تحقیق در مورد استرس و ناباروری

استرس و ناباروری ممکن است به هم مرتبط باشند. همان طور که می دانید استرس یکی از شایع ترین مشکلات در زندگی همه ما است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. استرس و ناباروری می تواند زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است استرس و ناباروری است. هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات خواب است. اختلالات خواب در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات خواب شوند. ورزش یکی از راه هایی است که برای اختلالات خواب هستند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم اختلالات خواب را بهبود ببخشید.

خواب کافی – استرس و ناباروری

تحقیق در مورد استرس و ناباروری

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تحقیق در مورد استرس و ناباروری صحبت کنیم.

مطالعه استرس و ناباروری مهم و بحث برانگیز است.

مطالعه استرس و ناباروری مهم و بحث برانگیز است. هر زمان که مطالعه جدیدی در مورد استرس و ناباروری منتشر شود، عناوینی را مشاهده خواهید کرد که به شما می‌گویند استرس دلیل باردار نشدن شماست. حتی اگر این مطالعه واقعاً نشان نداده باشد که استرس باعث ناباروری می‌شود.

بسیاری از زوج هایی که مشکلات باروری را تجربه می کنند، نگران استرس هستند. ناباروری خود باعث پریشانی و آشفتگی عاطفی می شود. آیا استرس ناباروری می تواند وضعیت شما را بدتر کند؟ کارشناسان باروری نیز در مورد ارتباط استرس و باروری کنجکاو هستند. آیا زمانی که علت ناباروری نامشخص است یا زمانی که درمان ها به دلایل ناشناخته با شکست مواجه می شوند، استرس می تواند سرنخ گم شده باشد؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پاسخ ها پیچیده است. ما هنوز به طور کامل متوجه نشده ایم که استرس چه تاثیری بر باروری دارد. صرفاً «آرام‌شدن» مشکلات باروری هیچ‌کس را حل نمی‌کند، اما این بدان معنا نیست که استرس بی‌ضرر است. بیاموزید که تحقیق چه می‌گوید و آنچه باید در مورد این موضوع بحث‌برانگیز بدانید.

انواع استرس

قبل از این که به تحقیقات نگاه کنید، درک این که چرا مطالعه استرس مشکل است، مفید است. برای مطالعه چیزی، باید در مورد آن چه مطالعه می کنیم به توافق برسیم. انواع مختلفی از استرس وجود دارد، و سوالات زیادی در رابطه با ارتباط هر نوع با باروری مطرح می شود.

استرس دوران کودکی ممکن است در مورد نمره ACE (نمره اثرات نامطلوب دوران کودکی) تاثیر داشته باشید. این به استرسی اشاره دارد که لزوماً اکنون اتفاق نمی‌افتد. اما در طول سال‌های رشد اولیه شما رخ داده است. نمرات بالای ACE با چندین مشکل درازمدت سلامت مرتبط است. آیا این می تواند به باروری مرتبط باشد؟

استرس کوتاه مدت و ناباروری

تحقیق در مورد استرس و ناباروری

استرس کوتاه مدت یعنی این که شما در ماهی که بخواهید بچه دار شوید فشار های زیادی را تحمل کنید. آیا این به شانس شما در آن ماه آسیب می رساند؟

ماشین شما خراب می شود، پروژه بزرگی در سر کار دارید، مادرتان در بیمارستان است و شما تازه متوجه شده اید که نمی توانید برای او کاری کنید. اگر زندگی شما این ماه این گونه به نظر می رسد، ممکن است استرس طولانی مدتی را تجربه کنید. آزمایش، تشخیص، درمان، و هزینه‌های پزشکی بالا همگی بخش‌هایی از ناباروری هستند که اغلب باعث استرس طولانی‌مدت می‌شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

استرس “خوب” ناشی از سبک زندگی شما مهم است. اگر تحت استرس رشد کنید چه می شود؟ شاید شغل سختی دارید، ساعت های طولانی کار می کنید و اغلب در طول روز دچار درگیر می شوید. روزهای شما ممکن است شامل خواسته های شدید جسمی و روانی باشد. حتی اگر سبک زندگی خود را دوست داشته باشید. شما هنوز زندگی پر استرسی دارید.

رویدادهای بزرگ زندگی طلاق، از دست دادن شغل، نقل مکان به شهر یا کشور دیگری و از دست دادن کسی که دوستش دارید، همگی می توانند استرس زیادی ایجاد کنند.

زندگی در شرایط استرس زا

کسانی که در فقر، فاقد شغل منظم، یا بدون دسترسی به غذاهای سالم و مراقبت های اولیه اولیه زندگی می کنند، تمام روز در یک محیط پر استرس زندگی می کنند.

آیا استرس باعث ناباروری می شود یا این که آیا استرس زمان لازم برای باردار شدن را افزایش می دهد. مهم است که بدانیم واقعاً چه نوع استرسی مورد بحث قرار گرفته است.

اندازه گیری استرس و ناباروری

این یک جنبه پیچیده تحقیق است. زمانی که مشخص شد چه نوع استرسی مورد بررسی قرار می گیرد، باید نحوه اندازه گیری آن را بیابید. دو روش اصلی برای ارزیابی سطوح استرس وجود دارد: با اندازه‌گیری مواد شیمیایی مرتبط با استرس در بزاق یا خون یا با استفاده از ابزارهای سنجش استرس روان‌شناختی. هر دو مزایا و معایبی دارند.

اندازه گیری مواد شیمیایی

هنگام اندازه‌گیری سیگنال‌های استرس بیوشیمیایی در بزاق یا خون، نمی‌توانیم با اطمینان بدانیم که آیا ناشی از یک زندگی پر استرس است یا یک فرآیند بیماری. به عنوان مثال، فرض کنید فردی مبتلا به اندومتریوز تشخیص داده شده است. بیایید بگوییم که نتایج آزمایش بیوشیمیایی او برای استرس زیاد است. آیا این مواد شیمیایی باعث استرس زیاد است زیرا او زندگی پر استرسی دارد و این سبک زندگی منجر به آندومتریوز شده است؟

یا، آیا اندومتریوز او باعث ایجاد استرس بیولوژیکی در بدن او می شود و این منجر به سطوح بالاتر هورمون های استرس می شود؟ از سوی دیگر، ممکن است علائم آندومتریوز باعث ناراحتی عاطفی شود و این منجر به افزایش سطح هورمون استرس او شود؟ همانطور که می بینید، تعیین پاسخ به این سوالات پیچیده است.

اندازه گیری روانشناختی

مسئله تست‌های سنجش روان‌شناختی این است که افراد استرس را متفاوت درک می‌کنند. این نحوه پاسخگویی آن ها به پرسشنامه‌های استرس را تغییر می‌دهد. مسئله دیگر این است که ناباروری افراد به استرس واکنش متفاوتی نشان می دهد. دو نفر می توانند در تست سنجش استرس روانشناختی میزان بالایی داشته باشند اما واکنش های بیولوژیکی کاملاً متفاوتی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با اندازه‌گیری روان‌شناختی، محقق نیز باید بر این فرض تکیه کند که پاسخ‌های پاسخ‌دهنده صادقانه هستند. بیشتر این تست‌ها برای کاهش احتمال پاسخ‌های ناصادقانه طراحی شده‌اند، اما تست‌ها کامل نیستند.

چه زمانی استرس مهم است؟

تحقیق در مورد استرس و ناباروری

زمان مطالعه به اندازه تعیین نوع استرس اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه می تواند سطوح استرس را قبل از شروع چرخه حاملگی، در وسط آن، یا درست قبل از آن بررسی کند. این می‌تواند استرس را در طول دو هفته انتظار (زمان بین تخمک‌گذاری و پریود) بررسی کند یا میانگین سطوح استرس را در یک دوره چند هفته‌ای، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بگیرد.

همه این متغیرها در نتایج نقش دارند. دریافت این موضوع در یک یا حتی چند مطالعه بسیار دشوار است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلیل دیگری که مطالعه تأثیر استرس بر ناباروری پیچیده است این است که تشخیص مشکل استرس چیست و مشکل مکانیزم مقابله ای ضعیف چیست.

افرادی که تحت استرس هستند اغلب برای مقابله با آن به عادت های ناسالم روی می آورند. آن ها ممکن است غذاهای ناسالم بیشتری بخورند، ممکن است خیلی کم یا زیاد بخوابند، یا ممکن است اصلا ورزش نکنند (یا بیش از حد ورزش کنند). برخی ممکن است به سیگار، الکل یا مواد مخدر روی بیاورند.

سیگار کشیدن و تغذیه نامناسب در برابر ناباروری

ما می دانیم که سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد الکل همگی به باروری آسیب می رسانند. اگر فردی سطح بالایی از استرس داشته باشد، خوب با آن کنار بیاید و باروری او کاهش یابد، آیا این استرس باعث ایجاد مشکل شده است یا انتخاب های ضعیف برای مقابله؟

ارتباط بیولوژیکی

توضیح بیولوژیکی وجود دارد که چرا استرس عاطفی ممکن است منجر به مشکلات باروری شود. همه چیز به محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (محور HPA) برمی گردد.

هر زمان که بدن شما استرس را درک می کند، غده هیپوتالاموس در مغز شما سیگنالی را به غده هیپوفیز می فرستد. این سیگنال نشان می دهد که شما تحت استرس هستید و به کمک نیاز دارید. هیپوفیز با ارسال سیگنال خود به غدد فوق کلیوی به این درخواست کمک واکنش نشان می دهد و به آن ها می گوید که هورمون استرس کورتیزول را آزاد کنند.

کورتیزول و تاثیرات آن بر استرس

تحقیق در مورد استرس و ناباروری

در مقادیر سالم، کورتیزول خوب است. در میان بسیاری از موارد، این هورمون به تنظیم قند خون شما کمک می کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا