بیابان درمانی چیست؟

بیابان درمانی یک شکل تجربی از درمان است که تجربیات در فضای باز و جلسات درمانی را شامل می شود که می تواند محیطی تشویق کننده و درک کننده برای کشف خود باشد. ایده این است که یاد بگیرید چگونه در یک گروه زندگی کنید، روابط خود را بسازید و توانایی خود را برای قدرت تشخیص دهید.

در دنیای روان شناسی موضوعات جالبی وجود دارد. همان طور که می دانید رشته روان شناسی شاخه های مختلفی دارد. هر بخش از این شاخه ها را می توان برای درمان یک فرد استفاده کرد. افرادی که رشته روان شناسی را انتخاب می کنند باید بدانند که روان انسان بسیار حساس و مهم است. همان طور که پزشکان برای جسم انسان در حال تلاش هستند روان شناسان و مشاوران نیز باید به روان انسان کمک کنند. بهترین روان شناسان اشخاصی هستند که ابتدا بیمار خود را درک کنند و سپس بتوانند او را بهبود بخشند. یک نوع درمان جالب در روان شناسی بیابان درمانی است.

این نوع درمان ویژگی های خاص خود را دارد. برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد.

این بدان دلیل است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روانی به او می شود.

بیابان درمانی چیست؟

بیابان درمانی چیست؟

این نوع درمان یک شکل تجربی از درمان است که تجربیات در فضای باز و جلسات درمانی را ترکیب می کند. ایده این است که یاد بگیرید چگونه در یک گروه زندگی کنید، روابط خود را بسازید و توانایی خود را برای قدرت تشخیص دهید. “رومانوف می گوید: “بیابان درمانی اغلب برای نوجوانان در معرض خطر که در محیط هایی قرار می گیرند که قرار است چالش های موجود در ساختارهای طبیعی اجتماعی آن ها را تقلید کنند، استفاده می شود.”

نکته ای در ارتباط با این موضوع

این نوع درمان گاهی برای خانواده ها و زوج ها نیز ارائه می شود، زیرا می تواند یک تجربه پیوندی باشد. انجام یک برنامه بیابان با هم می تواند به خانواده های دارای نوجوانان مشکل دار کمک کند تا مشکلات خود را حل کنند، روی روابط خود کار کنند و به عنوان یک خانواده بهبود یابند.

انواع بیابان درمانی در افراد

بیابان درمانی یکی از دو نوع درمانی است که در محیط های باز انجام می شود. رومانوف این اشکال درمانی و مواردی که شامل آن ها می شود را شرح می دهد:

طبیعت بیابان درمانی

این نوع درمان شامل فعالیت در فضای باز است و بر پشتکار و انعطاف پذیری تمرکز دارد.

ماجراجویی درمانی

این شکل از درمان شامل فعالیت های ماجراجویی است. این در مورد فشار آوردن به خود و انجام هر دو ریسک جسمی و احساسی است.

چگونه با تهیه لیست مناسب خود از زندگی لذت ببرید

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تکنیک های بیابان درمانی

تکنیک های این درمان شامل ماجراجویی، آموزش مهارت های بقا و فعالیت های پیوند گروهی است. رومانوف می گوید، در حالی که این تکنیک ها محتوای درمان را ارائه می دهند، تحول در طول فرآیند رخ می دهد، زیرا باورها و رفتارهای غیرمولد در این شرایط بوجود می آیند و پتانسیل تغییر را دارند. این ها برخی از فعالیتهای بیرونی است که طبیعت درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اعزام ها: این می تواند شامل سفرهای اکتشافی باشد که اغلب به صورت گروهی انجام می شود. آن ها می توانند به شما را در زمینه مهارت های بقا، تشویق کار گروهی و بهبود اعتماد و همکاری کمک کنند.
  • بازی ها:طبیعت درمانی می تواند شامل بازی ها و فعالیت های حل مسئله باشد که می تواند اعتماد به نفس، عزت نفس و مهارت های رهبری شما را در هنگام حل چالش ها و غلبه بر موانع افزایش دهد.
  • ماجراجویی: همچنین ممکن است برخی از فعالیت های ماجراجویی مانند پیاده روی، قایقرانی و صخره نوردی را انجام دهید که می تواند به شما در پیشبرد فیزیکی و احساسی کمک کند.
  • فعالیت های تفریحی: بیابان درمانی همچنین اغلب شامل فعالیت های تفریحی در فضای باز است که می تواند به کشف خود در هنگام گذراندن وقت در طبیعت، دور از محیط معمول کمک کند.

بیابان درمانی شامل جلسات درمانی با متخصصان سلامت روان است.

علاوه بر این فعالیت ها، بیابان درمانی شامل جلسات درمانی با متخصصان سلامت روان است. جلسات اغلب در محیط گروهی انجام می شود. با این حال، آن ها می توانند شامل جلسات فردی نیز باشند. درمانگران روی چالش باورها و رفتارهای منفی کار می کنند و الگوهای فکری سالم تر و مثبت تری را پیشنهاد می کنند. بسته به برنامه ای که انتخاب می کنید، ممکن است با افراد هم سن و سال خود قرار گرفته یا با مشکلات یکسانی رو به رو شوید. برخی از برنامه ها، افرادی را که در مراحل مختلف درمان قرار دارند ترکیب می کند. کسانی که مدت بیشتری در برنامه بوده اند می توانند ، راهنمایی، الهام و پشتیبانی همکاران را برای مبتدیان ارائه دهند.

بیابان درمانی چه کمکی می تواند بکند؟

بیابان درمانی چیست؟

بیابان درمانی ممکن است برای بیماری های روانی زیر مفید باشد:

علاوه بر این، بیابان درمانی همچنین می تواند به نوجوانان در مواردی مانند اعتماد به نفس پایین، اجتناب، سرپیچی و رفتارهای تکانشی، بی پروا یا سرکش کمک کند. مراحل اولیه بیابان درمانی می تواند شامل ارزیابی شرکت کنندگان برای تعیین مشکلاتی باشد که ممکن است داشته باشند.

مزایای بیابان درمانی

این ها برخی از مزایای بیابان درمانی است:

مدیریت احساسات

بیابان درمانی به عنوان یک تجربه عملی از درمان، می تواند همه جانبه باشد و به شما کمک کند افکار و احساساتی را که ممکن است از آن ها بی خبر بوده اید، تجربه کنید. این می تواند به شما در پردازش این احساسات، کنترل بهتر آن ها کمک کند و به شما در درک بهتر خود کمک کند.

تقویت روابط

این نوع درمان اغلب شامل فعالیت های گروهی است که نیاز به کار گروهی و همکاری دارد، که می تواند به شما در ایجاد روابط قوی کمک کند. در نهایت، این می تواند به بهبود روابط شما با خانواده و دوستان در خارج از محیط درمانی بیابان نیز کمک کند.

افزایش احساس مسئولیت

طبیعت درمانی می تواند مهارت های بقا را به شما بیاموزد و احساس مسئولیت شما را افزایش دهد.

ایجاد اعتماد به نفس

درمان بیابان شامل غلبه بر چالش های فیزیکی و همچنین افکار و باورهای منفی است که می تواند عزت نفس شما را بهبود بخشد و اعتماد به نفس بیشتری را به همراه داشته باشد.

کاهش منفی گرایی

بیابان می تواند به شما در جایگزینی افکار و رفتارهای منفی کمک کند این کار با جایگزینی الگوهای فکری سالم تر و مثبت تر به جای افکار منفی انجام می شود.

توسعه مهارت های مقابله ای

طبیعت درمانی می تواند شما را به مهارت های مقابله ای مجهز کند که می تواند در جنبه های دیگر زندگی شما، از جمله در خانه، مدرسه یا محل کار مفید باشد.

توسعه مهارت های شخصی

این نوع درمان می تواند به شما در آگاهی بیشتر کمک کند. همچنین می تواند به شما در توسعه مهارت های رهبری و اخلاق کاری قوی تر کمک کند.

بهبود سلامت و تناسب اندام

داشتن فعالیت بدنی، گذراندن وقت در طبیعت و دسترسی محدود به وسایل الکترونیکی می تواند به بهبود سلامتی و تناسب اندام شما کمک کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2016، ماهیت تجربی بیابان درمانی؛ فعالیت های گروهی؛ محیط طبیعی؛ دور بودن از خانه؛ موفقیت در فعالیت های بیرون از خانه و چالش های فیزیکی برخی از جنبه هایی هستند که بیابان درمانی را مفید می سازد.

مزایای سلامت روان با استفاده از نور خورشید در بیابان درمانی

بیابان درمانی چیست؟

اثربخشی

برنامه های بیابان درمانی دارای تاریخچه ای دشوار است. رومانوف می گوید، حتی امروزه بسیاری از برنامه ها برای دستیابی به نتایج دلخواه تلاش می کنند. این نوع درمان به دلیل نگرانی در مورد کیفیت مراقبت و اثربخشی درمان ارائه شده کاملاً بحث برانگیز است. “درجه بالایی از تنوع روش های درمانی در هر برنامه وجود دارد. رومانوف می گوید، در حالی که برخی از برنامه ها بیشتر شبیه اردوی نوجوانان هستند، اما خود را به عنوان مراکز درمانی بیابان درمانی معرفی می کنند و گاهی اوقات با نیرنگ ، والدین ناامید را فریب می دهند.

تدوین بهترین شیوه ها و استانداردهای کیفی در ارتباط با بیابان درمانی

تلاش هایی برای تدوین بهترین شیوه ها و استانداردهای کیفی برای این نوع درمان انجام شده است، که منجر به ایجاد تعاونی تحقیقاتی مراقبت های بهداشتی رفتاری در فضای باز شد، که اکنون به عنوان مرکز مراقبت های رفتاری در فضای باز شناخته می شود. این مرکز همچنین در مورد اثربخشی بیابان درمانی تحقیقاتی انجام می دهد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا