آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

 

کم کردن وزن ر دوران بارداری دغدغه همه خانوم ها است. در کل کاهش وزن در بارداری هم می تواند مفید و هم مضر باشد. در کل کاهش وزن می تواند به بدن آسیب های مختلفی برساند. حتی این امکان وجود دارد که شما ویتامین های مفید را از دست بدهید. دوران بارداری مخصوصا حساس ترین دوره برای خانوم ها است. روش های کاهش وزن توسط روان شناسان مختلف معرفی شده است. بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است.

برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

رفتار خانوم ها در دوران بارداری

آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟ صحبت کنیم.

کسب وزن مناسب در دوران بارداری

بسیاری از ما بارداری را زمانی می‌دانیم که «فقط باید یک جا بنشینیم و فعالیت نکنیم» و زمانی که تشویق می‌شویم وزن مناسبی به دست آوریم. اما برخی از ما ممکن است تعجب کنیم که آیا کاهش وزن در دوران بارداری مشکلی ندارد.

شاید شما در میانه یک راه عمدی کاهش وزن بودید که متوجه شدید باردار هستید. شاید یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما هشدار داده باشد که قبل از حاملگی اضافه وزن داشته اید. از خود می‌پرسید که آیا کاهش وزن در دوران بارداری ممکن است برای شما یا کودکتان مفید باشد؟ یا شاید به دلیل تهوع صبحگاهی یا استفراغ ناخواسته وزن کم می‌کنید و مطمئن نیستید که این مشکل چقدر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه نوسانات وزن در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد. همانند زمان تهوع صبحگاهی و بیزاری از غذا. اما کاهش وزن عمدی در دوران حاملگی  هرگز توصیه نمی شود. استثنا در صورتی است که شما به شدت اضافه وزن دارید و تیم مراقبت بهداشتی و پزشک تشخیص دهد که وزن شما ممکن است بارداری شما را به خطر بیندازد.

نظر کیم لنگدون در ارتباط با این زمینه

همان طور که کیم لنگدون، پزشک متخصص زنان و زایمان مستقر در اوهایو، می گوید: «[کاهش وزن در دوران بارداری] معمولاً توصیه نمی شود. مگر این که وزن مادر [یا والدین مادر] خطری برای بارداری باشد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. عارضه ای مانند سنگین بودن بیش از حد برای انجام سزارین اورژانسی.

کاهش وزن در دوران بارداری

به طور کلی، پزشکان و متخصصان تغذیه، کاهش وزن عمدی در دوران بارداری را توصیه نمی کنند. به ندرت، چاقی شدید ممکن است حاملگی یا زایمان را خطرناک کند و کاهش وزن ممکن است توصیه شود. با این حال، اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح می دهند در کنار احتیاط اشتباه کنند. زیرا کاهش وزن ممکن است بر روی جنین در حال رشد تاثیر داشته باشد.

Aubrey Phelps، MS، RDN، CLC، یک متخصص تغذیه پری ناتال و اطفال، اشاره می کند که دستورالعمل های کنونی  متخصصین زنان و زایمان (ACOG) کاهش وزن را در دوران بارداری توصیه نمی کند. اما برخی از “صلاحدید پزشکی” را مجاز می کند. در شرایط خاص، اگر یک فرد به شدت اضافه وزن دارد، خطرناک است. حتی در این صورت، معمولاً توصیه می شود به جای کاهش وزن، وزن فعلی خود را حفظ کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ایمی شاپیرو، MS، RD، CDN، موسس و مدیر Real Nutrition توضیحاتی می‌دهد. این که کاهش وزن در سه ماهه اول در نتیجه تهوع صبحگاهی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. به خصوص اگر در طول بارداری به مقدار مناسبی وزن اضافه کنید. شاپیرو توصیه می کند که اگر کاهش وزن شما بیش از سه ماهه اول باشد، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

دکتر لانگون می گوید که وزن یک فرد ممکن است حاملگی او را زمانی که بیش از 300 کیلو باشد به خطر بیندازد. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است از BMI (شاخص توده بدن) شما به عنوان راهنما استفاده کند.

اضافه وزن

آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

همچنین درک این نکته مهم است که اضافه وزن همیشه به این معنی نیست که بارداری ناسالمی خواهید داشت. حفظ یک رژیم غذایی سالم و تمرین روتین می تواند کمک زیادی به حفظ سلامتی شما و کودکتان در دوران بارداری کند.

هر بارداری متفاوت است. اگر در مورد کاهش وزن در دوران بارداری سوالی دارید، حتماً با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد شرایط خود مشورت کنید.

آیا کم کردن وزن در حاملگی برای نوزاد بی خطر است؟

دلیل اصلی کاهش وزن در دوران بارداری معمولاً به دلیل راه هایی است که می تواند به طور بالقوه جنین را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که سازمان های بهداشتی بزرگ مانند ACOG از کاهش وزن مادر در دوران بارداری جلوگیری می کنند.

همانطور که ACOG توضیح می دهد، کاهش وزن بیش از حد می تواند رشد کودک را محدود کند. همچنین ممکن است فرد را مستعد زایمان زودرس کند، که می تواند برای سلامتی کودک نیز خطرناک باشد. به طور غم انگیز، در برخی موارد، عدم افزایش وزن کافی در دوران بارداری ممکن است خطر مرگ نوزاد را افزایش دهد.

چرا در دوران بارداری نباید وزن کم کنید؟

به ندرت پیش می آید که کاهش وزن در دوران بارداری مفید باشد. معمولاً خطراتی که کاهش وزن برای کودک شما ایجاد می کند بیشتر از مزایای کاهش وزن است. با این حال، درک اثراتی که اضافه وزن ممکن است بر بارداری داشته باشد نیز مهم است.

همانطور که ACOG اشاره می کند، اضافه وزن خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی (از جمله نقص قلب و لوله عصبی) و زایمان زودرس را افزایش می دهد. این می تواند آزمایش های تشخیصی که در بارداری انجام می شود، مانند سونوگرافی و پایش ضربان قلب جنین را دشوارتر کند. این می تواند خطر تولد نوزاد “بزرگتر از حد طبیعی” را افزایش دهد، که می تواند زایمان را دشوارتر کند و شانس  سزارین را افزایش دهد. در نهایت، اضافه وزن می تواند خطر مرگ کودک را افزایش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر اضافه وزن دارید و قصد باردار شدن دارید، ACOG پیشنهاد می کند که بهترین زمان برای کاهش وزن قبل از باردار شدن است. سلامت و ایمنی فرزند شما حفظ یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه شما بسیار مفید است.

خطرات کاهش وزن در دوران بارداری

باز هم، بزرگترین خطر کاهش وزن در دوران بارداری یا عدم افزایش وزن کافی، راه هایی است که ممکن است کودک را به خطر بیندازد. بیایید نگاهی عمیق تر به این خطرات بیندازیم.

کند شدن رشد در نوزادان

آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

همانطور که فلپس توضیح می دهد، مطالعاتی به بررسی مزایا و معایب کاهش وزن در دوران بارداری پرداخته بودند. “افزایش خطر ابتلا به نوزادان کوچک در سن حاملگی را نشان دادند که یک عامل خطر کلیدی برای عوارض و مرگ و میر نوزادان است.”

نظر فلپس در ارتباط با این زمینه

فلپس می‌گوید ناشناخته‌های زیادی وجود دارد، و تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. اما این واقعیت که کاهش وزن بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که اکثر ارائه‌دهندگان به ندرت توصیه می‌کنند که افراد باردار به طور فعال وزن کم کنند.

تولد زودرس

مادرانی که وزن کم می کنند یا به اندازه کافی وزن اضافه نمی کنند ممکن است در معرض خطر زایمان زودرس باشند. فلپس می‌گوید: «من با تعدادی از مادران کار کرده‌ام. زیرا نوزادان کوچک هستند و نگرانی‌هایی در مورد نیاز به زایمان زودهنگام برای جلوگیری از ادامه رشد کودک در یک محیط غیربهینه وجود دارد.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ACOG توضیح می‌دهد که رژیم‌های غذایی محدود، حتی رژیم‌های غذایی برای والدین باردار که دارای اضافه وزن ناسالم هستند، ممکن است شانس زایمان زودرس را افزایش دهد. نوزادانی که زودرس به دنیا می‌آیند در هنگام تولد بیشتر در معرض خطر رشد ریه نابالغ هستند و اغلب به مراقبت‌های NICU نیاز دارند. برخی از نوزادان نارس در دوران بارداری دچار ناتوانی های طولانی مدت می شوند.

مرگ و میر پری ناتال

آیا می توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

ACOG توضیح می دهد که عدم افزایش وزن مناسب یا پیروی از یک رژیم غذایی محدود، خطر مرگ و میر پری ناتال (مرگ نوزاد) را افزایش می دهد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا