اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی

خودشیفتگی یکی از انواع رفتار ها است که ممکن است در بین اطرافیان خود آن را دیده باشید. سوء استفاده از خودشیفتگی خود یک بحث جدا است. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و سوء استفاده از خودشیفتگی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی، صحبت کنیم.

سوء استفاده از خودشیفتگی به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر علائم شما شامل حملات اضطراب، حملات پانیک یا هوشیاری بیش از حد پس از سوء استفاده توسط یک خودشیفته است. بدانید که این علائم به مرور زمان کاهش می‌یابد، به خصوص اگر بتوانید با یک متخصص آسیب‌های خود را برطرف کنید.

افسردگی

بسیاری از افرادی که سوء استفاده از خودشیفتگی را تجربه کرده اند نیز دچار افسردگی می شوند. بازماندگان اغلب پس از ماه‌ها یا سال‌ها گفتن بی‌فایده و احمق بودن آن ها توسط آزارگر، با احساس بی‌ارزشی دست و پنجه نرم می‌کنند. پس از سال ها دستکاری و گازگرفتگی، ممکن است خود را نیز منزوی کنید، که می تواند احساس افسردگی را بدتر کند.

استرس پس از سانحه

به عنوان یک بازمانده از سوء استفاده از خودشیفتگی، احتمالاً علائم استرس پس از سانحه را خواهید داشت. مغز شما در حالت آماده باش بالا خواهد بود و به دنبال خطر است. این به این دلیل است که رویدادهای آسیب زا باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز در شما می شود. در نتیجه، هر چیزی که با آن خاطرات مرتبط باشد، می تواند باعث حمله اضطراب شود.

پس از تجربه سوء استفاده از خودشیفتگی، ممکن است احساس کنید که باید تغییر رفتار دهید. قربانیان خودشیفته ها اغلب به این موضوع اشاره می کنند که هرگز نمی دانستند آزارگرشان قرار است در مرحله بعدی چه کاری انجام دهد. ممکن است به دلیل بیش‌هوشی مزمن و انتظار از آن‌ها (سوء‌استفاده‌گر) در هر گوشه‌ای برای آرام‌شدن تلاش کنید. همچنین ممکن است از موقعیت‌ها یا چیزهایی که شما را یاد سوءاستفاده می‌اندازد دوری کنید. این می تواند از اجتناب از مکان های خاص یا افراد خاص متغیر باشد.

از دست دادگی احساسات خود و ارزش خود

ممکن است احساس کنید که به طور کامل خود را گم کرده اید. سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی شستشوی مغزی است و به همین دلیل می تواند احساس ارزشمندی شما را از بین ببرد. ممکن است دیگر مانند فردی که قبل از شروع همه این‌ها بودید احساس نکنید. در بسیاری از موارد، کسانی که سوء استفاده از خودشیفتگی را تجربه کرده‌اند، برای شناسایی خود در آینه تلاش می‌کنند. زیرا دیگر انعکاس واقعی خود را که به آن ها خیره شده است، نمی‌بینند. همچنین ممکن است با افراد دیگر (مخصوصاً نزدیک‌ترین افراد) مشکل اعتماد داشته باشید و دائماً در حال شک و تردید باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی خوب نیستید یا در وهله اول کاری انجام دادید که باعث آزار و اذیت شدید. این می تواند منجر به شرم و خجالت شود، که ممکن است اغلب شما را از کمک گرفتن باز دارد. همچنین ممکن است در تصمیم گیری دچار مشکل شوید. ممکن است با تصمیمات ساده گیج شوید، یا ممکن است احساس کنید که اصلا نمی توانید هیچ تصمیمی بگیرید.

سوء استفاده از خودشیفتگی اغلب سعی می کنند اهداف و آرزوهای شما را از مسیر خارج کنند. آن ها می خواهند همه چیز را در مورد شما کنترل کنند، تا فعالیت هایی که شما را به عنوان یک شخص تشکیل می دهد.

ناتوانی در بخشش خود

پس از تجربه آزار خودشیفتگی، بسیاری از قربانیان با احساس بی لیاقتی یا این که لیاقت رفتار خودشیفته با آن ها را دارند دست و پنجه نرم می کنند. اگر کسی که قرار بود بدون قید و شرط شما را دوست داشته باشد، از قدرت خود علیه شما به این روش های بی رحمانه استفاده کند. ممکن است احساس کنید که باید ذاتاً مشکلی در شما وجود داشته باشد. ممکن است با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم کنید و باور داشته باشید که سوء استفاده کننده خودشیفته با شما بهتر رفتار می کرد اگر کارها را متفاوت انجام می دادید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین ممکن است در تمرکز روی اهداف و رویاهای خود مشکل داشته باشید. این ممکن است به این دلیل باشد که شما هنوز درگیر افکاری هستید که چه اتفاقی برای شما افتاده است. یا ممکن است احساس ارزشمندی شما به حدی آسیب دیده باشد که دیگر برای شما دشوار است. این باعث می شود تا باور کنید هر اتفاق خوبی می تواند در زندگی شما بیفتد.

علائم فیزیکی

پس از تجربه سوء استفاده از خودشیفتگی، ممکن است با علائم فیزیکی از جمله سردرد، معده درد یا بدن درد زندگی کنید. همچنین ممکن است پس از تجربه این اختلال، در خواب آلودگی مشکل داشته باشید. ممکن است در مورد اتفاقی که افتاده استرس داشته باشید و در شب برایتان مشکل باشد که مغزتان را خاموش کنید. یا ممکن است در نهایت شاهد کابوس هایی باشید که روزها بعد شما را آزار می دهد.

مشکلات شناختی

پس از این اتفاق، ممکن است تمرکز روی روزمرگی برای شما دشوار شود. خاطرات رویدادهای آسیب زا به دلیل اختلال در تمرکز  قابل شناخت است. ممکن است از دست دادگی حافظه به خصوص کوتاه مدت را تجربه کنید. این به این دلیل است که مغز هنگام ضربه، هورمون های استرس را ترشح می کند که بر ناحیه هیپوکامپ در مغز شما تأثیر می گذارد.

ناتوانی عاطفی

پس از گذران یک رویداد آسیب زا مانند سوء استفاده از خودشیفتگی، معمولاً دچار نوسانات خلقی ناگهانی همراه با تحریک پذیری می شوید. یا ممکن است خود را بی احساس و مانند یک روبات احساس کنید. ممکن است در جایی احساس مسخ شخصیت کنید که انگار همه چیز در اطراف شما دقیق نیست.

حتی ممکن است احساس کنید که نیاز به انتقام از فرد متجاوز خود دارید. اما این نفرت نسبت به آنها فقط باعث ایجاد استرس و اضطراب بیشتر می شود که باعث تداوم مشکلات سلامت روان می شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا