بوپروپیون

یکی از راه هایی که روان پزشکان از آن برای درمان مراجعه کنندگان استفاده می کنند دارو است. اختلالات روانی بسیاری در دنیا وجود دارد. اختلالات می تواند به علت های مختلف ایجاد شوند. گاهی اوقات اختلالات در دوران کودکی شکل می گیرد و به علت عدم درمان تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا می کنند. یکی از راه هایی که برای  درمان اختلالات روانی در ابتدا استفاده می شود مشاوره است و اگر این راه جواب ندهد روان پزشکان از دارو استفاده خواهند کرد. برخی از این دارو ها را در مقاله های قبل معرفی کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آن چه باید در مورد ولبوترین (بوپروپیون) بدانید چیست.

 اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه باید در مورد ولبوترین (بوپروپیون) بدانید صحبت کنیم.

ولوبترین (بوپروپیون) یک داروی ضدافسردگی است که تعدادی از بیماری ها را درمان می کند.

آن چه باید در مورد ولبوترین (بوپروپیون) بدانید

ولوبترین (بوپروپیون) یک داروی ضدافسردگی است که تعدادی از بیماری ها را درمان می کند. این قرص به صورت قرص با فوریت آزاد، پایدار یا طولانی مدت منتشر می شود که به صورت خوراکی مصرف می شود. یکی از عواملی که Wellbutrin را در بین داروهای ضد افسردگی منحصر به فرد می کند این است که بر میل جنسی و عملکرد جنسی شما تأثیر نمی گذارد. در حقیقت، اغلب همراه با سایر داروهای ضد افسردگی تجویز می شود تا با عوارض جانبی جنسی، مانند از دست دادن میل، در انواع دیگر، مقابله کند.

بوپروپیون برای درمان اختلال افسردگی اساسی (MDD)

Wellbutrin توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال افسردگی اساسی (MDD) و اختلال عاطفی فصلی (SAD) تأیید شده است.ه مچنین برای کمک به علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)، اختلال دوقطبی، اضطراب و چاقی استفاده می شود. علاوه بر این، مارک دیگری از بوپروپیون (ماده فعال در Wellbutrin) به نام Zyban برای کمک به افراد در ترک سیگار استفاده می شود. برخی دیگر از کاربردهای خارج از برچسب گاهی شامل درمان اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و حتی برخی از انواع درد عصبی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Wellbutrin اغلب به عنوان ضد افسردگی خط اول در درمان MDD و SAD استفاده می شود. پزشک علائم و وضعیت سلامتی فعلی شما را ارزیابی می کند تا تعیین کند که آیا Wellbutrin برای شما مناسب است یا خیر.

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف داروی بوپروپیون در افراد مختلف

در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی، پزشک شما ممکن است این دارو را تجویز نکند. در صورت داشتن اختلال خوردن، گلوکوم بسته شدن زاویه یا اختلال تشنج، نباید ولبوترین را مصرف کنید. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است بعد از مصرف ولبوترین در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. در حالی که گاهی اوقات بوپروپیون برای درمان دوره های افسردگی بدون برچسب تجویز می شود، اما برای درمان افسردگی دو قطبی مورد تأیید نیست. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نیز ممکن است پس از مصرف Wellbutrin در معرض افکار خودکشی قرار بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر سابقه مشکلات کلیوی، بیماری کلیوی یا مشکلات کبدی دارید، پزشک ممکن است کاهش دوز دارو را توصیه کند. در صورت داشتن حساسیت شناخته شده به بوپروپیون، هرگز ولبوترین را مصرف نکنید. اگر علائم آلرژیک مانند بثورات، تورم، کهیر، خارش و مشکل تنفس را تجربه کردید، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

بوپروپیون برای کودکان بی خطر شناخته نشده است.

آن چه باید در مورد ولبوترین (بوپروپیون) بدانید

مشخص نیست که آیا Wellbutrin در دوران بارداری مصرف می شود یا خیر. در مطالعات حیوانی، شواهدی از اثرات نامطلوب روی جنین وجود دارد، اما هنوز اطلاعات کافی در مورد تأثیر آن بر روی انسان در دست نداریم. مزایای احتمالی ادامه داروی Wellbutrin در دوران بارداری ممکن است بیشتر از خطرات احتمالی باشد، اما این مورد باید با پزشک در میان گذاشته شود. ولبوترین می تواند در شیر مادر وجود داشته باشد، بنابراین افرادی که به نوزاد خود شیر می دهند باید احتیاط کنند. اگر در دوران شیردهی هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا گزینه های خود را بسنجید. از آن جا که افراد مسن ممکن است عملکرد کلیه را کاهش دهند، ممکن است به دوزهای کمتری نیاز داشته باشند زیرا این دارو بیشتر در بدن باقی می ماند.

سایر NDRI ها و Wellbutrin در افراد مختلف چگونه است

در بین داروهای ضدافسردگی، بوپروپیون در دسته خود قرار دارد-این تنها دارویی است که در گروه خود موسوم به مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین-دوپامین (NDRIs) نامیده می شود و انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین را تقویت می کند. در مقابل، مهارکننده های بازجذب بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک (فلوکستین) و زولوفت (سرترالین) بر سروتونین تأثیر می گذارد، در حالی که مهار کننده های بازجذب بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) مانند Cymbalta (دولوکستین) و Effexor (ونلافاکسین) باعث افزایش نوراپینین و نوروتینفین می شود.

چند نوع اصلی داروهای ضد افسردگی

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مقدار مصرف Wellbutrin در افراد مختلف

Wellbutrin در سه فرمول مختلف ارائه می شود و دوز برای هر نسخه متفاوت است:

انتشار فوری

فرمولاسیون معمولی که به سادگی Wellbutrin نامیده می شود، یک داروی فوری است، به این معنی که مدت کوتاهی پس از مصرف شروع به کار می کند. از آن جا که به سرعت عمل می کند، می توان آن را تا سه بار در روز مصرف کرد. این فرمول برای درمان MDD استفاده می شود. دوز اولیه معمولاً 100 میلی گرم (میلی گرم) دو بار در روز مصرف می شود و به طور بالقوه تا 100 میلی گرم سه بار در روز افزایش می یابد. حداکثر دوز 150 میلی گرم در هر دوز سه بار در روز است

انتشار پایدار

 Wellbutrin SR، نسخه انتشار مداوم، MDD را نیز درمان می کند. این فرمول معمولاً با 150 میلی گرم یک بار در روز شروع می شود و به طور بالقوه به 150 میلی گرم دو بار در روز افزایش می یابد. می توان آن را تا 200 میلی گرم دو بار در روز افزایش داد

انتشار طولانی

 Wellbutrin XL یک بار در روز مصرف می شود برای درمان MDD و جلوگیری از SAD استفاده می شود. این دارو معمولاً به صورت دوز 150 میلی گرم یک بار در روز شروع می شود و می تواند به 300 میلی گرم یا حداکثر 450 میلی گرم افزایش یابد، هر دو یک بار در روز مصرف می شود.

اصلاحات

در برخی موارد، پزشک ممکن است دوز اصلاح شده دارو را به دلیل عوارض جانبی احتمالی یا موارد دیگر تجویز کند

نگرانی دیگر در مورد اختلالات کبدی

دوز اغلب برای افراد مبتلا به نارسایی متوسط ​​تا شدید کبد به حداکثر دوز 75 میلی گرم در روز کاهش می یابد.

مشکلات کلیوی

اگر نارسایی کلیه دارید، پزشک ممکن است دوز یا دفعات مصرف شما را کاهش دهد.

بعد یا قبل از مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

اگر قبلاً MAOI مصرف کرده اید یا به MAOI تغییر می دهید، باید بین قطع مصرف داروی قبلی و شروع درمان جدید 14 روز فاصله داشته باشید.

نحوه برداشت و نگهداری Wellbutrin در افراد مختلف

آن چه باید در مورد ولبوترین (بوپروپیون) بدانید

شما همیشه باید داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. در مواقع لزوم، قرص های فوری ولبوترین می توانند شکسته شوند، اما آن ها به اندازه کافی کوچک هستند و معمولاً نیازی به این کار نیست. این دارو را می توان با معده خالی یا همراه غذا مصرف کرد و باید در دمای اتاق، از نور و رطوبت محافظت شود. در صورت از دست دادن دوز بوپروپیون، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. دوزهای باقیمانده در طول روز باید حداقل شش ساعت با یکدیگر مصرف شوند. هرگز برای جبران دوز فراموش شده دو نوبت را به طور همزمان مصرف نکنید. مصرف همزمان دو دوز می تواند خطر ابتلا به تشنج یا مصرف بیش از حد را افزایش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هرگز مصرف داروهای خود را بدون کمک پزشک متوقف نکنید. اگر ناگهان متوقف شوید، علائم شما بدتر می شود یا ممکن است تجربه ترک کنید. اگر می خواهید مصرف Wellbutrin را متوقف کنید، در مورد کاهش تدریجی دارو با پزشک خود مشورت کنید. برخی از آن ها فقط آزاردهنده هستند و احتمال دارد با عادت سیستم شما به دارو از بین بروند، اما برخی دیگر ممکن است جدی باشند و باید از شما بخواهند که بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا به او اطلاع دهید که مشکل دارید.

 

منابع
.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا