بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

مشکلات عاطفی در دنیای امروزی بین زوجین بسیار است. بی‌پروای عاطفی یکی از مسائلی است که در بین زوج های امروزی به شدت دیده می شود. همان طور که همه ما برای داشتن یک ازدواج موفق تلاش می کنیم، باید برای حفظ آن هم کوشا باشیم. خیلی از انسان ها ازدواج را ساده نیست گیرند. در صورتی که که ازدواج مهم ترین اتفاق دوران زن کی ما است. چرا که ما باید شخصی مناسب برای خود پیدا کنیم. درست است که در این زمینه عشق حرف اول را می زند.

حتی ممکن است دیده باشید که بسیاری از افراد به خاطر شرایط ازدواج خود مدت ها با خانواده خود قهر بوده اند. در واقع منطق در کنار احساسات می تواند به شما در انتخاب همسر کمک کند. خیلی از افراد بوده اند که به خیال عاشق بودن تصمیماتی گرفته اند که الان پشیمان شده اند. پشیمانی از ازدواج با همان طلاق بسیار آسیب زا خواهد بود. اگر صاحب فرزند باشید طلاق به او هم می تواند آسیب های روانی برساند. در ادامه می خواهیم ببینیم که بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان چگونه است؟

بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید اما افراد باید بلد باشند که این عوامل را مدیریت کنند. برای همین امر روان شناسان می گویند که افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان صحبت کنیم.

بی‌پروایی عاطفی و داروهای ضد افسردگی

هنگامی که برای اولین بار داروهای ضد افسردگی را شروع می کنید، ممکن است ناگهان متوجه شوید که دیگر شبیه خودتان نیستید. اگر چه علائم افسردگی شما ممکن است بهبود یافته باشد. امواج طاقت فرسا گاهی می توانند با یک بی تحرکی عاطفی جایگزین شوند. و در آن نه می توان گریه کرد و نه می توان یک خنده واقعی را به اشتراک گذاشت.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چنین احساسی دارید، قطعا تنها نیستید. در واقع، اصطلاحی برای توصیف این احساس استفاده می‌شود – به نام بی‌پروایی عاطفی. این به درستی وضعیت احساسی کسل‌کننده‌ای را که بسیاری از افراد در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی تجربه می‌کنند، نشان می‌دهد.

علائم بی‌پروایی عاطفی در افراد

صمیمیت عاطفی به این معنی است که احساسات و عواطف شما چنان کسل کننده است که نه احساس بالا و نه پایین می آورید. شما به سادگی احساس ” بی‌پروایی عاطفی ” می کنید. افرادی که بی‌پروایی عاطفی را تجربه می‌کنند اغلب گزارش می‌دهند:

  • توانایی کمتر برای خندیدن یا گریه کردن حتی در مواقع مناسب
  • احساس همدردی کمتر با دیگران
  • از دست دادن انگیزه و اعتماد
  • ناتوانی در پاسخگویی با همان سطح لذتی که معمولاً دارید

کم رنگ شدن احساسات عاطفی اغلب با علائم دیگری مانند کند شدن تفکر، کاهش میل جنسی، و از دست دادن تمرکز همراه است.

شیوع بی‌پروایی عاطفی

مطالعات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داده است که بین 46 تا 71 درصد از مصرف کنندگان داروهای ضد افسردگی، در طول درمان دچار بی حسی هیجانی شده اند. طبق تحقیقات، داروهای ضدافسردگی که بیشتر با بی‌حرکتی عاطفی مرتبط هستند در یکی از سه دسته قرار می‌گیرند:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب نوراپی نفرین (SNRIs) مانند سیمبالتا (دولوکستین)، پریستیک (دسونلافاکسین)، و افکسور XR (ونلافاکسین)
  • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند Lexapro (اسکیتالوپرام)، Prozac (فلوکستین)، Zoloft (سرترالین) و Paxil (پاروکستین)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و چهار حلقه ای مانند Elavil (آمی تریپتیلین) و Remeron (desvenlafaxine)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

اگر چه درصد افرادی که بی‌پروای عاطفی را تجربه کردند بین سه گروه دارویی مشابه بود، اما تفاوت‌هایی وجود داشت. از یک طرف، تنها 33٪ در حین استفاده از Wellbutrin (بوپروپیون) بی حسی عاطفی را تجربه کردند. در حالی که از طرف دیگر، 75٪ همان اثر را روی Cymbalta تجربه کردند.

تحقیقات درباره این زمینه

این یک واقعیت جالب است با توجه به اینکه Wellbutrin کلاس متفاوتی از دارو است که به عنوان مهارکننده بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین شناخته می شود. برخلاف سایرین، Wellbutrin یک فرستنده شیمیایی در مغز – معروف به سروتونین – را هدف قرار نمی دهد. چرا که همه داروهای دیگر چنین اتفاقی می افتد.

یافته های دیگر در ارتباط با بی‌پروایی عاطفی

بر اساس مطالعه آکسفورد، مردان بیشتر از زنان (به ترتیب 54 درصد در مقابل 44 درصد) بی‌پروایی را تجربه کردند. به طور کلی، آن‌ هایی که دیگر به داروهای ضد افسردگی نیاز نداشتند، تغییری در کاهش احساسی را تجربه کردند. این فرایند نقشی را که این دارو در عوارض جانبی ایفا می کند تأیید می کند.

با کمال تعجب، همه به بی‌پروای احساسی به یک شکل نگاه نمی‌کردند. از 819 نفری که در این مطالعه شرکت کردند، 38٪ آن را به عنوان یک پیامد مثبت درمان در نظر گرفتند، در حالی که 37٪ آن را منفی دیدند. به طور کلی، کسانی که علائم شدیدتر بی‌پروایی عاطفی را داشتند، آن را منفی تر دیدند.

شواهد پشتیبان از بی‌پروایی عاطفی

به طور مشابه، یک نظرسنجی آنلاین از 1431 مصرف کننده داروهای ضد افسردگی از 38 کشور با هدف شناسایی شایع ترین عوارض جانبی جانبی درمان انجام شد. “بی حسی عاطفی” با 70.6٪ این علامت را تجربه کردند، در رتبه اول قرار گرفت. “احساس دوری یا جدا شدن” با 70% در رده دوم قرار گرفت، در حالی که “إحساس دوست نداشتن توسط کسی” با 66.2% سوم شد.

هر سه مورد از شایع‌ترین عوارض جانبی منفی داروهای ضد افسردگی را می‌توان به‌عنوان اشکالی از کاهش عاطفی در نظر گرفت.

مطالعات درباره این زمینه

یک مطالعه کوچکتر در نیوزیلند که شامل 180 نفر تحت درمان طولانی مدت ضد افسردگی بود، نتیجه ای گرفت. این مطالعه نشان داد که 64.5٪ آن ها دچار بی حسی عاطفی شدند. عوارض جانبی مرتبط شامل مشکلات جنسی (71.8٪)، عدم احساس خود (54.4٪) و کاهش احساسات مثبت (45.6٪) بود.

در نهایت، یک مطالعه کانادایی شامل 896 شرکت‌کننده، 49.9٪ از آن ها اختلال افسردگی اساسی (MDD) و 50.1٪ از آن ها اختلال دوقطبی (BP) داشتند، نشان داد.  بی‌پروایی عاطفی یکی از دلایل اصلی قطع درمان است. در واقع، پس از افزایش وزن و خواب‌آلودگی بیش از حد، بی‌حرکتی عاطفی در رتبه سوم دلایل توقف درمان در میان افراد مبتلا به MDD قرار گرفت.

علل بی‌پروایی عاطفی

بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

با توجه به این که همه افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند دچار تضعیف عاطفی نمی شوند، برای دانشمندان دشوار بوده است که دلیل دقیقی برای این اثر پیدا کنند. برخی از کارشناسان حتی متوجه شدند که آیا بی‌پروایی عاطفی یک عارضه جانبی درمان ضد افسردگی است؟

در حالی که به نظر منصفانه است که فرض کنیم سروتونین در این اثر نقش دارد (با توجه به بروز کمتر در میان مصرف کنندگان Wellbutrin)، اکثر دانشمندان معتقدند که یک هورمون نمی تواند مقصر باشد.

این احتمال وجود دارد که عدم تعادل هر سه هورمون کلیدی – سروتونین، دوپامین، و نوراپی نفرین – ممکن است باعث تحریک عاطفی شود. آن‌ هایی که کمبود هورمونی اساسی دارند وضعیت بدتری را تجربه می کنند.

برخی دیگر هنوز پیشنهاد کرده‌اند که بی‌پروایی عاطفی بیشتر یک علامت آشکار است. به این معنی که وقتی داروهای ضدافسردگی بتوانند افسردگی را کاهش دهند، علائم زیربنایی کاهش عاطفی آشکار می‌شوند. قبل از این که بتوان نتیجه‌گیری کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

درمان بی‌پروایی عاطفی

خبر خوب این است که بی‌پروای عاطفی قابل درمان است. از جمله برخی از گزینه هایی که باید در نظر گرفته شود:

  • می‌توانید ورزش و فعالیت‌های خارج از منزل را انجام دهید که هر دو می‌توانند سروتونین را تحریک کرده و خلق و خوی شما را بالا ببرند. خوردن غذاهای سالم‌تر و پرهیز از الکل (یک ضد خلق) نیز می‌تواند کمک کند.
  • شما می توانید با درمانگر خود برای یافتن راه هایی برای بهبود خلق و خوی خود کار کنید. زیرا ممکن است یک جزء روانشناختی در وضعیت شما و همچنین یک عامل دارویی وجود داشته باشد.
  • پزشک می تواند دوز دارو شما را کاهش دهد یا شما را به یک داروی ضد افسردگی متفاوت (مثلاً از SSRI به SNRI) تغییر دهد.
  • پزشک شما همچنین ممکن است بتواند داروهای دیگری را برای جبران کاهش افسردگی اضافه کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر عارضه جانبی را غیرقابل تحمل می دانید، بدون مشورت با پزشک خود، درمان را قطع نکنید. انجام این کار ممکن است منجر به بازگشت علائم افسردگی شود. یا حتی باعث ایجاد اثر معکوس از جمله اضطراب، بی قراری و بی خوابی شود.

سخن آخر

بی‌پروایی عاطفی در افراد: علل، علائم و درمان

تجربه بی‌پروایی عاطفی در حین مصرف داروهای ضد افسردگی به این معنی نیست که نمی‌توانید از مزایای درمان بهره‌مند شوید. در برخی موارد، کاهش دوز دارو ممکن است به رفع برخی از بی پروایی ها کمک کند. در زمان‌های دیگر، می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات مثبت در شیوه زندگی که آمادگی جسمانی و به نوبه خود، رفاه عاطفی شما را افزایش می‌دهد، مقابله کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا