اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

تحقیقات روان‌شناختی توضیح می‌دهد که چرا زوج‌ها اغلب شبیه به هم هستند. بسیاری از زوج ها شبیه یکدیگر هستند. دلایل این پدیده ممکن است شامل سوگیری درون گروهی، خودپرستی ضمنی، تأثیر آشنایی و نقش آفرینی جنسی باشد. با این حال، تفاوت های فردی در جذب به شرکای خود شبیه وجود دارد. علاوه بر این، زوج‌ها می‌توانند در طول زمان از طریق تقلید همدلانه یا شباهت‌های سبک زندگی به یکدیگر شبیه شوند. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر پرداختیم. مرکز مشاورهمکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران و ارائه دهنده انواع خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

بسیاری از ما از شباهت عجیب و غریب بین یک زوج شگفت زده شده ایم. در حالی که گاهی اوقات زوج‌های مشهور شبیه هم هستند ، اغلب زوج‌های مورد نظر دوستان، آشنا یا غریبه‌های تصادفی هستند. این پدیده به قدری مورد توجه قرار گرفته است که مردم اکنون بازی‌های «برادر و برادر یا دوستیابی» را در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، ردیت و یوتیوب انجام می‌دهند. اما چرا مردم تمایل دارند با کسانی قرار بگذارند که شبیه خودشان هستند؟ برخی از توضیحات واضح هستند، اما برخی دیگر کمتر شناخته شده هستند. در ادامه این مقاله اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر وجود دارد:

تعصبات درون گروهی

اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

یکی از واضح ترین دلایلی که زوج ها شبیه به هم به نظر می رسند، تعصبات درون گروهی است، مانند ترجیحات هم نژادی در قرار ملاقات. تحقیقات نشان داده است که ترجیحات هم نژادی در قرار ملاقات با عوامل مختلفی از جمله تأیید شبکه اجتماعی، درک شباهت و جذابیت فیزیکی درک شده برانگیخته می شود. ما ناخودآگاه جذب کسانی می شویم که شبیه خودمان هستند.

خودپرستی ضمنی

در حالی که ترجیحات هم نژادی به طور قابل توجهی محدوده دوستیابی را محدود می کند و احتمال اینکه یک شریک دارای ویژگی های مشابه باشد را افزایش می دهد، به وضوح برای توضیح اینکه چرا بسیاری از زوج ها شبیه خویشاوندان نزدیک هستند کافی نیستند. به هر حال، تنوع ظاهری قابل توجهی در گروه های نژادی وجود دارد.

به طور جالبی، مطالعات نشان داده اند که افراد در واقع جذب شکل های چهره خود می شوند. در آزمایشی، محققان چهره شرکت‌کنندگان را با چهره شرکایشان ترکیب کردند تا «واژگونی مبتنی بر خود» ایجاد کنند. آنها همچنین چهره شرکای شرکت کنندگان را با یک “نمونه اولیه” همجنس ترکیب کردند تا یک “واژگونی مبتنی بر شریک” ایجاد کنند.  شکلی که بیشترین جذابیت را برای شرکت کنندگان داشت، حاوی 22 درصد از چهره های خودشان بود. نکته مهم این است که این اولویت در سطح آگاهانه عمل نمی کند – شرکت کنندگان چهره خود را در تصویر تشخیص نمی دهند.

مطالعه دیگری در روند شناخت اصلی ترین شباهت زوج ها به یکدیگر همچنین نشان داد که جذب به شکل‌های خودبنیاد در سطح ناخودآگاه عمل می‌کند. باز هم، شرکت‌کنندگان شکل‌های خودبنیاد را از نظر جنسی جذاب‌تر یافتند. با این حال، در آزمایش بعدی، محققان به شرکت‌کنندگان در شرایط آزمایشی اطلاع دادند که «ما علاقه‌مندیم که زنای با محارم را مطالعه کنیم. ما می‌خواهیم بدانیم که افراد چقدر چهره‌هایی جذاب پیدا می‌کنند که شبیه به خویشاوندان ژنتیکی مانند والدین، برادران و خواهران است». شرکت‌کنندگانی که این درخواست را دریافت کردند، شکل‌های خودبنیاد را از نظر جنسی جذاب‌تر ارزیابی کردند، که نشان می‌دهد این پدیده در سطح ضمنی عمل می‌کند – افراد آگاهانه جذب افرادی نمی‌شوند که شبیه خودشان هستند.

اثر آشنایی یکی از اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

افراد ممکن است کسانی را ترجیح دهند که شبیه آنها به دلیل تأثیر آشنایی یا تمایل به دوست داشتن محرک های آشنا هستند. وقتی بارها و بارها در معرض یک محرک خاص قرار می گیریم، به دلیل سهولت پردازش، تمایل بیشتری به آن داریم. برای مغز ما، آسان به معنای خوشایند است. مطالعه ای نقش تأثیر آشنایی را در جذابیت درکی چهره‌ها آزمایش کرد. در حمایت از اثر آشنایی، محققان دریافتند که چهره‌های متمایزتر به عنوان جذابیت کمتر و چهره‌های آشناتر به عنوان جذاب‌تر رتبه‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، افزایش قرار گرفتن در معرض چهره ها منجر به رتبه های بالاتر جذابیت برای چهره های متمایز و آشنا شد.

نظریه بازی

صحنه معروف «ذهن زیبا» را به یاد بیاورید که طی آن، جان نش، ریاضیدان (با بازی راسل کرو) تئوری بازی را برای قرار ملاقات به کار می برد. جان نش و دوستانش همگی همان زن بلوند را زیباترین می دانستند. با این حال، نش به این نتیجه رسید که اگر همه به دنبال او باشند، هیچ کس “برنده” نخواهد شد، بنابراین هر کدام باید به جای دوستان سبزه او بروند. مردان و زنان جذاب تر به احتمال زیاد با هم جفت می شوند، همانطور که مردان و زنانی که ویژگی های صورت مشابهی دارند. زندگی واقعی کاملاً یکسان عمل نمی کند، اما شاید بتوان از طریق روش دیگری به «تعادل» یا یک نتیجه بهینه برای همه طرف ها رسید. اساتید تحقیق دنبال بررسی دو نیروی انتخاب همسر انسانی بودند. انتخاب «ژن‌های خوب» (مثلاً ترجیح دادن به بهترین‌ها) و « خودخواهی» (مثلاً ترجیح شباهت به خود.)

از طریق یک نمونه تصادفی انتخاب شده از 36 زوج، آنها شواهدی از هر دو نیرو پیدا کردند. اول از همه، احتمال اینکه مردان و زنان جذاب تر با هم باشند، بیشتر بود. ثانیاً، زوج ها از نظر ویژگی های چهره به یکدیگر شباهت داشتند. بنابراین، افراد ممکن است با رفتن به سراغ شخصی که شبیه آنهاست، به بهترین های هر دو دنیا دست یابند، زیرا خودساز ها به طور منحصر به فردی جذاب هستند.

نقش جنسی یکی از اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

علاوه بر ترجیح چهره خود، افراد ممکن است ناآگاهانه به دنبال چهره والدین خود باشند. محققان پیشنهاد می‌کنند که کودکان خردسال ممکن است از طریق فرآیندی به نام نقش‌بندی جنسی یاد بگیرند که یک شریک زندگی مطلوب چگونه باید باشد – یعنی والدین می‌توانند برای فرزندانشان مدل کنند که شریک زندگی آینده‌شان چگونه باید باشد.

صمیمیت عاطفی با والدین

نکته مهم این است که همه افراد شریکی را ترجیح نمی دهند که شبیه خودشان یا والدینشان باشند. مطالعات تفاوت های فردی را در این ترجیحات پیدا کرده اند. محققان در این موضوع تحقیقات بسیاری انجام دادند. زنانی که صمیمیت عاطفی بیشتری را با پدران خود گزارش کردند، به احتمال زیاد چهره‌های مردانه را ترجیح می‌دهند. صمیمیت عاطفی خود گزارش شده با مادران بر ترجیحات مربوط به چهره های زن یا مرد که شبیه به خود هستند تأثیری نداشت. مطالعات قبلی تأثیرات یکسانی را بر ترجیحات خانم ها برای همسرانی که شبیه پدر آنها هستند، مشخص کرد. بنابراین اگرچه تأثیرات در بین مردان هنوز به بررسی بیشتری نیاز دارد، افرادی که به والدین خود نزدیک هستند ممکن است در مورد ظاهر شریک زندگی خود مستعد تأثیرگذاری جنسی (با الگوی والدین) باشند.

قضاوت های اجتماعی مشابه یکی از اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر

وقتی صحبت از جذب شرکای مشابه از نظر فیزیکی به میان می‌آید، ممکن است چیزی بیش از چیزی که به چشم می‌خورد وجود داشته باشد. محققان دریافتند که شخصیت درک شده از چهره ها هم شباهت چهره و هم احتمال اینکه یک جفت یک زوج واقعی باشند را پیش بینی می کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که زوج‌ها ممکن است در نتیجه قضاوت‌های شناختی اجتماعی دیگران، از نظر شخصیتی مشابه باشند. به عبارت دیگر، افراد ممکن است با کسانی که شبیه آنها هستند جفت شوند زیرا به دلیل قضاوت دیگران در مورد آنها شخصیت مشابهی دارند. برای مثال، ممکن است فردی رشد کند تا انتظارات دیگران از خود (به دلیل ظاهرشان) را از طریق پیشگویی خودشکوفایی تأیید کند.

متناسب با تیپ بدنی

بسیاری از مطالعات بر روی شباهت های صورت زوج ها متمرکز شدند. اما نوع جسم عامل مهم دیگری در شباهت است. مطالعات در واقع نشان داده اند که همسران از نظر شاخص توده بدنی، وزن و قد مشابه هستند. این شباهت در نوع بدن ممکن است ناشی از ترجیحات افرادی باشد که شبیه هم هستند یا از سبک زندگی مشترک پیروی می کنند.

تقلید همدلانه

یکی از اصلی ترین دلایل شباهت زوج ها به یکدیگر در روند تقلیدی است. البته چیزی که با همدلی همراه باشد. گاهی اوقات زوج ها واقعاً شبیه یکدیگر نیستند – تا آخر عمر. محققان تصاویری از همسران به عنوان تازه ازدواج کرده و 25 سال بعد جمع آوری کردند. آنها دریافتند که همسران در طول زمان از نظر ظاهری شبیه‌تر می‌شوند و این افزایش شباهت کیفیت روابط را پیش‌بینی می‌کند. آنها پیشنهاد کردند که همسران (به ویژه آنهایی که به یکدیگر نزدیک هستند) ممکن است از طریق تقلید همدلانه در ویژگی های صورت همگرا شوند. یعنی از طریق همدلی با یکدیگر، زوج‌ها ممکن است احساسات مشابهی داشته باشند و حالت‌های چهره مشابهی داشته باشند، که منجر به عضله‌سازی صورت (و چین و چروک/ الگوهای پیری) در یک دوره زمانی طولانی با هم می‌شود.

در نهایت

به طور کلی، اگرچه مردم این پدیده را نادیده می گیرند، اما این یافته که زوج ها شبیه هم هستند، قوی و بازتاب دهنده فرآیندهای پیچیده روانی است. جفت شدن با فردی با ویژگی های فیزیکی مشابه ممکن است راهی باشد با کسی همراه شوید که به طور منحصر به فردی جذاب است. با این حال تحقیقات نشان می دهد که چیزی بیش از آنچه به چشم می آید وجود دارد. زوج هایی که شبیه به هم به نظر می رسند ممکن است از نظر شخصیت، سبک زندگی، احساسات و حالات چهره شان شبیه به هم باشند – و همچنین ممکن است در کنار هم شادتر باشند.

 

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا