اعتیاد به نوشابه چیست؟

اعتیاد به نوشابه یکی از انواع اعتیاد است که شاید برای برخی مورد تایید نباشد. در دنیایی که زندگی می کنیم اعتیاد ها می تواند از دارو، رفتار یا مواد مخدر باشد. ما در ارتباط با اعتیاد به مواد مخدر و رفتارها در افراد مختلف صحبت کردیم. امروز می خواهیم ببینیم که اعتیاد به نوشابه چگونه می تواند به افراد آسیب برساند. اعتیاد به نوشیدنی ها بعد از مدتی می تواند آسیب های روانی مختلفی به افراد برساند. در مقاله های قبل گفتیم که است آسیب های روانی می تواند به علت نوشیدن الکل هم باشد. برای مثال حملات اضطرابی در کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر است. ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است.

این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم اعتیاد به نوشابه چیست؟

اختلالات مختلف و اعتیاد به نوشابه

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اعتیاد به نوشابه چیست، صحبت کنیم.

عدم تحمل الکل و اعتیاد به نوشابه

آیا پس از مصرف حتی ناچیزترین مقدار الکل، احساس تهوع یا بیماری می کنید؟ آیا به طور غیرمعمولی احساس گرما می کنید یا متوجه می شوید که پوستتان صورتی می شود؟ این ها ممکن است نشانه هایی از عدم تحمل الکل باشد.

عدم تحمل الکل  و انواع مختلف عادات نوشیدنی

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که بر نحوه تجزیه الکل توسط بدن شما تأثیر می گذارد. این معمولاً به صورت ژنتیکی منتقل می شود و حتی اگر روی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تأثیری نداشته باشد می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اعتیاد به نوشابه چیست؟

آیا اغلب خود را معتاد به نوشابه می بینید؟ وعده غذایی شما بدون نوشابه برای شستن آن ناقص به نظر می رسد؟ آیا هر روز نوشابه می خورید، گاهی اوقات بیش از یک بار در روز؟ اگر چنین است، ممکن است شما اعتیاد به نوشابه داشته باشید. اعتیاد به عنوان وابستگی جسمی یا روانی به یک ماده تعریف می شود.  مارنی وایت، دکترا، MS، روانشناس بالینی در پزشکی Yale که متخصص در اختلالات خوردن و وزن است، می گوید: اعتیاد به نوشابه به نیاز درک شده فرد به مصرف مقادیر زیادی نوشابه اشاره دارد.

نظر دکتر وایت در ارتباط با این زمینه

دکتر وایت تصریح می‌کند که در حالی که اعتیاد به نوشابه یک وضعیت بهداشتی رسمی نیست، افراد می‌توانند به کافئین که از طریق نوشابه مصرف می‌شود، اعتیاد پیدا کنند، یا می‌توانند واکنش اعتیادآوری به قند موجود در نوشابه ایجاد کنند. این مقاله به بررسی علائم، علل، تشخیص و درمان اعتیاد به نوشابه و همچنین تأثیر مصرف بیش از حد نوشابه بر سلامت شما می پردازد.

علائم اعتیاد به نوشابه

به گفته دکتر وایت، برخی از علائم و نشانه های اعتیاد به نوشابه ممکن است شبیه علائم اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشد. در حالی که ممکن است مسمومیت یا تغییر هوشیاری را تجربه نکنید، او می گوید ممکن است علائمی مانند:

  • هوس ها: ممکن است هوس های مداوم برای نوشابه را تجربه کنید که مقاومت در برابر آن دشوار است.
  • عدم کنترل: ممکن است کنترل مصرف نوشابه خود را مختل کرده باشید. به عنوان مثال، ممکن است نوشابه را در مقادیر بیشتر از آنچه در ابتدا در نظر داشتید مصرف کنید.
  • تحمل: ممکن است شما نسبت به نوشابه تحمل کنید، بنابراین ممکن است نیاز به مصرف بیشتر و بیشتر نوشابه برای رسیدن به اثر مورد نظر داشته باشید.
  • ترک مصرف: اگر نتوانید هوس نوشابه خود را ارضا کنید، ممکن است علائم ترک مانند تحریک پذیری و مشکل در تمرکز، یا علائم فیزیکی مانند سردرد و لرزش را تجربه کنید.

علل اعتیاد به نوشابه

دکتر وایت می‌گوید: «مانند هر اعتیاد دیگری، علل آن با استفاده از این ماده و ایجاد نیاز جسمی یا روانی به مصرف بیشتر شروع می‌شود.» این ها برخی از علل بالقوه اعتیاد به نوشابه هستند:

  • مواد اعتیاد آور: نوشابه حاوی موادی مانند کافئین و شکر است که می تواند اعتیاد آور باشد. به عنوان مثال، مانند مواد اعتیادآور مانند الکل و مواد مخدر، کافئین همچنین باعث ترشح هورمون حس خوب دوپامین در مغز می شود و باعث می شود بیشتر هوس کنید.
  • عادات سبک زندگی: ممکن است نوشابه را با وعده‌های غذایی خاصی، مانند فست فود یا خوردن غذا همراه کنید، و ممکن است احساس کنید که وعده غذایی ناقص است مگر اینکه نوشابه مصرف کنید.
  • ترجیحات شخصی: ممکن است از طعم گازدار و تند نوشیدنی های گازدار لذت ببرید و انتخاب آنها را به جای آب یا سایر گزینه ها به عادت تبدیل کنید.

تاثیر اعتیاد به نوشابه

اعتیاد به نوشابه مضر است زیرا مصرف نوشابه با چندین بیماری جدی مرتبط است، مانند:

  • دیابت
  • اختلالات خوردن
  • مشکلات گوارشی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سنگ کلیه
  • سندرم متابولیک
  • چاقی
  • سکته مغزی
  • پوسیدگی دندان

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که کسانی که به طور منظم نوشابه می نوشند در مقایسه با کسانی که مصرف نمی کنند اضافه وزن دارند. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که مصرف بیشتر نوشابه با خطر سکته مغزی مرتبط است. مطالعه دیگری در سال 2013 اشاره می کند که مصرف نوشابه با تشکیل سنگ کلیه مرتبط است.

چگونه نوشابه کمتر بنوشیم

اگر فکر می‌کنید که بیش از حد نوشابه مصرف می‌کنید یا ممکن است به نوشابه اعتیاد داشته باشید. بهتر است سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید. این چند نکته است که می تواند به شما در کاهش مصرف نوشابه کمک کند:

روش خود را انتخاب کنید

می توانید نوشابه را به یکباره ترک کنید، یا اگر علائم ترک را تجربه می کنید، این کار را به تدریج انجام دهید. به عنوان مثال، دکتر وایت می گوید که می توانید به تدریج تعداد نوشابه هایی را که در یک روز مصرف می کنید کاهش دهید. تعیین اهدافی مانند دو نوشابه در روز در این هفته می تواند مفید باشد. هفته آینده یک نوشابه در روز؛ هفته بعد نصف نوشابه در روز و غیره.

جایگزین های سالم تری را امتحان کنید

دکتر وایت توصیه می کند که نوشابه را با یک جایگزین سالم تر مانند آب سلتزر جایگزین کنید. به دنبال گزینه های شیرین نشده باشید که هیچ شکر یا جایگزین شکر اضافه ای ندارند. همچنین می توانید نوشیدن آب گازدار یا گازدار با طعم میوه را امتحان کنید

آب فراوان بنوشید

باید با خود پیمان ببندید که هر بار که نوشابه می نوشید، حداقل به اندازه نوشابه آب بنوشید. بنابراین، اگر یک اونس نوشابه می نوشید، باید حداقل یک اونس آب همراه با آن بنوشید. آب می تواند به رفع تشنگی و سیر کردن شما کمک کند، و ممکن است متوجه شوید که به اندازه ای که فکر می کردید به نوشابه گازدار نیاز ندارید.

تشخیص اعتیاد به نوشابه

اگر سعی کرده اید مصرف نوشابه خود را کاهش دهید اما موفق نبوده اید، این کار را انجام دهید

مراجعه به یک متخصص سلامت روان مفید خواهد بود. اعتیاد به نوشابه یک تشخیص رسمی نیست. دکتر وایت می گوید، با این حال، در سال های اخیر، محققان مفهوم اعتیاد به غذا را بررسی کرده اند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً از شما در مورد عادات مصرف نوشابه، شیوه زندگی، علائم و سابقه خانوادگی شما سؤال می کند و سعی می کند علت آن را مشخص کند. در صورت لزوم، ممکن است از شما بخواهند که سایر آزمایشات و معاینات غربالگری را نیز انجام دهید.

درمان اعتیاد به نوشابه

«از آنجایی که اعتیاد به نوشابه واقعاً یک اختلال نیست، هیچ درمان رسمی وجود ندارد. با این حال، به طور کلی، افرادی که با اعتیاد به مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند، تمایل دارند به درمان رفتاری شناختی (CBT) به خوبی پاسخ دهند.» دکتر وایت می گوید.

نظر دکتر وایت در ارتباط با این زمینه

دکتر وایت توضیح می دهد که CBT در کمک به افراد برای اصلاح رفتارهای مشکل ساز، از جمله پرخوری، اشکال مختلف اعتیاد و سایر رفتارهای اجباری بسیار موثر است. CBT می تواند به هدف قرار دادن الگوهای فکری مشکل ساز که منجر به رفتارهای ناسالم مانند نوشیدن نوشابه می شود کمک کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا