اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟

آیا مدام احساس خجالت می کنید؟ اگر خجالت در سر شما تکرار می شود، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش این احساس انجام دهید. لحظات شرم آور ممکن است برای اکثر مردم اتفاق بیفتد. گاهی اوقات به راحتی می توان آنها را از بین برد، و گاهی اوقات اینطور نیست. چه از به کار بردن کلمه نادرست در یک مکالمه خجالت بکشید و چه در مورد اندازه خانه خود، احساس خجالت می تواند باعث شود احساس خودآگاهی و ناراحتی کنید. در ادامه این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به این سوال پاسخ می دهیم که اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ اگر شما مشکلات سختی در روان خود دارید می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در همکده با ما همراه شوید.

اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟

شاید از خود می پرسید: “چگونه از خجالت همه چیز دست بردارم؟” فقط بدانید که در حالی که نمی توانید به طور کامل از موقعیت های شرم آور اجتناب کنید، می توانید یاد بگیرید که چگونه سریعتر از این لحظات عبور کنید. در ادامه تکنیک های بسیار مهمی را برای مدیریت این شرایط ارائه می کنیم.

نحوه تغییر مسیر خجالت در لحظه

اگر ترس از خجالت زندگی شما را مختل می کند یا شما را از معاشرت با دوستانتان باز می دارد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر خجالت انجام دهید. این موارد عبارتند از:

روی آینده تمرکز کنید

دکتر هالی شیف، یک روانشناس بالینی دارای مجوز مستقر در گرینویچ، کانکتیکات، استفاده از قانون 5×5 را پیشنهاد می کند تا مشکلات خود را در چشم انداز قرار دهید. قانون 5×5 زمانی است که شما یک لحظه فکر می کنید که آیا این موضوع در پنج سال آینده برای شما مهم است یا خیر. اگر تا 5 سال دیگر مهم نیست، نباید بیش از 5 دقیقه در مورد آن استرس داشته باشید. شیف می‌گوید: با فکر کردن درازمدت، تجربه را در چارچوب قرار می‌دهید و به خود چشم‌انداز و اجازه می‌دهید که آن را رها کنید.

انرژی های خود را تغییر مسیر دهید

می خواهید بدانید اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ پس این بخش را به دقت دنبال کنید. اگر به خجالت فکر می کنید، انرژی خود را دوباره روی چیزهای مثبت متمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه اشتباه خود را بارها و بارها در ذهن خود تکرار کنید، سعی کنید افکار خود را مجدداً بر آنچه می توانید از اشتباه خود یاد بگیرید متمرکز کنید. اگر متوجه شدید که ساعت‌ها بعد اوضاع همچنان در ذهن شما تداعی می‌شود، می‌توانید انرژی خود را دوباره بر روی کاری که وقت انجام آن را ندارید متمرکز کنید، مانند خرید مواد غذایی یا پرداخت قبوض.

بدن را آرام کنید

وقتی با افکار شرم آور سر و کار دارید، ممکن است ایجاد یک حالت آرام در ذهن و بدنتان برایتان سخت باشد. شیف می‌گوید یک تمرین تنفس ساده می‌تواند معجزه کند، شما را به بدنتان بازگرداند و شما را نسبت به همه چیز اطرافتان بیشتر آگاه کند. ترکیب تنفس عمیق شکمی، حبس کردن نفس و بازدم های طولانی یک راه عالی برای تنظیم احساسات و ارائه یک پاسخ آرامبخش به بدن شما است.

اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ – در موقعیت تجدید نظر کنید

شما می توانید از تکنیکی از درمان شناختی رفتاری برای مقابله با هر گونه افکار منفی مزاحم در مورد موقعیت شرم آور خود استفاده کنید: یادداشت کردن افکار و احساسات خود در طول موقعیت. سپس سعی کنید دیدگاه سالم تری ایجاد کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که در حین ارائه صحبتی خالی کرده اید و ناگهان اتاق را ترک کرده اید. ممکن است خجالت بکشید و فکر کنید اخراج خواهید شد. در عوض، یک دیدگاه جایگزین سالم از این وضعیت ممکن است به موارد زیر باشد:

  • به خودتان یادآوری کنید که هیچکس کامل نیست و همه اشتباه می کنند
  • مسئولیت ترک را بر عهده بگیرید و از رئیس خود عذرخواهی کنید
  • ارتباط برقرار کنید که می خواهید آموزش ارائه بیشتری داشته باشید و احتمالاً یک مربی اسپیکینگ به دست آورید

به جنبه مثبت نگاه کنید

خجالت کشیدن جنبه های مثبتی دارد. برای شروع، همه احساسات دارای هدف هستند. خجالت هم به ما کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم. این به ما کمک می کند تا به خود فکر کنیم و اشتباهات خود را اصلاح کنیم. همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا در محافل اجتماعی قرار بگیریم، که بخشی از بقای ماست.» تو تنها نیستی. احساس خجالت یک تجربه جهانی است. شما می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید، و اگر از طریق خود اندیشی متوجه شدید که مسائل دیگری در زیر سطح هستند، می توانید با یک دوست یا درمانگر تماس بگیرید تا به دنبال حمایت بیشتری باشید. باز هم سوال این است که برای بهبود شرایط اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟

کارشناسان می گویند: خجالت از کجا می آید؟

دلایل نامحدودی برای خجالت وجود دارد، اما معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در مقابل مردم هستید و احساس می‌کنید عملکرد خوبی نداشته‌اید یا به خوبی پاسخ نداده‌اید. به عنوان مثال، یافته‌های یک مطالعه در سال 2015 نشان می‌دهد که مردم وقتی فکر می‌کنند در چیزی در معرض دید عموم شکست خورده‌اند، احساس خجالت می‌کنند. شیف می گوید: خجالت همچنین می تواند ناشی از توجه ناخواسته به یک نقص یا اشتباه شخصی باشد که سپس باعث احساس گناه و شرم می شود. امی کلاین، روان‌درمانگر ساکن بروکلین، مشاور سلامت روان دارای مجوز، می‌گوید که مراجعان در مورد سه چیز احساس خجالت می‌کنند:

  • امور مالی خود
  • فعالیت جنسی
  • هیکل و اندام

و آنها فرض می کنند که این مسائل منحصر به خودشان است. آنها تصور می کنند رفتارشان طبیعی نیست. لنا درهالی، روان‌درمانگر دارای مجوز از واشنگتن دی سی، می‌گوید مشتریانش در محل کار یا موقعیت‌های اجتماعی بیشتر احساس خجالت می‌کنند. او می گوید اینجا جایی است که آنها بیشتر از همه توسط همسالان خود مورد قضاوت قرار می گیرند. مردم از اشتباه کردن احساس خجالت می‌کنند و نمی‌دانند که مثلاً در یک گردهمایی چیز اشتباهی گفته‌اند یا خیر.

دلایلی که ممکن است اغلب خجالت بکشید

برای این که بدانیم اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد، لازم است برخی دلایل را بررسی کنیم. خجالت یک تجربه فردی است. ممکن است از خودتان یا از طرف دیگران خجالت بکشید. این ممکن است به دلیل داشتن موارد زیر باشد:

  • یک شخصیت بسیار حساس
  • اضطراب اجتماعی
  • ارزش پایین برای خود
  • نگرانی در ارتباط با گذشته

کلاین معتقد است که خجالت یک پاسخ آموخته شده است. بر مبنای برخی رفتار ها که قابل قبول هستند یا نه، جامعه، مراقبین و خانواده، معلم های ما و دیگر افراد می توانند این مسئله را پدید آورند. گاهی اوقات ما این درس ها را یاد می گیریم زیرا کسی ما را شرمنده کرده است.

برخی افراد راحت تر خجالت می کشند

اگر به راحتی خجالت می کشید این بخش را بررسی کنید. درهالی معتقد است که برخی افراد راحت تر از دیگران خجالت می کشند زیرا منتقد درونی پر سر و صداتر و خشن تری دارند. «اگر فردی منتقد درونی قوی داشته باشد، احساس خجالت و شرمندگی کاملاً فراگیر و ثابت است. کسی که منتقد درونی کمتری دارد، می‌تواند خیلی راحت‌تر بخندد و از همه چیز دور بماند.» درهالی توضیح می‌دهد که منتقد درونی از کجا نشأت می‌گیرد، پیچیده‌تر است. ممکن است ترکیبی از ویژگی های شخصیتی باشد:

  • بالابرنده
  • سفت و سخت
  • کمال گرا
  • محیطی

شاید شما مراقبین انتقادی یا از نظر عاطفی در دسترس داشته اید. شاید مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید. درهالی با مشتریانی کار کرده است که منتقدان درونی آنها بر اساس تجربیات آنها با قلدرها در دبیرستان و دبیرستان شکل گرفته است. کلاین گفت مسائل عمیق‌تر دیگری ممکن است زمینه‌ساز خجالت ما باشد، مانند:

  • استرس ناشی از کار
  • نگرانی
  • منیت

به عنوان مثال، اگر در یک محیط سمی کار می کنید، جایی که احساس می کنید باید روی پوسته تخم مرغ راه بروید. هر زمان که خطایی مرتکب شوید، به راحتی می تواند مایه شرم شما شود. اگر فرد بسیار حساسی هستید، کار زیادی لازم نیست تا در این نوع محیط احساس خودآگاهی داشته باشید.

مراحل کلیدی غلبه بر خجالت

بررسی کنید اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ توصیه ما این است که مراحل کلیدی را دنبال کنید که در ادامه بررسی می شوند.

مرحله اول: ریشه های آن را درک کنید

وقتی شروع به احساس خجالت می کنید، آن را به عنوان یک واکنش اولیه که مبتنی بر واقعیت فعلی ما نیست، بشناسید. چرا این مهم است؟ درک زمینه می تواند کمک کند تا در صورتی که آن را درک کنید.

مرحله دوم: رادار احساسات خود را بررسی کنید

همه ما رادارهای احساسی داریم: روش‌های معمولی برای اسکن جهان برای یافتن سرنخ‌هایی درباره اتفاقاتی که در اطراف ما و اطراف ما می‌افتد. رادارهای ما برای احساسات منفی (مانند خجالت، عصبانیت یا اضطراب) سیم‌کشی شده‌اند و این استرس ما را افزایش می‌دهد. هنگامی که ما در مورد نحوه لباس پوشیدن، رفتار یا رفتار خود در جمع یاد می گیریم، رادار خجالت ایجاد می شود. این رادار موقعیت هایی را اسکن می کند که ما در آن ایستاده ایم.

وقتی به دنبال چیزی می‌رویم، اغلب آن را پیدا می‌کنیم – به این معنی که در نهایت احساس می‌کنیم خیلی بیشتر از آنچه لازم است مورد قضاوت قرار می‌گیریم. به نوبه خود، ما کمتر انعطاف پذیر هستیم، هنگام تعامل با دیگران کمتر جسور هستیم و از ریسک کردن می ترسیم. دفعه بعد که احساس کردید رادار خجالت شما زنگ می زند، برای لحظه ای توقف کنید و بررسی کنید که آیا دقیق است یا نه.

اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ – مرحله سوم: بدترین سناریو را تصور کنید

هیچ کس تا به حال از این احساسات نمرده است. دفعه بعد که احساس خجالت کردید، از خود بپرسید: بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟ متوجه خواهید شد که انرژی زیادی را صرف نتیجه ای می کنید که بسیار بعید است.

گام چهارم: احساس را تحقیر کنید

کمی خود را از منطقه امن خود خارج کنید. با بچه های خود احمقانه رفتار کنید در ماشین آواز بخوان قبل از صحبت کردن در جلسه، خود را به عنوان یک جنگجوی قدرتمند یا یک شوالیه زره پوش تصور کنید. این تغییرات کوچک می‌تواند بازخورد مثبتی ایجاد کند، که اعتماد به نفس بیشتری را تقویت می‌کند. و اعتماد بیشتر به معنای خجالت کمتر است.

نگاه نهایی به خجالت

اگر به راحتی خجالت می کشید چه باید کرد؟ باید جوانب مختلفی را بررسی کنید. خجالت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. ممکن است از چیزی به‌اندازه گذرا مانند قرار گرفتن در محل و ندانستن پاسخ صحیح، یا چیزی که تغییر آن آسان‌تر نیست، مانند احساس خجالت از پوشیدن مو به دلیل نازک شدن مو یا طاسی، خجالت زده شوید. خجالت یک تجربه فردی است که می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عزت نفس پایین
  • اضطراب اجتماعی
  • نشخوار اشتباهات گذشته

اگر خجالت زندگی شما را مختل می کند یا شما را از معاشرت باز می دارد، می توانید این نکات را امتحان کنید:

  • قانون 5×5
  • تمرکز مجدد انرژی روی چیزهای مثبت
  • استفاده از تکنیک های تنفس
  • بازنگری در وضعیت

شما همچنین می توانید سعی کنید به جنبه های مثبت چیزها نگاه کنید. به یاد داشته باشید، خجالت برای همیشه دوام نمی آورد. شما می توانید این نکات را هر زمان که احساس خجالت می کنید برای کمک به غلبه بر خجالت و تغییر جهت آن در لحظه اعمال کنید. اگر به دلیل اضطراب اجتماعی از خجالت می ترسید، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید یا برای منابع مفید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا