های نژادی آورده شده است.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه یک پاسخ طبیعی به یک رویداد آسیب زا است. در مورد آسیب های نژادی، PTSD می تواند پس از این که یک فرد با آزار و اذیت یا تبعیض مواجه شد، یا با مشاهده آن رخ دهد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

برای مثال، اگر خشم جمعی جامعه در قتل جورج فلوید را در نظر بگیرید، تأثیر آن رویداد برای سیاه‌پوستان بسیار متفاوت از سفیدپوستان بود. در حالی که سفیدپوستان ممکن است از این موضوع بسیار ناراحت شده باشند. اما برای سیاه‌پوستان، آسیب‌های روحی و روانی دیگری نیز وجود داشت که می‌توانست آن‌ها یا یکی از عزیزانشان کشته شده باشند. علاوه بر این آسیب‌هایی که باعث یادآوری بسیاری از افراد از دست دادنشان می‌شد.

PTSD به طرق مختلف ظاهر می شود، و زمانی که فردی به طور مکرر و بی پایان شاهد نژادپرستی یا در معرض آن قرار می گیرد، آن را ترکیب می کند. که به عنوان PTSD پیچیده یا C-PTSD شناخته می شود.

استرس مزمن

آسیب های نژادی منجر به استرس بیشتر و متعاقباً از نظر روانی سالم زندگی کمتری می شود. استرس مزمن برای همه افراد ناسالم است. اما وقتی آن را با جمعیت هایی ترکیب کنید که از لحاظ تاریخی از نظر پزشکی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، خطر ابتلا به مشکلات سلامت جسمانی طولانی مدت افزایش می یابد. استرس مزمن نه تنها از نظر عاطفی وحشتناک است، بلکه از نظر جسمی نیز خطرناک است. زیرا استرس مزمن باعث افزایش بیماری و ترومای نژادی می شود.

افسردگی و اضطراب

بزرگسالان سیاه پوست بیشتر از بزرگسالان سفیدپوست علائم افسردگی را نشان می دهند. علاوه بر این، آسیب های دوران کودکی می تواند منجر به افسردگی بیشتر در بزرگسالی شود. و ثابت شده است که تبعیض نژادی منجر به سلامت روانی ضعیف تر می شود. اضطراب منجر به شناخت ضعیف می شود، که می تواند زندگی را دشوارتر کند، حتی جنبه های خوشایندتر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که افسردگی و اضطراب می توانند علائم PTSD باشند، اما می توانند به تنهایی وجود داشته باشند. هر دو تأثیرات منفی قوی بر رفاه و زندگی روزمره افراد دارند.

تأثیر ترومای نژادی

ترومای نژادی چیست؟

همانطور که ممکن است حدس بزنید، بر اساس میزان جدی و شدید آسیب های نژادی، تأثیرات آسیب های نژادی بسیار گسترده است. آسیب های نژادی منجر به کاهش عزت نفس و ارزش خود می شود. ضربه روحی ناشی از مشاهده خشونت پلیس، رنگین پوستان، به ویژه سیاه پوستان را به ترس از پلیس سوق می دهد. این  به نوبه خود می تواند خطرناک باشد خصوصا اگر در موقعیت هایی قرار بگیرند که نیاز به تکیه به کمک پلیس داشته باشند. آسیب های نژادی می تواند باعث مشکلات عاطفی شدید، مانند علائم تجزیه ای شود.  به طور کلی، آسیب های نژادی می تواند بر هر جنبه ای از زندگی تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

چگونه با ترومای نژادی کنار بیاییم و از آن شفا پیدا کنیم؟

از آن جایی که نژادپرستی در جامعه ما هنوز باید حل یا حذف شود، نمی‌توان به سادگی از آسیب‌های نژادی درمان کرد و به زندگی خود ادامه داد.

ممکن است در هر زمانی که مورد آزار و اذیت نژادی قرار می‌گیرید، همیشه سطحی از استرس وجود دارد که نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد. علیرغم ناتوانی در قرار دادن آسیب های نژادی به طور کامل در گذشته خود، راه های زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود خود از آنچه تجربه کرده اید انجام دهید. و کاهش سطح استرس خود را به طور کلی و پیشرفت در زندگی به شادترین شکل ممکن تلاش کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انجام این کار ممکن است چالش برانگیز باشد. اما مراحل زیر را می توان برای بهبود کیفیت زندگی انجام داد. حتی اگر نتوانید به طور کامل بر آسیب های نژادی غلبه کنید، ممکن است علی رغم آن، زندگی مثبت و رضایت بخشی داشته باشید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

یافتن جامعه و برقراری ارتباط با دیگران می تواند به شما در بهبود ترومای نژادی کمک کند. داستان سرایی نمونه ای از این است که چگونه جوامع سیاه پوست به فرآیند دسته جمعی از نژادپرستی دست یافته اند. با یک مطالعه اشاره شده است که “جامعه به عنوان عامل تغییر در حالی که عدالت و نقش مهم شیوه های فرهنگی را برای تسهیل درمان جامعه متمرکز می کند، پیشرفت کرده است.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر یافتن جامعه، ارتباط با دیگران ممکن است به سادگی صحبت کردن در مورد آسیب های نژادی که با یک دوست تجربه کرده اید باشد. تعداد بسیار کمی از رنگین پوستان وجود دارند که زندگی آن ها عاری از تبعیض یا آزار و اذیت نژادی بوده است.

عمل صحبت کردن در مورد تجربیات شما می تواند شفابخش باشد. و دوستان شما ممکن است بتوانند به شما توصیه کنند که چگونه خودشان با آسیب های نژادی روبرو می شوند.

خود مراقبتی

ترومای نژادی چیست؟

تمرین خودمراقبتی می تواند به طور چشمگیری احساس خوب بودن را در فرد بهبود بخشد. آن چه شامل مراقبت از خود می شود به شما بستگی دارد. هر کاری که انجام می دهید باعث می شود احساس کنید که خودتان دوست دارید. در واقع شما باید در مقابل این تروما و فشار های روانی از خود دفاع کنید.

گرد آورنده
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا