افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

افسردگی سیستم مرکزی عصبی یکی از انواع افسردگی ها در دنیای امروزی است. افسردگی می تواند از دوران کودکی شروع شود. بسیاری از خانواده ها به دلیلی تربیت اشتباه فرزندان خود را دچار مشکلات روانی خواهند کرد. این مشکلات روانی اگر درمان نشوند می تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند. در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم.

آسیب به بدن با افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS)

افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

افسردگی CNS نوعی افسردگی است که در اثر استفاده نادرست از داروهای مضعف CNS ایجاد می شود. داروهای مضعف CNS موادی هستند که می توانند سیستم عصبی مرکزی شما را کند کنند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از مواد افیونی، آرام بخش و خواب آور. این داروها برای درمان درد، اضطراب، اختلالات خواب و استرس استفاده می شوند. سیستم عصبی مرکزی شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است و عملکردهایی مانند گردش خون و هضم شما را کنترل می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

داروهای مضعف  افسردگی سیستم عصبی مرکزی با افزایش فعالیت یک انتقال دهنده عصبی در مغز شما به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل می کنند. افزایش فعالیت گابا در مغز شما منجر به کندی فعالیت مغز شما می شود. افسردگی CNS به ویژه در بین افرادی که از این مواد به صورت تفریحی استفاده می کنند شایع است.

شدت  افسردگی سیستم عصبی مرکزی متفاوت است. ممکن است در اثر مصرف تجویزی داروهای مضعف این اختلال، افسردگی خفیف CNS یا افسردگی شدید CNS ناشی از استفاده نادرست از داروهای مضعف CNS، آسیب تروماتیک مغزی یا برخی شرایط دیگر را تجربه کنید.

علائم افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS)

افراد مبتلا به افسردگی CNS علائم مختلفی را تجربه می کنند. دو نفری که با این بیماری زندگی می کنند ممکن است شرایط مشابهی نداشته باشند. برخی از شایع ترین اما خفیف ترین علائمی که به شناسایی این بیماری کمک می کنند عبارتند از:

  • لکنت زبان
  • کاهش رفلکس ها
  • تحمل درد بالاتر
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • سبکی سر

در شرایطی که وضعیت از نظر شدت پیشرفت کرده باشد، فرد علائم شدیدتری را تجربه خواهد کرد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • گیجی
  • خستگی مفرط
  • دشواری در تنفس
  • مشکل بیدار ماندن
  • انگشتان و لب هایی که شروع به آبی شدن می کنند
  • فشار خون پایین
  • مشکلات حافظه

داروهای افسردگی می توانند با سیستم عصبی مرکزی شما تعامل منفی داشته باشند.

تشخیص

افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

افرادی که از داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی استفاده می کنند ممکن است گاهی اوقات  افسردگی سیستم عصبی مرکزی خفیف را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کنند. این حالت معمولاً با قطع مصرف دارو یا زمانی که بدن شما با دارو سازگار می شود از بین می رود.

قبل از تشخیص افسردگی از این نوع، پزشک شما باید سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و یک سری آزمایشات را انجام دهد. اگر اخیراً برای شما داروهای مضعف CNS تجویز شده است، این احتمالاً برای شما مشکل ساز خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی دیگر از علل اصلی افسردگی CNS در افرادی که سابقه استفاده از داروهای مضعف CNS را ندارند، آسیب مغزی است. اگر پزشک شما مشکوک باشد که آسیب مغزی یا تومور دلیل افسردگی شماست، ممکن است سی تی اسکن، اسکن ام آر آی یا هر دو را درخواست کند.

علل

استفاده نادرست از برخی مواد باعث افسردگی CNS می شود. این مواد به عنوان مضعف CNS شناخته می شوند زیرا بر فعالیت CNS شما تأثیر می گذارند. افراد یا با مصرف بیش از حد تجویز شده از داروهای افسردگی سیستم عصبی مرکزی  سوء استفاده می کنند یا زمانی که برای تغییر ذهنشان تجویز نشده از آن ها استفاده می کنند. شایع ترین موادی که باعث این اختلالات می شوند عبارتند از:

اپیوئیدها

اپیوئیدها مسکن های قوی درد هستند که از مواد افیونی مانند هروئین و اکسی کدون به دست می آیند. آن ها در معرض خطر بالایی برای اعتیاد هستند، به همین دلیل است که آن ها اغلب در دوزهای کوچک فقط برای دوره های کوتاه تجویز می شوند. برخی از انواع رایج مواد افیونی که معمولاً برای دردهای شدید تجویز می‌شوند عبارتند از Vicodin و Percocet.

الکل

اگر چه بسیاری از مردم الکل را به عنوان یک ماده مخدر تصور نمی کنند. اما امروزه یکی از رایج ترین و اغلب مورد سوء مصرف مواد مخدر در جهان است. سوء مصرف الکل می تواند منجر به اعتیاد و افسردگی CNS شود.

باربیتورات ها

باربیتورات ها داروهایی هستند که معمولاً برای درمان اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شوند. برخی از رایج ترین انواع آن عبارتند از Luminal، Amytal و Nembutal. باربیتورات ها داروهای قدرتمندی هستند و با گذشت زمان متخصصان پزشکی از استفاده از آن ها برای درمان اختلالات اضطرابی و خواب به استفاده به عنوان ضد تشنج (داروهای ضد تشنج) تغییر جهت داده اند.

بنزودیازپین ها

افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

بنزودیازپین ها، همچنین به عنوان بنزو شناخته می شوند، همچنین برای درمان اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شوند. اگر چه نسبت به باربیتورات ها اعتیاد آور کمتری در نظر گرفته می شوند. زاناکس، والیوم و پروسوم از رایج ترین انواع بنزودیازپین ها هستند.

داروهای خواب آور

داروهای افسردگی سیستم عصبی مرکزی فعالیت مغز را کاهش می دهند و آن ها را به درمانی عالی برای اختلالات خواب تبدیل می کند. Sonata و Ambien دو نوع داروی خواب هستند که مضعف CNS هستند. اگر چه آن ها نسبت به سایر داروهای مضعف CNS خطر کمتری برای وابستگی دارند، اما استفاده طولانی مدت ممکن است باعث این بیماری شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد پشتیبانی، با مشاوران مشورت کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در موارد خاص، افسردگی CNS همچنین می تواند ناشی از سکته مغزی، ضربه مغزی، آنوریسم یا تومور باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی شرایطی که مستقیماً بر مغز تأثیر نمی‌گذارند. همانند دیابت یا بیماری کلیوی و قلبی، می‌توانند باعث افسردگی CNS شوند. ترکیب یک یا چند داروی مضعف CNS اغلب باعث  افسردگی سیستم عصبی مرکزی می شود. الکل معمولاً در چنین شرایطی مقصر است. به همین دلیل است که این داروها به طور خاص شما را از نوشیدن الکل در حین مصرف آنها منع می کنند.

وابستگی به مواد مخدر

افرادی که قبلاً سابقه وابستگی به مواد مخدر یا الکل دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی شدید CNS هستند. به همین دلیل است که پزشکان قبل از تجویز داروهای مضعف این اختلال برای هر بیماری، سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند.

رفتار

درمان این اختلال به علت آن بستگی دارد. اگر در نتیجه استفاده نادرست از داروهای مضعف CNS باشد، داروهای خاصی تجویز می شود.

نالوکسون‌

نالوکسان برای افرادی که از مصرف بیش از حد مواد افیونی رنج می برند تجویز می شود. می توان آن را به صورت تزریقی یا داخل وریدی تجویز کرد.

فلومازنیل

این دارو برای افرادی که عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف بنزودیازپین ها را تجربه می کنند تجویز می شود. فلومازنیل همچنین برای درمان بیش از حد داروها استفاده می شود. با این حال، این یک داروی کوتاه اثر است و ممکن است لازم باشد چندین بار قبل از بهبودی فرد تجویز شود. اگر افسردگی شدید CNS درمان نشود، می تواند برای فردی که با این بیماری زندگی می کند کشنده باشد.

مقابله

افسردگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) چیست؟

این نوع اختلال از نوع خفیف معمولاً جای نگرانی ندارد. داروهای مضعف CNS با کاهش فعالیت مغز شما کار می کنند، به همین دلیل است که برای شرایطی مانند اضطراب و اختلالات خواب عالی است. با این حال، اگر متوجه شدید که داروهای  افسردگی سیستم عصبی مرکزی بر عملکرد روزانه شما تأثیر می گذارد، در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا