افسردگی پس از زایمان و علايم خطرناکی که آن را ایجاد می کند

افسردگی پس از زایمان در اکثریت بانوان باردار اتفاق می افتد. همان طور که افسردگی برای اکثریت مردم دارای علائم مختلفی است، افسردگی پس از زایمان هم این گونه است. اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است در سنین مختلف ایجاد شود. یکی از این اختلالات که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. نکته ای که مهم است این است که افراد بتوانند افسردگی خود را کنترل کنند.

کنترل افسردگی با استفاده از مشاوران بسیار مهم است. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود.

افسردگی پس از زایمان و آسیب برای کودکان

اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند افسردگی پس از زایمان و علايم خطرناکی که آن را ایجاد می کند، صحبت کنیم.

داشتن یک نوزاد تازه برای مادران آینده و خانواده های آن ها دلنشین است

داشتن یک نوزاد تازه برای مادران آینده و خانواده های آن ها همیشه لحظه ای دلنشین و زیبا است. تدارکات روز بزرگ همیشه بزرگ است، از اختصاص دادن اتاق جدید به حمام کودک و بسیاری دیگر از فعالیت های هیجان انگیز دیگر برای کودک جدید. با این حال، لحظه ای اندکی پس از زایمان ممکن است برای مادر جدید استرس آور باشد. زایمان به عنوان یک استرس عمده عاطفی و جسمی در زندگی مادر جدید در نظر گرفته می شود.

خانم ها اندکی پس از زایمان دچار افسردگی پس از زایمان و تغییرات در روحیه خود می شوند

بیشتر خانم ها اندکی پس از زایمان دچار برخی تغییرات در روحیه و احساسات خود می شوند. این تغییرات تجربه شده طبیعی است و به عنوان “کودک آبی” شناخته می شود. این فرآیند برای کودک معمولاً در سه روز اول پس از زایمان شروع می شود و ممکن است دو هفته ادامه داشته باشد. برخی از این تغییرات در برخی از زنان بیشتر از آنچه انتظار می رود تشدید و طولانی می شود. عوامل مختلفی ممکن است در این تغییرات شدید در برخی از زنان نقش داشته باشد.

تعریف افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک نوزاد آبی شدید، شدید و با دوام است که مادران جدید پس از زایمان آن را تجربه می کنند. این یک بیماری رایج پزشکی است که در دوره پس از زایمان تجربه می شود، از هر 8 زن 1 نفر در شش ماه اول پس از زایمان از افسردگی رنج می برد. افسردگی پس از زایمان به یک نگرانی جهانی بهداشت روان تبدیل شده است که سالانه میلیون ها زن پس از زایمان را تحت تأثیر قرار می دهد. با مطالعات نشان داده است که حدود 65٪ مادران جدید در آسیا از افسردگی پس از زایمان رنج می برند.

زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان چگونه هستند؟

زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان معمولاً با اضطراب، ناراحتی یا ناامیدی شدیدی رو به رو می شوند که باعث ناتوانی در عملکرد مناسب می شود. این احساسات معمولاً بیشتر از کودک بلوز طول می کشد که در طی دو هفته پس از زایمان برطرف می شود. افسردگی پس از زایمان ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد، و تشخیص آن برای مدت طولانی از دست می رود. افسردگی پس از زایمان ترکیبی پیچیده از تغییرات عاطفی، جسمی و رفتاری است که برخی زنان اندکی پس از زایمان تجربه می کنند. این تجربیات به تغییرات شیمیایی، اجتماعی و روانی مربوط به زایمان نسبت داده شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه به این نکته مهم است که پدران و شرکا ممکن است اندکی پس از استقبال از نوزادان تازه متولد شده خود دچار افسردگی شوند. از این رو، فقط بعد از زایمان فقط به زنان محدود نمی شود. PPD از هیچ نژادی، فرهنگی دریغ نمی کند. فقیر و غنی ممکن است این اختلالات ناراحت کننده خلق و خو را تجربه کنند.

عواملی که زمینه ساز بروز افسردگی پس از زایمان می شوند

هیچ یک از علل شناخته شده افسردگی پس از زایمان وجود ندارد. با این وجود، عوامل جسمی و عاطفی وجود دارد که ممکن است فرد را مستعد ابتلا به افسردگی پس از بارداری کند. اعتقاد بر این است که عمدتا توسط تعامل بین شرایط ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. عوامل خطر برای افسردگی پس از زایمان سن مادر در زمان بارداری، سابقه افسردگی یا اختلال دو قطبی قبل یا حاملگی، عوارض ناشی از تولد از بارداری قبلی، تعداد فرزندان قبل از بارداری شاخص، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. سابقه اختلال نارسایی قاعدگی (PMDD)، تنهایی، عدم حمایت اجتماعی و تعارضات زناشویی. همچنین، زنان دارای نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا کسانی که تحت درمان ناباروری هستند، یا زنانی که بیماری هایی مانند اختلالات تیروئید یا دیابت نوع I یا II دارند.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائم افسردگی پس از زایمان تا حد زیادی متفاوت است ، طول مدت و شدت آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. از این رو، شاخص بالایی از سو ظن به این تجربیات توسط مادران جدید برای کمک به آن ها در برداشتن مراحل بعدی برای بهبودی مهم است. این علائم شبیه علائم افسردگی است اما ممکن است علائم دیگری را نیز شامل شود. هنگامی که علائم زیر بیش از دو هفته پس از زایمان باقی بماند، عملکرد طبیعی تحت تأثیر قرار می گیرد، یا افکار خودکشی، جستجوی کمک مصلحت است. علائم افسردگی پس از زایمان شامل موارد زیر است:

  • کم روحیه یا بی قراری را تجربه می کنید
  • غمگین یا غرق شدگی
  • احساس گناه و بی ارزشی.
  • خستگی آسان یا تحریک پذیر بودن
  • به راحتی و خیلی اوقات گریه می کنید

چند علامت خطرناک که می تواند افسردگی پس از زایمان ایجاد کند

یک مطالعه اخیر عوامل خطر مرتبط با علائم افسردگی پس از زایمان (PPD) را کشف کرد. بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 1.1 میلیون مادر در سراسر جهان، مادران باردار برای بار اول، مادران کمتر از 25 سال و مادران دوقلو در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار دارند. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، دانشگاه جانز هاپکینز و فلو هلث، زنان بالای چهل سال که دوقلو به دنیا می آورند بیشترین خطر را دارند. اکثر مطالعات در مورد افسردگی پس از زایمان محدود به یک منطقه کوچک هستند. جنیفر ال پین، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر برنامه تحقیقاتی روانپزشکی تولید مثل در دانشکده پزشکی UVA، گفت: این مطالعه به سؤالاتی درباره عوامل خطر افسردگی پس از زایمان از یک نمونه جهانی پاسخ می دهد.

درک عوامل خطر آسیب های پس از زایمان

محققان می گویند درک عوامل خطر افسردگی پس از زایمان ضروری است زیرا می تواند بر مادران و فرزندان آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، محققان خاطرنشان می کنند که زنان در طول دوران باروری خود دو برابر مردان افسردگی را تجربه می کنند. پس از زایمان، زنان نیز در معرض خطر ابتلا به افسردگی اساسی هستند. محققان افزودند که فرزندان زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان احتمال بیشتری برای تجربه افسردگی اساسی یا سایر اختلالات روانی دارند. داشتن مادری که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند می تواند باعث مشکلات رشدی برای کودکان شود، مانند ضریب هوشی پایین تر و تاخیر در رشد زبان.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

محققان می نویسند: «ضرورت فزاینده ای برای شناسایی عوامل خطری وجود دارد که زنان را قبل از شروع بیماری عاطفی در این بازه زمانی آسیب پذیر در معرض خطر بالا قرار می دهد تا بتوان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد».

مطالعه عوامل خطر برای افسردگی پس از زایمان چه چیزی را نشان می دهد؟

برای کسب بینش بیشتر در مورد عوامل خطر افسردگی پس از زایمان، محققان پرسشنامه های بیش از 1.1 میلیون مادر جدید را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها یک “نظرسنجی بعد از زایمان” را در برنامه Flo پر کردند، که به زنان اجازه می داد چرخه قاعدگی خود را دنبال کنند. پاسخ های نظرسنجی نشان داد که ده درصد از جوانان 18 تا 24 ساله علائم افسردگی پس از زایمان را گزارش کردند که بالاترین میزان در میان هر گروه سنی است. تنها 6.5 درصد از افراد 35 تا 39 ساله افسردگی پس از زایمان را تجربه کردند.

درصد زنان چهل سال و بالاتری که به PPD مبتلا شده بودند اندکی به 9/6 درصد افزایش یافت. زنانی که قبلا باردار بودند کمترین میزان PPD را در مقایسه با مادران بار اول داشتند.

مشکلات بعد از زایمان در زنان دارای فرزند دوقلو

زنان دارای دوقلو بیشتر از زنان دارای یک فرزند (8.3 درصد) افسردگی پس از زایمان را تجربه کردند (11.3%). تفاوت بین مادران دوقلو و تک فرزند مبتلا به PPD در بین چهل زن و بزرگتر مشهودتر شد.

15 درصد از مادران دوقلو در این گروه سنی علائم PPD را گزارش کردند در حالی که تنها 6.6 درصد از مادران یک فرزند داشتند. به بیان محققان، زنان بالای چهل سال دارای دوقلو در معرض خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان قرار دارند. تحقیقات تفاوت معناداری در میزان PPD بین مادران پسر یا دختر پیدا نکرد.

درمان این نوع اختلال در زنان باردار

اختلال اکثر زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان قابل تشخیص نیستند یا درمان نمی شوند. پین گفت، پزشکانی که از مادران جدید مراقبت می کنند می توانند از عواملی مانند سن، اولین بارداری و بارداری دوقلو که زنان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسیب های پس از زایمان قرار می دهد آگاه باشند و به موقع مداخله کنند. مداخله زودهنگام می تواند از پیامدهای منفی مرتبط با آسیب های پس از زایمان برای مادران و فرزندانشان جلوگیری کند.

چند علامت کلیدی آسیب های پس از زایمان

  • خلق و خوی افسرده یا نوسانات قابل توجه در خلق و خو
  • گریه بیش از حد
  • جدایی از عزیزان
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا