تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان

نوجوانان امروز در دنیای همیشه متصل به اینترنت زندگی می کنند. آنها از اینترنت برای انجام تکالیف استفاده می کنند، مقاله ها را از طریق Google Docs ارسال می کنند. با دوستان خود در ارتباط هستند و از طریق نرم افزار های مختلف به موسیقی های مورد علاقه شان گوش می دهند. به جای تماشای تلویزیون از برنامه های مختلف روی گوشی فیلم می بینند. در اینستاگرام فعالیت می کنند. درخواست ها و ثبت نام های خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و غیره. گاهی به نظر می رسد که هر جنبه ای از زندگی آنها دارای یک جزء دیجیتالی است. در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان می پردازیم.

تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان

تمامی ابزار ها، برنامه ها و فناوری های موجود مانند اینترنت زندگی نوجوانان را ساده تر، کارآمد تر و بهتر کرده است. اما آیا چیزی به نام فناوری زیاد یا دیجیتالی بودن بیش از حد وجود دارد؟ کارشناسان در پاسخ به این سوال اختلاف نظر دارند. آنها همچنین در مورد اینکه این می تواند برای رفاه آینده جوانان به چه معنا باشد، اختلاف نظر دارند. در واقع، بر اساس مطالعه مرکز تحقیقات پیو، یک سوم کارشناسان پیش بینی می کنند که زندگی دیجیتال در دهه آینده بیشتر برای نوجوانان و خانواده ها مضر خواهد بود. آن ها معتقدند که در عین کمک به رفاه افراد می تواند منجر به صدمه زدن هم شود. درصد کمی از کارشناسان معتقدند که در دهه آینده تغییرات زیادی ایجاد نخواهد شد.

با این حال، صرف نظر از نظرات آنها، 92 درصد از کارشناسان نظرسنجی توصیه می کنند که سیاست های دولت، شیوه های شرکت های فناوری و رفتارهای کاربران باید تغییر کند تا اثرات مضر را کاهش داده و مزایای فناوری دیجیتال را افزایش دهد.

نگاهی دقیق به مطالعات صورت گرفته در ارتباط با فناوری

The impact of technology on the future well-being of children

این مطالعه غیر علمی شامل نمونه گیری از نزدیک به 1200 کارشناس فناوری مانند راب رایش، استاد دانشگاه استنفورد، شری ترکل، محقق برجسته در تعامل انسان و رایانه و اتان زاکرمن، مدیر مرکز رسانه های مدنی در MIT بود. این مطالعه بخشی از آینده مطالعات اینترنتی است که توسط مرکز تصور اینترنت از سوی پیو و ایلون رهبری می شود. در این مطالعه تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان بررسی شده است. اولین سوالی که محققان پرسیدند این بود: “در دهه آینده، تغییرات در زندگی دیجیتالی چگونه بر سلامت عمومی افراد از نظر جسمی و روحی تأثیر می گذارد؟” لی رینی، مدیر مطالعات اینترنت و فناوری در Pew Research، می گوید که آنها این مطالعه را برای سنجش احساس کارشناسان صنعت در مورد نگرانی های فزاینده در مورد زندگی دیجیتالی و تأثیر آن بر سلامتی و رفاه افراد انجام داده اند.

آنچه آنها کشف کردند این است که تقریباً همه کسانی که نظرسنجی کرده اند از مزایای فزاینده زندگی دیجیتال قدردانی می کنند. اما بسیاری نیز در مورد شواهد فزاینده ای نگران هستند که گسترش استفاده از فناوری ممکن است منجر به مسائلی مانند حواس پرتی، اعتیاد، استرس، مزاحمت سایبری و موارد دیگر شود.

نگرانی های مشترک در ارتباط با تاثیر فناوری

تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان

این مطالعه برخی از موضوعات مشترک را در میان پاسخ ها نشان داد. به عنوان مثال، کارشناسان نگران این هستند که فناوری دیجیتال بر رفاه تأثیر منفی می گذارد. پیش بینی می کند که در دهه آینده شاهد نقص دیجیتال بیشتری خواهیم بود. به عنوان مثال، آنها پیش بینی می کنند که توانایی های شناختی افراد به چالش کشیده می شود. این می تواند به این معنا باشد که توانایی تفکر تحلیلی، به خاطر سپردن اطلاعات و تمرکز برای مدت طولانی ممکن است مختل شود. تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان می تواند همراه با چالش های زیادی باشد. حتی می تواند منجر به کاهش خلاقیت افراد شود.

یکی دیگر از نگرانی های پاسخ دهندگان اعتیاد به دیجیتال است. آنها هشدار می دهند که برخی از شرکت ها فناوری خود را به گونه ای طراحی می کنند که باعث ترشح دوپامین در مغز شود. دوپامین یک ماده شیمیایی است که بدن هنگام لذت بردن از آن ترشح می کند. در ابتدایی ترین حالت، زمانی آزاد می شود که شخص غذا بخورد. با این حال، شرکت های فناوری یاد می گیرند که چگونه این مراکز پاداش را در مغز فعال کنند و این تمایل را برای نوجوانان ایجاد می کند که بارها و بارها یک بازی ویدیویی خاص انجام دهند.

کارشناسان صنعت پیش بینی می کنند که شرکت های فناوری به مطالعه مراکز پاداش مغز به منظور توسعه فناوری که این مواد شیمیایی لذت بخش را در مغز فعال می کند، ادامه دهند. انجام این کار باعث می شود افراد به جنبه های خاصی از زندگی دیجیتالی خود “وابسته” شوند.

تاثیر فناوری بر سلامت روان فرزندان

تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان شامل بخش های مختلفی می شود. کارشناسان نگران تاثیر زندگی دیجیتال بر سلامت روان هستند. آنها نگران هستند که با گسترش زندگی دیجیتالی شاهد افزایش استرس، اضطراب و افسردگی باشیم. در همین حال، تعامل رو در رو کمتر، عدم تحرک بیشتر، مهارتهای ارتباطی ضعیف شخصی و بی اعتمادی کلی بین مردم وجود خواهد داشت.

سرانجام، کارشناسان نگران هستند که هرچه بیشتر جنبه های زندگی دیجیتالی شود، تهدیدهای مربوط به حریم خصوصی و امنیت افزایش می یابد. همچنین خطرات بیشتری برای سرقت اطلاعات شخصی وجود خواهد داشت. در مقیاس بزرگتر، آنها نگرانند که تهدیدهایی علیه دموکراسی، امنیت ملی و حتی مشاغل افزایش یابد. به عنوان مثال، با رشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، این امر می تواند تأثیر منفی بر میزان دسترسی به مشاغل داشته و باعث افزایش بیکاری شود. برای نوجوانانی که در دهه آینده وارد بازار کار می شوند، ممکن است این بدان معنا باشد که پیدا کردن کار سخت تر است.

مزایای پیش بینی شده فناوری

تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان

در همین حال، برای کسانی که معتقدند فناوری در آینده رفاه را افزایش می دهد، موضوعات مشترکی نیز در آن زمینه وجود داشت. به عنوان مثال، کارشناسان معتقدند فناوری توسعه خواهد یافت که در واقع به افراد کمک می کند تا رفاه بیشتری را به دست آورند تا اینکه از آن منصرف شوند. در نتیجه، آنها معتقدند که افراد از طریق این ارتباطات به کمال می رسند. آنها همچنین پیش بینی می کنند که مردم به راحتی به دانش، اطلاعات، آموزش و سرگرمی دسترسی خواهند داشت که مقرون به صرفه و دستیابی به آنها آسان است. این امر می تواند زمینه را برای گروه های مختلف اقتصادی اجتماعی فراهم آورد. از این رو تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان می تواند مثبت باشد.

تاثیر مثبت فناوری دیجیتال بر خانواده ها

یکی دیگر از زمینه هایی که آنها پیش بینی می کنند فناوری دیجیتال تأثیر مثبتی بر خانواده‌ها خواهد داشت، این است که به مردم فرصت بیشتری می دهد تا از منابع و ابزارهای بهداشتی، علمی و ایمنی استفاده کنند. به همین ترتیب، خانواده‌ها باید بتوانند اطلاعات پزشکی و بهداشتی را در لحظه اطلاع دهند، که برای سلامت شخصی بسیار مهم است. علاوه بر این، این توانایی باعث می شود والدین بتوانند مراقبت و اطلاعات مناسب برای فرزندان و نوجوانان خود را بدست آورند.

کارشناسان موسسه Black Dog، یک گروه غیر انتفاعی که به تحقیق در مورد درمان بیماری های روانی اختصاص دارد، معتقدند که فناوری می تواند برای رفاه آینده مفید باشد. به عنوان مثال، آنها پیشنهاد می کنند که تکنولوژی سریعتر از آنچه که انتظار می رود سلامت روان را دگرگون می کند و نوجوانان اغلب اولین کسانی هستند که از آن استقبال می کنند. محققان در موسسه Black Dog می گویند که نوجوانان برای مراقبت از سلامت روان به فناوری روی می آورند و از دستگاه هایی برای مدیریت روانشناختی خود استفاده می کنند.

آنها می گویند این امر می تواند بسیار مفید باشد. با توجه به اینکه افسردگی 300 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می کند که تا سال 2030، افسردگی با 6 تریلیون دلار در جهان به بزرگترین هزینه مراقبت های بهداشتی تبدیل خواهد شد. پس تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان می تواند بسیار مثبت باشد. درمان های رفتاری و شناختی آنلاین را می توان به صورت آنلاین نیز انجام داد. محققان در Black Dog پیش بینی می کنند که فناوری هایی از این قبیل به رشد خود ادامه خواهند داد. تأثیر مثبتی بر رفاه عمومی خواهند داشت. به ویژه برای نوجوانانی که تمایل بیشتری به استقبال محصولات دیجیتالی دارند.

مطالعات تکمیلی در ارتباط با تاثیر فناوری بر رفاه

تاثیر فناوری بر رفاه آینده فرزندان

در بیشتر موارد، تعدادی از مطالعات وجود دارد که نشان می دهد فناوری تأثیر منفی بر مغز ما دارد، به ویژه برای جوانان. به عنوان مثال، مطالعات متعددی وجود دارد که اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) و همچنین مشکلات رفتاری را با استفاده گسترده از فناوری مرتبط می کند. در مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نوجوانانی که زمان زیادی را صرف استفاده از رسانه های اجتماعی می کنند، علائم ADHD را افزایش می دهند. به عبارتی دانشجویانی که چندین بار در روز از انواع رسانه های دیجیتالی استفاده می کردند، دو برابر بیشتر از سایر همکلاسی های خود که از نظر دیجیتالی فعال نبودند، علائم جدید ADHD را گزارش می کردند. در واقع لذت آنی فناوری، یادگیری کنترل ضربه، صبر و تمرکز، مهارتهایی که برای رفاه سالم در آینده مورد نیاز است، برای آن ها سخت می کند.

در همین حال، مطالعات دیگر شبکه های اجتماعی را با تغییرات در سلامت روان نیز مرتبط کرده اند. به عنوان مثال، استفاده از فیس بوک با کاهش رفاه مرتبط بوده است . برای برخی افراد، هرچه بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، بیشتر متقاعد می شوند که زندگی آنها در مقایسه با دیگران کسل کننده و خسته کننده است. این به نوبه خود می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود. اگر شما هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید می توانید با متخصصان ما در همکده در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/how-will-future-well-being-be-impacted-by-technology-4176165

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا