بازتاب خود چیست و چرا اینقدر مهم است؟

احتمالاً بیشتر روزها در آینه نگاه می کنید و تقریباً مانند هر منظره دیگری با ظاهر خود آشنا هستید. اما چقدر به درون نگاه می کنید تا با درون خود بیشتر آشنا شوید؟ این نقطه اصلی تأمل در خود است: شناخت عملکرد درونی و همچنین شناخت شکل بیرونی خود. خود اندیشی فرآیندی است که در آن درک خود را از اینکه چه کسی هستید، چه ارزش هایی دارید، و اینکه چرا به شیوه ای که انجام می دهید فکر و عمل می کنید، افزایش می دهید. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که بازتاب خود چیست و چرا اینقدر مهم است؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه  دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

بازتاب خود چیست و چرا اینقدر مهم است؟

بازتاب، تحلیل شخصی است که به شما امکان می دهد زندگی خود را با آنچه می خواهید باشد هماهنگ کنید. بیایید این ابزار مهم را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و از این که چرا باید آن را انجام دهید شروع می کنیم.

اهمیت تأمل در خود

سفر به عشق به خود و پذیرش خود باید با خودآزمایی آغاز شود. تا زمانی که سفر خود اندیشی را طی نکنید، رشد یا یادگیری در زندگی تقریبا غیرممکن است. خود اندیشی – که درون نگری نیز نامیده می شود – وسیله ای است برای مشاهده و تجزیه و تحلیل خود به منظور رشد به عنوان یک شخص. این رشد دلیل اهمیت زیادی است که برای تأمل شخصی وقت بگذاریم. با درک اینکه اکنون چه کسی هستید و می خواهید چه کسی شوید، به شناسایی مراحلی که باید در آن سفر بردارید کمک می کنید. تأمل در مورد اینکه چگونه رفتار می کنید و چه افکاری در پاسخ به رویدادهای دنیای اطراف به ذهن شما وارد می شود به شما این امکان را می دهد که ببینید روی چه چیزی باید کار کنید.

شاید با یکی از همکاران خود سخت گیر و عصبی برخورد کردید. این جا به بازتاب خود نگاه می کنید. با نگاه کردن به آن، ممکن است متوجه شوید که این طوری نیست که دوست دارید با شما رفتار شود و بنابراین، دوست ندارید با دیگران رفتار کنید. سپس می‌توانید در آینده به آن رفتار رسیدگی کنید و شاید اگر به‌خصوص بی‌ادب یا نامهربان بودید، از همکار خود عذرخواهی کنید. این ممکن است منجر به بهبود روابط کاری با این شخص و در کل یک روز کاری لذت بخش تر شود. برای برجسته کردن اهمیت یا تأمل در خود، فقط باید جایگزین را در نظر بگیرید. اگر نمی توانید تشخیص دهید که کجا ممکن است به شیوه ای پشیمان کننده عمل کرده باشید، به احتمال زیاد دوباره به این روش عمل خواهید کرد.

بررسی مثال

در مثال ما، این تنها احساس بدی را که ممکن است در نتیجه تنش‌های محل کار و پیامدهای منفی احتمالی آن در درازمدت تجربه کنید، طولانی‌تر می‌کند. زمان صرف شده در تامل شخصی نیز فرصتی است تا پیشرفت خود را به روشی مثبت اندازه گیری کنید. می توانید لحظاتی را شناسایی کنید که در آن به موقعیتی با افکار و رفتارهای سالم تری پاسخ داده اید. این می‌تواند حس موفقیت را برای شما به ارمغان بیاورد و انگیزه شما را در تلاش برای بهتر کردن خود نگه دارد. این کاری از بازتاب خود است که مهم می باشد.

بنابراین، اساساً خود اندیشی راهی است برای انجام بسیاری از اصلاحات کوچک به دور از افکار و رفتارهای کمتر مطلوب نسبت به آنهایی که بهزیستی بیشتر را ارتقا می دهند.

فواید خود انعکاس و مزایای عملی بازتاب خود

اکنون که دیدیم چرا تأمل در افکار و اعمال خود بسیار مهم است، مزایای عملی بالقوه انجام این کار چیست؟

روابط بهبود یافته

همانطور که در مثال بالا در محل کار ما، با تأمل در مورد نحوه رفتار خود با دیگران و افکاری که ممکن است در مورد آنها داشته باشید، می توانید تغییراتی ایجاد کنید که منجر به روابط هماهنگ تر شود. اگر مشکلاتی در یک رابطه وجود دارد – چه عاشقانه یا افلاطونی – می توانید موقعیت را ارزیابی کنید، بپرسید چه نقشی در آن مشکلات ایفا می کنید و راه هایی برای غلبه بر آنها پیدا کنید. خود اندیشی به شما این فرصت را می دهد که ببینید واقعاً چه احساسی نسبت به طرف مقابل دارید و ارزشی را که رابطه به همراه دارد در نظر بگیرید. این می تواند شما را بیشتر از آن شخص قدردانی کند که بر نحوه تعامل شما با او تأثیر می گذارد.

بازتاب خود و تاثیر بر وضوح بیشتر فکر

درون نگری فرصتی برای تفکر در مورد چیزی جدا از خود آن چیز فراهم می کند. به جای اینکه ذهن شما تحت تأثیر احساساتی که هنگام تعامل با چیز مورد نظر تجربه می کنید، تیره شود، می توانید آن را به معنای منطقی تری ببینید. می‌توانید آن را با وضوح بیشتری ببینید و از منظری گرد با جوانب مثبت، منفی و سایر جزئیات مهم فکر کنید که به شما کمک می‌کند در مورد اینکه چگونه می‌خواهید در رابطه با آن تغییر کنید (یا اگر واقعاً نمی‌خواهید) نتیجه‌گیری منطقی بگیرید.

برای مثال، شاید آن چیز انتخابی باشد مانند شغلی که انتخاب می کنید. اگر از رفت و آمد طولانی در موقعیت فعلی خود متنفر هستید، ممکن است نتوانید مزایای آن را در طول خود رفت و آمد ببینید. اما با عقب نشینی و فکر کردن به آن در یک روز تعطیل، ممکن است متوجه شوید که علیرغم اینکه آنقدرها لذت بخش نیستید، مزایای شغلی که به آن علاقه دارید یا دستمزدی که از آن دریافت می کنید، رفت و آمد را به طور متعادل ارزشمند می کند. حتی ممکن است احساس شما را در مورد رفت و آمد یا نحوه گذراندن آن زمان تغییر دهد.

دانستن ارزش های واقعی خود

بهتر است زمانی را صرف فکر در مورد هر چیزی برای شما مهم است بکنید. این کار به بازتاب خود کمک زیادی می کند. وقتی به خودتان فکر می کنید، ممکن است کارهایی را ببینید که انجام می دهید یا فکر می کنید بر خلاف آن چیزی است که واقعاً می خواهید باشید. شما می توانید مسائل مهمی را که در زندگی با آن ها روبرو هستیم در نظر بگیرید و در مورد آنها موضع محکمی داشته باشید. گاهی اوقات، تا زمانی که واقعاً ننشینید و به چیزی فکر کنید، نمی توانید تصمیم بگیرید که کجا بایستید. این می تواند انواع مسائل اخلاقی مانند حق پایان دادن به زندگی خود یا حفاظت از محیط زیست را پوشش دهد. یا به سادگی می تواند به شما کمک کند تا اصول راهنمائی را بیابید که در حالت ایده آل دوست دارید بر اساس آنها زندگی کنید.

خوداندیشی وسیله ای است که به وسیله آن می توان قطب نما اخلاقی شما را شکل داد و اصلاح کرد تا بتوانید در تمام کارهایی که انجام می دهید به آن عمل کنید. این می تواند به شما کمک کند در زندگی کمتر احساس گمشده کنید و قدرت بیشتری برای ایجاد آینده ای داشته باشید که منعکس کننده باورهای اصلی شما باشد.

بازتاب خود و بهبود تصمیم گیری

ما هر روز صدها انتخاب می‌کنیم، اما اکثر آنها بی‌اهمیت هستند و می‌توان آن را به ضمیر ناخودآگاه خود واگذار کرد. اما وقتی نوبت به تصمیمات مهمتر در زندگی می رسد، کمی تأمل شخصی بسیار ارزشمند است. این به وضوح فکر و آگاهی از ارزش های واقعی شما برمی گردد. با این دو چیز می توانید تصمیماتی بگیرید که شما را در بهینه ترین مسیر برای رفاه بیشتر قرار دهد. این به معنای پشیمانی کمتر یا فرصت‌های از دست رفته و آرامش بیشتر با دانستن اینکه انتخاب درستی کرده‌اید، است.

خواب بهتر

بازتاب خود در موارد مختلفی باعث بهبود شرایط می شود. وقتی هر روز زمان کمی را صرف نگاه کردن به رویدادها و نحوه واکنش خود به آنها می کنید، می تواند احساسات حل نشده را از بین ببرد. این می تواند به شما کمک کند نه تنها سریعتر بخوابید، بلکه به طور کلی خواب آرام تری داشته باشید. تنها اخطار در این مورد این است که شما باید از تبدیل شدن بازتاب به نشخوار خودداری کنید. به روز خود فکر کنید، اما سپس ورق بزنید و اجازه دهید ذهنتان روز بعد از نو شروع کند. برای مدت طولانی درگیر یک فکر نشوید.

استرس و اضطراب کمتر  با نگاهی به بازتاب خود

یکی از نتایج کلیدی تأمل در خود و شناخت بیشتر خود این است که نسبت به خود و اعمال خود اطمینان بیشتری پیدا کنید. شما در این دنیای نامطمئن اطمینان بیشتری پیدا می کنید، زیرا در احساس خود غوطه ور هستید. با اطمینان بیشتر استرس و اضطراب کمتر می شود. شما کمتر در مورد «چه می‌شد» نگران هستید. بیشتر روی چیزهایی تمرکز می‌کنید که می‌توانید انجام دهید تا اقدامات خود را به بهترین نحو با آن اصول راهنمایی که در بالا صحبت کردیم، هماهنگ کنید. و کمتر نگران این هستید که دیگران در مورد شما و انتخاب هایتان چه فکری می کنند. زیرا می دانید آنچه را که برای شما مناسب است انجام می دهید.

چگونه خود را بازبینی کنیم؟

اکنون می‌دانید چرا تمرین خود انعکاس مهم است. چه فوایدی ممکن است به همراه داشته باشد. بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید واقعاً به آن عمل کنید. برای اینکه بتوانید شفاف فکر کنید، ترجیحاً باید در محیطی آرام باشید. این به معنای تنهایی است. اگرچه لزوماً از نظر فیزیکی کاملاً تنها نیستید. بلکه مکانی است که در آن توسط افراد و چیزهای اطرافتان آشفته نخواهید شد. در ادامه باید به چرایی ها بپردازید. بپرسید! این می‌تواند در رابطه با یک رویداد خاص در آن روز باشد، یا می‌تواند جستجوی کلی‌تر برای دلایل پشت سر افکار یا رفتارهای خاصی باشد که شما به عنوان یک اتفاق رایج تشخیص داده‌اید. در ادامه برای بهبود بازتاب خود باید کار دیگری کنید.

سؤالات بعدی که می خواهید بعد از «چرا» اولیه خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید، سؤالاتی هستند که به شما اطلاع می دهند که چگونه می خواهید در آینده فکر کنید یا عمل کنید. مثلا من می خواهم به کجا برسم؟ اینها پایه و اساس سؤالات گسترده تر و دقیق تری هستند که بسته به جنبه ای از خود که در مورد آن فکر می کنید، می خواهید بپرسید.

در ادامه وقتی چیزی را که می‌خواهید تغییر دهید شناسایی کردید، به این فکر کردید که چرا در حال حاضر آن را انجام می‌دهید، و یک نقطه پایان ایده‌آل را در نظر گرفتید، باید بپرسید که چگونه می‌خواهید به آنجا برسید. برای رسیدن به مرحله ای که افکار یا رفتار شما آنطور که می خواهید تغییر کرده است، چه کارهایی را باید شروع کنید یا از انجام آن دست بردارید؟

بازتاب خود و روند انعکاس

همانطور که در بالا ذکر شد، روند خود انعکاس می تواند وضعیت نه چندان سالم نشخوار فکری یا تفکر بیش از حد را به خطر بیندازد. وقتی اجازه می‌دهیم فکری بارها و بارها در ذهن ما بچرخد، بدون اینکه راهی برای حل آن مشخص شود، همه مزایای بازتاب درونی را از دست می‌دهیم. در نهایت می‌توانیم به سلامت ذهنی خود آسیب برسانیم. بنابراین مهم است که محدودیتی برای مدت زمانی که در حالت تفکر آرام بنشینید تعیین کنید. ممکن است بخواهید زمان خاصی را در نظر بگیرید. یا ممکن است به سادگی بگویید که وقتی در یک رشته فکر گیر کردید، زمان توقف فرا رسیده است.

برای دور شدن از انعکاس درونی، سعی کنید خود و تمرکزتان را روی چیزی غیر از چیزهایی که در مورد آنها فکر می‌کردید غوطه‌ور کنید. هر چیزی که می تواند ذهن شما را از چیزی که به آن فکر می کردید منحرف کند. در این مسیر می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره همکده هم در ارتباط باشید.

 

 

گرد آورنده
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا