ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

در زندگی همه ما ترسیدن وجود دارد. ترس ها می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد. گاهی اوقات کودکان در زندگی ترس های مختلفی را تجربه می کنند. شما هیچ کس را نمی توانید پیدا کنید که احساس ترس نداشته باشد. ترسیدن بد نیست. گاهی اوقات همین ترسیدن باعث پیشرفت افراد می شود. اما این که ترس انسان به یک فوبیا تبدیل شود خطرناک است. در این مقاله در ارتباط با  ترس های کودک نو پا در شب صحبت می کنیم.

ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. ترس در زندگی درست است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیا ها است برایمان تعجب آور باشد.

یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم ترس های کودک نو پا در شب چیست؟ است. شاید برایتان تعجب آور باشد اما این نوع ترس هم وجود دارد. ترس از خوشبختی هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و برای هر کدام از آن ها ممکن است تاثیر خاصی داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

ترس های کودک نو پا هنگام شب

ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

ترس های کودک نو پا هنگام شب که به آن وحشت خواب نیز گفته می شود، بیدار شدن ناگهانی و جزئی از خواب عمیق است. این فرآیند با ترس شدید، فریاد و مشکل در بیدار شدن کامل مشخص می شود. این قسمت ها غالباً با کابوس اشتباه گرفته می شوند. تفاوت این است که کابوس ها در حرکت سریع چشم (REM) یا در خواب اتفاق می افتد و در طول یک رویا رخ می دهد. در حالی که وحشت شبانه در طول خواب عمیق یا دوره گذار بین مراحل خواب رخ می دهد و مرتبط نیست.

مطالعات در مورد ترس های کودک نو پا

مطالعات در مورد شیوع ترس از خواب متفاوت است، نتایج نشان می دهد که کمتر از 2 to تا 50 درصد از کودکان با آن روبرو هستند. محققان حدس می زنند که واریانس بزرگ ممکن است به دلیل گزارش نادرست، طراحی مطالعه، سن شرکت کنندگان و اشتباه گرفتن یک کابوس با ترس شبانه یا بالعکس باشد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این اختلالات خواب، که نوعی پارازومنیا (رفتار غیر طبیعی سیستم عصبی مرکزی در هنگام خواب) است. این بیشتر در کودکان خردسال بین یک تا چهار سال شایع است. کودکان ممکن است فقط یک یا چند وحشت شبانه داشته باشند یا ممکن است ماه ها شب به شب آن ها را تجربه کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اقدامات درمانی و پیشگیری از اثربخشی محدودی برخوردار است. اما کودکان از این مشکل خواب رنج می برند و برای اکثر بچه ها این مرحله کوتاه مدت است. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که حدود 33 درصد از بچه های 18 ماهه گاهی وحشت شبانه دارند. به طور کلی، این پدیده بیشتر در کودکان 13 ساله و کوچکتر اتفاق می افتد. در واقع حدود 56 درصد از بچه ها در آن محدوده سنی گزارش داده اند که حداقل یک خواب ترس داشته اند.

به نظر می رسد این نوع اختلال خواب در خانواده ها نیز وجود دارد. بنابراین اگر وحشت شبانه داشته اید، احتمالاً فرزند شما نیز آن ها را تجربه خواهد کرد.

علائم ترس های کودک نو پا

ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ترس از خواب با کابوس متفاوت است. زیرا بچه هایی که وحشت شبانه دارند از خواب بیدار می شوند. این به این دلیل است که آن ها هنوز تا حدی در خواب هستند. اغلب غلیظ به نظر می رسند و حالت چشمان شیشه ای دارند. علاوه بر این، رویای ترسناکی برای گزارش نخواهد داشت همانطور که آن ها خواب نمی بینند.

در وحشت شبانه، یک کودک ممکن است:

  • تسلی ناپذیر باشد
  • پاسخگو نباشد
  • ناراحت باشید یا ترسیده عمل کند
  • بعد از اتمام دوره بدون بیدار شدن کامل دوباره بخوابد
  • ضربه زدن
  • وحشت شب را همیشه به خاطر بیاورد
  • فریاد بزند یا صداهای ناراحت کننده را صدا کند
  • با چشم های باز خیره شود
  • ناگهان بنشیند
  • بیش از حد عرق کنید یا نفس عمیق بکشد

وحشت شبانه معمولاً پس از چند دقیقه برطرف می شود. اگر چه گاهی اوقات می تواند بیشتر طول بکشد. ترس های شبانه، برخلاف کابوس ها، هیچ خاطره ای بر جای نمی گذارند. زیرا اگر چه کودک نوپا بیدار به نظر می رسد، اما در طول حادثه در خواب است.

علل ترس های کودک نو پا

وحشت شبانه در حین حرکت سریع چشم رخ می دهد. این حالت خواب عمیق زمانی است که کسی در خواب نیست. خواب غیر REM معمولاً حدود دو یا سه ساعت پس از به خواب رفتن کودکان رخ می دهد. هنوز مشخص نیست که چرا وحشت های شبانه رخ می دهد یا چگونه می توان از آن ها جلوگیری کرد. اما محققان گمان می کنند که این امر به تحریک بیش از حد سیستم عصبی مرکزی مربوط می شود.

در حالی که علل دقیق آن ناشناخته است، برخی عوامل ممکن است ترس از خواب را افزایش دهند، از جمله موارد زیر:

  • خستگی زیاد یا کم خوابی
  • اختلال در کارهای روزمره یا برنامه ها ، مانند هنگام سفر یا تغییر در برنامه روزانه
  • سابقه خانوادگی ترس از خواب
  • بیماری یا تب
  • مشکلات تنفسی مرتبط با خواب مانند آپنه
  • فشار

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ترس های کودک نو پا نیز ممکن است در کودکانی که مصرف داروی جدید را شروع می کنند. در محیط جدید خوابیده اند یا به دلیل مصرف زیاد کافئین رخ می دهد. همان‌طور که در بالا ذکر شد، ممکن است یک جزء ارثی نیز وجود داشته باشد. کودکان نوپا با اعضای خانواده که وحشت شبانه داشته اند (یا اختلال خواب مرتبط با آن ها مانند راه رفتن در خواب) ممکن است بیشتر از کسانی که سابقه خانوادگی ندارند دچار این اختلال خواب شوند.

چگونه کمک کنیم؟

ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

در طول وحشت شبانه، بهتر است سعی نکنید کودک نوپای خود را بیدار کنید. زیرا ممکن است در نهایت بیشتر ناراحت و منحرف شود. معمولاً بیدار کردن کسی از ترس شبانه بسیار دشوار است و مجبور کردن او به بیدار شدن با سخت شدن دوباره خوابیدن او را بدتر می کند. مهمترین چیز این است که مطمئن شوید که او در طول رویداد ایمن است.

در طول ترس های کودک نو پا، با صدایی آرامش بخش به فرزند خود اطمینان دهید که او در امان است. و اگر به نظر می رسد کودک شما را آرام می کند، او را نگه دارید تا تمام شود. از آن جا که آن ها از محیط اطراف خود آگاه نیستند، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید آن ها در هیچ چیز سقوط نمی کنند. و به هیچ وجه ضربه نمی زنند. به غیر از این، به سادگی منتظر ترس شبانه باشید تا کودک شما دوباره به خواب برود.

درمان های خانگی و ترس های کودک نو پا

هیچ درمان قطعی یا اقدامات پیشگیرانه اثبات شده برای ترس های شبانه وجود ندارد. با این حال، برخی از خانواده ها دریافتند که مداخلات زیر خطر وقوع و شدت وقوع را کاهش می دهد. از آن جایی که وحشت شبانه ممکن است بیشتر در محیط های ناآشنا مانند خواب شب اتفاق بیفتد. حتماً مراقبان دیگر (مانند پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار بچه) را در مورد این وضعیت و اقدامات احتمالی هشدار دهید.

  • از یک روال ساده و آرامش بخش برای خواب برای کودک خود پیروی کنید.
  • یک ساعت خواب منظم داشته باشید و اجازه ندهید که آن ها تا دیروقت بیدار بمانند.
  • بخواهید کودک با شما بخوابد یا در یک تخت (با رعایت تمام نکات ایمنی خواب) یا در یک اتاق.
  • اگر کودک تمایل دارد هر شب در همان ساعت دچار وحشت شبانه شود، پیشاپیش 15 دقیقه قبل از خواب بیدار کنید تا ترس شبانه را دور بزند. سپس، آن ها را دوباره به رختخواب بگذارید.
  • هرگونه استرسی که کودک نوپا ممکن است تجربه کند را کاهش دهید.
  • سعی کنید آن ها را بیش از حد خسته نکنید.
  • هنگام مسافرت، سعی کنید تا جای ممکن به روال معمول زمان خواب خود پایبند باشید.

 چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

ترس های کودک نو پا در شب چیست؟

ممکن است وحشت شبانه به حدی مکرر یا مزاحم می شود که در استراحت کودک نوپای شما اختلال ایجاد کند. بیش از 30 دقیقه در یک زمان طول می کشد یا زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد، حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

ممکن است نگه داشتن یک دفتر خاطرات خواب برای یادآوری الگوهای رفتاری یا بیداری های شبانه مفید باشد. تا اطلاعات بیشتری در مورد آن چه در حال رخ دادن است به پزشک خود بدهید. این همچنین اطلاعاتی را که ممکن است فراموش کرده اید به آن ها بدهد، همچنین تصویر بالینی بزرگتری از این مسئله در اختیار آن ها قرار می دهد.

https://www.verywellfamily.com/what-to-do-about-infant-night-terrors-4174298

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا